Aftreden Marcel Kosters
-
Aftreden Marcel Kosters
Op de KNDB site staat het bericht dat Marcel zijn taken heeft neergelegd. Hiermee is hij het tweede bestuurslid in korte tijd. Ten eerste is het gepast om Marcel te bedanken voor zijn tomeloze inzet. Dat ik het vaak niet met hem eens ben doet daar niets aan af. Zijn inzet was aanvankelijk fris, vernieuwend en meer dan waardevol. De laatste jaren kon ik mij minder vinden in bepaalde keuzes. Kwestie van smaak ook. Per saldo een kerel die een dikke plus heeft verdiend. Ook een kerel die erg hardnekkig stond voor het huidige beleid. Beleid dat nu ter discussie staat. Nu aftreden zonder de discussie te voeren valt te betreuren. Verder heeft de nieuwe voorzitter nu echt de morele plicht om een toelichting te geven. De kikkers springen nu wel erg makkelijk uit de kruiwagen terwijl ik op twitter alleen maar hosanna verhalen lees.
Re: Aftreden Marcel Kosters
Er staat vrij duidelijk dat dit te maken heeft met de maximale zittingstermijn. Dus niks met beleid of kikkers uit een vijver. Hier kan wat mij betreft weer een slot op.
-
Ergens een slot op doen is de oude manier van denken. Daar doe ik niet aan mee.
De zittingstermijn was vorig jaar januari al voorbij. Termijn van 9 jaar, zie code van goed bestuur.GuidoB wrote:Er staat vrij duidelijk dat dit te maken heeft met de maximale zittingstermijn. Dus niks met beleid of kikkers uit een vijver. Hier kan wat mij betreft weer een slot op.
Slot erop is wel erg snel, Guido. Ik neem aan dat ook de voorzitter wat zal berichten en gaat kijken wie de Marcels functie nu gaat vervullen.
Slot erop klinkt alsof er wat te verbergen is, dat is hier toch niet aan de hand?
-
- Real name: Michel Stempher
Sjonge, juist nu aftreden in deze zeer zware tijden voor het bestuur. Dat is bijzonder vervelend aangezien Marcel Kosters nou juist iemand was die zich voortdurend inzette voor de damsport. Hij reisde de hele wereld af om dammers te verzamelen. Hij is daarnaast toch wel de belangrijkste communicatiebron geweest voor veel organisaties die elektronische damborden gebruikten.
Bedankt voor deze onvoorwaardelijke inzet en wil om het dammen wat meer in de schijnwerpers te zetten! Het gaat heel lastig worden om iemand te vinden die ook maar de helft doet.
Laat ik nog even het volgende toevoegen: dit is een ramp van ongekende omgang voor het dammen. Ik hoop van harte dat Marcel verschillende taken zonder petje zal blijven uitvoeren, want anders zie ik het heel somber in.
Bedankt voor deze onvoorwaardelijke inzet en wil om het dammen wat meer in de schijnwerpers te zetten! Het gaat heel lastig worden om iemand te vinden die ook maar de helft doet.
Laat ik nog even het volgende toevoegen: dit is een ramp van ongekende omgang voor het dammen. Ik hoop van harte dat Marcel verschillende taken zonder petje zal blijven uitvoeren, want anders zie ik het heel somber in.
-
Michel, ik deel jouw mening voor een deel. Het vertrek een ramp noemen vind ik onzin. De communicatie vond ik op diverse momenten juist zeer matig. Het verzamelen van dammers in het buitenland had nooit een kerntaak mogen zijn. Er staat inderdaad tegenover dat er ook hele goede dingen zijn gedaan door Marcel. Toch is dit het moment om de juiste vragen te stellen. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat iemand een jaar te lang kan aanblijven zonder dat de bondsraad of wie dan ook dit waarneemt? Verder wil ik ook gewoon nuchter vaststellen dat de KNDB al over een lange periode in verval is. Cijfermatig al minimaal 15 jaar en de afgelopen 7 jaar in sneltreinvaart. Dat is niet mijn bedenksel maar is op basis van feitelijk onderzoek. Dat is niet de schuld van Marcel maar laten we nu niet gaan doen dat alles zo succesvol was. In mijn beleving heeft Marcel een grote invloed gehad op het beleid en blijkt helaas dat het beleid het verdere verval niet heeft gestopt. Aftreden om de formele regels is een goed punt dat je moet respecteren. In de toekomst moeten we ervoor waken dat individuen te veel invloed hebben op het totale beleid. Zelfde discussie als in de andere draad over de ander K.
