Halve finale NK algemeen en dames 2017

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Re: Halve finale NK algemeen en dames 2017

Post by playforstacks »

onderstaand voorstel heb ik enkele weken geleden al ingediend hier zal over ongeveer 2 weken over gestemd worden.
Voorstel tot verbetering functioneren NK algemeen     Thijs van den Broek

Het NK algemeen heeft te kampen met verschillende problemen. Niet alleen is het enorm lastig voor de KNDB
om organisatoren (en sponsoren) voor het NK te vinden, ook is de media aandacht voor het Nederlands
kampioenschap zeer gering. Daarnaast is het niveau in het laatst gespeelde NK in 2016 tot een dieptepunt
gedaald. Enkele feiten om deze bewering te ondersteunen.  
In 2016 was de gemiddelde rating op het NK 1419; dit is verruit het laagste ratinggemiddelde in de afgelopen
15 jaar. Dit is extra zorgwekkend aangezien we de afgelopen jaren veel Nederlandse toppers erbij hebben
gekregen en de top van Nederland dus ook velen malen sterker is geworden dan in het verleden. In 2015 was
het rating gemiddelde nog 1442 en in 2014 was er nog sprake van een gemiddelde rating van 1460. Een harde
daling in de laatste 3 jaar.  
In 2016 deden er van de op de papier 12 sterkste Nederlandse dammers maar 2 mee aan het NK.  
Mijn voorstel heeft als doel om het niveau op het NK een boost te geven en weer ‘NK waardig’ te krijgen.  
Dit voorstel is tot stand gekomen na uitgebreid overleg met damliefhebbers, beleidsmakers en topsporters als
ook met de technische staf van de KNDB. Zo steunt de technisch directeur de formulering hieronder in het
zwart en kunnen de bondscoach en talentcoach zich ook vinden in de hoofdlijn van dit plan.

het voorstel:

"reserveer enkele finaleplaatsen in het NK Algemeen voor een rechtstreekse uitnodiging van Nederlandse
topspelers met de hoogste rating"

Ik het besloten geen uitgewerkt voorstel in te dienen omdat ik denk dat de uitwerking van dit idee in betere
handen is bij de wedstrijdcommissie, bestuur en technische staf.
Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri »

Leuk deelnemersveld, nu al in het NK!
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

playforstacks wrote:"reserveer enkele finaleplaatsen in het NK Algemeen voor een rechtstreekse uitnodiging van Nederlandse
Dat gaat dus niet werken. De organisatie had nu al moeite om 1 keuzeplaats in te vullen.
Als je kijkt naar de afwezige toppers, zie je ruwweg twee groepen:

1) dammers met een uitkering van het NOC*NSF.
2) dammers die ouder zijn dan 35 jaar en al diverse keren hebben meegespeeld in het NK.

Van de eerste groep zou je m.i. mogen eisen dat ze meedoen aan het NK. Van de tweede groep moeten we gewoon accepteren dat ze het NK laten lopen. Op een gegeven moment heb je het wel gezien en wil je de tijd aan andere bezigheden besteden. In andere sporten gebeurt dat ook, maar daar valt het iets minder op, omdat spelers van 35+ het niveau niet meer aankunnen.
playforstacks

Post by playforstacks »

Jan Pieter wrote:
playforstacks wrote:"reserveer enkele finaleplaatsen in het NK Algemeen voor een rechtstreekse uitnodiging van Nederlandse
Dat gaat dus niet werken. De organisatie had nu al moeite om 1 keuzeplaats in te vullen.
Als je kijkt naar de afwezige toppers, zie je ruwweg twee groepen:

1) dammers met een uitkering van het NOC*NSF.
2) dammers die ouder zijn dan 35 jaar en al diverse keren hebben meegespeeld in het NK.

Van de eerste groep zou je m.i. mogen eisen dat ze meedoen aan het NK. Van de tweede groep moeten we gewoon accepteren dat ze het NK laten lopen. Op een gegeven moment heb je het wel gezien en wil je de tijd aan andere bezigheden besteden. In andere sporten gebeurt dat ook, maar daar valt het iets minder op, omdat spelers van 35+ het niveau niet meer aankunnen.
Bij het schrijven van dit voorstel was mij alleen bekend dat Boomstra en Groenendijk niet wilden meedoen. Dat Thijssen Dolfing Meurs nu ook om onbekende redenen niet wilden is voor mij onverwacht. Of dit "toeval" is voor dit jaar of ook zo zal zijn voor andere jaren zouden die spelers het beste zelf kunnen aangeven.

