Michel Stempher wrote:Ik weet niet of ik graag Killer draughts zie bij een toernooi als de Concrex Masters. Mijn ervaring (vooral angst) ermee is echt dat men vanaf het begin al gaat speculeren op zeer kleine voordeeltjes, waardoor je zelden nog onorthodoxe aanvallen vs omsingelingen krijgt.
Maar het huidige systeem, welk ik overigens zeer leuk vind en ook echt op papier veelbelovend is, viel in de praktijk tegen helaas. 3 overwinningen op 42 partijen is niet alles en bij de playoffspelers van het HHW toernooi, werd de eerste partij zelfs binnen een uur remise overal zo ongeveer.
Als pilot zou Killer trouwens wel een idee kunnen zijn. Na afloop kan er dan geëvalueerd worden of de partijen een rechtmatige winnaar kennen en of er nog enigszins gespeeld wordt. Ja, ik weet dat absolute topspelers zoals Meurs laveren als zeer belangrijk winstplan voeren, maar ik kan er echt niet naar kijken.. er gebeurt zo weinig. Helaas blijkt het keer op keer veel effectiever te zijn dan zonder handrem de aanval of omsingeling in te duiken dus ik kan het spelers niet eens kwalijk nemen dat ze niks anders doen dan laveren en speculeren op kleine voordeeltjes.
Perfecte analyse inderdaad,
angst is de grote zand-inde-motor-strooier. Ansgt is de oorzaak van alle ellende in de wereld, zonder uitzondering.
Je hebt helemaal geen evraring met killer, maar je fantasie is gebaseerd op ansgt, kenmerkend voor de damwereld, altijd bang, bang, bang.
Hoe kan het nou nog voorzichtiger, nog risikolozer dan wat we hier hebben meegemaakt? Dat kan helemaal niet, allemaal ongegronde angst, laten we gewoon eens een volwassen spel gaan spelen in plaats van 10x10 de enige variant waarin 3 dammen niet winnen van 1.
Die vorm van impotentie die 10x10 eindspel kenmerkt, is bizar, want
knip een willekruig veld van 10x10 bord af en drie dammen winnen van één
Plak een willekeurig veld aan het bord vast en drie damen winnen van één
snijd een rij af en drie damen winnen van één
Snijd twee rijen van het bord af en drie damen winnen van één
Snij ene kolom van het bord af en drie damen winnen van één
Snijd twee kolommen van het bord af en en drie damen winnen van één
Plak een of twee rijen aan het bord vast en drie damen winnen van één
Plak een of twee kolommen vast aan het bord en drie damen winnen van één
Drie damen winnen gewoon altijd van 1, behalve bij 10x10.
En welk bord kiezen de dammers, 10 x 10 .... de allerslechtste keuze. Onee, dat is niet waar, nog ernstiger is Canadees dammen 12 x 12, dat is het aller-allerslechtste bord.
Of spreek af dat een dam die als laatste stuk een dam slaat moet stoppen en het eindspel is ineens superpotent, potenter dan schaken. Zo denk ik, niet in termen van halfvolle glazen water, maar ik droom van glazen wijn die tot de nok overlopen. Erop en erover. Meteen hard afrekenen met dat remise-imago, killer dus.
Only for the brave!
Er is nog geen serieuze killerpartij gespeeld en mensen zijn alweer bang dat ... dit .. of dat.. of wellicht zus... off zo ... en bezwaar 1 is en bezwaar 2 is, bovendien dit en dat bladiebla bladieblo, tatata ...
Maak jezelf niet zo onaantrekkelijk, wees eens dapper.