Een verduidelijking: De Code Goed Bestuur, is afgelopen november aangenomen. Ik en met mij andere BR-leden hebben over de maximale termijn van 9 jaar heen gelezen. Niet goed en ik vind dat irritant, want ik vind dat ik dit soort zaken juist goed doorlees. Ook het bestuur is dat toen niet opgevallen. Groet, DaanFred van Amersfoort wrote:Michel, ik deel jouw mening voor een deel. Het vertrek een ramp noemen vind ik onzin. De communicatie vond ik op diverse momenten juist zeer matig. Het verzamelen van dammers in het buitenland had nooit een kerntaak mogen zijn. Er staat inderdaad tegenover dat er ook hele goede dingen zijn gedaan door Marcel. Toch is dit het moment om de juiste vragen te stellen. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat iemand een jaar te lang kan aanblijven zonder dat de bondsraad of wie dan ook dit waarneemt? Verder wil ik ook gewoon nuchter vaststellen dat de KNDB al over een lange periode in verval is. Cijfermatig al minimaal 15 jaar en de afgelopen 7 jaar in sneltreinvaart. Dat is niet mijn bedenksel maar is op basis van feitelijk onderzoek. Dat is niet de schuld van Marcel maar laten we nu niet gaan doen dat alles zo succesvol was. In mijn beleving heeft Marcel een grote invloed gehad op het beleid en blijkt helaas dat het beleid het verdere verval niet heeft gestopt. Aftreden om de formele regels is een goed punt dat je moet respecteren. In de toekomst moeten we ervoor waken dat individuen te veel invloed hebben op het totale beleid. Zelfde discussie als in de andere draad over de ander K.
Beste mensen, begrijpen jullie het bericht wel goed? Er staat letterlijk dit:
Hier maak ik uit op, dat Marcel helemaal niet stopt met al zijn activiteiten voor de damsport. Dat wordt bedoeld met 'werkzaamheden' en 'blijven inzetten'. Hij zit alleen niet meer in het bestuur en dat lijkt me prima. Ik heb Marcel nooit een geweldige bestuurder gevonden, maar wel een gouden vent voor de damsport.Daarnaast kan Kosters zijn werkzaamheden niet meer combineren met het lidmaatschap van het KNDB-bestuur en wacht daarom zijn formeel geplande aftreeddatum in juni 2014 niet af.
(...)
'(...) Ik wens de KNDB een mooie toekomst en zal mij ook buiten het KNDB-bestuur voor de damsport blijven inzetten.'
Ik heb dat volledig begrepen Guido. Mogelijk heb je het niet tegen mij?GuidoB wrote:Beste mensen, begrijpen jullie het bericht wel goed? Er staat letterlijk dit:
Hier maak ik uit op, dat Marcel helemaal niet stopt met al zijn activiteiten voor de damsport. Dat wordt bedoeld met 'werkzaamheden' en 'blijven inzetten'. Hij zit alleen niet meer in het bestuur en dat lijkt me prima. Ik heb Marcel nooit een geweldige bestuurder gevonden, maar wel een gouden vent voor de damsport.Daarnaast kan Kosters zijn werkzaamheden niet meer combineren met het lidmaatschap van het KNDB-bestuur en wacht daarom zijn formeel geplande aftreeddatum in juni 2014 niet af.
(...)
'(...) Ik wens de KNDB een mooie toekomst en zal mij ook buiten het KNDB-bestuur voor de damsport blijven inzetten.'

-
- Real name: Michel Stempher
Ik las over die laatste regel heen. Gelukkig maar. Nu maar hopen dat de mensen, vooral in het buitenland, met wie hij samenwerkte niet moeilijk gaan lopen doen om een petje.GuidoB wrote:Beste mensen, begrijpen jullie het bericht wel goed? Er staat letterlijk dit:
(...)
