First Open Tournament in China
-
Re: First Open Tournament in China
Laten we het inderdaad feitelijk houden. Uit welk potje komt de vergoeding om in China borden te bedienen die het dan ook nog onvoldoende functioneren. In opdracht van wie, met welke visie, zijn er werkelijk geen Chinezen die het zelf kunnen? En dan hoef ik niet te horen dat iemand vele verdiensten heeft want dat staat niet ter discussie. Wat wel ter discussie staat (zou moeten staan) is de manier waarop het krentenbrood oogt nadat alle krenten opgesnoept zijn. Mooi dat Nederlanders de zaak booming maken in China. Wat overblijft is krentenbrood voor weinigen en droog brood voor velen. Met welke arrogantie denken "wij" de hele wereld te moeten verbeteren terwijl het in de eigen keuken steeds kariger wordt. Ik kan me nog voorstellen dat je een paar keer naar China reist om die gasten te leren hoe je met die digitale borden moet omgaan. Daarna kunnen ze het zelf. Zij zullen voldoende kader hebben is mijn aanname. Of ook de Chinezen hebben te weinig kader maar hoe kan het dan booming zijn? Het lijkt mij zeer gezond als Kosters het stokje gaat overdragen en terugkeert daar waar het nodig is: Nederland en iedere wankele club die wil overleven. Die opdracht is minder sexy maar wel realistischer naar de KNDB leden. Dat is dan vaak in negorijen als Sebalterburum, Strontkradeel, Juinen,Oranjedorp en dus niet Sao Paulo,Dakar,Beijing en alles wat ik vergeten ben.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Een beetje ICT-project kost tonnen, als het geen miljoenen zijn. Dat de armlastige damwereld elektronische borden heeft ontwikkeld die 99% van de zetten correct afvangen, is een prestatie van formaat. Wat dat betreft petje af voor alle betrokkenen.
Maar helaas, net als een condoom dat 99% van het zaad afvangt, is het niet goed genoeg. Alleen bij 100% betrouwbaarheid heb je er wat aan. Ik merk bij mezelf dat ik toernooien met elektronische borden amper nog volg. Als je iets leuks ziet, vraag je je toch meteen af of de stand wel klopt. Er zullen ongetwijfeld verklaringen zijn, en er wordt vast weer beterschap beloofd, maar dat gebeurt al een jaar of vijf. Ik vrees dat we de gewenste betrouwbaarheid nooit zullen bereiken.
Wordt het geen tijd om serieus naar plan B te kijken? Tablets worden met de dag goedkoper en android is open-source. Het moet toch mogelijk zijn om 'dedicated' tablets te ontwikkelen voor een fractie van het geld dat naar de elektronische borden is gegaan. Als de KNDB dan enige tientallen van die apparaten aanschaft, dan kun je die bij de belangrijke kampioenschappen gebruiken. De spelers moeten toch al noteren, en op een tablet gaat dat sneller dan op papier (in elk geval na enige oefening). Je zou ze zelfs kunnen gebruiken naast de elektronische borden, zodat de toeschouwer thuis de keuze heeft tussen actualiteit en betrouwbaarheid.
Op lagere niveaus kun je dan gebruik blijven maken van de eigen tablets. Er is geen reden om zo'n dedicated apparaat meteen bondsbreed in te voeren.
Maar helaas, net als een condoom dat 99% van het zaad afvangt, is het niet goed genoeg. Alleen bij 100% betrouwbaarheid heb je er wat aan. Ik merk bij mezelf dat ik toernooien met elektronische borden amper nog volg. Als je iets leuks ziet, vraag je je toch meteen af of de stand wel klopt. Er zullen ongetwijfeld verklaringen zijn, en er wordt vast weer beterschap beloofd, maar dat gebeurt al een jaar of vijf. Ik vrees dat we de gewenste betrouwbaarheid nooit zullen bereiken.
Wordt het geen tijd om serieus naar plan B te kijken? Tablets worden met de dag goedkoper en android is open-source. Het moet toch mogelijk zijn om 'dedicated' tablets te ontwikkelen voor een fractie van het geld dat naar de elektronische borden is gegaan. Als de KNDB dan enige tientallen van die apparaten aanschaft, dan kun je die bij de belangrijke kampioenschappen gebruiken. De spelers moeten toch al noteren, en op een tablet gaat dat sneller dan op papier (in elk geval na enige oefening). Je zou ze zelfs kunnen gebruiken naast de elektronische borden, zodat de toeschouwer thuis de keuze heeft tussen actualiteit en betrouwbaarheid.
Op lagere niveaus kun je dan gebruik blijven maken van de eigen tablets. Er is geen reden om zo'n dedicated apparaat meteen bondsbreed in te voeren.
-
Ik zie hier in elke ronde twee borden die niet goed lijken te werken. Andere partijen van begin tot einde zonder problemen.Piet Bouma wrote:Laten we het feitelijk houden. De elektronische borden functioneren vanaf de 1e ronde niet goed in Lishui. Marcel Kosters is de bediener daarvan. .....
Paul van de Veen en DGT(hardware) en ook Wieger Wesselink en Huib van de Weteringh (software), staan dichter bij de materie en kunnen best goede adviezen geven.
