Indeling Nationale Competitie 2004/2005
-
Goed om te lezen dat je er zin in hebt! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]MonestrySoul wrote:Kampioen van de Ereklasse wordt: Hiltex [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] !!
We verwachten natuurlijk erg veel van onze nieuwe aanwinst... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
-
Re: Indeling Nationale Competitie 2004/2005
Stel het is echt waar Jan Pieter: In de noorderlijke regionen is de gemiddelde rating lager. Iedereen speelt daar zo'n beetje tegen elkaar en niet zo zeer tegen andere regio's door de indeling van de KNDB. Is het dan niet heel veel lastiger om een fatsoenlijke rating te krijgen?Hieruit spreekt een structureel onbegrip over de werking van de rating. Het is niet zo dat je door meer spelen een hogere rating krijgt. Het gaat er bij de rating om hoe goed je presteert, niet hoe vaak je dat doet (afgezien dan van een minimum aantal partijen dat je moet spelen om in de A-lijst opgenomen te worden, en afgezien van de situatie waarin de speelkracht van een speler in korte tijd sterk wijzigt).
Ik denk zelf dat de wortel van het kwaad zit in de slechte manier waarop bij de jeugd plaatsen voor finales worden uitgegeven. Drenthe en Groningen mogen al jaren slecht 1 deelnemer afvaardigen. Het duurt daardoor heel veel langer voordat spelers een goed niveau halen. Bovendien zijn die jeugdfinales een goeie manier om alvast op een stevige rating te komen. Daar heb je nog goede kans om te winnen. Tegen de taaie houwdegens in de noordelijke tweede klasse is dat een ander verhaal.
Ik twijfel aan je verhaal dat de indeling beslissend is. De regionale indeling wordt al jaren zo gehanteerd en ik kan mij niet anders herinneren dan dat over een scheve verdeling wordt gekletst. Ik zou verwachten dat ondertussen de sterke teams uit het westen allang naar boven gefilterd zouden zijn en al die zwakke teams uit het noorden allang weer naar hun terechte plek in de tweede klasse teruggewezen zouden zijn. Toch degraderen ook die teams uit het westen met super-ratings en niet alleen die 'zwakke' teams. Toch wel een beetje zwak verhaal, Jan PieterVolgens mij heb ik dat al duidelijk aangegeven in mijn brief aan Leo Mous. Het is bijzonder frustrererend wanneer je promotie/degradatiekansen niet in de eerste plaats door eigen prestaties, maar vooral door de indeling bepaald worden. En zoals ook al aangegeven, speelt dat probleem momenteel extra op de grens van 1e en 2e klasse, omdat het als gevolg van de vrije inschrijving een straf is om in de 2e klasse te moeten spelen.
Dank je voor het compliment Tijn maar ik schat in dat DVSB en DUO toch wel wat sterker zijn dan wij en mogelijk ook Huizum (afhankelijk van wat daar allemaal komt, en of ze van die Posthumus af kunnen raken [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] (hoewel de NC natuurlijk op zaterdag wordt gespeeld [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] )).Tijn wrote:Ereklasse: CEMA [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Hoofdklasse A: Troesoe
Hoofdklasse B: PWG
1A: EDC
1B: Den Haag
1C: Raes
2A: Hoogeveen
2B: DDC
2C: Middelburg
2D: CEMA 2
krijgt DDC spectaculaire versterking. iedereen vind hun favoriet. Toen wij vorig seizoen tegen hun speelden vond ik het maar een stelletje ouwe hakkers. [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]
-
- Real name: Martijn van Gortel
Nadat wij Troesoe en PWG vorig seizoen in de laatste ronde nog net ons achterwerk konden laten zien, gun ik ze nu wel een kampioensfeestje [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]Vraagje wrote:Dank je voor het compliment Tijn maar ik schat in dat DVSB en DUO toch wel wat sterker zijn dan wij en mogelijk ook Huizum (afhankelijk van wat daar allemaal komt, en of ze van die Posthumus af kunnen raken [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] (hoewel de NC natuurlijk op zaterdag wordt gespeeld [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] )).Tijn wrote:Ereklasse: CEMA [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Hoofdklasse A: Troesoe
Hoofdklasse B: PWG
1A: EDC
1B: Den Haag
1C: Raes
2A: Hoogeveen
2B: DDC
2C: Middelburg
2D: CEMA 2
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Guido, kun je niet goed lezen, of vind je het leuk om andermans mening te verdraaien? Ik heb nooit beweerd dat de rating 'zaligmakend' is, en ik heb al helemaal niet beweerd dat er in de hoofdklasse een kwaliteitsverschil is tussen noordelijke en zuidelijke teams. Vandaar dat ik ook maar niet op die kolderieke opmerking van jou ben ingegaan. Ik voel me niet geroepen uitspraken te verdedigen die ik niet gedaan heb, en waar ik ook niet achtersta.GuidoB wrote:Betekent dit dat zij beter zullen spelen in de nationale competitie? Ik zou het niet weten. Maar Jan Pieter kennelijk wel, want de ratinglijst is voor hem zaligmakend.
