WK Dammen 2015 - Emmen

Post Reply
Rein Halbersma

Re: WK Dammen 2015 - Emmen

Post by Rein Halbersma »

playforstacks wrote:
Rein Halbersma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Kansen op een Nederlandse wereldkampioen? Misschien wel 50%.
1. Georgiev 52,6% (=23,2% + 76,8% * 72,2% * 53,0%)
2. Boomstra 26,1% (=47,0% * 76,8% * 72,2%)
3. Groenendijk 21,4% (=27,8% * 76,8%)
Ik denk dat je er redelijk naast zit. [knip]
De kans dat een Nederlander kampioen word is denk ik meer dan 67%!
Je kunt je eigen subjectieve kansen natuurlijk invullen. Ik heb gewoon de ratingpunten en TPR tijdens dit toernooi als uitgangspunt genomen als gemiddeld beste voorspeller. Of dat onder druk ook zo uitpakt is koffiedik kijken natuurlijk. Ik hoop ook op een Nederlandse wereldtitel. Maar Sipma is best wel kwetsbaar geweest (meerdere keren verloren gestaan), en Georgiev zal er ook vol voor moeten gaan.
GuidoB

Post by GuidoB »

Je hebt helemaal gelijk, Rein. Ik las niet goed.
ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap »

Eerst even een opmerking en dan mijn voorspelling:
- Ik vind het absurd dat sommige mensen hier van Sipma schijnen te wensen dat hij zich inhoudt omdat 'de belangen te groot zijn'. Wiens belangen? Bij winst kan Sipma 4e worden! Als Sipma bewust mee zou doen aan een Nederlandse combine dan zou dit toch een smetje op dit prachtige WK zijn. Sipma heeft zich nooit ingehouden, dus waarom nu wel? Of het realistisch is of niet om Georgiev te verslaan (de kans is uiteraard klein), doet er niet toe. Hij mag ervoor gaan! Ik hoop dat Sipma niet alles eraf hakt vandaag, maar er vol voor gaat. Als hij dan een mooie remise pakt, top!

Dan:
- Ik schat de winstkansen van Georgiev tegen Sipma net zo hoog (en misschien zelfs hoger) in als die van Groenendijk tegen Cordier. Cordier is een erg sterke speler die zich enkel 2x in een remisepositie (tegen Georgiev en Boomstra) verslikt heeft. Dat gaat hem geen derde keer gebeuren. Sipma heeft met alle geluk van de wereld kunnen voorkomen dat er een 0 op z'n scorebord staat.
- Boomstra heeft de beste kans om vandaag te winnen, maar staat er dan ook het slechtste voor. Ganjargal blijkt dit toernooi echter een taaie tegenstander te zijn. Georgiev kwam niet verder dan een gelijkwaardige remise en Groenendijk behaalde voordeel, maar kon het ook niet rond krijgen.

Voorspelling:
Georgiev - Sipma 1-1 (spannende pot waarin Sipma zich staande houdt)
Ganjargal - Boomstra 1-1 (Ganjargal krijgt het erg zwaar, maar perst er een remise uit)
Cordier - Groenendijk 1-1 (Groenendijk bereikt vrij weinig tegen Cordier)

Georgiev kampioen.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Rein Halbersma wrote:
Als Groenendijk en Boomstra winnen en Georgiev niet, is Groenendijk kampioen obv aantal overwinningen. Dat is ook de reden dat Boomstra nu 3e staat. Boomstra is afhankelijk van 2 spelers.
Dit is correct. Het aantal overwinningen gaat altijd voor het onderling resultaat.
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks »

zo close..
ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap »

Felicitaties aan Georgiev! Overall toch een verdiend kampioen, al had het natuurlijk geweldig geweest als Groenendijk het hem had geflikt (en het was zeker mogelijk gezien zijn gewonnen (maar razendlastige) stand).
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Wat een ontknoping! Jan Groenendijk had volgens Scholma, Wiersma en Kingsrow een winnend eindspel op het bord dat wel erg lang zou kunnen duren. Het zou een bijzonder slot van een bijzonder kampioenschap zijn geweest. Een 17-jarige die op de allerlaatste dag in de allerlaatste partij wereldkampioen wordt. Helaas voor Jan, Cordier vond zo'n 'vies' meerslagje dat het dammen zo mooi en verrassend maakt. Felicitaties voor Alexander Georgiev. Hij was en is een geweldenaar. Nederland zal nog even moeten wachten op een wereldkampioen. En natuurlijk felicitaties voor Jan Groenendijk en Roel Boomstra met hun 2de en 3de plek, al zullen beiden op dit moment vooral teleurstelling voelen.
Ook een groot compliment voor Wouter Sipma. Ongeslagen in zo'n lang en loodzwaar toernooi!
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Ik voel toch wel een beetje een kater, vergelijkbaar met die na verloren finale Nederland - Spanje. Ik hoop dat Jan een beetje met deze teleurstelling om kan gaan, want het is niet niks wat hem nu overkomt(/hij zichzelf aandoet).
GuidoB

