Damsport in het nauw !

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Damsport in het nauw !

Post by A.Presman »

Paul Sier wrote: To: ......
Subject: FW: Damsport in het nauw ! t.a.v. afdeling topsport NOC*NSF
Date: Fri, 1 May 2015 15:10:50 +0200

Geachte NOC-NSF ,

Graag wil ik het volgende onder uw aandacht brengen.
Ik doe dat vanuit een zeer grote bezorgdheid en een oprecht gevoel van onrechtvaardigheid.

In de damwereld is al geruime tijd grote onrust over het gevoerde KNDB-beleid t.a.v. Topsport , vooral in samenhang met de ondersteuning vanuit het NOC*NSF.

Daarbij spelen zaken een rol als gebrek aan transparantie , persoonlijke financiele belangen tov algemene belangen , verkeerde voorstelling van zaken richting NOC*NSF , ongelijkheid in belonen van prestaties , ongelijke kosten voor gekwalificeerden van titeltoernooien , etc.

Met mij hebben veel dammers zich de afgelopen jaren in toenemende mate gestoord aan de omstandigheid dat enkele individuen , onder de vlag en met medewerking van de KNDB , een Topsport-plan hebben bedacht dat er alle schijn van lijkt te hebben vooraleer te zijn bedoeld om subsidie binnen te hengelen van NOC*NSF , waarmee dan vervolgens de zeer lucratieve functies van deze bedenkers van het plan kunnen worden gefinancierd. Zo zijn daar de grof betaalde functies van technisch directeur en (bonds)coaches. Deze functies - en dan met name de zeer hoge vergoedingen die ermee gemoeid zijn - staan in geen enkele verhouding tot de omvang van het ledenbestand van de KNDB en het belang dat ermee gediend zou worden.
Voor die functies zijn bovendien GEEN open sollicitatieprocedures gehouden ; de functies zijn zonder meer toegekend aan de opstellers van het plan ! Een uiterst vreemde en zeer ongezonde situatie ; belangenverstrengeling ten top !
We moeten dus haast concluderen dat vooral persoonlijke motieven ten grondslag hebben gelegen aan het opzetten van deze vorm van Topsport.

Daarbij is volgens een steeds groter wordende groep dammers onzorgvuldig omgesprongen met bepaalde talentvolle spelers , zijn persoonlijke belangen van enkele reeds bestaande TOP-spelers geschaad (omdat die op zeker moment niet in het "plaatje" pasten richting NOC*NSF ,waardoor subisidie op de tocht zou kunnen staan) , en is het NOC*NSF hoogstwaarschijnlijk altijd incorrect geinformeerd over ledenaantallen en andere relevante zaken (het bestaan van "wilde bonden")
Met name ook dat laatste punt kan voor het NOC*NSF van eminenet belang zijn. Het is niet uitgesloten dat het NOC*NSF subsidie heeft toegekend op basis van een verkeerde voorstelling van zaken , die men anders wellicht NIET of in mindere mate zou hebben toegekend.

Bovendien schaadt deze manier van Topsport het algemeen belang van het dammen in Nederland omdat KNDB-leden er in verhevigde mate een ongelijkheid en onrechtvaardigheid in herkennen. Dat leidt tot demotivatie bij leden , maar zeker ook bij andere TOPspelers.
Niet zelden is een topsporter NIET uitgezonden naar een titeltoernooi omdat de betreffende speler geen onderdeel uitmaakte van het Topsport-programma. Wel uitzenden zou dan het Topsportprogramma - en DAARMEE de subsidie - aan de kaak stellen. Dat leek de Topsport-"club" vaak niet van pas te komen.
Daarmee lijkt dan die financiele ondersteuning het doel en niet de prestatie van elk afzonderlijk individu.
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van Topsport bedrijven.
Financiele ondersteuning dient een middel te zijn en geen doel op zich !
Binnen de damwereld "verkoopt" men de Topsport middels de suggestie dat topsportprestaties zullen leiden tot grote ledenwinst. Het tegenoverstelde is het geval gebleken ! De damsport RENT achteruit , vooral in ledenaantallen. Dammers , vaak al 30-40 jaar KNDB-lid , dreigen de bond de rug toe te keren. Van een positief effect van deze Topsport op ledenaantallen is nimmer iets gebleken. Ook leidt de Topsport niet tot andere positieve initiatieven binnen de damwereld ; eerder het tegenovergestelde.
Want waarom zou men nog veel moeite , tijd en kosten investeren in talenten , als die vervolgens door de eigen bond worden genegeerd of als tegenstander van de Topsporters worden gezien ?!
Daarentegen kost deze vorm van Topsport de dambond jaarlijks wel ca. 50.000 euro.
Dat is een zeer grote wissel die getrokken wordt op het budget. Dat geld zou veel beter besteed kunnen worden aan zaken die het dammen als geheel ten goede komen.
Ten aanzien van de Topsport geldt dat proportionaliteit en belang op geen enkele manier met elkaar in overeenstemming zijn.

