Ainur heeft net 14-20 gespeeld tegen Georgiev.
De cruciale variant: 30-24 29-23 28-22 38-32 32x14 13-19 14x23 17-22 37-31 12-18 23x12 22-28.
Op 36-31 in plaats van 37-31 moet zwart niet offeren met 12-18 wegens hinderlaag, maar 12-17= spelen.
Waarom zou een enigszins avontuurlijk ingesteld mens die barrage niet willen spelen, het is immers een unieke kans op eens op wat nieuws en brengt extra spanning en leven in de brouwerij ...Piet Bouma wrote:In de Play-Offs (laatste zestien vanaf donderdag) worden wel Rapid en daarna Blitz-partijen gespeeld Kosmos.Kosmos wrote:Als er na de reguliere partij toch geen rapid en sneldampartij gespeeld worden (jammer), lijkt het me iets serieuzer om dan de Georgiev-barrage te spelen met meer tijd dan 3 minuten, ik had toch minstens 20 minuten verwacht + 3 bonusseconden ofzo. 3 + 2 potjes, dat is toch geen serieuze denksport meer, maar a la, beter dan helemaal geen barrage natuurlijk.
Overigens is het een enorme overvloed aan blitzpartijtjes, die ook nog niet mooi in beeld gebracht worden op internet. Handiger lijkt mij in partijen waarbij GMI's betrokken zijn (en in de reguliere partij een remise valt) een Georgiev-Lehman barrage te spelen en in de onderste regionen gewoon 6-6 te gaan hanteren. Zit men daar te wachten op zo'n barrage?
In de top krijg je dan de differentiatie (maakt het overigens zoveel uit ten opzichte van "normale" tegenstandersrating), die men zo graag wil.
Overigens Baliakin werd in de sneldampartij er lekker door Ndonzi afgepoetst.
Dit is al eens door de EDC geprobeerd (ik dacht 2002 in Domburg). En iedereen wou altijd zwart hebben.Piet Bouma wrote:De schakers lossen het tijdens hun World Cups op andere wijze op. Zij spelen een laatste ultieme Armageddon barrage, waarbij de witspeler 5 minuten krijgt en de zwartspeler 3 minuten (en na 60 zetten volgens mij ook zoveel seconden per zet). Bij winst van de witspeler gaat hij door, cq. heeft hij de winst, bij remise van de zwartspeler gaat de zwartspeler door/cq. heeft deze de beste prestatie geleverd.
Je voorkomt m.i. daardoor de lengte van die laatste barrage met een onzinnige 8e, 12e of 15e blitzpartij en gaat één beslissende partij aan, met een verschillend startpunt.
Ongetwijfeld zullen enkele gekende remisehouwdegens voordeel hebben met het zwarte uitgangspunt……., maar als je de speler met de hoogste rating de witte positie gunt, moeten zij in veel gevallen ook vol aan de bak.
Dat is een asymmetrische oplossing voor een asymmetrisch spel (bij het schaken heeft wit immers al belangrijk voordeel). Bij een symmetrisch spel als dammen heeft een dergelijke oplossing geen meerwaarde.Piet Bouma wrote: De schakers lossen het tijdens hun World Cups op andere wijze op. (...)
Ik vond het ook veel te ver doorslaan. 15 sneldambarrages spelen op een dag dat je al een dubbele ronde en een barrageronde achter de rug hebt is gewoon een grote aanslag op de gezondheid. Ik had deze dag al die barrages bijgewoond, maar het gevoel van medelijden overheerste boven het gevoel van genieten van wat er op het bord voorgeschoteld werd. They Shoot Horses, Don't They?Piet Bouma wrote:Het Otten-systeem in Wageningen een succes?
