Eric van Dusseldorp wrote:
Ja hoor, dat zijn jullie zeker, vooral dankzij punt 6:
6. We willen van dammen een mooi kijkspel maken.
Dat is zeker gelukt!
Maar ik blijf achter mijn verbeterpunten staan. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat jonge spelers dat sneldammen juist wél weer leuk vinden. Zij zijn uiteindelijk de toekomst. Betrek hen dus ook bij de evaluatie. Maar wat mij betreft blijft de Otten-telling voorbehouden aan de GMI's.
Naar aanleiding van punt 6 even een opmerking van Alexander Presman (stond bij Dag Plusjes?) toegevoegd.Alexander Presman wrote: Maar de spannende momenten beleef je bij sneldammen vaker en intenser. Zeker als er iets serieus op het spel staat. En dammen als kijksport brengen kan alleen maar met sneldammen (in combinatie met technologische presentatie die momenteel ontbreekt)
We zijn er wat betreft die zichtbaarheid als kijkspel naar de buitenwereld er nog net niet.
Waar men in de schaakwereld met streams gelijktijdig (met switchen) van beelden van spelers en demonstrateurs (met eventueel spelers na afloop) en partij op applet (met switchen naar analysebord) laat zien, kunnen wij dat nog niet op Internet.
De WK-match 2009 was de eerste keer dat er een combinatie van de mogelijkheden bij een dampartij was (livestreams en applet). Ook bij de SWMG Bejing 2012 was de livestream (en samenvatting) met commentaar al heel ver. In Heerhugowaard 2013 analyses van Sijbrands (in een apart kamertje) met videobeelden op het bord, bij World Cup Wageningen met analyse-applet en commentaar van Sijbrands (maar geen beeld van Sijbrands).
Wat perfect zou zijn: livestream ingezoomd op een partij, livestream in een demonstratieruimte met demonstrateur achter computer en voor toeschouwers in demonstratieruimte beamerbeelden en daarnaast dus applets (switchen tussen partijen) en analyseapplet met de analysemogelijkheden.
Het zou mooi zijn als we het voor elkaar krijgen om via een soort framework (en snelle mogelijkheid tot switchen in een soort controlekamer/mode), die zaken in beeld en geluid met elkaar kunnen combineren. Als we die jump nog eens kunnen maken…..Welke ICT-er kan die ultieme oplossing in elkaar knutselen?
Zowel bij een "klassieke" partij als bij rapidpartijen, zou het een enorme toegevoegde waarde zijn.