Nogmaals ;
Volgens geraadpleegde bronnen heeft de KNDB het NOC*NSF altijd te kennen gegeven dat er ca. 5.000 KNDB-leden zijn.
Feitelijk ligt dit aantal thans rond de 3.900 , en was dat de afgelopen jaren niet veel hoger. Hier is dan op zijn minst sprake van een incorrecte voorstelling van zaken.
Een voorwaarde voor de NOC*NSF ondersteuning is dat de KNDB zelf jaarlijks een bedrag van ca. 50.000 euro inlegt.
50.000 euro is een zeer disproportioneel deel van het totale KNDB-budget !
Dat kan voor GEEN ENKELE bond gezond zijn , zeker niet voor zo'n kleine bond als de KNDB , die in hoofdzaak bestaat uit gepassioneerde hobbyisten. Evenmin kan dit de bedoeling zijn van het NOC*NSF. Immers , zij zal vooraleer de sport , en daarbinnen de Topsport , een warm hart toedragen. Dat doe je niet door een bond van binnenuit financieel uit te hollen en haar getrouwste beoefenaars daarvan van je te verwijderen.

Juist voor een dergelijke kleine bond als de KNDB - nogmaals ; die vooraleer bestaat uit gepassioneerde hobbyisten - kan het nooit OK zijn dat een zeer select groepje (3-4- mensen) een dergelijk disproportioneel beroep doet op het budget en het beleid grotendeels bepaalt.
Bedenk eens wat er OOK allemaal gedaan zou kunnen worden met het geld dat de KNDB nu inbrengt om aan NOC*NSF-subsidie te willen komen.
Ik denk aan landelijke jeugdleiders , substantieel prijzengeld bij NK's , organiseren van damevenementen door de KNDB , financiele ondersteuning van allerlei promotionele activiteiten , ondersteuning bij titeltoernooien voor ALLE gekwalificeerden etc etc
Laat Topsport over aan de markt en aan de talenten zelf.
We behoefte heeft aan sponsoring ; zoek ze zelf !

Graag zouden wij hierover met u in gesprek treden. We geven graag een uitgebreide toelichting over allerlei zaken die thans in de damwereld "hot" zijn. Het is hier niet de plaats om dieper op allerlei zaken in te gaan. Maar neemt u van mij aan dat er zeer veel overwegingen en omstandigheden zijn die in deze kwestie van belang zijn.
Het KAN nimmer de bedoeling zijn geweest van het NOC*NSF om de damsport op deze manier , onbewust en door een verkeerde voorstelling van zaken , te beschadigen.
Daar is NIEMAND bij gebaat , vooral ook niet de Topsportcultuur in Nederland en al helemaal niet het NOC*NSF zelf.

Waar zit het belang van die 3900 KNDB-leden ? Zij verliezen ca. 50.000 euro per jaar van het budget.
Welk belang is er mee gemoeid dat willekeurig welke bond vrijwel haar gehele budget op die manier inzet ?
Op geen enkele manier kan aannemelijk worden gemaakt , of is uit het verleden gebleken , dat een wereldkampioen tot ledenaanwas zal leiden in de damsport.
Beste KNDB en NOC*NSF ; stop met deze vorm van Topsport en subsidiering !

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Groet ,

Paul Sier
Voorzitter Damclub Volendam
06-12956002
Fred van Amersfoort

Re: Damsport in het nauw !