Wel heb ik beweerd dat de rating -ondanks alle kritiek die je daarop kunt hebben- een heel aardige indicatie geeft van de kracht van een team. Ter ondersteuning van deze stelling hieronder de eindstanden van de ereklasse en de hoofdklasse in het afgelopen seizoen. Achter elk team heb ik aangegeven welke klassering het team op grond van de rating inneemt:
1 Heijting Huissen 1
2 Witte van Moort 5
3 Van Stigt Thans 2
4 Meurs Denk en Zet 7
5 Apeldoorn 4
6 Hiltex 3
7 Tomahaôk/Westland 6
8 Hijken DTC 11
9 Maas van 't Hoog 8
10 Angarde Informatica 9
11 Wolter&Dros/ADG 12
12 Dammers uit Oost 10
1 CEMA/De Vaste Zet 1
2 PWG 's-Gravenpolder 3
3 Troesoe 4
4 DES Lunteren 8
5 Heijmans Excelsior 2
6 De Oldehove 5
7 RDC 6/7
8 Nijverdal 11
9 VAD/Amsterdam 10
10 Beter/Dordrecht 9
11 Dammers uit Oost 12
12 RDG-DIO 6/7
Duidelijk is dat de rating niet zaligmakend is, maar het zegt toch wel wat. In elk geval hebben we geen betere methode om de kracht van een team te bepalen, dus laten we die rating dan ook maar gebruiken in plaats van de natte vinger.
-
Lunteren 2 is met al die aanstormende talenten natuurlijk een belangrijke outsider!aldert wrote:krijgt DDC spectaculaire versterking. iedereen vind hun favoriet. Toen wij vorig seizoen tegen hun speelden vond ik het maar een stelletje ouwe hakkers. [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]
- Jan Pieter
Ik kan het allemaal wel gaan uitleggen, maar ik raad je aan om eerst het artikel van Masselink eens te lezen. Dan begrijp je hoe de rating werkt, en zul je in elk geval nooit meer zeggen: Bovendien zijn die jeugdfinales een goeie manier om alvast op een stevige rating te komen. Daar heb je nog goede kans om te winnen.Paul Wijninga wrote:Stel het is echt waar Jan Pieter: In de noorderlijke regionen is de gemiddelde rating lager. Iedereen speelt daar zo'n beetje tegen elkaar en niet zo zeer tegen andere regio's door de indeling van de KNDB. Is het dan niet heel veel lastiger om een fatsoenlijke rating te krijgen?
Helaas werkt het zo niet. Ga voor het gemak even uit van de oude indeling (hoofdklasse, 1A, 1B, 2A, 2B, 2C, 2D). Stel nu dat 2A en 2B veel zwakker zijn dan 2C en 2D, en stel ook dat 1B (dat 'boven' 2A en 2B ligt) veel zwakker is dan 1A. Dan promoveert er elk jaar 1 team vanuit 1B naar de hoofdklasse terwijl het team dat het vorige jaar promoveerde, weer terugvalt. In het lage niveau van 1B, 2A en 2B verandert zo niets. Alleen als ook de hoofdklasse onevenwichtig zou zijn, treedt er automatisch herstel op, maar nadat alle zwakke broeders uit de hoofdklasse verdwenen zijn, stabiliseert de onevenwichtige toestand zich. De enige manier om hier wat aan te doen is de teams op de lagere niveaus te mixen.Ik twijfel aan je verhaal dat de indeling beslissend is. De regionale indeling wordt al jaren zo gehanteerd en ik kan mij niet anders herinneren dan dat over een scheve verdeling wordt gekletst. Ik zou verwachten dat ondertussen de sterke teams uit het westen allang naar boven gefilterd zouden zijn en al die zwakke teams uit het noorden allang weer naar hun terechte plek in de tweede klasse teruggewezen zouden zijn.
