Frustraties over hoge pieten binnen KNDB en FMJD

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Frustraties over hoge pieten binnen KNDB en FMJD

Post by Michel Stempher »

Vanuit een ander topic nodigde Piet Bouma mensen uit om de ontknoping van het WK vrouwen te volgen. Om dat topic niet te vervuilen met frustraties start ik even een nieuw topic.

Piet wil dus dat we de ontknoping volgen: nee dank je. Kijken we naar een kampioenschap, waarbij degene die ongeslagen is gebleven hiervoor wordt gestraft. Olga Kamychleeva heeft een nederlaag minder dan Golubeva dus bij gelijk eindigen is ze de klos.

Fuck het bestuur van de FMJD. Eerlijke regels maken kunnen ze niet, damactiviteiten promoten kunnen ze niet en sponsors zoeken kunnen ze ook niet. Ik snap die Russen heel goed dat ze een soort van motie van wantrouwen hebben ingediend.

Het zou natuurlijk erg mooi zijn als Olga alsnog die titel behaalt. Ben benieuwd of ze in Veenendaal/Papendal een keertje wakker worden dan. Het is natuurlijk een grote schande dat het WK vrouwen niet (op drie zielige regeltje na) gepromoot wordt door de KNDB (ook niet door de FMJD trouwens). Maar ja, andere grote toernooien worden ook nooit meer gepromoot dus wat dat betreft zijn ze wel consequent treurig in Veenendaal/Papendal. Ja, de mannen in Papendal met hun fulltime of parttime functie mogen ook weleens iets schrijven om het dammen te promoten voor de KNDB-website. Of natuurlijk de talenten/A-sporters/B-sporters zelf. Maar nee.

Ik kan het gewoon niet rijmen. Aan de ene kant willen we als dambond een professionele organisatie zijn, keer op keer die NOC*NSF subsidies binnenhalen, omdat we hierdoor spelers beter kunnen trainen in de hoop een wereldkampioen te genereren (misschien 2015 al wel?). Maar aan de andere kant doen we zeer weinig tot helemaal niets aan het verkopen van ons prachtige spel. In wat voor een wereld denken de besturen en andere hoge pieten binnen de FMJD en KNDB dat we leven? Dat een nieuwe wereldkampioen zomaar 10.000 leden erbij tovert? Dat mensen zomaar geactiveerd worden om te dammen als er ergens in een geheim achterzaaltje een toernooi om een zielig WC-sterretje wordt gehouden of door een wereldkampioenschap dat totaal incognito door het leven gaat?

Wordt toch wakker, mensen! Dit levert ons helemaal niets op en als we het spel nog willen redden zullen we eerst in de spiegel moeten kijken om dan te onderstrepen dat de pure basis (promoten van damgerelateerde activiteiten en laat staan belangrijke toernooien) ontbreekt. Bij een afgelopen kampioenschap (mensen zoeken zelf maar uit welk toernooi ik bedoel, ik wil absoluut niet de fysieke organisatie hierop aanvallen dus het is ook niet gepast om een naam te noemen nu) zie ik ook dat eerst erg professioneel verslagen worden geschreven om vervolgens niks meer te doen hieraan. Het pluspunt is dat hier in ieder geval serieus moeite werd gedaan om het eigen toernooi te promoten! Iets wat je niet kunt zeggen van de FMJD en de KNDB.

Zo, hier laat ik het even bij. Ik denk dat ik weer bepaalde mensen van het bestuur van de KNDB over me heen ga krijgen, maar dat is dan maar zo. De waarheid is soms hard. Als NK's, EK's, WK's, zomertoernooien, etc. etc. etc. eens een waardig podium van de KNDB krijgen (dus uitgebreide stukken op de KNDB-website), praten we verder.
Piet Bouma

Re: Frustraties over hoge pieten binnen KNDB en FMJD

Post by Piet Bouma »

Michel Stempher wrote:
Piet wil dus dat we de ontknoping volgen: nee dank je.
Wel kijken Michel! Olga zit daar helemaal alleen.
Enorme support zou al zijn dat die damserver in China (net als toen in Oefa) eruit zou vliegen door het vele bezoek vanuit Nederland.
Olga kan niks aan die regeltjes doen (en elke beslisregel zal discussie oproepen), maar levert tot dusver wel een formidabele prestatie.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Michel Stempher wrote: NK's, EK's, WK's, zomertoernooien, etc. etc. etc. eens een waardig podium van de KNDB krijgen (dus uitgebreide stukken op de KNDB-website), praten we verder.
Binnenkort praten we verder :D
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Michel Stempher