Post by Fred van Amersfoort »

Wat is de reden dat Paul Sier niet zelf post hier maar wel via een omweg? Inhoudelijk geen onaardig verhaal, kan me er iets bij voorstellen. Het was mooi geweest als Paul betrokken was geweest bij het Deltaplan, zijn bijdrage was passend geweest. Voor het overige vraag ik me af of het rechtsreeks benaderen van NOC/NSF niet gewoon schadelijk is, hoe zeer inhoudelijk ook te begrijpen. Lijkt me altijd beter om eerst intern met "ons allen" de discussie te voeren. Discussie is nodig maar eigenlijk is het nu aan de late kant. Straks is de subsidie weg, het ledenaantal diep in de min en de "reizigers" die de krenten hebben opgesnoept, zijn daarna te druk, uiteraard om even later elders een leuke klus te gaan doen. De breedtesport redden met een lege kas...dat gaat niet meer lukken en veel goodwill is echt wel weg nu. Ik ga niet in de modder ploeteren waar anderen Brazilie ,Rusland , Afrika etc aandeden.
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks »

Fred van Amersfoort wrote:Wat is de reden dat Paul Sier niet zelf post hier maar wel via een omweg? Inhoudelijk geen onaardig verhaal, kan me er iets bij voorstellen. Het was mooi geweest als Paul betrokken was geweest bij het Deltaplan, zijn bijdrage was passend geweest. Voor het overige vraag ik me af of het rechtsreeks benaderen van NOC/NSF niet gewoon schadelijk is, hoe zeer inhoudelijk ook te begrijpen. Lijkt me altijd beter om eerst intern met "ons allen" de discussie te voeren. Discussie is nodig maar eigenlijk is het nu aan de late kant. Straks is de subsidie weg, het ledenaantal diep in de min en de "reizigers" die de krenten hebben opgesnoept, zijn daarna te druk, uiteraard om even later elders een leuke klus te gaan doen. De breedtesport redden met een lege kas...dat gaat niet meer lukken en veel goodwill is echt wel weg nu. Ik ga niet in de modder ploeteren waar anderen Brazilie ,Rusland , Afrika etc aandeden.

Als dit werkgelijk waar naar NOC*NSF is gestuurd zou dit geweldig zijn voor de toekomstige damsport (lees breedtesport)!
Dat Paul Sier inderdaad de ballen heeft om dit probleem waar de damsport mee te kampen heeft aan te pakken verdiend respect.

Fred, sorry dat ik het zeg maar jij bent echt enorm Naïef. Altijd dat gezever over een deltaplan (ook al ben ik het met vrijwel alles wat erin staat eens) Maar zolang de topsport bobbo's het voor het zeggen hebben gaat er echt helemaal niks cruciaal veranderen. Hoe kan dat niet tot je doordringen ?
Het is allemaal een grote poppenkast waar het bestuur net doet of ze luisteren maar er kan geen geld worden vrijgemaakt voor de breedtesport omdat het geld al op gaat aan topsport. De bondsraad kan totaal geen veranderingen realiseren omdat ze het bestuur en co achterna lopen.

Ik denk dat onder alle liefhebbers van ons mooie damspel heel snel weer veel goodwill voor de KNDB zal komen als het beleid van de KNDB volledig op breedtesport zal worden gefocust.
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

A.Presman wrote:
Paul Sier wrote: To: ......
Subject: FW: Damsport in het nauw ! t.a.v. afdeling topsport NOC*NSF
Date: Fri, 1 May 2015 15:10:50 +0200

Geachte NOC-NSF ,

Graag wil ik het volgende onder uw aandacht brengen.
Ik doe dat vanuit een zeer grote bezorgdheid en een oprecht gevoel van onrechtvaardigheid.

In de damwereld is al geruime tijd grote onrust over het gevoerde KNDB-beleid t.a.v. Topsport , vooral in samenhang met de ondersteuning vanuit het NOC*NSF.

Daarbij spelen zaken een rol als gebrek aan transparantie , persoonlijke financiele belangen tov algemene belangen , verkeerde voorstelling van zaken richting NOC*NSF , ongelijkheid in belonen van prestaties , ongelijke kosten voor gekwalificeerden van titeltoernooien , etc.