Daar komt nog een tweede argument bij. Het lijkt er sterk op dat vooral in de noordelijke klassen gebruikgemaakt is van de vrije inschrijving in de landelijke competitie. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat dat tot zwakkere 2e klassen aldaar leidt.
Duidelijke verklaringen dus, maar kennelijk zit jij zo gevangen in een gelijkheidsgeloof dat jij je ogen hier voor sluit. En als de rating van de teams niet overeenstemt met jouw overtuiging, dan deugt uiteraard de rating niet. Over zwak betoog gesproken.
-
Ik ben het met je eens dat de indeling, zeker ook in de eerste klasse, mede op sterkte moet zijn. De rating van het vorige seizoen lijkt me daarbij de beste maatstaf, zegt niet alles maar wel veel.Jan Pieter wrote:Nee, ik ben zeer teleurgesteld. Het afgelopen seizoen zijn er vanuit de noordelijke 2e klassen nogal wat zwakke teams gepromoveerd. Omdat daardoor een duurzame scheefgroei in de 1e klasse dreigt te ontstaan, heb ik een maand geleden onderstaande brief naar de coordinator teamwedstrijden Leo Mous gestuurd:GuidoB wrote:Is iedereen tevreden met de indeling?
......
als ik nu de indeling van de 1e klasse bekijk, lijkt het alsof er alleen maar op kilometers is gelet, en dat sportieve overwegingen geen rol gespeeld hebben. De gemiddelde ratings zijn:
1A: 1072
1B: 1135
1C: 1116
Een verschil van maar liefst 63 punten tussen sterkste en zwakste 1e klasse. Het is zelfs zo dat 1A hiermee een lagere rating heeft dan 2D in het afgelopen seizoen.
Het is natuurlijk makkelijk om van de zijlijn kritiek te uiten, en daarom zal ik me dit weekend eerst eens over een alternatieve indeling buigen. Misschien kom ik dan wel tot de conclusie dat het niet beter kan, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.
Hierbij een poging tot een indeling met een qua sterkte betere verdeling van de eerste klasse.
Ik heb de teams op grond van rating ingedeeld in K (kampioenskandidaten, de eerste 12), M (middenmoters, de middelste 12) en D (degradatiekandidaten, de onderste 12). Om de spreiding over de poules zo goed mogelijk te krijgen heb ik heb het zo ingedeeld dat in elke poule 4 kampioenskandidaten zitten, 4 middenmoters en 4 degradatiekandidaten. De gemiddelde rating van elke poule zo dicht mogelijk bij elkaar krijgen was mijn andere invalshoek.
Daarnaast is natuurlijk de afstand een criterium, wellicht zijn daar nog verbeteringen mogelijk. Resultaat is b.v. wel dat jullie met Amstelland naar het noorden mogen.....
De alternatieve indeling is terug te vinden in de kolom ALT.
(NB mijn excuses voor de slechte leesbaarheid van de tabellen, wie geeft mij de juiste tip om kolommen netjes te krijgen)
(resp. rating nu, rating ALT, nu aantal K, M, D, ALT aantal K, M, D)
POULE A 1072 1106 2 3 7 4 4 4
POULE B 1132 1106 6 4 2 4 4 4
POULE C 1116 1109 4 5 3 4 4 4
(resp. indeling nu, indeling alt, categorie KMD, team, rating)
C C K1 Raes Damclub Maastricht 1212
B B K2 RDG-DIO 1208
C C K3 PSV Dammen 1185
B A K4 * WSDV 1180
B A K5 * SNA 1175
B B K6 Den Haag 1173
C B K7 * Denk en Zet H-G 1171
B A K8 * Amstelland 1155
C C K9 EAD 1134
B B K10 Zaanstreek 1133
A A K11 Hijken DTC 2 1131
A C K12 * Dammers uit Oost 2 1127
B B M1 Leids Damgenootschap 1124
C C M2 Lent 1123
B B M3 DOS 1121
A A M4 Harderwijk 1120
C C M5 Angarde Informatica 2 1119
