De KNDB jaarrekening 2015 illustreert hoe sterk NOC*NSF de KNDB financieel op sleeptouw heeft. Eerder bracht Ton van Namen deze handige discussie kapstok tezamen met wakker schuddende vragen hier onder de aandacht. Voor het gemak hier nogmaals een directe link naar het stuk.
https://drive.google.com/file/d/0B6OhOC ... h2Sjg/view
Op pagina 19 staat dat in 2015 circa 300.000 euro ging naar vaste kosten van het professionele apparaat. Loon, kantoorhuur, accountantskosten en organisatiekosten. Terwijl de KNDB nog niet de helft van deze vaste kosten aan inkomsten uit contributie genereert.
Daar bovenop moeten dan nog alle structurele en incidentele KNDB-activiteiten gefinancierd worden. Want met de vaste kosten is alleen de dagelijkse beschikbaarheid van beroepskrachten en kantoorruimte geregeld.
Laten activiteiten nu net een post op de begroting zijn die niet of minder door NOC*NSF wordt ondersteund. NOC*NSF wil wel de voorwaarden scheppen voor een professionele basis waar de sportbonden op kunnen bouwen. Maar een gezonde sportbond moet zijn kernactiviteiten vervolgens zelf kunnen financieren. Alleen is de financiële huishouding van de KNDB niet gezond en gaan de KNDB-middelen op aan co-financiering van de genereuze ondersteuning door NOC*NSF voor kosten van het professionele apparaat.
Op pagina 11 van het jaarverslag staat dat in 2015 de kosten van 19 vrijwillige bondsraadsleden, 7 vrijwillige bestuursleden en 76 vrijwillige commissieleden tezamen 6431 euro bedroegen. Op pagina 20 staat dat het "voornamelijk reis- verblijf- en vergaderkosten van het bestuur en binnen de KNDB werkzame commissies betreft. Feitelijk zijn de kosten hoger, omdat niet alle bestuurs- en commissieleden hun kosten in rekening brengen.”
Gisteren was ik even bij de kwalificatiewedstrijden voor het Kampioenschap van Nederland. Een van de kern-activiteiten van de KNDB. Ik zag daar: een vrijwillige lokale organisatie, twee vrijwillige arbiters, een vrijwilliger die de partijen live invoerde op het door een vrijwilliger ontwikkelde en onderhouden Toernooibase en een veertigtal sterke liefhebbers dat streed om een finaleplaats. Ik kon aan deze kern activiteit niet de noodzaak van een professioneel apparaat afzien.
Er werd gespeeld in een aardig zaaltje: dat zullen de enige aanzienlijke kosten zijn. Maar als de NOC*NSF filosofie in de laatste jaren niet te zeer gewijzigd is, zullen juist deze kosten door KNDB-contributie en inschrijfgeld deelnemers worden gedragen.
Ook was gisteren in Ochten een groot KNDB jeugd damtoernooi. Een mooi initiatief van een lokale(?) vrijwilliger, ondersteund door twee KNDB-vrijwilligers. Op foto’s is de KNDB-hit buiten topsport en talentontwikkeling van de laatste jaren te zien: de geweldige mascotte Pinky. Een levensgroot pinguïn kostuum waar een vrijwilliger tijdens een jeugdtoernooi in rondloopt en waar alle kinderen mee willen knuffelen en op de foto willen. De mascotte is trouwens - net als het DamZ concept - bedacht en ontworpen door een door de KNDB ingehuurd communicatie en vormgevingsbureau. In een tijd dat er nog enige ruimte op de begroting was (2002-2003 denk ik).
Misschien zou je wel een exemplaar van zo’n kostuum in alle windstreken willen hebben liggen en Pinky op alle (school)toernooien in het land laten verschijnen. Ervan uitgaand dat je zoiets niet van het al of niet vinden van sponsoring wilt laten afhangen, wil je zoiets meteen regelen. Alleen, de KNDB heeft daar geen ruimte voor op de klem gelopen begroting. Wederom kan ik - vanaf de zijlijn! - de prima activiteit van dit jeugdtoernooi niet relateren aan de 300.000 euro vaste kosten, gemaakt voor de professionele organisatie van de KNDB.
NOC*NSF gelooft dat het de KNDB met het ondersteunen van het professionele apparaat een veilige haven in sleept. Alleen lijkt het niet in de gaten te hebben dat de te krachtige NOC-sleepboot het ranke KNDB-bootje onder water trekt.