Met mij hebben veel dammers zich de afgelopen jaren in toenemende mate gestoord aan de omstandigheid dat enkele individuen , onder de vlag en met medewerking van de KNDB , een Topsport-plan hebben bedacht dat er alle schijn van lijkt te hebben vooraleer te zijn bedoeld om subsidie binnen te hengelen van NOC*NSF , waarmee dan vervolgens de zeer lucratieve functies van deze bedenkers van het plan kunnen worden gefinancierd. Zo zijn daar de grof betaalde functies van technisch directeur en (bonds)coaches. Deze functies - en dan met name de zeer hoge vergoedingen die ermee gemoeid zijn - staan in geen enkele verhouding tot de omvang van het ledenbestand van de KNDB en het belang dat ermee gediend zou worden.
Voor die functies zijn bovendien GEEN open sollicitatieprocedures gehouden ; de functies zijn zonder meer toegekend aan de opstellers van het plan ! Een uiterst vreemde en zeer ongezonde situatie ; belangenverstrengeling ten top !
We moeten dus haast concluderen dat vooral persoonlijke motieven ten grondslag hebben gelegen aan het opzetten van deze vorm van Topsport.

Daarbij is volgens een steeds groter wordende groep dammers onzorgvuldig omgesprongen met bepaalde talentvolle spelers , zijn persoonlijke belangen van enkele reeds bestaande TOP-spelers geschaad (omdat die op zeker moment niet in het "plaatje" pasten richting NOC*NSF ,waardoor subisidie op de tocht zou kunnen staan) , en is het NOC*NSF hoogstwaarschijnlijk altijd incorrect geinformeerd over ledenaantallen en andere relevante zaken (het bestaan van "wilde bonden")
Met name ook dat laatste punt kan voor het NOC*NSF van eminenet belang zijn. Het is niet uitgesloten dat het NOC*NSF subsidie heeft toegekend op basis van een verkeerde voorstelling van zaken , die men anders wellicht NIET of in mindere mate zou hebben toegekend.

Bovendien schaadt deze manier van Topsport het algemeen belang van het dammen in Nederland omdat KNDB-leden er in verhevigde mate een ongelijkheid en onrechtvaardigheid in herkennen. Dat leidt tot demotivatie bij leden , maar zeker ook bij andere TOPspelers.
Niet zelden is een topsporter NIET uitgezonden naar een titeltoernooi omdat de betreffende speler geen onderdeel uitmaakte van het Topsport-programma. Wel uitzenden zou dan het Topsportprogramma - en DAARMEE de subsidie - aan de kaak stellen. Dat leek de Topsport-"club" vaak niet van pas te komen.
Daarmee lijkt dan die financiele ondersteuning het doel en niet de prestatie van elk afzonderlijk individu.
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van Topsport bedrijven.
Financiele ondersteuning dient een middel te zijn en geen doel op zich !
Binnen de damwereld "verkoopt" men de Topsport middels de suggestie dat topsportprestaties zullen leiden tot grote ledenwinst. Het tegenoverstelde is het geval gebleken ! De damsport RENT achteruit , vooral in ledenaantallen. Dammers , vaak al 30-40 jaar KNDB-lid , dreigen de bond de rug toe te keren. Van een positief effect van deze Topsport op ledenaantallen is nimmer iets gebleken. Ook leidt de Topsport niet tot andere positieve initiatieven binnen de damwereld ; eerder het tegenovergestelde.
Want waarom zou men nog veel moeite , tijd en kosten investeren in talenten , als die vervolgens door de eigen bond worden genegeerd of als tegenstander van de Topsporters worden gezien ?!
Daarentegen kost deze vorm van Topsport de dambond jaarlijks wel ca. 50.000 euro.
Dat is een zeer grote wissel die getrokken wordt op het budget. Dat geld zou veel beter besteed kunnen worden aan zaken die het dammen als geheel ten goede komen.
Ten aanzien van de Topsport geldt dat proportionaliteit en belang op geen enkele manier met elkaar in overeenstemming zijn.