Ik denk dat het mogelijk verstandig is dat er bij mijn voorstel een ondergrens komt van bijvoorbeeld 1475. Dan heeft mijn voorstel nog steeds meerwaarde denk ik. Daarnaast Zeggen Roel en Jan dit jaar af omdat ze net WK match hebben gespeeld en studie moeten inhalen (Roel heeft zelf half jaar vrij genomen voor studie voor de WK match) willen we deze spelers mogelijk terugzien op een NK 2018 zonder keuzeplaatsen vind ik mijn voorstel om rating te gebruiken voor enkele plaatsen best wel een goede oplossing.

Of het gaat werken of niet met een ondergrens qua rating zal het altijd werken mochten topdammers die plekken dan niet willen innemen dan kan er voor die plekken gespeeld worden. Of mis ik iets Jan Pieter?
VibeMan

Post by VibeMan »

playforstacks wrote:onderstaand voorstel heb ik enkele weken geleden al ingediend hier zal over ongeveer 2 weken over gestemd worden.
Voorstel tot verbetering functioneren NK algemeen     Thijs van den Broek

Het NK algemeen heeft te kampen met verschillende problemen. Niet alleen is het enorm lastig voor de KNDB
om organisatoren (en sponsoren) voor het NK te vinden, ook is de media aandacht voor het Nederlands
kampioenschap zeer gering. Daarnaast is het niveau in het laatst gespeelde NK in 2016 tot een dieptepunt
gedaald. Enkele feiten om deze bewering te ondersteunen.  
In 2016 was de gemiddelde rating op het NK 1419; dit is verruit het laagste ratinggemiddelde in de afgelopen
15 jaar. Dit is extra zorgwekkend aangezien we de afgelopen jaren veel Nederlandse toppers erbij hebben
gekregen en de top van Nederland dus ook velen malen sterker is geworden dan in het verleden. In 2015 was
het rating gemiddelde nog 1442 en in 2014 was er nog sprake van een gemiddelde rating van 1460. Een harde
daling in de laatste 3 jaar.  
In 2016 deden er van de op de papier 12 sterkste Nederlandse dammers maar 2 mee aan het NK.  
Mijn voorstel heeft als doel om het niveau op het NK een boost te geven en weer ‘NK waardig’ te krijgen.  
Dit voorstel is tot stand gekomen na uitgebreid overleg met damliefhebbers, beleidsmakers en topsporters als
ook met de technische staf van de KNDB. Zo steunt de technisch directeur de formulering hieronder in het
zwart en kunnen de bondscoach en talentcoach zich ook vinden in de hoofdlijn van dit plan.

het voorstel:

"reserveer enkele finaleplaatsen in het NK Algemeen voor een rechtstreekse uitnodiging van Nederlandse

Ik het besloten geen uitgewerkt voorstel in te dienen omdat ik denk dat de uitwerking van dit idee in betere
handen is bij de wedstrijdcommissie, bestuur en technische staf.

Ik vind het een plan van niks. Waarom moet je topspelers toch altijd een voorkeursbehandeling geven? Laat de topspelers het maar laten zien dat ze topspelers zijn en zich op eigen kracht plaatsen als ze met het NK mee willen doen. Het is juist mooi dat een Knoops en Aliar zich plaatsen voor de finale. Wat boeit het nou wat de gemiddelde rating van de NK finale is? En als de rating dan toch zo belangrijk is, organiseer dan een NK voor diverse ratingcategorieën. Netzo als met nk sneldammen. Wat mij betreft kun je er nog wel 2 categorie aan toevoegen. Categorie A met rating boven de 1100 is een veel te grote groep. maak bijvoorbeeld een groep van 1100 tot 1250, 1250 - 1400 en 1400 +. Dan kan elke dammer in zijn/haar categorie zich voor een NK plaatsen. Het draait niet alleen om de top. Waar is de breedtesportgedachte van jou gebleven Thijs?
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Ik kan me wel vinden in de Vibeman. De topspelers hadden een paar jaar terug een hoop babbels dat er recreanten meespeelden in de halve finale. Maar die zogenaamde recreanten deden in de praktijk weinig onder voor de zwaar getrainde en ondersteunde top. Als een Hessing trouwens de barrage haalt zoals gisteren zie ik ook geen reden om hem per definitie te passeren voor de extra NK plaats.
playforstacks

