Toch zou je de big bang ook als 9x9 kunnen presteren, maar de bang wordt iets midner indrukwekkend, de dam veegt er nu 7 weg in plaats van de achtbaan te berijden.

Allemaal scherp, 18 (42) 23, 3, 35 +
De relatie is domweg een feit. Dat heb ik al eerder betoogd. Zonder spel zou er nooit problematiek zijn ontstaan. De problematiek is dus gebaseerd op de spelregels van het spel. Er is dus geen sprake van opinie hier, het is een objectief feit. Maar helaas zijn de SR-fantasten bereid zich te isoleren van het partijspel, een onaantrekkelijke trend. Componisten als Hermelink, Arie van der Stoep en Oege Dijkstra bekoren mij. Zij maken namelijk forcings waarbij tactisch vernuft wordt gecombineerd met strategisch inzicht, en dat levert hogeschoolkunst op. Andreas Kuyken is nog zo'n auteur, met universele allure, waar ik me nog eens wat meer in wil verdiepen binnenkort.ildjarn wrote:Ook de schaakproblemisten hebben last van de onterechte notie dat problematiek en partijspel gerelateerd zijn: in het nieuwe FIDE compositietoernooi zijn fairies (schaken met niet-standaard regels en/of stukken) en retro's (composities waar naar het verleden van het diagram gekeken wordt ipv de toekomst) uitgesloten omdat ze 'spelers zouden afschrikken'.
Fraai idee van Zubov. Je arrangement maakt het helemaal áf, Tjalling!Kosmos wrote:Wouter Sipma liet vanuit Afrika op facebook even een compositie zien van Zubov. Het idee dat hij bewerkt, is geweldig, maar de presentatie is beroerd. Het staat ongeveer zo (er kan best een schijfje verkeerd staan natuurlijk, al die chaos ... )![]()
E. Zubov
Veel te moeilijk natuurlijk, dus ik geef de oplossing:
(1... 24-29?) 2.44-40! 35x44 3.28-22 18x36 4.32-28 23x41 5.34x3 25x34 6.17-11 16x7 7.26x17 12x21 8.3x49
Creatief bedacht en ook esthetisch dik in orde! De witte opstelling is fraai, met symmetrische trekken en ook de boog 7, 10, 13 doet het goed. Dit is hogeschool-kunst.
41-46 9.38-32!
9... 46x28 verliest nu door 10.47-41 36x38 11.43x23 21-26 12.49-27 26-31 13.27x15 31-37 14.15-47 7-12 15.23-19 12-18 16.19-14 18-23 17.14-10 23-29 18.47x24 37-41 19.24-47 41-46 20.10-5 +.
9...46x14 10.47-41 36x38 11.43x32 14x46 12.49x5 W+
Maar die beginstand is troep, vooral schijf 17 doet pijn aan de ogen! De afgever 17-11 na de damzet ... dat is vrij lomp.
Ik zei tegen Wouter dat dit idee wel wat netter gepresenteerd kan worden. Bij kunst hoort een artistieke presentatie, is wat ik al vaker betoogd heb en het is geen kunst om het bord als een soort open riool te hanteren en lukraak her en daar brikken te deponeren.
Ik ging aan de slag en binnen 5 minuutjes liet ik Wouter zien hoe het wel moet.
Zubov - Arr. TG
Een keurig ogende stand met schone scheidslijn 6/50. Zwarts laatste zet 20-24 is logisch, alleen 10-14 gaf nog kans op remise.
Zubov - Arr. TG
1.21-17 24x44 2.27-21 16x36 3.32-28 23x41 4.34x3 12x21 5.3x49 en het motief is bereikt.
Zubov is een van 's werelds beste problemisten. Het pleit voor je dat je zijn probleem hebt verbeterd. Ik ben benieuwd naar wat hij er van vindt.Kosmos wrote:Wouter Sipma liet vanuit Afrika op facebook even een compositie zien van Zubov. Het idee dat hij bewerkt, is geweldig, maar de presentatie is beroerd. Het staat ongeveer zo (er kan best een schijfje verkeerd staan natuurlijk, al die chaos ... )![]()
E. Zubov
Veel te moeilijk natuurlijk, dus ik geef de oplossing:
(1... 24-29?) 2.44-40! 35x44 3.28-22 18x36 4.32-28 23x41 5.34x3 25x34 6.17-11 16x7 7.26x17 12x21 8.3x49
Creatief bedacht en ook esthetisch dik in orde! De witte opstelling is fraai, met symmetrische trekken en ook de boog 7, 10, 13 doet het goed. Dit is hogeschool-kunst.