Nogmaals ;
Volgens geraadpleegde bronnen heeft de KNDB het NOC*NSF altijd te kennen gegeven dat er ca. 5.000 KNDB-leden zijn.
Feitelijk ligt dit aantal thans rond de 3.900 , en was dat de afgelopen jaren niet veel hoger. Hier is dan op zijn minst sprake van een incorrecte voorstelling van zaken.
Een voorwaarde voor de NOC*NSF ondersteuning is dat de KNDB zelf jaarlijks een bedrag van ca. 50.000 euro inlegt.
50.000 euro is een zeer disproportioneel deel van het totale KNDB-budget !
Dat kan voor GEEN ENKELE bond gezond zijn , zeker niet voor zo'n kleine bond als de KNDB , die in hoofdzaak bestaat uit gepassioneerde hobbyisten. Evenmin kan dit de bedoeling zijn van het NOC*NSF. Immers , zij zal vooraleer de sport , en daarbinnen de Topsport , een warm hart toedragen. Dat doe je niet door een bond van binnenuit financieel uit te hollen en haar getrouwste beoefenaars daarvan van je te verwijderen.

Juist voor een dergelijke kleine bond als de KNDB - nogmaals ; die vooraleer bestaat uit gepassioneerde hobbyisten - kan het nooit OK zijn dat een zeer select groepje (3-4- mensen) een dergelijk disproportioneel beroep doet op het budget en het beleid grotendeels bepaalt.
Bedenk eens wat er OOK allemaal gedaan zou kunnen worden met het geld dat de KNDB nu inbrengt om aan NOC*NSF-subsidie te willen komen.
Ik denk aan landelijke jeugdleiders , substantieel prijzengeld bij NK's , organiseren van damevenementen door de KNDB , financiele ondersteuning van allerlei promotionele activiteiten , ondersteuning bij titeltoernooien voor ALLE gekwalificeerden etc etc
Laat Topsport over aan de markt en aan de talenten zelf.
We behoefte heeft aan sponsoring ; zoek ze zelf !

Graag zouden wij hierover met u in gesprek treden. We geven graag een uitgebreide toelichting over allerlei zaken die thans in de damwereld "hot" zijn. Het is hier niet de plaats om dieper op allerlei zaken in te gaan. Maar neemt u van mij aan dat er zeer veel overwegingen en omstandigheden zijn die in deze kwestie van belang zijn.
Het KAN nimmer de bedoeling zijn geweest van het NOC*NSF om de damsport op deze manier , onbewust en door een verkeerde voorstelling van zaken , te beschadigen.
Daar is NIEMAND bij gebaat , vooral ook niet de Topsportcultuur in Nederland en al helemaal niet het NOC*NSF zelf.

Waar zit het belang van die 3900 KNDB-leden ? Zij verliezen ca. 50.000 euro per jaar van het budget.
Welk belang is er mee gemoeid dat willekeurig welke bond vrijwel haar gehele budget op die manier inzet ?
Op geen enkele manier kan aannemelijk worden gemaakt , of is uit het verleden gebleken , dat een wereldkampioen tot ledenaanwas zal leiden in de damsport.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Groet ,

Paul Sier
Voorzitter Damclub Volendam
06-12956002
Was het de bedoeling van Paul dat deze email in het openbaar en op het Forum geplaatst wordt? En zo ja wat is het beoogde resultaat hiervan?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
playforstacks

Post by playforstacks »

Frans de Jonge wrote:
Was het de bedoeling van Paul dat deze email in het openbaar en op het Forum geplaatst wordt? En zo ja wat is het beoogde resultaat hiervan?

Waarschijnlijk om mensen wakker te schudden dat nu echt een moment is dat we de damsport moeten redden. zoals je zelf wel weet is elke andere manier al geprobeerd zonder enig effect.
Jammer dat de mensen in de bondsraad niet de ballen hebben om er voor te zorgen dat de breedtesport in plaats van de topsport de prioriteit word binnen de KNDB.
En als je kijkt naar de voorwaarden van de NOC*NSF subsidie is er gewoon geen ruimte om van de breedtesport ,en de groei van de damsport, een prioriteit te maken.
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