B B M6 Samen Sterk 1113
C C M7 Source+ NDG 1112
B A M8 * Univé Bunschoten 1107
C C M9 Ons Genoegen 1107
C B M10 * GDC 1103
A A M11 Gorredijk 1096
A A M12 EDC 1092
A A D1 Warffum 1078
A A D2 Fortuin Dokkum 1074
B C D3 * DVSB 2 1062
C C D4 BDV 1056
C C D5 WSDV 2 1053
A B D6 * Tamek Damkring 1049
A B D7 * Ons Genoegen 1042
A A D8 Huizum 2 1039
B B D9 Tomahaôk/Westland 2 1036
A A D10 Mildam 1023
C C D11 NOAD 1021
A B D12 * DEZ/NGKZ 994
je kunt het commando "code" gebruiken. Dan verschijnt alles in Courier New lettertype
Code: Select all
|---------------------------------------|
| (resp. rating nu, rating ALT, |
| nu aantal K, M, D, ALT aantl K, M, D) |
| POULE A 1072 1106 2 3 7 4 4 4 |
| POULE B 1132 1106 6 4 2 4 4 4 |
| POULE C 1116 1109 4 5 3 4 4 4 |
| |
| (resp. indeling nu, indeling alt,
| categorie KMD, team, rating)
| C C K1 Raes Damclub Maastricht 1212 |
| B B K2 RDG-DIO 1208 |
| C C K3 PSV Dammen 1185 |
| B A K4 * WSDV 1180 |
| B A K5 * SNA 1175 |
| B B K6 Den Haag 1173 |
| C B K7 * Denk en Zet H-G 1171 |
| B A K8 * Amstelland 1155 |
| C C K9 EAD 1134 |
| B B K10 Zaanstreek 1133 |
| A A K11 Hijken DTC 2 1131 |
| A C K12 * Dammers uit Oost 2 1127 |
| |
| B B M1 Leids Damgenootschap 1124 |
| C C M2 Lent 1123 |
| B B M3 DOS 1121 |
| A A M4 Harderwijk 1120 |
| C C M5 Angarde Informatica 2 1119 |
| B B M6 Samen Sterk 1113 |
| C C M7 Source+ NDG 1112 |
| B A M8 * Univé Bunschoten 1107 |
| C C M9 Ons Genoegen 1107 |
| C B M10 * GDC 1103 |
| A A M11 Gorredijk 1096 |
| A A M12 EDC 1092 |
| |
| A A D1 Warffum 1078 |
| A A D2 Fortuin Dokkum 1074 |
| B C D3 * DVSB 2 1062 |
| C C D4 BDV 1056 |
| C C D5 WSDV 2 1053 |
| A B D6 * Tamek Damkring 1049 |
| A B D7 * Ons Genoegen 1042 |
| A A D8 Huizum 2 1039 |
| B B D9 Tomahaôk/Westland 2 1036 |
| A A D10 Mildam 1023 |
| C C D11 NOAD 1021 |
| A B D12 * DEZ/NGKZ 0994 |
Last edited by Insomnia on Sat Apr 24, 2004 10:16, edited 1 time in total.
Maar je mag ook html gebruiken. dan geeft
het volgende resultaat:
<table border=1><tr><td>a1</td><td>rechtsboven-a2</td></tr>
<tr><td>linksonder-b1</td><td>b2</td></tr></table>
-
Nou Paul,Paul Wijninga wrote:Stel het is echt waar Jan Pieter: In de noorderlijke regionen is de gemiddelde rating lager. Iedereen speelt daar zo'n beetje tegen elkaar en niet zo zeer tegen andere regio's door de indeling van de KNDB. Is het dan niet heel veel lastiger om een fatsoenlijke rating te krijgen?Hieruit spreekt een structureel onbegrip over de werking van de rating. Het is niet zo dat je door meer spelen een hogere rating krijgt. Het gaat er bij de rating om hoe goed je presteert, niet hoe vaak je dat doet (afgezien dan van een minimum aantal partijen dat je moet spelen om in de A-lijst opgenomen te worden, en afgezien van de situatie waarin de speelkracht van een speler in korte tijd sterk wijzigt).
Ik denk zelf dat de wortel van het kwaad zit in de slechte manier waarop bij de jeugd plaatsen voor finales worden uitgegeven. Drenthe en Groningen mogen al jaren slecht 1 deelnemer afvaardigen. Het duurt daardoor heel veel langer voordat spelers een goed niveau halen. Bovendien zijn die jeugdfinales een goeie manier om alvast op een stevige rating te komen. Daar heb je nog goede kans om te winnen. Tegen de taaie houwdegens in de noordelijke tweede klasse is dat een ander verhaal.