In een lange lijst van toernooien hebben de E-borden bewezen goed te kunnen functioneren.
Hier gaat duidelijk bij enkele borden iets mis. Zonder meer informatie wat daar nu gaande is zijn daar geen konklusies aan te verbinden.
Dezelfde techniek werkt goed in de schaakborden. Huub en Wieger's software werkt goed. Dus er is iets vreemds aan de hand en dat moet uitgezocht.
EDC organiseert nu al drie jaar een toernooitje op 5 elektronische borden met steeds 100% perfecte registratie van de zetten.
-
Nou dan heb je wel heel vluchtig gekeken....als je maar op 2 borden komt per ronde.Paul van de Veen wrote:Ik zie hier in elke ronde twee borden die niet goed lijken te werken. Andere partijen van begin tot einde zonder problemen.Piet Bouma wrote:Laten we het feitelijk houden. De elektronische borden functioneren vanaf de 1e ronde niet goed in Lishui. Marcel Kosters is de bediener daarvan. .....
Paul van de Veen en DGT(hardware) en ook Wieger Wesselink en Huib van de Weteringh (software), staan dichter bij de materie en kunnen best goede adviezen geven.
In een lange lijst van toernooien hebben de E-borden bewezen goed te kunnen functioneren.
Hier gaat duidelijk bij enkele borden iets mis. Zonder meer informatie wat daar nu gaande is zijn daar geen konklusies aan te verbinden.
Dezelfde techniek werkt goed in de schaakborden. Huub en Wieger's software werkt goed. Dus er is iets vreemds aan de hand en dat moet uitgezocht.
EDC organiseert nu al drie jaar een toernooitje op 5 elektronische borden met steeds 100% perfecte registratie van de zetten.
Ik probeer zoveel mogelijk voor Toernooibase het correcte zettenverloop te reconstrueren, wat me in flink wat gevallen niet lukt.
Mijn inventarisatie waar het mis gaat:
ronde 1 bord 1,7
ronde 2 bord 2,4, 7
ronde 3 bord 2,3,7,8
ronde 4 bord 1,4,5,8
ronde 5 bord 1,2,4,7,8
ronde 6 bord 2,4, 7,8
ronde 7 bord 4,5,7
ronde 8 bord 5,6,7,
ronde 9 bord 4, 5, 7
31 van de 72 partijen zijn niet goed weergegeven. Dat is 43%.
In een aantal gevallen lijkt het meer een sjoelbak dan een dambord.
Ik vind het een fiasco. Paul, ik begrijp dat Marcel Kosters niet met jou contact opgenomen heeft
waar het eventueel aan kan liggen?
Zelf zag ik 1 foto waar de utp-kabel (de aorta van bord naar bord), opgerold aan de zijkant van de tafel
hing (te lange kabel). Kan dat kabelbreuken of interferentie veroorzaken?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
-
Zie hier de tegenovergestelde belangen. Tablet Piet geeft aan dat de e borden niet functioneren. De ontwikkelaar vindt dat niet leuk. Zit hier ook de reden dat de KNDB nogal weigerachtig met de tablet invoer omgaat? Ik herinner me hoe Kosters en Kos 5 dagen op reis gingen naar Senegal met de e borden in de koffer. Het staat zelfs in de cv van Kos bij zijn aantreden als bestuurslid. In diezelfde cv komt ook de naam Bouma voor. Ik constateer slechts dat na vele jaren ict en eborden , door Nederlanders bediend in vele exotische oorden, het succes nog steeds afhangt van een kabeltje, een zijden draadje dus. Ik zou dan denken, oefen eerst nog even in de provincie en hang niet de wereldreiziger uit. Ik heb ook wel eens gelezen dat wie belangstelling heeft voor e borden contact kan opnemen met Kosters. Verder de conceptnotulen bondsraad maar weer eens bekeken. De helft van de bevoegden is afwezig. Een ander groot deel is lid van clubs van amper 10 leden. De verenigingen blijken geen behoefte te hebben aan steun van de KNDB. Wat is de reden? Gaat het zo goed bij die verenigingen of hebben zij net als ik geen enkele vertrouwen is de KNDB? Ook de begroting etc maar even bekeken. Bestuurskosten zijn toch wel erg fors, kantoorkosten voor een bond die geen verenigingen hoeft te ondersteunen ook. Ik heb een voorstel. Er zijn damclubs met een eigen zaal die ongetwijfeld overdag leeg staat. Ik denk aan Wageningen of aan het nieuwe denksportcentrum Apeldoorn Noord. Het lijkt mij een forse bezuiniging om het personeel te halveren, het bondsburo deels te ontmantelen en de restanten onder te brengen in een goedkopere locatie. Verder zou de bondsraad nog steeds opgeheven moeten worden omdat er nauwelijks iets zinnigs uitkomt.
-
Klopt, erg vluchtig gekeken.Piet Bouma wrote:
Nou dan heb je wel heel vluchtig gekeken....als je maar op 2 borden komt per ronde.