Frans de Jonge wrote:Was het de bedoeling van Paul dat deze email in het openbaar en op het Forum geplaatst wordt? En zo ja wat is het beoogde resultaat hiervan?[/color]
Ik werd door Paul gevraagd om deze email op het Forum te plaatsen (ik vind het ook jammer dat hij dat niet zelf kan/wilt). Over de inhoud en het nut van dit betoog kan gediscussieerd worden. Over Paul's beweegredenen kan hij beter zelf iets zeggen indien daar zal naar gevraagd worden. Maar in zijn mail aan mij stelde hij
"Ik ben de ongelijkheid en de onrechtvaardigheid van ons Topsportbeleid meer dan beu en wilde eens een daad stellen."
Deze stelling is ook terug te zien in de mail en in het feit van diens publicatie.
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

playforstacks wrote:
Fred van Amersfoort wrote: Ik denk dat onder alle liefhebbers van ons mooie damspel heel snel weer veel goodwill voor de KNDB zal komen als het beleid van de KNDB volledig op breedtesport zal worden gefocust.
Totaal mee eens. Natuurlijk moeten we nog steeds wel iets aan topsport moeten blijven doen (maar dan als uitloop van de breedtesport en niet als doel op zich), maar in deze tijden van krimp heeft dit allerminst prioriteit. Mijn voorkeur gaat uit naar veel "vergoede" krachten die het jeugddammen op regionaal en lokaal niveau gaan uitbouwen en daarmee op termijn weer voor continuiteit en groei kunnen gaan zorgen. Kijk ook naar de goede voorbeelden waar al groei en dynamiek is (Heerhugowaard, Hoogeveen, Wageningen, Culemborg, Molenaarsgraaf en ik zal nog wel de nodige plaatsen vergeten zijn).
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

playforstacks wrote:
Waarschijnlijk om mensen wakker te schudden dat nu echt een moment is dat we de damsport moeten redden. zoals je zelf wel weet is elke andere manier al geprobeerd zonder enig effect.
Jammer dat de mensen in de bondsraad niet de ballen hebben om er voor te zorgen dat de breedtesport in plaats van de topsport de prioriteit word binnen de KNDB.
En als je kijkt naar de voorwaarden van de NOC*NSF subsidie is er gewoon geen ruimte om van de breedtesport ,en de groei van de damsport, een prioriteit te maken.
Niet helemaal waar. Twee stellingen (ik weet niet hoe ze exact geformuleerd zijn) binnen de Bondsraad:

"Huidige koers vasthouden." -> Meerderheid tegen
"Fisie meer op breedtesport ipv topsport." -> Meerderheid voor

Ben benieuwd hoe dit in het beleid te zien gaat zijn. Vermoedelijk wordt er weinig veranderd omdat die 50k gewoon een keiharde eis van NOC*NSF is. Je hebt derhalve de keuze uit helemaal stoppen met topsport of doorgaan op de huidige voet. Wellicht moeten we eens een ledenraadpleging houden hierover. Het lijkt me duidelijk dat het bestuur en commissie Topsport niet capabel zijn om hierover een besluit te nemen: de persoonlijke belangen zijn te groot.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

playforstacks, je hebt gelijk hoor dat het onder het huidige systeem/bestuur niet gaat veranderen. Dat Deltaplan moet je ook niets van verwachten. Er is braaf naar geluisterd maar meer ook niet. Toen ik er mee begon was het doel discussie te krijgen en een context te plaatsen. Dat lijkt nu te lukken, mede nu ook dankzij Paul Sier. Eigenlijk moet je al dat papier samenvatten in 10 kernpunten met een tijdsplanning van uitvoer. Als je dan 5 punten haalt ben je aardig op weg.
Stap 1 zou kunnen zijn: we stoppen met NOC/NSF Stap 2. we sluiten bondsburo en nemen afscheid van ongeveer alle betaalde krachten. Nieuwe locatie kan een clublokaal van bijvoorbeeld damvereniging met eigen gebouw zijn. Paar dagdelen is voldoende. Wij als KNDB zijn niet veel meer dan een kleine dorpsclub, daar moeten we dus ook naar gaan leven. En zo heb ik tientallen ideeen...
Dieter

Post by Dieter »

