Halve finale NK algemeen en dames 2017

Rein Halbersma

Re: Halve finale NK algemeen en dames 2017

Post by Rein Halbersma »

Edwin Twiest wrote:Je weet wat ik bedoel.....

En waar komt die Royal nou weer vandaan?

maar goed...zal me ook worst wezen.....

I say tomatoe, you say tomatoe...... ik denk als je de top-200 dammers vraagt dat minimaal 175 spelers de methode aangeven zoals aangegeven.
En zo niet....dan niet....
Ik denk dat de Coup Royal erbij werd gehaald ivm je opmerking over de kloksgewijze Coup Philippe 40x29x20x9. Deze slagen komen in de praktijk natuurlijk nauwelijks voor omdat het een simpele 1 om 3 is na 34-30 25x34. De Coup Royal kent wel de 40x29x20x9 slag maar daar is het niet schijf 25 maar 23 dat als combinatie-object wordt gebruikt.

Bij de discussie over Coup Raichenbach is het de vraag of de 33-29 24x22 manoeuvre essentieel of ook/juist de 1 om 2 als naslag.
Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma »

Een mooi fragment met Coup Raichenbach, Coup Royal en een Coup Napoleon ineen.

S. Mensonides - Baba Sy, 1962
Image
Stand na 34... 3-9!!

Commentaar van Ton Sijbrands uit de Volkskrant van 26-6-2004:

Hiermee stelt zwart primair de Coup Royal-dreiging aan de orde: 35...24-30!, 36...20x29! en 38...7-12 met vernietiging. Daartegen lijkt 35.37-31 de meest logische parade, maar in dat geval heeft hij een andere, nog veel fraaiere combinatie klaarliggen: 35...24-30!! (36...20x29!, 37...19x30, 38...9-13, 39...18-22, 40...30-34, 41...16-21 en 42...11x44 met een gewonnen eindspel. Weliswaar zou dezelfde afwikkeling na 35.36-31 slechts remise opleveren, maar die zet heeft evenals 35.28-22 het bezwaar dat wit na 35...7-12! positioneel ten onder gaat. Met dit alles is de volgende zet van Mensonides afdoende verklaard: 35.40-34 Maar nu roept Baba Sy Raichenbach aan: 35...24-29! 36.33x24 20x40 37.35x44 18-22!! 38.27x29 16-21 39.26x17 11x31 40.36x27 19-23 41.29x18 13x31 +. Prachtig!
Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong »

henk stoop wrote:In "Opleiding tot het Schijfdiploma" wordt bij de coup Raichenbach vooral de nadruk gelegd op de slag 24x22. Het wordt daar gezien als een coup Philippe vanaf 40 met als extra de slag 24x22. De slotslag 38x20 is niet nodig. Dit is waarschijnlijk overgenomen van de LOI-cursus waarin Roozenburg dezelfde definitie gebruikt.
Deze discussie was mij helemaal ontgaan. Nu ik het ben tegengekomen, wil ik er natuurlijk wel wat over zeggen.
Ik heb zelf jarenlang examens voor de KNDB gemaakt en afgenomen bij diverse (trainers)opleidingen. Het meest kenmerkende van de Coup Raichenbach is volgens mij ook de slag van 24 naar 22. De extra slag naar 20 is niet per se nodig om al van een Coup Raichenbach te spreken, hoewel dat natuurlijk mooier en completer is, zoals het in de stampartij (Vos-Raichenbach WK 1936) gebeurde. Ik ben het daarom helemaal met bovenstaande quote eens.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
GuidoB

Post by GuidoB »

Nu live op ToernooiBase. Barragetussen Aliar en Hessing!
Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen »

GuidoB wrote:Nu live op ToernooiBase. Barragetussen Aliar en Hessing!
OK, de eerste partij was dus remise.
En wat gebeurt er als de tweede ook in remise eindigt ?
(heb nergens de regels voor tie-breaks in de HF's kunnen vinden)
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

Ton van Namen wrote:
wie krijgt keuzeplaats?
Last edited by Frans de Jonge on Sat Feb 25, 2017 18:40, edited 1 time in total.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks »

Frans de Jonge wrote:
Ton van Namen wrote:
wie krijgt keuzeplaats? Ron Heusdens?
volgens mijn informatie krijgt Ron Heusdens idd keuzeplek
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

En gaat Boomstra meedoen of komt er een afmedling aan?
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks »

Fred van Amersfoort wrote:En gaat Boomstra meedoen of komt er een afmedling aan?
Boomstra heeft zich niet geplaatst en wilde ook niet mee doen omdat studie belangrijker was. En omdat die keuze maakte om in UFA toernooi te gaan spelen net als Jan.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

playforstacks wrote:
Frans de Jonge wrote:
Ton van Namen wrote:
wie krijgt keuzeplaats? Ron Heusdens?
volgens mijn informatie krijgt Ron Heusdens idd keuzeplek
Ron zelf meldde na afloop van de halve finales dat hij de keuzeplek heeft gekregen, dus dat zal wel kloppen :D

*EDIT* Op de website staat het ook al:

http://aanzetdammen.nl/
Fred van Amersfoort

Dus we willen onze sport promoten en een middel was het WK. Dat moest de klapper worden. En vervolgens doet de top niet mee en werkt de damserver niet. I rest my case.
pieter

Post by pieter »

Fred van Amersfoort wrote:Dus we willen onze sport promoten en een middel was het WK. Dat moest de klapper worden. En vervolgens doet de top niet mee en werkt de damserver niet. I rest my case.
Je snijdt een topic aan dat al eerder genoemd is Fred. Het NK wordt steeds zwakker. Het is natuurlijk geweldig voor een Aliar en Knoops, maar tegelijkertijd is het triest dat het NK niet sterker bezet is. Ik denk dat er meedere redenen zijn waarom dat zo is.