Of, zoals ik het zelf zie: NOC gaat al jaren voor een filosofie van survival of the fittest. Focus op die bonden die presteren. Daar moeten alle middelen naartoe om nog meer uit deze bonden te halen. Want Nederland moet wereldwijd bij de top 8 van (Olympische) sportlanden gaan horen. Bondjes die niet kunnen bijbenen, vallen zo vanzelf af. Zo heeft de KNDB ook geprofiteerd. Want KNDB topsport en talentontwikkeling horen bij de top. Iets, waar we trots op mogen zijn! Maar overall hoort de KNDB bij de bondjes die het focus-beleid van NOC*NSF niet kunnen bijbenen. En die nu moeten afhaken.
De KNDB is in financiële zin namelijk tot een duikboot verworden. Die onder water getrokken wordt door de NOC*NSF sleepboot.
In die situatie is het leggen van een nieuwe contributie-tros onverstandig. Dat helpt de KNDB verder onder water te trekken.
Trossen los, en met een betere financiële gewichtsverdeling de duikende beweging stabiliseren. Gewicht van de topsport boeg voor verplaatsen naar de breedtesport kuip achter. En wie kan en wil op vrijwillige basis aan de pomp.
En beslist niet vergeten te verifiëren, alvorens de NOC-sleepboot uit zicht is verdwenen, of de NOC-boot zaken aan boord heeft die de KNDB nog goed kan gebruiken.
Een eerste voorbeeld: op pagina 17 van de jaarrekening 2015 staat een NOC-bijdrage ‘Algemeen Functioneren’ van 41.830 euro. Als deze beschikbaar kan blijven is wellicht ruimte voor een afgeslankt bureau in Veenendaal.
Een tweede voorbeeld: ondersteunt NOC of VWS het uitzenden van onze (jeugd)spelers naar EK’s en WK’s en zitten daar geen contraproductieve voorwaarden aan vast? Natuurlijk blijft de KNDB daar dan dankbaar gebruik van maken.
Uitkijken dus dat met trossen geen bruikbare zaken overboord gaan. Maar kritisch kijken of eventuele verplichtingen passen in de koers van de KNDB. Die allereerst gericht moet zijn op stabilisatie.
Overigens, afgaand op die 19 bondsraadsleden, 7 bestuursleden en 76 commissieleden zijn er tenminste honderd vrijwilligers die bereid zijn geld toe te leggen op het voorrecht voor de KNDB in touw te zijn. Stel je voor wat zij kunnen bereiken als zij bescheiden middelen dan wel gereedschappen in handen krijgen om wat mee te doen.
Hopelijk komt de komende bondsraadsvergadering inderdaad tot de conclusie dat nu in ieder geval geen nieuwe contributie-tros gelegd moet worden.
Over het daadwerkelijk los gooien van trossen en gewichtsverdeling kunnen bestuur en bondsraad nog nadenken.
Voor herverdeling van gewicht moet helder zijn hoe de financiering van de kostenposten is opgebouwd. Welk aandeel komt per kostenpost van NOC, welk aandeel uit KNDB-contributie, en welk deel uit aan activiteiten gerelateerde eigen bijdrage van spelers of clubs.
En hoe hangen de kosten met elkaar samen? Is deelname in (loonkosten van) het cluster voorwaarde voor ondersteuning van de loonkosten van topsport en talentontwikkeling? Is het draaien van een topsport programma voorwaarde voor ondersteuning van topsport en talentontwikkeling? Uit welke bronnen is de financiering van dat programma opgebouwd? Zo moet inzichtelijk worden in welke posten die 120.000 contributie euro’s momenteel vast zitten.
De KNDB kan met het eigen vermogen nog wel even de adem inhouden. Ton suggereert in een eerdere post dat het voorstel tot contributieverhoging wel eens door NOC*NSF beleid gestimuleerd kan zijn. Dat zal zeker zo zijn, NOC*NSF eist een sluitende begroting. Maar de in november gepresenteerde begroting was sluitend. Nu dit om wat voor redenen ook niet langer het geval blijkt, zal NOC*NSF ongetwijfeld bereid zijn even geduld hebben tot de KNDB tot een zorgvuldige afweging is gekomen. NOC*NSF is er tenslotte om de sportbonden te ondersteunen.
Zonder gewijzigd financieringsmodel blijft de KNDB-duikboot dieper duiken, op weg naar een financiële implosie. Contributieverhoging versterkt de duik-hoek.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.