Los van de inhoud en juist of onjuist waar ik even geen mening over wil hebben mogen we gerust vaststellen dat een dergelijke mail naar NOC/NSF een zeer kwalijke zaak is voor de dambond en daarmee de damsport.
Als je het met het bestuur niet eens bent is het een stuk handiger om dit aan te spreken waar het hoort en zorg dan voor een krachtenveld binnen de leden van de bond (een meerderheid heb je al snel als ik het mag geloven). Zet een bestuur aan de kant, beïnvloed de bondsraad, zoek een normale manier of keer voor mijn part teleurgesteld de damsport de rug toe, maar deze actie is gewoon heel erg slecht en zeker slechter dan welk al dan niet fout beleid dan ook. Dit komt mij over als een poging de levensader (subsidie) af te knijpen en daarmee de dambond ernstig te schaden.
Nu maar hopen dat NOC/NSF er een beetje mee kan lachen en het epistel naast zich neer gaat leggen.
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Paul Sier wrote: Laatste alinea:

Jaap van Galen wrote:
Jan Pieter wrote:
Jaap van Galen wrote:Als ik de bedragen simpelweg optel en deel door ons aantal leden komt dat neer op circa 45 Euro per lid. Wel iets meer dan die 1 Euro van Maurits. Ofwel we moeten blij zijn met die bijdrage van NOC/NSF
Je vergeet te melden dat de KNDB voor elke euro subsidie 50 cent uit eigen middelen bij moet dragen, dus uit de contributie, want andere inkomsten heeft de KNDB nauwelijks. Vele recreatiedammers betalen dus mee aan dit hobbyproject van enkelen en dat is niet iets om blij mee te zijn. Ik tel de dagen tot NOC*NSF de geldkraan dichtdraait en de KNDB wel gedwongen is het contract met de Kraai te beëindigen (#KREXIT).
Dat wist ik niet van die 33% blijkbaar geëiste eigen bijdrage.

Maar voordat iedereen zich rijk rekent in de discussie lijkt me meer duidelijkheid omtrent bedragen wel wenselijk.
Een nieuwe voorzichtige en ongetwijfeld nog steeds niet volledige en goede rekensom: Uitgaande van de subsidie voor topsport van 163 duizend Euro, moet dan zoals Michel al opmerkte de KNDB 81,5 duizend Euro vanuit eigen middelen besteden aan topsport. Trekken we daar de door Henk genoemde 31,5 duizend van af dan houden we 50 duizend over, ofwel een bijdrage van circa 10 Euro per lid per jaar.
Dan is daarnaast nog een meer algemene NOC/NSF-subsidie van 58500 Euro, dat is bijna 12 Euro per lid.
Heeft die algemene subsidie iets te maken met topsportbeleid? Of heeft dat te maken met onze "dambond-status" dankzij onze (nog net voldoende) ledenaantallen? Ik ga vooralsnog uit van dat laatste.
Ofwel wat zou het feitelijke netto resultaat zijn als de geldstroom morgen stopt: mijn voorlopige conclusie is slechts een qua geld negatieve balans per lid, en het stoppen van de topsportsubsidie.

En wat betreft besteding van het geld voor topsportbeleid, hieruit worden buiten hoe je ook denkt over technisch beleid ook spelers met een A-status, B-status en HP-status betaald. Zie je er ook naar uit dat die betalingen worden gestopt? Naar mijn gevoel is dat een keuze voor helemaal stoppen met topsport, dat zou niet mijn voorkeur hebben.
Uiteraard blijft het wat betreft beleid een keuze in de balans, ook qua geld, tussen topsport en breedtesport. Maar daarbij mag m.i. niet worden vergeten dat beide elkaar natuurlijk wel stimuleren.
Vele terechte discussiepunten in het betoog van Paul Sier.
Maar om ons in de samenvattende laatste alinea zielig te maken dankzij steun van NOC/NSF lijkt me we erg zielig. Allereerst is er duidelijkheid nodig omtrent bedragen. De genoemde 50 duizend lijkt te zijn overgenomen van mijn genoemde 50 duizend, waarvan ik helemaal niet zeker ben. Bovendien zijn daar de overige NOC/NSF inkomsten helemaal niet in verwerkt, en was mijn voorlopige conclusie juist dat we geld over houden aan NOC/NSF-gelden.
Vrijwel alle overige punten, zoals het aanwijzen van leden voor titeltoernooien zijn interne KNDB-issues. Dat is ons probleem, moet het NOC/NSF dat oplossen?
playforstacks