Post by GuidoB »

Een beetje een kater, zegt ie. Man, dit is echt erg hoor. Robben had nog een keeper voor zich, maar dit was een schot voor open doel. Wel van 50 meter, maar voor open doel. Die moet er gewoon in!
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

GuidoB wrote:Een beetje een kater, zegt ie. Man, dit is echt erg hoor. Robben had nog een keeper voor zich, maar dit was een schot voor open doel. Wel van 50 meter, maar voor open doel. Die moet er gewoon in!
Ja het probleem is, ik heb alleen de zetten gezien en niet daadwerkelijk Jan Groenendijk zelf (iets met werken enzo). Als ik er live bij was geweest had ik waarschijnlijk de zaal opgeroepen om Cordier te lynchen, maar nu is het slechts een lichte kater.
GuidoB

Post by GuidoB »

Volgens mij heeft Cordier genoeg gedaan om mee te werken. Directe remise gemist bv. Als het dan zo ver is, dan moet Jan het wel afmaken.

Ik vrees dat het weer 32 jaar gaat duren voordat er een Nederlander 2e wordt op een WK. Hoe lang duurde het bij het WK voetballen ook alweer na 1978? Juist...
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

1974 Nederland - West-Duitsland
1978 Nederland - Argentinië
1990 Sijbrands - Chizhov
2010 Nederland - Spanje
2015 Groenendijk - Cordier

Houdt het dan nooit op?
henk stoop

Post by henk stoop »

Jan Pieter wrote:1974 Nederland - West-Duitsland
1978 Nederland - Argentinië
1990 Sijbrands - Chizhov
2010 Nederland - Spanje
2015 Groenendijk - Cordier

Houdt het dan nooit op?
Je vergeet:
1994 Chizhov - Wiersma
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

GuidoB wrote:Volgens mij heeft Cordier genoeg gedaan om mee te werken. Directe remise gemist bv. Als het dan zo ver is, dan moet Jan het wel afmaken.

Ik vrees dat het weer 32 jaar gaat duren voordat er een Nederlander 2e wordt op een WK. Hoe lang duurde het bij het WK voetballen ook alweer na 1978? Juist...
Ik ben minder pessimistisch Guido. Boomstra is 22, Jan 17. Boomstra heeft al eerder aangetoond volkomen gelijkwaardig te zijn aan de grote vier (Georgiev, Schwarzman, Tsjizjov, Valneris). Groenendijk nu ook. Van dat viertal is Georgiev met 40 jaar veruit de jongste. Statistisch gezien is een Nederlandse wereldkampioen dus aanstaande...

Overigens had ik het liefst een match Georgiev-Boomstra gezien. Alle respect voor Jan die het geweldig heeft gedaan, zich zeer productief heeft getoond en bovendien een vechter is. Maar hij is pas 17, zijn tijd komt nog en Boomstra heeft zich al meerdere jaren op het hoogste niveau bewezen.
Maar als Jan de tweekamp met Georgiev wint, praten we natuurlijk nergens meer over. Het zou best kunnen dat Jan en Roel in de nabije toekomst het dammen gaan domineren, zoals Sijbrands en Wiersma in de jaren zeventig.
J.Pawlicki

WK Dammen 2015 - Emmen FINAL RESULTS

Post by J.Pawlicki »

Results on web http://wcdraughts.com/?page_id=375 ARE NOT CORRECT!
This is correct table:
table_2015.jpg
table_2015.jpg (103.15 KiB) Viewed 8435 times
May be it is detail, but this is World Championship! It is also important for WC-2017! If previous system will be saved (40 players) then players 2-5 are promoted already (top 2 it is clear). So the difference is clear.
For WC-2017 we have following situation - GA in Didim accept formula with 84 participants IF sponsors will be ready to do it. If not ... we have same system as for WC2013 in Ufa.

More details about WC-2017:
WC_system_2017.pdf
(223.73 KiB) Downloaded 439 times
Post Reply