Dan die Georgiev-Lehmann barrage. Zelf vind ik die wat te ver doorslaan. Ik begrijp dat Baliakin en Anikeev op een bepaald moment zo’n 15 sneldampartijtjes hebben gespeeld in zeer beperkte bedenktijd. En Buzinskij liep op een bepaald moment in een Haarlemmer tegen Virny, waar hij bij een normalere bedenktijd natuurlijk van zijn levensdagen niet in getuind was. Is dat nog denksport en moeten wij onze idolen/topgrootmeesters op zulke kinderlijke wijze zien verliezen? Ik geef het toe, het is een beslissing op het bord, wat we het liefst zien, maar moet dat ten koste van het denksportimago?
(...)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen van het gehanteerde systeem vinden.
Het barragesysteem vond ik ook helemaal niks om zelf te spelen. Nooit eerder een gevoel van walging over me heen gekregen tijdens het spelen van een damtoernooi. Als ik een keer verloren had, overheerste niet de teleurstelling van de nederlaag, maar de blijdschap van het niet hoeven spelen van de barragewedstrijden (je moest meestal uren wachten totdat iedereen uitgespeeld was, voordat je het vijf minuten partijtje in de barrageronde kon spelen. In de tussentijd kon je dus niet alvast naar huis gaan en moest daar dus uren zitten wachten en dat maakte het toernooi nodeloos vermoeiend)Eric van Dusseldorp wrote: Het barragesysteem, met name dan de uitgebreide versie ervan, vind ik prima voor topduels. Om er zelf mee te spelen vind ik het helemaal niks, en velen met mij. Zo'n blitzpartijtje beschouw ik als een ongevraagd toetje, maar misschien dat jongere dammers daar anders over denken. Zelf zal ik me niet meer inschrijven voor een toernooi met een dergelijke opzet, maar wie ben ik.
Dat zou ik toejuichen en een verbetering vindenEric van Dusseldorp wrote: Mijn voorstel zou zijn: Eerst zeven rondes Zwitsers gewoon met 2-0 en 1-1 zonder toeters en bellen.
Dit zou ik een verbetering vinden, en daarnaast zou het barragesysteem onder de loep genomen moeten worden, dat er niet een oneindig aantal partijen kunnen volgen. Als je op een dag al een partij in normaal tempo inclusief bijbehorende barrages hebt gespeeld, en op dezelfde dag nog een keer achter het bord moet plaatsnemen voor nog een partij met normaal speeltempo en als je daarna nog 15 barragepartijen onder hoge druk moet spelen (zoals in het geval van Baljakin) is niet gezond meer en niet leuk. Wellicht beperken tot maximaal 3 barragepartijen. Bijv. na de 2e barragepartij geen tijd meer erbij waardoor er in ieder geval een beslissing zal vallen in de 3e barragepartij.Eric van Dusseldorp wrote: Na zeven rondes een spitsing. De bovenste zestien spelen een knockoutsysteem met uitgebreide barrages, zoals het in Wageningen dus is gegaan. Alle andere spelers gaan gewoon verder met 2-0 en 1-1 zonder blitzpartijen.
Hier zat in Wageningen inderdaad een lek, en de organisatie mag nog blij zijn dat die reeks van vijftien partijen er pas na de tweede ronde van de dag was. Als die er na de eerste ronde van een dag was geweest, had de hele paring voor de volgende ronde zo'n twee uur moeten worden uitgesteld en hadden mensen die met het openbaar vervoer reisden, amper meer thuis kunnen komen.Andrew Tjon A Ong wrote: (...) en daarnaast zou het barragesysteem onder de loep genomen moeten worden, dat er niet een oneindig aantal partijen kunnen volgen.
Ja hoor, dat zijn jullie zeker, vooral dankzij punt 6:Luteijn wrote: (...)
1. We willen het dammen interessanter maken voor de spelers.
2. We willen de sport aantrekkelijker maken voor sponsors.
3. We willen iets doen aan grootmeester remises.
4. We willen een betere ranglijst in Zwitsers.
5. We willen de jeugd stimuleren.
(...)
Zijn we met 'Wageningen' op de goede weg of moet het anders ?