Die Code Goed Bestuur gaat niet gelden voor de provinciale bonden?Ganesha wrote:Een verduidelijking: De Code Goed Bestuur, is afgelopen november aangenomen. Ik en met mij andere BR-leden hebben over de maximale termijn van 9 jaar heen gelezen. Niet goed en ik vind dat irritant, want ik vind dat ik dit soort zaken juist goed doorlees. Ook het bestuur is dat toen niet opgevallen. Groet, DaanFred van Amersfoort wrote:Michel, ik deel jouw mening voor een deel. Het vertrek een ramp noemen vind ik onzin. De communicatie vond ik op diverse momenten juist zeer matig. Het verzamelen van dammers in het buitenland had nooit een kerntaak mogen zijn. Er staat inderdaad tegenover dat er ook hele goede dingen zijn gedaan door Marcel. Toch is dit het moment om de juiste vragen te stellen. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat iemand een jaar te lang kan aanblijven zonder dat de bondsraad of wie dan ook dit waarneemt? Verder wil ik ook gewoon nuchter vaststellen dat de KNDB al over een lange periode in verval is. Cijfermatig al minimaal 15 jaar en de afgelopen 7 jaar in sneltreinvaart. Dat is niet mijn bedenksel maar is op basis van feitelijk onderzoek. Dat is niet de schuld van Marcel maar laten we nu niet gaan doen dat alles zo succesvol was. In mijn beleving heeft Marcel een grote invloed gehad op het beleid en blijkt helaas dat het beleid het verdere verval niet heeft gestopt. Aftreden om de formele regels is een goed punt dat je moet respecteren. In de toekomst moeten we ervoor waken dat individuen te veel invloed hebben op het totale beleid. Zelfde discussie als in de andere draad over de ander K.
-
Voor dit soort problemen zijn natuurlijk oplossingen: http://nl.wikipedia.org/wiki/SinecureMichel Stempher wrote:Ik las over die laatste regel heen. Gelukkig maar. Nu maar hopen dat de mensen, vooral in het buitenland, met wie hij samenwerkte niet moeilijk gaan lopen doen om een petje.GuidoB wrote:Beste mensen, begrijpen jullie het bericht wel goed? Er staat letterlijk dit:
(...)
Het KNDB-bestuur wil graag dat de provinciale bonden zich hieraan houden, maar ze kunnen het niet afdwingen. De provinciale bonden hebben ook niet willen beloven dat ze zich eraan zouden houden.corboot wrote:Die Code Goed Bestuur gaat niet gelden voor de provinciale bonden?
Met als gevolg dat in het wilde zuiden (de binnenlanden van Limburg) een bestuurder formeel is afgetreden en zijn zoon aanmeld als nieuw bestuurslid om een jaar later de move weer andersom te maken en zo toch de regeltjes omzijlen en blijven zitten. Blij zijn dat er nog bestuurders te vinden zijn maakt dat iedereen dergelijke jobs voor eeuwig accepteert.GuidoB wrote:Het KNDB-bestuur wil graag dat de provinciale bonden zich hieraan houden, maar ze kunnen het niet afdwingen. De provinciale bonden hebben ook niet willen beloven dat ze zich eraan zouden houden.corboot wrote:Die Code Goed Bestuur gaat niet gelden voor de provinciale bonden?
-
Ik heb het nog eens nagelezen Ganesha. In het voorstel van de KNDB omtrent de Code Goed Sportbestuur, zie ik nergens iets staan over een maximale zittingstermijn.Ganesha wrote:
Een verduidelijking: De Code Goed Bestuur, is afgelopen november aangenomen. Ik en met mij andere BR-leden hebben over de maximale termijn van 9 jaar heen gelezen. Niet goed en ik vind dat irritant, want ik vind dat ik dit soort zaken juist goed doorlees. Ook het bestuur is dat toen niet opgevallen. Groet, Daan
Heb ik nu niet goed gelezen, of hebben jullie het allemaal goed gelezen.

In de NOC/NSF richtlijnen omtrent Goed Sportbestuur staat het wel.
Maar als KNDB dit niet in eigen Code Goed Sportbestuur vermeld, vind ik het vreemd dat Marcel Kosters, deze als (hoofd?)reden aanvoert om per direct af te treden.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!