41-46 9.38-32!
9... 46x28 verliest nu door 10.47-41 36x38 11.43x23 21-26 12.49-27 26-31 13.27x15 31-37 14.15-47 7-12 15.23-19 12-18 16.19-14 18-23 17.14-10 23-29 18.47x24 37-41 19.24-47 41-46 20.10-5 +.
9...46x14 10.47-41 36x38 11.43x32 14x46 12.49x5 W+
Maar die beginstand is troep, vooral schijf 17 doet pijn aan de ogen! De afgever 17-11 na de damzet ... dat is vrij lomp.
Ik zei tegen Wouter dat dit idee wel wat netter gepresenteerd kan worden. Bij kunst hoort een artistieke presentatie, is wat ik al vaker betoogd heb en het is geen kunst om het bord als een soort open riool te hanteren en lukraak her en daar brikken te deponeren.
Ik ging aan de slag en binnen 5 minuutjes liet ik Wouter zien hoe het wel moet.
Zubov - Arr. TG
Een keurig ogende stand met schone scheidslijn 6/50. Zwarts laatste zet 20-24 is logisch, alleen 10-14 gaf nog kans op remise.
Zubov - Arr. TG
1.21-17 24x44 2.27-21 16x36 3.32-28 23x41 4.34x3 12x21 5.3x49 en het motief is bereikt.
Die zie ik graag terug in DP!Eric van Dusseldorp wrote:Zubov is een van 's werelds beste problemisten. Het pleit voor je dat je zijn probleem hebt verbeterd. Ik ben benieuwd naar wat hij er van vindt.Kosmos wrote:Wouter Sipma liet vanuit Afrika op facebook even een compositie zien van Zubov. Het idee dat hij bewerkt, is geweldig, maar de presentatie is beroerd. Het staat ongeveer zo (er kan best een schijfje verkeerd staan natuurlijk, al die chaos ... )![]()
E. Zubov
Veel te moeilijk natuurlijk, dus ik geef de oplossing:
(1... 24-29?) 2.44-40! 35x44 3.28-22 18x36 4.32-28 23x41 5.34x3 25x34 6.17-11 16x7 7.26x17 12x21 8.3x49
Creatief bedacht en ook esthetisch dik in orde! De witte opstelling is fraai, met symmetrische trekken en ook de boog 7, 10, 13 doet het goed. Dit is hogeschool-kunst.
41-46 9.38-32!
9... 46x28 verliest nu door 10.47-41 36x38 11.43x23 21-26 12.49-27 26-31 13.27x15 31-37 14.15-47 7-12 15.23-19 12-18 16.19-14 18-23 17.14-10 23-29 18.47x24 37-41 19.24-47 41-46 20.10-5 +.
9...46x14 10.47-41 36x38 11.43x32 14x46 12.49x5 W+
Maar die beginstand is troep, vooral schijf 17 doet pijn aan de ogen! De afgever 17-11 na de damzet ... dat is vrij lomp.
Ik zei tegen Wouter dat dit idee wel wat netter gepresenteerd kan worden. Bij kunst hoort een artistieke presentatie, is wat ik al vaker betoogd heb en het is geen kunst om het bord als een soort open riool te hanteren en lukraak her en daar brikken te deponeren.
Ik ging aan de slag en binnen 5 minuutjes liet ik Wouter zien hoe het wel moet.
Zubov - Arr. TG
Een keurig ogende stand met schone scheidslijn 6/50. Zwarts laatste zet 20-24 is logisch, alleen 10-14 gaf nog kans op remise.
Zubov - Arr. TG
1.21-17 24x44 2.27-21 16x36 3.32-28 23x41 4.34x3 12x21 5.3x49 en het motief is bereikt.