1) Sterke spelers wensen geen HF te spelen. Dat kun je arrogant noemen, maar je kunt ook stellen dat spelers van een bepaald niveau daar niks te zoeken hebben. Een oplossing zou zijn om elk jaar een x aantal plaatsen te vergeven aan topspeler.

2) Het gros van de topspelers heeft dammen als hobby, hetzij als keuze hetzij gedwongen, waardoor er vakantie dagen moeten worden opgenomen en een NK spelen gewoonweg geld kost.

3) De topspelers nemen het NK niet meer serieus, wellicht vanwege 1 er 2, maar zeker is dat men niet speelt als het niet uitkomt.

Dat laatste is natuurlijk erg zorgwekkend, er zijn een paar spelers die het voorrecht hebben om topspeler te zijn, terwijl een enkeling dat noodgedwongen heeft moeten opgeven vanwege nocnsf en kndb regels. De spelers die voltijds professional zouden moeten zijn passen te pas en te onpas en dat is natuurlijk zeer merkwaardig.
Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong »

Vandaag was de spectaculaire laatste ronde in de Halve Finales. De grootste verrassing was natuurlijk de plaatsing van de 65-jarige Waldo Aliar! Vijfenveertig jaar na zijn debuut in het WK van 1972 in Hengelo, toen Sijbrands voor de eerste keer wereldkampioen werd.
Na een zinderende barragepartij tegen Gerbrand Hessing, waarbij de schijven letterlijk van het bord vlogen, wist Waldo na 88 zetten een vijf om twee eindspel te winnen.

De mensen, die Facebook hebben komen niets te kort, want in de Groep International Draughts zijn er
al een stuk of honderd foto's en berichten geplaatst over de halve finales van vandaag.

Hieronder een paar sfeerbeelden en bijdragen uit de groep International Draughts:

Steven Tjong:
Waldo ALIAR (11 september 1951) * DAM GESCHIEDENIS *
Woorden komt de Tribune te kort ,
Het is gewoon FANTASTISCH .
Het is gewoon SUPER .
Waldo grote vriend en brada , Van Harte Gefeliciteerd .
niet alleen de Tribune feliciteert jou , alle DAMMERS feliciteren
jou met dit historisch moment in de Dam Geschiedenis .
In 1972 deelnemer aan het WK ( Hengelo ) - deelnemer aan het NK 2017 .
Suriname is trots op jou , maar ook Nederland is trots op jou .
Groeten van ,
De Tribune
&
Hr. Bert Zwart

Image

Image
De spectaculaire barrage in beeld, tussen Gerbrand Hessing en Waldo Aliar
Image

Image

Image
Het resultaat mocht er zijn. De trotse winnaar te midden van twee grote en trotse fans!

Image
Natuurlijk mag de trotse winnaar van de groep niet ontbreken. Martijn van IJzendoorn wist op de slotdag nog even van Frits Luteijn te winnen. Zelfs toen het duidelijk was, dat hij aan remise genoeg had, speelde Martijn de stand gewoon met vaste hand naar winst.

Steven Tjong:
Van Harte Gefeliciteerd - Dames
Heel veel succes in de finale .
Image

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

pieter wrote:Je snijdt een topic aan dat al eerder genoemd is Fred. Het NK wordt steeds zwakker.
Is dat echt zo? Kijk eens naar de NK's van de jaren '70. Daar deden ook altijd wel enkele mindere goden aan mee, daar ontbrak ook de gevestigde orde (Roozenburg, Keller, Van Dijk, Bom, De Jong, Gordijn), en ook toen lieten onze twee allersterkste dammers (Sijbrands, Wiersma) het NK vaak aan zich voorbij gaan.
Een oplossing zou zijn om elk jaar een x aantal plaatsen te vergeven aan topspeler
Gisteren in Utrecht hoorde ik dat Ron Heusdens zeker niet de eerste keus was voor de sponsorplaats. Het organisatiecomité heeft diverse toppers benaderd, maar niemand kon of wilde. Meer vrije plaatsen lost dus niets op
De spelers die voltijds professional zouden moeten zijn passen te pas en te onpas en dat is natuurlijk zeer merkwaardig.
Dat ben ik volledig met je eens. Die spelers krijgen een uitkering om zich zonder zorgen op het dammen te kunnen storten, en dan laten juist zij het NK lopen. En dan te bedenken dat zij die uitkering slechts kunnen krijgen, omdat de KNDB bereid is aan de leiband van het NOC*NSF te lopen. Alweer een goede reden om die band met het NOC*NSF zo snel mogelijk te beëindigen. Zolang die band er echter nog is, zou de KNDB het ook wel wat harder mogen spelen. Gewoon eisen dat ze aan het NK meedoen, of dat anders alle support wordt stopgezet. Voor wat hoort wat.
Fred van Amersfoort

Als we terugkijken hebben we steeds naar schijnoplossingen gezocht. Hoger tempo, andere puntentelling, dubbele rondes. Is het nu beter? Verder zou adel moeten verplichten. Jaren lang een status en alle faciliteiten? Dan sta je er gewoon tijdens een NK. Studie, een beetje moe......dan maar een baantje in de bouw zoeken, misschien veel lichter werk? Is het profbestaan niet te doen? Ok dan hoeven er ook geen support meer aan te geven. En ja, dit was al in de jaren 70 zo, dat klopt wat Drost zegt. Dat was dus ook altijd mijn betoog: sinds de start van het "profdammen" is het zeer de vraag of het er beter op geworden is. Als je als 65 jarige naar het NK mag knap (gedaan), dan is er toch echt iets mis
Post Reply