Post by playforstacks »

VibeMan wrote: Waar is de breedtesportgedachte van jou gebleven Thijs?
Ik snap je punten. Aan de andere kant voor de meeste leden damfanaten (=breedtesport) is een Nk met alleen subtoppers niks aan om te volgen. Dit kan ook leiden tot minder media aandacht voor het Nk wat zeker negatieve invloed heeft op het vinden van sponsors. Het vinden van sponsors faalt nu al behoorlijk en daarom verliest de KNDB elk jaar zo 15k aan het organiseren van het Nk voor paar subtoppers. Geld wat beter besteed zou kunnen worden in het ontplooien van breedtesport initiatieven naar mijn mening.
Fred van Amersfoort

De opmerking van Drost is een logische: vrij vertaald volgens mij: Heb je en status en maak je gebruik van de faciliteiten/ het topsportprogramma?
Dan speel je dus het NK.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Fred van Amersfoort wrote:De opmerking van Drost is een logische: vrij vertaald volgens mij: Heb je en status en maak je gebruik van de faciliteiten/ het topsportprogramma?
Dan speel je dus het NK.
Het maakt moeilijke keuzes makkelijker, moet je maar denken.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

playforstacks wrote:Of mis ik iets Jan Pieter?
Omdat het nu amper lukte om 1 topper te vinden voor een keuzeplaats (en die voldoet ook nog niet aan het op zich logische criterium van rating > 1475), zie ik weinig voordelen in de creatie van meer keuzeplaatsen. Nadelen zie ik wel, namelijk dat het een rommeltje wordt. De inschrijving voor de halve finales sluit op 1 december. Dan moeten de deelnemers weten voor hoeveel plekken ze spelen, en dus moet op dat moment bekend zijn, hoeveel keuzeplaatsen er naar toppers gaan. Maar die toppers zullen, alvorens ze ja zeggen, waarschijnlijk willen weten waar, wanneer en onder welke condities het NK gespeeld wordt, en dat is op 1 december meestal nog niet bekend. Kortom, ik verwacht dat er dan heel veel heen en weer gepraat wordt, met geen of weinig resultaat. Mocht in de toekomst blijken dat toppers vechten om die ene keuzeplaats die er nu is, dan kun je altijd nog overwegen het aantal keuzeplaatsen uit te breiden. Nu zie ik er niets in.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Jan Pieter wrote: Omdat het nu amper lukte om 1 topper te vinden voor een keuzeplaats (en die voldoet ook nog niet aan het op zich logische criterium van rating > 1475), zie ik weinig voordelen in de creatie van meer keuzeplaatsen. Nadelen zie ik wel, namelijk dat het een rommeltje wordt. De inschrijving voor de halve finales sluit op 1 december. Dan moeten de deelnemers weten voor hoeveel plekken ze spelen, en dus moet op dat moment bekend zijn, hoeveel keuzeplaatsen er naar toppers gaan. Maar die toppers zullen, alvorens ze ja zeggen, waarschijnlijk willen weten waar, wanneer en onder welke condities het NK gespeeld wordt, en dat is op 1 december meestal nog niet bekend. Kortom, ik verwacht dat er dan heel veel heen en weer gepraat wordt, met geen of weinig resultaat. Mocht in de toekomst blijken dat toppers vechten om die ene keuzeplaats die er nu is, dan kun je altijd nog overwegen het aantal keuzeplaatsen uit te breiden. Nu zie ik er niets in.
Het niet meedoen van topspelers aan een NK heeft ook nog een andere reden.
Plaatsing voor EK en WK is vrijwel niet meer afhankelijk van het NK.
De huidige zeven Nederlandse geplaatsten voor het verschrikkelijk uitgebreide WK 2017 komen allemaal uit een andere route (vorig WK, World Cup, EK, Intercontinental Cup, Jeugdwereldkampioen). Als ik het goed begrepen heb, komt er nog 1 plek voor Nederland beschikbaar. Die zou via het NK 2017 kunnen gaan......