Ik twijfel aan je verhaal dat de indeling beslissend is. De regionale indeling wordt al jaren zo gehanteerd en ik kan mij niet anders herinneren dan dat over een scheve verdeling wordt gekletst. Ik zou verwachten dat ondertussen de sterke teams uit het westen allang naar boven gefilterd zouden zijn en al die zwakke teams uit het noorden allang weer naar hun terechte plek in de tweede klasse teruggewezen zouden zijn. Toch degraderen ook die teams uit het westen met super-ratings en niet alleen die 'zwakke' teams. Toch wel een beetje zwak verhaal, Jan PieterVolgens mij heb ik dat al duidelijk aangegeven in mijn brief aan Leo Mous. Het is bijzonder frustrererend wanneer je promotie/degradatiekansen niet in de eerste plaats door eigen prestaties, maar vooral door de indeling bepaald worden. En zoals ook al aangegeven, speelt dat probleem momenteel extra op de grens van 1e en 2e klasse, omdat het als gevolg van de vrije inschrijving een straf is om in de 2e klasse te moeten spelen.
Ik weet wel zeker dat er kwaliteitsverschil is. Ik ken de kampioenen van 2B (Enschede) en 2E (Den Haag) van binnen en buiten. EDC zou in 2B hoogstens een vijfde plaats gehaald hebben.
Maar jullie in het noorden moeten er juist trots op zijn dat de gemiddelde ratings in de NC lager liggen. Blijkbaar slagen jullie er beter in om ook dammers uit de lagere regionen enthousiast te maken voor de competitie.
O ja. In 2C wordt volgend jaar Den Haag 2 kampioen.
- Jan Pieter
Dat heb je fraai uitgewerkt, Jaap. Zelf had ik iets minder verstrekkende wijzigingen in gedachten. In mijn simpelste variant ruilen alleen 4 teams in 1A met teams in 1B: EDC, Dammers uit Oost 2, DEZ/NGKZ en Ons Genoegen Wapenveld gaan naar 1B, SNA, Zaanstreek, Amstelland en Unive Bunschoten komen daarvoor in de plaats. In 1C verandert niets. Dat levert de volgende waarden op:Jaap van Galen wrote:Code: Select all
|---------------------------------------| | (resp. rating nu, rating ALT, | | nu aantal K, M, D, ALT aantl K, M, D) | | POULE A 1072 1106 2 3 7 4 4 4 | | POULE B 1132 1106 6 4 2 4 4 4 | | POULE C 1116 1109 4 5 3 4 4 4 | |---------------------------------------|
| POULE A 1072 1099 2 3 7 4 3 5 |
| POULE B 1132 1107 6 4 2 4 4 4 |
| POULE C 1116 1116 4 5 3 4 5 3 |
Duidelijk is in elk geval wel dat de indeling van de 1e klasse evenwichtiger gemaakt kan worden zonder dat de reisafstanden direct uit de klauw gieren.
-
Tja, ik snap het ook niet helemaal. Het lag toch wel heel erg voor de hand om de Noord-Hollandse clubs eens bij noord in te delen. Misschien is een oude kaart gebruikt waar de afsluitdijk nog niet op staat.Jan Pieter wrote:Dat heb je fraai uitgewerkt, Jaap. Zelf had ik iets minder verstrekkende wijzigingen in gedachten. In mijn simpelste variant ruilen alleen 4 teams in 1A met teams in 1B: EDC, Dammers uit Oost 2, DEZ/NGKZ en Ons Genoegen Wapenveld gaan naar 1B, SNA, Zaanstreek, Amstelland en Unive Bunschoten komen daarvoor in de plaats. In 1C verandert niets. Dat levert de volgende waarden op:Jaap van Galen wrote:Code: Select all
|---------------------------------------| | (resp. rating nu, rating ALT, | | nu aantal K, M, D, ALT aantl K, M, D) | | POULE A 1072 1106 2 3 7 4 4 4 | | POULE B 1132 1106 6 4 2 4 4 4 | | POULE C 1116 1109 4 5 3 4 4 4 | |---------------------------------------|
Wat minder goede rapportcijfers dan bij jouw indeling, maar daar staat tegenover dat het geografisch wat mooier oogt en dat er vermoedelijk wat minder kilometers gemaakt worden.Code: Select all
|---------------------------------------| | POULE A 1072 1099 2 3 7 4 3 5 | | POULE B 1132 1107 6 4 2 4 4 4 | | POULE C 1116 1116 4 5 3 4 5 3 | |---------------------------------------|
Duidelijk is in elk geval wel dat de indeling van de 1e klasse evenwichtiger gemaakt kan worden zonder dat de reisafstanden direct uit de klauw gieren.
Maar goed, als je al een brief gestuurd hebt, zal dat toch wel overwogen zijn. Ik was eigenlijk ook van plan een briefje te sturen, maar dat bleek achteraf niet nodig (Raes zit niet bij Den Haag)