Post by playforstacks »

Dieter wrote:Los van de inhoud en juist of onjuist waar ik even geen mening over wil hebben mogen we gerust vaststellen dat een dergelijke mail naar NOC/NSF een zeer kwalijke zaak is voor de dambond en daarmee de damsport.
Als je het met het bestuur niet eens bent is het een stuk handiger om dit aan te spreken waar het hoort en zorg dan voor een krachtenveld binnen de leden van de bond (een meerderheid heb je al snel als ik het mag geloven). Zet een bestuur aan de kant, beïnvloed de bondsraad, zoek een normale manier of keer voor mijn part teleurgesteld de damsport de rug toe, maar deze actie is gewoon heel erg slecht en zeker slechter dan welk al dan niet fout beleid dan ook. Dit komt mij over als een poging de levensader (subsidie) af te knijpen en daarmee de dambond ernstig te schaden.
Nu maar hopen dat NOC/NSF er een beetje mee kan lachen en het epistel naast zich neer gaat leggen.
Ik denk dat dit alleen een kwalijke zaak is voor het topsport gedeelte van de KNDB (die ook nog eens heel veel contributie geld onttrekt). Voor de damsport kan dit zeker op een wat langere termijn veel voordeliger zijn omdat de contributie gelden dan besteed kunnen worden aan het laten groeien van de damsport.
Dieter, je bent zelf uit de bondsraad gegaan omdat er gewoon niks te bereiken viel daar toch? het is duidelijk dat deze bondsraad misschien wel goede bedoelingen heeft en graag zou zien dat breedtesport meer prioriteit zou hebben dan topsport maar zijn te laf de daar voor nodige maatregelen te nemen.
Recht om of link om is het het beste voor de damsport als de topsport subsidie van NOC*NSF gewoon stopt en ook al die rare verplichtingen die het met zich mee brengt (zoals meerdere mensen in vaste dienst grote delen van contributie gelden moeten in topsport worden gestoken, etc etc).
Hopelijk neemt NOC*NSF deze signalen serieus en stopt met topsport-subsidie.
Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos »

Dieter wrote:Los van de inhoud en juist of onjuist waar ik even geen mening over wil hebben mogen we gerust vaststellen dat een dergelijke mail naar NOC/NSF een zeer kwalijke zaak is voor de dambond en daarmee de damsport.
Als NOC/NSF de inhoud van de brief onzin vindt, dan doen ze een plas en alles blijft zoals het was. Als er sprake is van de kluit belazeren, praktijken waren de bankgraaiers zich nog altijd mee bezighouden, dan moet dan met wortel en tak worden uitgeroeid. Als de brief daartoe de aanzet is, dan verdient Sier wat mij betreft een standbeeld op de Dijk.
Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri »

Is dit ook daadwerkijk verzonden? Wil het best geloven hoor. Maar het kan ook stemmingmakerij zijn. Ik kan zo'n mail ook naar mijzelf sturen, en het mailadres weghalen, en posten op dit forum. Kijken hoe men reageert.
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Leri wrote:Is dit ook daadwerkijk verzonden? Wil het best geloven hoor. Maar het kan ook stemmingmakerij zijn. Ik kan zo'n mail ook naar mijzelf sturen, en het mailadres weghalen, en posten op dit forum. Kijken hoe men reageert.
Siers handelingen (stoppen met NC uit onder andere onvrede over KNDB-beleid) doen geloven dat hij echt helemaal klaar is met ondemocratisch handelen van vooral het gedeelte topsport. Het zou me dan ook niks verbazen als hij de stap naar NOC*NSF heeft gezet. Misschien moeten we op de prachtige dijk in Volendam een standbeeld plaatsen van Paul Sier. Hij is, voor zover ik weet, de enige die durft om echt eens werk van onbehoorlijk beleid te maken.

De pogingen om via het bestuur en via de Bondsraad tot een verandering te komen zijn mislukt doordat ze elkaar allemaal de hand boven het hoofd houden en misschien ook wel door persoonlijke belangen (inkomen etc.).
Post Reply