Als we het zuiver bekijken heeft alleen Roel Boomstra zich ooit via het Nederlands Kampioenschap geplaatst voor het komende WK. (Al had ie daarvoor wel een sponsorplaats voor nodig bij het WK 2013 in Ufa, omdat hij te elfder ure toen niet meedeed in een Challenge in Korbach).
Daar zit volgens mij ook een bottleneck. Zodra open toernooien of andere routes ook leiden tot een EK of WK is de noodzaak voor een topspeler om aan een NK mee te doen, minder. Als het NK 2017 zes plaatsen voor het WK 2017 zou opleveren dan lagen de zaken m.i. ietsje anders.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
playforstacks

Post by playforstacks »

Jan Pieter wrote:
playforstacks wrote:Of mis ik iets Jan Pieter?
Omdat het nu amper lukte om 1 topper te vinden voor een keuzeplaats (en die voldoet ook nog niet aan het op zich logische criterium van rating > 1475), zie ik weinig voordelen in de creatie van meer keuzeplaatsen. Nadelen zie ik wel, namelijk dat het een rommeltje wordt. De inschrijving voor de halve finales sluit op 1 december. Dan moeten de deelnemers weten voor hoeveel plekken ze spelen, en dus moet op dat moment bekend zijn, hoeveel keuzeplaatsen er naar toppers gaan. Maar die toppers zullen, alvorens ze ja zeggen, waarschijnlijk willen weten waar, wanneer en onder welke condities het NK gespeeld wordt, en dat is op 1 december meestal nog niet bekend. Kortom, ik verwacht dat er dan heel veel heen en weer gepraat wordt, met geen of weinig resultaat. Mocht in de toekomst blijken dat toppers vechten om die ene keuzeplaats die er nu is, dan kun je altijd nog overwegen het aantal keuzeplaatsen uit te breiden. Nu zie ik er niets in.
Voor de duidelijkheid een plek op basis van rating is toch wel wat anders dan een keuzeplek. Verder denk ik dat het een zeer grote kans is dat er hier sprake is van "toeval" dat topdammers dit NK overslaan. En dat we in 2018 in de knel gaan komen, even het NK vergroten of de sponsor dwingen de sponsorplek op te geven voor een KNDB plek vind ik een slechter idee.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Piet Bouma wrote:
Jan Pieter wrote: Omdat het nu amper lukte om 1 topper te vinden voor een keuzeplaats (en die voldoet ook nog niet aan het op zich logische criterium van rating > 1475), zie ik weinig voordelen in de creatie van meer keuzeplaatsen. Nadelen zie ik wel, namelijk dat het een rommeltje wordt. De inschrijving voor de halve finales sluit op 1 december. Dan moeten de deelnemers weten voor hoeveel plekken ze spelen, en dus moet op dat moment bekend zijn, hoeveel keuzeplaatsen er naar toppers gaan. Maar die toppers zullen, alvorens ze ja zeggen, waarschijnlijk willen weten waar, wanneer en onder welke condities het NK gespeeld wordt, en dat is op 1 december meestal nog niet bekend. Kortom, ik verwacht dat er dan heel veel heen en weer gepraat wordt, met geen of weinig resultaat. Mocht in de toekomst blijken dat toppers vechten om die ene keuzeplaats die er nu is, dan kun je altijd nog overwegen het aantal keuzeplaatsen uit te breiden. Nu zie ik er niets in.
Het niet meedoen van topspelers aan een NK heeft ook nog een andere reden.
Plaatsing voor EK en WK is vrijwel niet meer afhankelijk van het NK.
De huidige zeven Nederlandse geplaatsten voor het verschrikkelijk uitgebreide WK 2017 komen allemaal uit een andere route (vorig WK, World Cup, EK, Intercontinental Cup, Jeugdwereldkampioen). Als ik het goed begrepen heb, komt er nog 1 plek voor Nederland beschikbaar. Die zou via het NK 2017 kunnen gaan......

Als we het zuiver bekijken heeft alleen Roel Boomstra zich ooit via het Nederlands Kampioenschap geplaatst voor het komende WK. (Al had ie daarvoor wel een sponsorplaats voor nodig bij het WK 2013 in Ufa, omdat hij te elfder ure toen niet meedeed in een Challenge in Korbach).
Daar zit volgens mij ook een bottleneck. Zodra open toernooien of andere routes ook leiden tot een EK of WK is de noodzaak voor een topspeler om aan een NK mee te doen, minder. Als het NK 2017 zes plaatsen voor het WK 2017 zou opleveren dan lagen de zaken m.i. ietsje anders.
Je slaat de spijker op zijn kop, Piet! Het NK is al geruime tijd ernstig gedevalueerd door alle achterdeurtjes en sluiproutes naar de grote toernooien. En dan hebben we het nog niet eens over de veelheid aan organisatie-, keuze- en sponsorplaatsen, plus nog alle overige schimmige ingrepen van hogerhand. Erg fraai vind ik de gloednieuwe creatie 'President's Nomination'.
Fred van Amersfoort