Piet Bouma wrote:
Michel Stempher wrote:
Piet wil dus dat we de ontknoping volgen: nee dank je.
Wel kijken Michel! Olga zit daar helemaal alleen.
Enorme support zou al zijn dat die damserver in China (net als toen in Oefa) eruit zou vliegen door het vele bezoek vanuit Nederland.
Olga kan niks aan die regeltjes doen (en elke beslisregel zal discussie oproepen), maar levert tot dusver wel een formidabele prestatie.
Mag ik dan ook claxonnerend door de straten als Kamychleeva de haarle... uuuh de prachtige positioneel winnende forcing uitvoert, terwijl Golubeva op een puntje blijft steken tegen Balthazi?
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Michel Stempher wrote:Kijken we naar een kampioenschap, waarbij degene die ongeslagen is gebleven hiervoor wordt gestraft. Olga Kamychleeva heeft een nederlaag minder dan Golubeva dus bij gelijk eindigen is ze de klos.
Andersom: Schandalig, Zoja heeft vaker gewonnen dan Olga, ze is duidelijk sterker! Olga wordt beloond omdat ze op safe speelt!
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Michel Stempher

Vandaag had ik bezoek van een niet-dammer (wel zeer geïnteresseerd in dammen, maar eigenlijk is/was hij een schaker) en het eerste wat 'ie vroeg, was of ik het WK vrouwen ook volgde. Hij wist precies dat Olga vandaag op gelijke hoogte was gekomen met een niet-Nederlander (Zoja Golubeva dus).

Blijkbaar zijn er dus toch mensen die dit soort toernooien ontdekken (wellicht teletekstsupporters?) ondanks het feit dat het toernooi nauwelijks gepromoot is door de FMJD en de KNDB. Ik was blij dat er verschillende posts op Facebook voorbij waren gekomen met de actuele stand; anders had ik gewoon niet geweten dat Kamychleeva inmiddels gelijkstaat met Golubeva.

Toch wel leuk dat er, ondanks mijn keiharde kritiek op de zichtbaarheid van dit soort toernooien, niet-dammers zijn die het toernooi gewoon op de voet volgen.
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks »

Michel Stempher wrote: Blijkbaar zijn er dus toch mensen die dit soort toernooien ontdekken (wellicht teletekstsupporters?) ondanks het feit dat het toernooi nauwelijks gepromoot is door de FMJD en de KNDB. Ik was blij dat er verschillende posts op Facebook voorbij waren gekomen met de actuele stand; anders had ik gewoon niet geweten dat Kamychleeva inmiddels gelijkstaat met Golubeva.

Voor iets up to dates in de damwereld moet je voortaan toernooibase in de gaten houden. Daar word vaak een link gebruikt naar de toernooisite ( die er goed uit ziet trouwens). Ik snap ook niet waarom er op de KNDB site ,als ze zelf geen verslag doen, niet op zen minst met links naar toernooibase verwijzen voor verslagjes van het WK vrouwen. Kleine moeite, en dan komen de dammers uiteindelijk ook op de goed plek.

EDIT:O ik zie trouwens nu dat er op de KNDB site wel netjes verwezen word naar de toernooisite met een linkje dus dat is wel goed! Maar het is wel kort helaas en verder geen updates.

Verder is het altijd al geweest dat de KNDB alleen spelers en prestaties lijken te promoten die ondersteund worden daar het topsportbeleid. Bijvoorbeeld toen ik WK aspiranten werd en nog NT was in 2009 kwam het met foto op de KNDB sites maar toen ik EK junioren werd in 2013 kwam er niet veel op. En werd er door de hogen pieten van de KNDB besloten niet eens een vermelding te maken hier van in het damspel terwijl normaal jeugdkampioenen vaak een plek op de voorkant krijgen. Zelfs nadat ik en een aantal jeugdspelers hadden voorgesteld om een verslag te maken voor het damspel werd die direct afgewezen door dezelfde persoon die als voorzitter van de KNDB Johan Krajenbrink alle macht naar zich toe liet trekken. Waardoor de organisatie nu van binnenuit verrot is.
Michel Stempher

Bron: kndb.nl

Code: Select all

Olga Kamychleeva derde op WK vrouwen
In Wuhan (China) werd van 12 tot en met 23 mei het Wereldkampioenschap voor vrouwen gespeeld. Namens Nederland nam Olga Kamychleeva deel. Zij behaalde fraai brons en had zelfs lange tijd uitzicht op meer. Informatie via deze site: wcw2015.fmjd.org
Wauw! Wat een enerverend stukje! Je kunt echt zien dat we ontzettend trots zijn op de prestatie van Olga Kamyshleeva.

Zonder gekheid, als dit zo blijft, ga ik het bestuur van de KNDB zelf maar weer eens inlichten al hebben ze nog geen reactie gegeven op mijn verzoek om afstand te doen van uitspraken en gedragingen van een officiële KNDB-coach. De voorzitter was op vakantie en zou zo snel mogelijk reageren. Op 1 mei had hij geantwoord dat hij eerst zijn vakantie zou uitzitten (uiteraard geheel logisch, maar wel vreemd dat er dan geen vervangend bestuurslid de zaken waarneemt).
Alex

Post by Alex »

Michel Stempher wrote:Bron: kndb.nl

Code: Select all

Olga Kamychleeva derde op WK vrouwen
In Wuhan (China) werd van 12 tot en met 23 mei het Wereldkampioenschap voor vrouwen gespeeld. Namens Nederland nam Olga Kamychleeva deel. Zij behaalde fraai brons en had zelfs lange tijd uitzicht op meer. Informatie via deze site: wcw2015.fmjd.org
Wauw! Wat een enerverend stukje! Je kunt echt zien dat we ontzettend trots zijn op de prestatie van Olga Kamyshleeva.

