Ganesha wrote:
Een verduidelijking: De Code Goed Bestuur, is afgelopen november aangenomen. Ik en met mij andere BR-leden hebben over de maximale termijn van 9 jaar heen gelezen. Niet goed en ik vind dat irritant, want ik vind dat ik dit soort zaken juist goed doorlees. Ook het bestuur is dat toen niet opgevallen. Groet, Daan
Ik heb het nog eens nagelezen Ganesha. In het voorstel van de KNDB omtrent de Code Goed Sportbestuur, zie ik nergens iets staan over een maximale zittingstermijn.
Heb ik nu niet goed gelezen, of hebben jullie het allemaal goed gelezen.
In de NOC/NSF richtlijnen omtrent Goed Sportbestuur staat het wel.
Maar als KNDB dit niet in eigen Code Goed Sportbestuur vermeld, vind ik het vreemd dat Marcel Kosters, deze als (hoofd?)reden aanvoert om per direct af te treden.
Hallo Piet, Ik heb het daarna ook nog eens goed doorgelezen en in de code Goed sportbestuur staat het niet. Zoals jij schrijft staat dit in de onderliggende NOC/NSF richtlijnen omtrent Goed Sportbestuur wel. Deze laatste zaten niet bij de stukken van de BR, dit heb ik op FB van Marcel gekregen. Daarbij geen uitleg over waarom hij het wel benoemde als belangrijkste reden.
Het is wat apart. Je zou denken dat bij het opstellen van de code, het bestuur het onderliggende stuk van NOC/NSF goed heeft doorgelezen.
Toen had men dit kunnen weten.
Ik neem aan dat vervanging MK op de agenda van de bondsraad komt?
Ik weet niet hoe het zit, in de zin dat ik niet betrokken ben bij de aanstelling of het aftreden van bestuursleden. Ik weet wel dat het KNDB-bestuur de richtlijnen van het NOC*NSF zeer serieus neemt. Soms te serieus naar mijn mening. Toen ik nog in de bondsraad zat, was er een probleem met de status van de provinciale bonden. Die mochten volgens de richtlijnen van Goed Sportbestuur geen beleidsvrijheid hebben. De KNDB heeft volgens ons organisatiemodel geen zeggenschap over het beleid van de provinciale bonden, want dat zijn zelfstandige organen. Het KNDB-bestuur had bedacht dat de provinciale bonden een soort districten moesten worden, die vielen onder het KNDB-beleid. Dat wilden de provinciale bonden niet. Wel hebben de voorzitters van de provinciale bonden een afspraak getekend waarop staat dat zij zich aan de richtlijnen van Goed Sportbestuur zullen houden.
Ik denk dat je het verhaal van de zittingstermijn ook in dit licht moet zien. Als dit wordt aangevoerd als reden om af te treden, dan dit ongetwijfeld te maken hebben met de richtlijnen van NOC*NSF. Hoe die richtlijn er precies uitziet en welke manieren er zijn om er onderuit te komen, weet ik niet precies. Ik zou me erin moeten verdiepen om daar achter te komen.
Marcel Kosters heeft een nieuwe baan. Hij is in dienst getreden bij de FMJD volgens het short report van de Executive Board FMJD van 15,16 maart Zaandam.
Zou dat de werkelijke reden geweest zijn van het aftreden:
"Daarnaast kan Kosters zijn werkzaamheden niet meer combineren met het lidmaatschap van het KNDB-bestuur en wacht daarom zijn formeel geplande aftreeddatum in juni 2014 niet af".
Apart is dat hij (volledig?) betaald wordt uit een budget bij de FMJD, dat is voorgesteld door de KNDB en welk voorstel door Marcel Kosters namens de KNDB is verdedigd bij de GA in Wageningen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
@Piet, weet je zeker wat je zegt en wat je suggereert? Je hebt het over een "baan" bij de FMJD en over betalingen aan MK. Precies die zaken dus waar ik in het verleden vraagtekens bij had of in ieder geval vragen. Ik vond het noot transparant. Uiteindelijk is mij door iemand die het kan weten verteld dat de diensten van MK gewoon uit eigen zak werden betaald. MK houdt gewoon van reizen en dan gaat het ons niet aan. Dus Piet, als jij anders kan aantonen dan hoor ik dat graag want dat ben ik op het verkeerde been gezet. In ieder geval is er reden voor aanvullende vragen. Per direct de KNDB verlaten, mede wegens overige drukke werkzaamheden, en tegelijk een soortgelijke functie aanvaarden is bijzonder. Ik omschrijf het maar eens voorzichtig deze keer. Zijn er meer mensen die vaste of min of meer structurele betalingen krijgen voor werkzaamheden? Krijgt de heer G. Kos voor zijn websites en aanwezig zijn bij live evenementen onkosten betaald en mogelijk iets extra? Zijn er buitenlandse reizen geweest die betaald werden? Krijgen bestuursleden reiskostenvergoeding? Krijgt Buurke extra vergoeding voor werkzaamheden? Natuurlijk nooit leuk als je naam ongevraagd in het nieuws komt maar duidelijkheid is wel nodig. Een reden voor mij om te stoppen met dammen is dat mijn gevoel zegt dat er een hoop rammelt op vele fronten . Dat er voor een zeer klein bondje veel teveel mensen posities innemen zonder ook maar enige garantie dat het rendement heeft. Ik zou zeggen: iedereen terug naar de kazerne. Waar blijft trouwens de "excuusverhaal" van bestuur waar Thijs het over heeft? Een volmondig excuus, als dat er is, dient op de KNDB site te staan, al is het maar om de reuk van "bedekken" te vermijden.
Piet Bouma wrote:Marcel Kosters heeft een nieuwe baan. Hij is in dienst getreden bij de FMJD volgens het short report van de Executive Board FMJD van 15,16 maart Zaandam.
Zou dat de werkelijke reden geweest zijn van het aftreden:
"Daarnaast kan Kosters zijn werkzaamheden niet meer combineren met het lidmaatschap van het KNDB-bestuur en wacht daarom zijn formeel geplande aftreeddatum in juni 2014 niet af".
Apart is dat hij (volledig?) betaald wordt uit een budget bij de FMJD, dat is voorgesteld door de KNDB en welk voorstel door Marcel Kosters namens de KNDB is verdedigd bij de GA in Wageningen.
Marcel Kosters is sinds 15-16 maart: Assistant FMJD President Dat is het enige wat ik op dit moment zeker weet. Wat jij Piet zegt, is interessant. Staat dat in de notulen van de GA in Wageningen?
"Apart is dat hij (volledig?) betaald wordt uit een budget bij de FMJD, dat is voorgesteld door de KNDB en welk voorstel door Marcel Kosters namens de KNDB is verdedigd bij de GA in Wageningen."
Dit is niet mijn interpretatie van wat de GA van de FMJD heeft besloten.
Enerzijds is er spraken van een budget omdat de voorzitter FMJD veel te veel tijd moet besteden aan de FMJD en daarom aan de AG een budget voor assistentie heeft gevraagd. Binnen dit budget valt ook een bedrag voor het opvangen van het werk dat Johan Bastiaannet tot vorige week deed - hij is nu met pensioen- en dat tot nu toe voor het grootste deel via een subsidie van de gemeente Amsterdam werd betaald. Marcel zal ook een deel van die taak op zich nemen.
Anderzijds is er een door de KNDB voorgesteld budget voor "global evelopment" het ondersteunen van federaties en continentale kampioenschappen; dat budget is op de AG namens de KNDB verdedigd door Marcel Kosters.
En nee, er is geen sprake van een volledige baan, verre van dat.