Een ander idee: laten we een losse tak maken met "beroepsdammers" met een eigen bestuur, eigen middelen met een eenmalig startkapitaal. Zoiets als vroeger de bedoeling was met een soort vereniging voor beroepsdammers. Of zoals Kasparov ooit deed in de schaakwereld. Deze tak gaat dan zelf maar zorgen voor sponsoring, training en het organiseren van het NK. Inclusief eventuele plaatsingsrechten. Losgekoppeld van de KNDB. Om lid van die profbond te zijn zorgt de prof of zijn omgeving zelf voor sponsoring voor deelname. Iedere speler legt dus geld en sponsoring in. Survival of the fittest, dat is topsport. Topsport is meer dan sterk dammen alleen. Ben je echt goed? Zelfs wereldkampioen? Heb je uitstraling? Lef? Zo organiseer je concurrentie en zo dwing je af dat iedereen tot het uiterste moet gaan.

Als KNDB gaan we dan verder zonder de bijdragen van de NOC/NSF en puur als vrijwilligersorganisatie. Niets mis mee om dan gewoon een NK te organiseren, het amateur NK. Geen of nauwelijks prijzengeld, verblijf op eigen kosten , reiskostenomslag en spelen om de eer. Lekker ouderwets. Wil je als topamateur meedoen aan het prof NK? Dan spreken we af dat de amateurkampioen op kosten van de KNDB kan inschrijven voor het NK profs.

Voordeel van deze constructie:

einde wurgconstructie NOC/NSF
zeer lage kosten voor de KNDB
topspelers willen dammen om geld? dan zullen zij hun product moeten verkopen
topspelers hebben er dus belang bij hum product te verkopen door simultaans, training ,pr, resultaten
.
een amateur kan nog altijd via een langere weg naar de top

Uiteraard kan dit plan niet gelijk ivm arbeidscontracten etc. Maar hier naar toe werken kan wel.
Dieter

Post by Dieter »

Fred van Amersfoort wrote:Als we terugkijken hebben we steeds naar schijnoplossingen gezocht. Hoger tempo, andere puntentelling, dubbele rondes. Is het nu beter? Verder zou adel moeten verplichten. Jaren lang een status en alle faciliteiten? Dan sta je er gewoon tijdens een NK. Studie, een beetje moe......dan maar een baantje in de bouw zoeken, misschien veel lichter werk? Is het profbestaan niet te doen? Ok dan hoeven er ook geen support meer aan te geven. En ja, dit was al in de jaren 70 zo, dat klopt wat Drost zegt. Dat was dus ook altijd mijn betoog: sinds de start van het "profdammen" is het zeer de vraag of het er beter op geworden is. Als je als 65 jarige naar het NK mag knap (gedaan), dan is er toch echt iets mis
Op een NK zou je inderdaad de top mogen verwachten, er ontbreekt natuurlijk altijd wel iemand maar zoals het nu gaat is het toch wel bedenkelijk. Roel en Jan kiezen voor een lucratief toernooi in het buitenland en veel "toppers" die een status hebben passen te pas en te onpas. Voor de mensen die de damsport als topsport promoten moet het wel een klap in het gezicht zijn. Terecht geeft Fred aan dat er teveel naar schijnoplossingen is gezocht, het was ook te voorzien dat dit allemaal niet zou werken. Grootste afknapper zijn de open inschrijvingen, sinds de invoering daarvan is het alleen maar achteruit gegaan en hebben ook de meeste provinciale kampioenschappen flinke klappen gekregen. (ik weet het uitzonderingen zoals Utrecht zijn er ook). Vanuit de provincie moet je, je kwalificeren en via halve finale ga je naar een finale. Dat doet recht aan elk niveau en als dan de deelname niet van de sterkste spelers is dan zij het zo. Dat de finale een aantal spelers directe plaatsing geeft vanwege bewezen resultaten, hoogste rating, prima. Concreet bijvoorbeeld 6 geplaatste spelers en 6 finalisten die komen uit een halve finale van pak m beet 20,24 of 28 spelers die zich geplaatst hebben via provinciale wedstrijden of regio kampioenschappen. Vrije inschrijving moet zo snel mogelijk afgeschaft worden.
Post Reply