Zelf zag ik 1 foto waar de utp-kabel (de aorta van bord naar bord), opgerold aan de zijkant van de tafel
Voor een systeem dat met magnetische velden en resonantiekringen werkt zou ik niet snel mooie spoelen aan de zijkant van een bord ophangen. Maar ik heb geen enkele aanwijzing dat dat echt slecht is.
Wat ik weet is dat ik met mijn 5 borden reproduceerbaar probleemloos volledige partijen kan registreren. Dus wat hier mis gaat? Geen flauw idee. Het hoeft verder geen betoog dat deze failure rate niet is wat wordt beoogd met Live Games.
Ik wacht eerst verdere informatie af voor ik er iets verder mee kan.
-
Deze foto laat zien hoe de witte kabels hangen (worden ook weer verstopt in naad tussen vloertegels): https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 8c9a24c2a9Paul van de Veen wrote:Klopt, erg vluchtig gekeken.Piet Bouma wrote:
Nou dan heb je wel heel vluchtig gekeken....als je maar op 2 borden komt per ronde.
Voor een systeem dat met magnetische velden en resonantiekringen werkt zou ik niet snel mooie spoelen aan de zijkant van een bord ophangen. Maar ik heb geen enkele aanwijzing dat dat echt slecht is.
Wat ik weet is dat ik met mijn 5 borden reproduceerbaar probleemloos volledige partijen kan registreren. Dus wat hier mis gaat? Geen flauw idee. Het hoeft verder geen betoog dat deze failure rate niet is wat wordt beoogd met Live Games.
Ik wacht eerst verdere informatie af voor ik er iets verder mee kan.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
-
- Real name: Michel Stempher
Laten we eens simpel beginnen.. Waarom hebben we in deze tijd nog van dat verschrikkelijke draad nodig? Er zijn toch wel voldoende betrouwbare wireless-connecties denkbaar? Hooguit een kabeltje dat de hoofdcomputer verbindt met het wereldwijde spinnenweb zou mijns inziens voldoende moeten zijn. Zijn we af van het probleem van die te lange kabels of juist te korte kabels, waardoor er verlengd moet worden met een tussenstukje.
En hoe zit het met die handmatige bediening van het EBS? Mocht de techniek ons toch in de steek laten, dan kan de import-Chinees Marcel Kosters toch gewoon een partij handmatig aanpassen continu, zolang dat nodig is? Niemand die het merkt...... Hoe moeilijk kan het zijn.. If vinkje faalbord is aangeklikt, doe dan dit: manual input.
Ik begrijp het gewoon niet. Het gaat allemaal zo tergend langzaam.... Er worden al jaren zó veel dingen beloofd en achter de schermen getest, maar er is niks wat daadwerkelijk van de grond komt. Om moedeloos van te worden.
We gaan nu 50 cent per lid meer betalen om de tegenvallende inkomsten van NOC*NSF te compenseren. Ik geef dit geld liever uit aan een betrouwbaar systeem van live-invoer. Of dit nou dedicated devices zijn of E-Boards of een combinatie ervan doet er niet toe voor mij.
En hoe zit het met die handmatige bediening van het EBS? Mocht de techniek ons toch in de steek laten, dan kan de import-Chinees Marcel Kosters toch gewoon een partij handmatig aanpassen continu, zolang dat nodig is? Niemand die het merkt...... Hoe moeilijk kan het zijn.. If vinkje faalbord is aangeklikt, doe dan dit: manual input.
Ik begrijp het gewoon niet. Het gaat allemaal zo tergend langzaam.... Er worden al jaren zó veel dingen beloofd en achter de schermen getest, maar er is niks wat daadwerkelijk van de grond komt. Om moedeloos van te worden.
We gaan nu 50 cent per lid meer betalen om de tegenvallende inkomsten van NOC*NSF te compenseren. Ik geef dit geld liever uit aan een betrouwbaar systeem van live-invoer. Of dit nou dedicated devices zijn of E-Boards of een combinatie ervan doet er niet toe voor mij.
-
Onzin Michel. Elektronische borden niet, dat is waar. Anders was er al lang een bluetooth versie beschikbaar, die wel voor de schaakwereld is ontwikkeld.Michel Stempher wrote:Er worden al jaren zó veel dingen beloofd en achter de schermen getest, maar er is niks wat daadwerkelijk van de grond komt. Om moedeloos van te worden.
Sinds 2012 is er wat betreft de tabletinvoer wel flink wat doorontwikkeld. Vandaag weer 4 partijen vanuit Borne, IJmuiden en Rijnsburg live op Toernooibase. En dat niet voor € 838,-- (prijslijst DGT) per elektronisch bord.
Alleen is er m.i. een derde colonne, die tabletinvoer zit te traineren, c.q. het liefst wil tegenhouden.
Maar ik blijf dromen. Hendrik Veenstra ook. Hij is bezig met een app, waardoor de invoer (selecteren spelers, toernooi etc.) nog veel sneller/flitsender kan gaan. Die € 0,50 per KNDB-lid. Ik zou het aan hem doneren. Hij heeft iets ontwikkeld (en blijft ontwikkelen), wat gebruiksvriendelijk, m.i. 99% foutloos is, en draadloos is.
-
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl