Geestelijke bijstand gevraagd

Post Reply
wijkbrand
Real name: Harm Jan van Rees

Geestelijke bijstand gevraagd

Post by wijkbrand »

Iedereen kent het fenomeen wel. Een voetballer die voor een leeg doel nog naast schiet, een schaatser die op weg naar een persoonlijk record in de laatste bocht valt en de dammer die het zoet van de overwinning in handen heeft en jammerlijk verzuimt de schijven met twee punten in het doosje te doen. Het overkomt mij dit seizoen bovenmatig.
In de eerste twee NC-wedstrijden is het in beide gevallen in een 15 om 15 stand al uit en beide partijen verlies ik zelfs nog. Afgelopen donderdag in de BC en afgelopen zaterdag in de NC heb ik enorm positioneel voordeel, sta gewoon gewonnen maar verzilver dat niet. In diagram 1 deed ik 22-27 terwijl 19-23 direct wint. En zaterdag speede ik in diagram 2 17-22 waarna (34-30) en (33-28) volgde, terwijl in de diagramstand 35-40 en 19-23 simpel wint. In alle gevallen was geen sprake van tijdnood.

Image

Image

Vraag is natuurlijk hoe komt dit? Belangrijker is, hoe voorkom ik dit (van het niet verzilveren) of positief geformuleerd hoe zorg ik ervoor dat ik voortaan wel win in dergelijke standen. Is daar iets zinnigs over te zeggen, tips en trucs? Het lijkt misschien een open deur, maar door ziekte is dammen mijn enige sport geworden en dan wil ik er wel van genieten en eruit halen wat erin zit. Dus graag serieuze reacties.

Wijkbrand
Rein Halbersma

Re: Geestelijke bijstand gevraagd

Post by Rein Halbersma »

wijkbrand wrote:Iedereen kent het fenomeen wel. Een voetballer die voor een leeg doel nog naast schiet, een schaatser die op weg naar een persoonlijk record in de laatste bocht valt en de dammer die het zoet van de overwinning in handen heeft en jammerlijk verzuimt de schijven met twee punten in het doosje te doen. Het overkomt mij dit seizoen bovenmatig.
In de eerste twee NC-wedstrijden is het in beide gevallen in een 15 om 15 stand al uit en beide partijen verlies ik zelfs nog. Afgelopen donderdag in de BC en afgelopen zaterdag in de NC heb ik enorm positioneel voordeel, sta gewoon gewonnen maar verzilver dat niet. In diagram 1 deed ik 22-27 terwijl 19-23 direct wint. En zaterdag speede ik in diagram 2 17-22 waarna (34-30) en (33-28) volgde, terwijl in de diagramstand 35-40 en 19-23 simpel wint. In alle gevallen was geen sprake van tijdnood.

Image

Image

Vraag is natuurlijk hoe komt dit? Belangrijker is, hoe voorkom ik dit (van het niet verzilveren) of positief geformuleerd hoe zorg ik ervoor dat ik voortaan wel win in dergelijke standen. Is daar iets zinnigs over te zeggen, tips en trucs? Het lijkt misschien een open deur, maar door ziekte is dammen mijn enige sport geworden en dan wil ik er wel van genieten en eruit halen wat erin zit. Dus graag serieuze reacties.

Wijkbrand
Op zich heb je gelijk dat het beide gemiste kansen op een opgelegde winst waren. Hoe je concentratie op dat moment verstoord werd, is denk ik iets wat je zelf het beste kunt analyseren. Te gefocust op moeten winnen van zo'n voordelige stelling? Te nonchalant? Te gehaast? Te moe in de eindfase (je gaf aan met ziekte te kampen)? Te weinig gegeten/gedronken (te laag glucosegehalte beinvloedt concentratie)? Er is een leuk boekje over sportpsychologie (getiteld Sportgek) over deze thema's en nog veel meer (o.a. over doelen stellen, oefeningen voor focus en ontspanning, omgaan met faalangst en paniek/stress tijdens je sportmoment). Wellicht voor Sinterklaas/Kerst een aanrader!

Of je er ook punten mee hebt weggegooid is overigens nog maar de vraag. In het eerste diagram stond je nog steeds gewonnen (volgens Kingsrow): 1. ... 22-27 2. 39-33 29x38 3. 32x43 19-23 4. 30-24 21-26 5. 43-38 27-31 en wit mag lekker gaan rekenen in welke variant de winst het moeilijkst te vinden is voor zwart. Het tweede diagram is nog opmerkelijker: je verspeelde hier de winst weliswaar maar je kreeg 1 zet later nog een kans omdat na 1. ... 17-22 alleen 2. 21-16 12-17 3. 27-21 7-12 4. 31-27 22x31 5. 26x37 17x26 6. 16-11 remise was. De partijzet 1. ... 17-22 2. 34-30 35x24 3. 33-28 22x33 4. 29x38 gaf je echter (opnieuw volgens Kingsrow) weer een gewonnen stelling in handen. En maar liefst 4 van de 7 zetten waren winnend. Ook daar is het aan wit om de meest kansrijke verdediging te vinden.

Realiseerde je al tijdens de partij dat je kansen had gemist en speelde je daarom de overgebleven standen niet meer 100% gefocust uit? Komt op het hoogste niveau voor, bij de huidige WK-match schaken heeft Anand ook 2 eindspelen verloren omdat hij dacht al eerder de verliezende zet gedaan te hebben en daardoor niet meer optimaal op de volgende zet wist te concentreren.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Geachte cliënt Wijkbrand,

De diagnose van dokter Kosmos luidt als volgt: U heeft het denkschema niet goed toegepast.
Stap 1 hoort volgens de Kosmische verhandelingen te zijn: kandidaatzetten zoeken. Dokter Kosmos vermoedt dat u dit niet heeft gedaan. U zag een goede zet en heeft deze gedaan zonder naar andere mogelijkheden te kijken. Vandaar dat de winnende zet aan uw oog ontsprongen is.
De dokter spreekt uit ervaring. Vandaar dat ik een denkschema heb bedacht om dergelijke calamiteiten te voorkomen. Het is nodig volstrekt kalm te blijven in de beslissende fase. Dat valt voorwaar niet mee. In de voorgaande uren is uw geest geteisterd door emoties die tussen de oevers van hoop en vrees op een neer golven ... Alleen de allerstabielste karakters zal het lukken absolute aandacht op de situatie hier en nu te concentreren en de zuivere weg van het denken te bewandelen.
U stelt eerst vast wat de kanidaatzetten zijn, ofterwijl welke zetten het verdienen aan een nader onderzoek te worden onderworpen. Daarna, bij stap 2, vergelijkt u , gesteund door accurate berekening en goede taxatie, de resultaten van de verschillende kandidaatzetten met elkaar en kiest de beste of meest kansrijke voortzetting.
Het kosmisch denkschema staat beschreven in ACID 3 (The thinking process) en in het bijbehorende werkboek kan nog meer geoefend worden met deze complexe materie. Verder kan ik het hoofdstuk Finishing off positions aanbevelen in deel 3 en het genoemde werkboek.
Heaven is no location, but a state of mind
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks »

Heb dit ook tijdje gehad maar dan met schijven voor :oops:
Het advies wat ik je denk wel kan geven is dat het voornamelijk tussen de oren zit. Dit was bij mij iig denk ik wel het geval het was begonnen met een aantal ongelukkige remises met schijf voor en toen ging ik dat denk ik koppelen aan het feit dat ik met schijf meer niet zou kunnen winnen omdat je dan "bang" bent dat je weer niet wint met schijf meer of te nonchalant bent waardoor je slechter gaat denken.
Dus kop op! volgende gewonnen stand goed blijven nadenken en afmaken en je bent er vanaf ;)
Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri »

Leuk omschreven Kosmos :)!

Iedere dammer kent het wel denk ik... Ik denk dat je elke partij apart moet zien en niet moet gaan balen als je 5 keer stom verliest. 6e partij weer een kans en er weer vol tegen aan gaan!

Daarnaast moet je de positieve kanten van de partij bekijken.

Jij hebt gewonnen gestaan, dus dat betekent dat je het wel kan. Dit biedt meer hoop voor de toekomst als dat je geveegd werd!

Mentaal niet te druk maken om wat je niet kan, maar kijken naar wat je wel kan.

Mooi gesproken he :)..
...voor iemand die halve nacht wakker ligt als ie (stom) heeft verloren.
composite

Post by composite »

Leri wrote:Leuk omschreven Kosmos :)!

Iedere dammer kent het wel denk ik... Ik denk dat je elke partij apart moet zien en niet moet gaan balen als je 5 keer stom verliest. 6e partij weer een kans en er weer vol tegen aan gaan!

Daarnaast moet je de positieve kanten van de partij bekijken.

Jij hebt gewonnen gestaan, dus dat betekent dat je het wel kan. Dit biedt meer hoop voor de toekomst als dat je geveegd werd!

Mentaal niet te druk maken om wat je niet kan, maar kijken naar wat je wel kan.

Mooi gesproken he :).....voor iemand die halve nacht wakker ligt als ie (stom) heeft verloren.
Ook als ik gewonnen heb of remise heb gespeeld lig ik de halve nacht wakker. Bij mij (maar ik denk bij bijna iedereen) blijft de partij maar malen. Een keer ben ik zelfs uit bed gekomen om een versterking, die ik al malende gevonden had, te checken. De 'versterking' sloeg nergens op. Dat geldt ook voor de 'probleempjes' die ik in bed bedenk en vliegensvlug op een blocnootje noteer. Deugen nooit. Heel frustrerend.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri »

Ah, zo erg is het nou ook weer niet bij mij ;).

Gewoon naar de partij even gezellig wat drinken en even over wat anders hebben kan ook geen kwaad denk ik. Zit je thuis ook niet zo te balen of te malen.

op een gegeven moment moet je je er ook van af kunnen sluiten lijkt mij.. De volgende morgen is er weer een dag.
wijkbrand
Real name: Harm Jan van Rees

Post by wijkbrand »

Een terugblik op de laatste maanden van het jaar 2013 leert dat de kentering zich voorzichtig heeft ingezet. Dankzij de toepassing van de wijze tips van de replyers op mijn noodkreet behandel ik standen nu beter. Ik wil jullie dan ook danken voor de welgemeende adviezen. En het boek Sportgek dat Rein Halbersema heeft aanbevolen, is werkelijk een aanrader voor een ieder die tijdens een dampartij spanningen ervaart. De resultaten: in ieder geval met 200 ratingpunten minder een remise tegen Anton Kosior en deze week clubkampioen sneldammen. Ook in Wamel ging het bij het sneldammen vrij goed, maar het lek bleek nog niet helemaal boven, ofschoon sneldammen wellicht geen goede graadmeter is. In drie partijen leverde een schijf voor geen winst op. Tegen toernooiwinnaar Erik van de Weerdhof had ik de pech dat Erik net een doorbraak kon verijdelen. In een Drost-variant kwam ik met zwart zeer goed te staan en via een forcing door te breken. Zie diagram. Dat werd dus gepareerd en het vervolg speelde ik niet goed. Toch een leuke partij. In de diagramstand speelde ik 14-19 waarna 43-39 verplicht is. Na 19x30 en 40-35 volgde 04-10, 35x24 15-20, 24x04, 25-30, 34x25 18-22, 04x27 21x43! en toen bleek niet 44-39 nodig wat ik had berekend, maar was 45-40 venijnig.

Image
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

wijkbrand wrote:Een terugblik op de laatste maanden van het jaar 2013 leert dat de kentering zich voorzichtig heeft ingezet. Dankzij de toepassing van de wijze tips van de replyers op mijn noodkreet behandel ik standen nu beter. Ik wil jullie dan ook danken voor de welgemeende adviezen. En het boek Sportgek dat Rein Halbersema heeft aanbevolen, is werkelijk een aanrader voor een ieder die tijdens een dampartij spanningen ervaart. De resultaten: in ieder geval met 200 ratingpunten minder een remise tegen Anton Kosior en deze week clubkampioen sneldammen. Ook in Wamel ging het bij het sneldammen vrij goed, maar het lek bleek nog niet helemaal boven, ofschoon sneldammen wellicht geen goede graadmeter is. In drie partijen leverde een schijf voor geen winst op. Tegen toernooiwinnaar Erik van de Weerdhof had ik de pech dat Erik net een doorbraak kon verijdelen. In een Drost-variant kwam ik met zwart zeer goed te staan en via een forcing door te breken. Zie diagram. Dat werd dus gepareerd en het vervolg speelde ik niet goed. Toch een leuke partij. In de diagramstand speelde ik 14-19 waarna 43-39 verplicht is. Na 19x30 en 40-35 volgde 04-10, 35x24 15-20, 24x04, 25-30, 34x25 18-22, 04x27 21x43! en toen bleek niet 44-39 nodig wat ik had berekend, maar was 45-40 venijnig.

Image
Een ander idee is 14-19 43-39 19x30 40-35 6-11 35x24 11-17 met tactische problemen voor wit.
Heaven is no location, but a state of mind
Post Reply