Wiersma Verliest

Rein Halbersma

Re: Wiersma Verliest

Post by Rein Halbersma »

Kosmos wrote:
Rein Halbersma wrote:
Bert Zwart wrote:Het boek over Tsjizjov vond ik wel nuttig, zo zien we als Nederlanders dat een 10 voudige Russische wereldkampioen te verslaan is.

Het boek over Sijbrands mocht Johan schrijven, nadat hij 1993 op schandalige wijze door Sijbrands aan de kant was geschoven als secondant en als trainer van ADG.

Het boek over Wiersma gaat mij te ver.
Zonder het laatste boek gelezen te hebben (ik vond de eerste 2 leuk), het feit dat je in het rijtje Tsjizjov-Sijbrands-Wiersma hoort, zegt natuurlijk genoeg over de enorme kracht van deze 3 spelers. Titels als laten we zeggen "Korenenievski maakt remise", "De kurzpartien van Amrillaev" zijn wellicht iets minder interessant... Als ik het me goed herinner heeft Jan Timman of Tim Krabbe ook eens een boekje over de verliespartijen van Jan Hein Donner geschreven, als eerbetoon. Wellicht dat de beschreven incidenten over Wiersma hieraan afbreuk doen, maar het principe om van toppers de nederlagen te ontleden, lijkt me niks mis mee.
Maar waren blijven de boeken Sijbrands wint, Tsjizjow wint en Wiersma wint?
Van Sijbrands komen er een dozijn of meer van toch? En Tsjizjow en Wiersma kunnen toch ook zelf typen?
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

Boeken van Sijbrands wint zal niet meer te lang op zich (moeten) laten wachten toch?

Iemand in den lande gehoord hoever het is met het (naar ik aanneem) [Groot]meesterwerk in vele delen (16 als ik't goed onthouden heb)
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Rein Halbersma wrote:Als ik het me goed herinner heeft Jan Timman of Tim Krabbe ook eens een boekje over de verliespartijen van Jan Hein Donner geschreven, als eerbetoon.
In 'Schaakcuriosa' van Tim Krabbé is een hoofdstuk gewijd aan verliespartijen van Donner binnen 25 zetten (Donner - de grote omkeerder).
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos »

Mooier lijkt mij een serie: vernedert door Xxxxxxx . Er moeten genoeg mooie 'veegpartijen' zijn te vinden.
Koops

Post by Koops »

Kosmos wrote: Maar waren blijven de boeken Sijbrands wint, Tsjizjow wint en Wiersma wint?
Wie houdt je tegen Tjalling?
Arjen

Post by Arjen »

Kosmos wrote:Ik zou erg blij worden van een boek over dit type problematiek, de didactische problematiek met fraaie aanvangsstanden, waarin een strategisch principe aan de orde is en een bepaald tactisch thema scherp wordt uitgewerkt. Zulke standen kun je ook goed gebruiken voor trainingen. Een boek met zulke problemen slaat een brug tussen partijspel en problematiek. Zulke composities kunnen een schoonheidservaring oproepen. Het is veel artistieker, creatiever en fraai dan zo'n serie met verliespartijen. Maar wie gaat zo'n boek schrijven?
Zelf heb ik maar een kleine collectie van zulke composities ...
Ik zou er ook blij van worden! Turbo Dambase Compositions bevat vele composities, maar het is niet eenvoudig om alle pareltjes te vinden.
Arie van der Stoep lijkt me typisch iemand die graag medewerking verleent, ik zou dat op de achtergrond ook wel willen doen.
Kosmos wrote:Hermelink toonde zelf ook een paar fraaie forcings en twee forcings van Oege Dijkstra waren ook prachtig, alleen moeten die maar in een ander draadje gepubliceerd worden. De Problemist verdient trouwens meer abonnees. Kunst, mensen, maakt het leven de moeite waard!
Zijn er mensen die wellicht meer interesse hebben? Kijk ook eens op dekvd.net voor een eerste impressie.
Ganesha

Post by Ganesha »

Fred van Amersfoort wrote:Ok, ik wilde het even op scherp zetten. Deze keer was Daan de sigaar. Ik had Guido al zo vaak gehad. Het maakt ook allemaal niet meer uit. Dit bestuur en deze bondsraad ..........misschien is een nieuwe bond wel een heel goed idee
Kom op Fred, niet zo snel afhaken. Bedankt dat je mij op scherp wil zetten. Heb ik echt nodig, ben benieuwd of dat te merken is op de BR-vergadering
van 1 maart!!
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Rein Halbersma wrote: Van Sijbrands komen er een dozijn of meer van toch? En Tsjizjow en Wiersma kunnen toch ook zelf typen?
Daar heb je een punt.
De andere K schreef wrote: Wie houdt je tegen Tjalling?
Tsja, na 7 delen Course in draughts, Oom Jan leert zijn neefje dammen en vijf cd-roms voor DamMentor wil een mens ook wel eens wat anders. Bovendien ben ik al bezig met een fraaie uitgave Krajenbrink verliest ... Maar je weet nooit ...
Heaven is no location, but a state of mind
Kosmos

