wijkbrand wrote:Iedereen kent het fenomeen wel. Een voetballer die voor een leeg doel nog naast schiet, een schaatser die op weg naar een persoonlijk record in de laatste bocht valt en de dammer die het zoet van de overwinning in handen heeft en jammerlijk verzuimt de schijven met twee punten in het doosje te doen. Het overkomt mij dit seizoen bovenmatig.
In de eerste twee NC-wedstrijden is het in beide gevallen in een 15 om 15 stand al uit en beide partijen verlies ik zelfs nog. Afgelopen donderdag in de BC en afgelopen zaterdag in de NC heb ik enorm positioneel voordeel, sta gewoon gewonnen maar verzilver dat niet. In diagram 1 deed ik 22-27 terwijl 19-23 direct wint. En zaterdag speede ik in diagram 2 17-22 waarna (34-30) en (33-28) volgde, terwijl in de diagramstand 35-40 en 19-23 simpel wint. In alle gevallen was geen sprake van tijdnood.
Vraag is natuurlijk hoe komt dit? Belangrijker is, hoe voorkom ik dit (van het niet verzilveren) of positief geformuleerd hoe zorg ik ervoor dat ik voortaan wel win in dergelijke standen. Is daar iets zinnigs over te zeggen, tips en trucs? Het lijkt misschien een open deur, maar door ziekte is dammen mijn enige sport geworden en dan wil ik er wel van genieten en eruit halen wat erin zit. Dus graag serieuze reacties.
Wijkbrand
Op zich heb je gelijk dat het beide gemiste kansen op een opgelegde winst waren. Hoe je concentratie op dat moment verstoord werd, is denk ik iets wat je zelf het beste kunt analyseren. Te gefocust op moeten winnen van zo'n voordelige stelling? Te nonchalant? Te gehaast? Te moe in de eindfase (je gaf aan met ziekte te kampen)? Te weinig gegeten/gedronken (te laag glucosegehalte beinvloedt concentratie)? Er is een leuk boekje over sportpsychologie (getiteld
Sportgek) over deze thema's en nog veel meer (o.a. over doelen stellen, oefeningen voor focus en ontspanning, omgaan met faalangst en paniek/stress tijdens je sportmoment). Wellicht voor Sinterklaas/Kerst een aanrader!
Of je er ook punten mee hebt weggegooid is overigens nog maar de vraag. In het eerste diagram stond je nog steeds gewonnen (volgens Kingsrow): 1. ... 22-27 2. 39-33 29x38 3. 32x43 19-23 4. 30-24 21-26 5. 43-38 27-31 en wit mag lekker gaan rekenen in welke variant de winst het moeilijkst te vinden is voor zwart. Het tweede diagram is nog opmerkelijker: je verspeelde hier de winst weliswaar maar je kreeg 1 zet later nog een kans omdat na 1. ... 17-22 alleen 2. 21-16 12-17 3. 27-21 7-12 4. 31-27 22x31 5. 26x37 17x26 6. 16-11 remise was. De partijzet 1. ... 17-22 2. 34-30 35x24 3. 33-28 22x33 4. 29x38 gaf je echter (opnieuw volgens Kingsrow) weer een gewonnen stelling in handen. En maar liefst 4 van de 7 zetten waren winnend. Ook daar is het aan wit om de meest kansrijke verdediging te vinden.
Realiseerde je al tijdens de partij dat je kansen had gemist en speelde je daarom de overgebleven standen niet meer 100% gefocust uit? Komt op het hoogste niveau voor, bij de huidige WK-match schaken heeft Anand ook 2 eindspelen verloren omdat hij dacht al eerder de verliezende zet gedaan te hebben en daardoor niet meer optimaal op de volgende zet wist te concentreren.