Zonder gekheid, als dit zo blijft, ga ik het bestuur van de KNDB zelf maar weer eens inlichten al hebben ze nog geen reactie gegeven op mijn verzoek om afstand te doen van uitspraken en gedragingen van een officiële KNDB-coach. De voorzitter was op vakantie en zou zo snel mogelijk reageren. Op 1 mei had hij geantwoord dat hij eerst zijn vakantie zou uitzitten (uiteraard geheel logisch, maar wel vreemd dat er dan geen vervangend bestuurslid de zaken waarneemt).
Knap dat ze al weten voor het toernooi begint dat Olga derde geworden is....
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

In Wuhan (China) werd van 12 tot en met 23 mei het Wereldkampioenschap voor vrouwen gespeeld.
Heb ik onlangs nota bene geheel onbezoldigd een topcollege gegeven over hoe persberichten te schrijven, maken ze exact de fout waar ik voor waarschuwde ...
De voorzitter is in slaap gesukkeld en beantwoordt eerst mijn brief niet en nu die van Michel niet.....
De bond is helemaal geen promotie voor het dammen, ik trek mijn conclusies.
Heaven is no location, but a state of mind
Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen »

Kosmos wrote:De voorzitter .... beantwoordt eerst mijn brief niet en nu die van Michel niet.....
De bond is helemaal geen promotie voor het dammen, ik trek mijn conclusies.
Wat een feest van herkenning.
Michel Stempher

Nog even een dingetje waarom het gedrag van de Technisch Directeur dictatorische aspecten bevat: in de Tuchtcommissie neemt deel: Elly Ton. Zij is de vrouw/vriendin van de Technisch Directeur. Nu weet ik dat een commissie gewraakt kan worden, maar in potentie heeft in IEDERE zaak de Technisch Directeur inmenging. Wellicht dat het bestuur hierdoor niet reageert op allerlei kwesties en het lekker wil laten aankomen op het oordeel van de Technisch Directeur himself of er kwalijke zaken plaatsvinden.

In de politiek zijn de laatste tijd veel mensen afgetreden, omdat een naast familielid nauwe banden had met organisaties, waarover in de politiek werd gedebatteerd. Ik kan me zo voorstellen dat Krajenbrink of Ton de functie neerlegt, omwille van het voorkomen van de schijn van belangenverstrengeling.
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks »

Michel Stempher wrote:Nog even een dingetje waarom het gedrag van de Technisch Directeur dictatorische aspecten bevat: in de Tuchtcommissie neemt deel: Elly Ton. Zij is de vrouw/vriendin van de Technisch Directeur. Nu weet ik dat een commissie gewraakt kan worden, maar in potentie heeft in IEDERE zaak de Technisch Directeur inmenging. Wellicht dat het bestuur hierdoor niet reageert op allerlei kwesties en het lekker wil laten aankomen op het oordeel van de Technisch Directeur himself of er kwalijke zaken plaatsvinden.

In de politiek zijn de laatste tijd veel mensen afgetreden, omdat een naast familielid nauwe banden had met organisaties, waarover in de politiek werd gedebatteerd. Ik kan me zo voorstellen dat Krajenbrink of Ton de functie neerlegt, omwille van het voorkomen van de schijn van belangenverstrengeling.

Net of Johan Krajenbrink ooit geprobeerd heeft om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen, integendeel.

Wat ik mij ook vooral afvraag is hoe een bestuur aan de bondsraad kan voorstellen dat de vrouw van de machtigste man binnen de KNDB in de tuchtcommissie kan plaatsnemen. En hoe het dan mogelijk is dat de bonsdraadleden hiermee akkoord zijn gegaan. (Weten alle bonsdraadleden wel dat zij de vrouw is van de technisch directeur? of is dit door het bestuur er niet bij gezegd?)
De weg naar een eerlijke, transparante en integere KNDB lijkt me nog heel erg lang.
Kosmos

Post by Kosmos »

De bondsraad dacht dat hem om deze ton ging.
Attachments
ton.jpg
ton.jpg (50.6 KiB) Viewed 10325 times
Kosmos

Post by Kosmos »

Michel Stempher wrote:Nog even een dingetje waarom het gedrag van de Technisch Directeur dictatorische aspecten bevat: in de Tuchtcommissie neemt deel: Elly Ton. Zij is de vrouw/vriendin van de Technisch Directeur. Nu weet ik dat een commissie gewraakt kan worden, maar in potentie heeft in IEDERE zaak de Technisch Directeur inmenging. Wellicht dat het bestuur hierdoor niet reageert op allerlei kwesties en het lekker wil laten aankomen op het oordeel van de Technisch Directeur himself of er kwalijke zaken plaatsvinden.

Je zou toch snel antwoord krijgen als de voorzitter terug was van vakantie?
Post Reply