Post by Kosmos »

Arjen wrote: Zijn er mensen die wellicht meer interesse hebben? Kijk ook eens op dekvd.net voor een eerste impressie.
http://www.dekvd.net/

Op de inlogsite zou je mensen toch moeten lokken met een mooi diagram en een leuke, kleurrijke illustratie (om verder te kijken op de site) en niet met een woordenbrij ... Ik vind het geen aantrekkelijke introductie.
Koops

Post by Koops »

Kosmos wrote:Bovendien ben ik al bezig met een fraaie uitgave Krajenbrink verliest ... Maar je weet nooit ...
Dus je steekt je energie liever in een boek met een negatieve benadering dan dat je de wereld de schoonheid van het dammen toont? Wat zal Johan trots zijn als hij hoort dat je op hem begint te lijken. :lol:

Kosmos wrote: Het punt is echter dat er in de damliteratuur helemaal geen boeken zijn als Sijbrands wint en Wiersma wint.
Dit is absoluut onjuist. De standaardaanpak bij een boek over een speler is het tonen en analyseren van de winstpartijen. Ik noem een aantal spelers over wie een dergelijk boek is verschenen:

Andris Andreiko
Baba Sy
Henk Smit
Jan Bom

Het probleem is alleen dat er maar weinig mensen zijn die een damboek willen of kunnen schrijven. Zoals jij ook weet kost het veel tijd en moeite en moet het maar net je interesse hebben. Maar goed, om je leed te verzachten zal ik (met ondersteuning van JK) nog eens extra werk maken van mijn boek over Marcel Deslauriers. Ik verwacht dan natuurlijk wel een uiterst positieve recensie!
Ganesha

Post by Ganesha »

Koops wrote:
Kosmos wrote:Bovendien ben ik al bezig met een fraaie uitgave Krajenbrink verliest ... Maar je weet nooit ...
Dus je steekt je energie liever in een boek met een negatieve benadering dan dat je de wereld de schoonheid van het dammen toont? Wat zal Johan trots zijn als hij hoort dat je op hem begint te lijken. :lol:

Kosmos wrote: Het punt is echter dat er in de damliteratuur helemaal geen boeken zijn als Sijbrands wint en Wiersma wint.
Dit is absoluut onjuist. De standaardaanpak bij een boek over een speler is het tonen en analyseren van de winstpartijen. Ik noem een aantal spelers over wie een dergelijk boek is verschenen:

Andris Andreiko
Baba Sy
Henk Smit
Jan Bom

Het probleem is alleen dat er maar weinig mensen zijn die een damboek willen of kunnen schrijven. Zoals jij ook weet kost het veel tijd en moeite en moet het maar net je interesse hebben. Maar goed, om je leed te verzachten zal ik (met ondersteuning van JK) nog eens extra werk maken van mijn boek over Marcel Deslauriers. Ik verwacht dan natuurlijk wel een uiterst positieve recensie!
Wat een aparte manier van reageren. Ten eerste zal Kosmos het boek : 'Krajenbrink verliest 'als grap bedoelt hebben?

ten tweede boeken als Sijbrands wint of Wiersma wint zijn niet geschreven. Je mag natuurlijk best komen met andere dammers, als
Andris Andreiko, Baba Sy. Henk Smit en Jan Bom. Toch anders want zij zijn voor Nederlanders minder grote iconen dan Wiersma en Sijbrands
Kosmos

Post by Kosmos »

Koops wrote:
:lol:
Koops wrote:Dit is absoluut onjuist. De standaardaanpak bij een boek over een speler is het tonen en analyseren van de winstpartijen. Ik noem een aantal spelers over wie een dergelijk boek is verschenen:

Andris Andreiko
Baba Sy
Henk Smit
Jan Bom

De boeken over Andreiko en Baba Sy zijn heel goed. Geschreven door een auteur die niet snel een boek over andermans verliespartijen zou schrijven. Die andere twee boeken heb ik niet, de besproken spelers zijn wat minder inspirerend, al zou ik best zo'n boek als presentje wel waarderen.
Over Sijbrands, Tsjizjov en Wiersma zijn er echter geen boeken met winstpartijen. Dat vind ik jammer. Er komen wel 16 delen van Sijbrands zelf, dat is weer te veel van het goede natuurlijk, ik zal enkele malen moeten reïncarneren om al die analyses na te kunnen spelen.
Ik ben wel blij trouwens met de recensie van Arjen Timmer. Goed verzorgd geschreven, er worden argumenten aangedragen en ook is hij kritisch, bijv. ten opzichte van de manier van argumenteren van Wiersma. Ik vind het zelf niet inpsirerend om die boeken te lezen, maar als anderen er anders over denken, helemaal prima.
Marcel Deslauriers, het spijt me, maar dat vind ik nou ook geen inspirerende speler, die partijen ga ik niet naspelen. Schwarzman, Georgiev, Tsjizjow, Wiersma, Sijbrands, dat zijn inspirerende partijen en natuurlijk: Roel Boomstra.
De serieuze ideeën die in mijn geest sluimeren, zijn een boek over de schoonheid van het spel of een boek over de schier onstuitbare opmars van Roel Boomstra naar de wereldtitel ... Maar denkend aan LJ Koops, die na elke goedbedoelde poging de damliteratuur te verrijken opgezadeld wordt met bergen dozen vol onverkochte damboeken op zolder, krab ik mezelf nog wel even achter de oren voordat ik echt zo'n boek ga schrijven. De damwereld heeft helaas niet veel interesse (er zijn positieve uitzonderingen) om zulke boeken aan te schaffen.
Koops

Post by Koops »

Kosmos wrote:
Schwarzman, Georgiev, Tsjizjow, Wiersma, Sijbrands, dat zijn inspirerende partijen en natuurlijk: Roel Boomstra.
De serieuze ideeën die in mijn geest sluimeren, zijn een boek over de schoonheid van het spel of een boek over de schier onstuitbare opmars van Roel Boomstra naar de wereldtitel ... Maar denkend aan LJ Koops, die na elke goedbedoelde poging de damliteratuur te verrijken opgezadeld wordt met bergen dozen vol onverkochte damboeken op zolder, krab ik mezelf nog wel even achter de oren voordat ik echt zo'n boek ga schrijven. De damwereld heeft helaas niet veel interesse (er zijn positieve uitzonderingen) om zulke boeken aan te schaffen.
Maar LJ Koops heeft ook geleerd van zijn avonturen en laat tegenwoordig behoorlijk minder boeken drukken als hij denkt dat de vraag lager zal zijn. Zo begrijp ik ook wel dat een boek over Deslauriers, hoe briljant dat boek ook zal zijn - het wordt het beste damboek ooit - op minder interesse kan rekenen dan een boek over pak hem beet Georgiev.

Mocht je er overigens tegen op zien om alleen aan een dergelijk boekschrijfavontuur te beginnen, dan neem ik aan dat je me wel weet te vinden. Overigens denk ik dat een boek over ´de schoonheid van het spel´ een onmogelijke opgave is. Een boek over de onstuitbare opmars van Boomstra lijkt me dan weer appeltje eitje.
Kosmos

Post by Kosmos »

Koops wrote:Maar LJ Koops heeft ook geleerd van zijn avonturen en laat tegenwoordig behoorlijk minder boeken drukken als hij denkt dat de vraag lager zal zijn. Zo begrijp ik ook wel dat een boek over Deslauriers, hoe briljant dat boek ook zal zijn - het wordt het beste damboek ooit - op minder interesse kan rekenen dan een boek over pak hem beet Georgiev.

Mocht je er overigens tegen op zien om alleen aan een dergelijk boekschrijfavontuur te beginnen, dan neem ik aan dat je me wel weet te vinden. Overigens denk ik dat een boek over ´de schoonheid van het spel´ een onmogelijke opgave is. Een boek over de onstuitbare opmars van Boomstra lijkt me dan weer appeltje eitje.
Heel vriendelijk aangeboden.
De schoonheid van het spel gaat over partijproblematiek, de brug tussen partijspel en problematiek.
Een boek over Boomstra schrijven is makkelijk, maar een goed boek schrijven ... :fist:
Kosmos

Post by Kosmos »

Jan van Dijk kreeg na afloop van de wedstrijd tegen Nijverdal bij de Chinees een boek aangeboden door het bestuur van De Oldehove vanwege zijn plaatsing voor het NK. Rara welk boek heeft men gekozen om hem te geven ..... :fist:
Post Reply