Dat heb ik dus ook.. Buiten dit punt om vind ik het veel minder leuk om op zo'n ding te spelen. Ik vind het fysiek uitvoeren van de zet toch ook wel een essentieel onderdeel van het damspel.Leri wrote:Zelf lijkt mij zo'n mega ipad niet ideaal.
Als je 2 partijen hebt van 5 uur hebt, zit je 10 uur te turen en te rekenen op die pixel's.
Lijkt me dat je dr duizelig van word!?

Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?
-
- Real name: Michel Stempher
Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?
Precies, zou er zelf niets aan moeten denken om de serieuze partijen (buiten op internet dammen om) nu ook al op zo'n ding moeten spelen.
Misschien dat het went of dat het aan mij ligt, maar ik heb ook het idee dat anders speelt.
Zo tuin ik af en toe op internet wel is in een simpel zetje, waar ik normaal gesproken niet in zou tuinen.
(even afkloppen natuurlijk).
Misschien dat het went of dat het aan mij ligt, maar ik heb ook het idee dat anders speelt.
Zo tuin ik af en toe op internet wel is in een simpel zetje, waar ik normaal gesproken niet in zou tuinen.
(even afkloppen natuurlijk).
-
Het is wat stil geweest rondom de Ipad invoer. Grootste reden was dat ik de evaluatie van de semi-live invoer bij het Heerhugowaard Open eerst wilde krijgen en uitwerken. Tijdens 7e/8e ronde is er namelijk aan alle deelnemers een evaluatieformulier uitgereikt (1 A4tje).
Om onverklaarbare reden zijn de ingevulde evaluatieformulieren bij opruimen in de materiaalkast van SNA Heerhugowaard geraakt. En u raadt het al. Die bleef de hele vakantieperiode gesloten.
Op 29 augustus is men weer in Heerhugowaard gestart. Vrijdag is de boel op de post gegaan, gisteren ontvangen. Gisteren en vandaag verwerkt.
In de bijlage treft u mijn rapportage van de evaluatie aan (in het cursief mijn opmerkingen en aanbevelingen).
Ik pak er even twee vragen uit.
1. Did you find this way of “live broadcasting the games” a success?
Yes: 95% No: 5%
Ai. Wat voor nut heeft het om (semi)live partijen via een tablet uit te zenden, meneer van de wedstrijdcommissie?
Of heeft u uw zetel inmiddels al beschikbaar gesteld?

GMIF Matrena Nogovitsyna, noteert moeiteloos op Ipad en zorgt
ervoor dat haar partij live in Ufa valt te volgen.
The new generation.
7. This was a dedicated Ipad. Would you have problems with a player who used his own tablet to notate in this way his/her game, open next to the board?
Yes: 18% No: 82%
Dat is overweldigend heren en dame van het KNDB-bondsbestuur!
Ik heb begrepen dat er afgesproken is dat op 9 november de invoer via tablets opnieuw op de op de agenda van de Bondsraad staat.
Nou bondsraadsleden, u heeft nu voldoende munitie vanuit de achterban om experimenten grootschalig toe te staan binnen officiële KNDB-toernooien en niet lijdzaam KNDB-bestuur te volgen….
Let’s move on. We hebben eigenlijk al weer veel te veel tijd verloren…..
U merkt het. Ik ben nog steeds boos op die KNDB.
Bijlage: http://toernooibase.kndb.nl/Rapportage.pdf
Om onverklaarbare reden zijn de ingevulde evaluatieformulieren bij opruimen in de materiaalkast van SNA Heerhugowaard geraakt. En u raadt het al. Die bleef de hele vakantieperiode gesloten.
Op 29 augustus is men weer in Heerhugowaard gestart. Vrijdag is de boel op de post gegaan, gisteren ontvangen. Gisteren en vandaag verwerkt.
In de bijlage treft u mijn rapportage van de evaluatie aan (in het cursief mijn opmerkingen en aanbevelingen).
Ik pak er even twee vragen uit.
1. Did you find this way of “live broadcasting the games” a success?
Yes: 95% No: 5%
Ai. Wat voor nut heeft het om (semi)live partijen via een tablet uit te zenden, meneer van de wedstrijdcommissie?
Of heeft u uw zetel inmiddels al beschikbaar gesteld?
GMIF Matrena Nogovitsyna, noteert moeiteloos op Ipad en zorgt
ervoor dat haar partij live in Ufa valt te volgen.
The new generation.
7. This was a dedicated Ipad. Would you have problems with a player who used his own tablet to notate in this way his/her game, open next to the board?
Yes: 18% No: 82%
Dat is overweldigend heren en dame van het KNDB-bondsbestuur!
Ik heb begrepen dat er afgesproken is dat op 9 november de invoer via tablets opnieuw op de op de agenda van de Bondsraad staat.
Nou bondsraadsleden, u heeft nu voldoende munitie vanuit de achterban om experimenten grootschalig toe te staan binnen officiële KNDB-toernooien en niet lijdzaam KNDB-bestuur te volgen….
Let’s move on. We hebben eigenlijk al weer veel te veel tijd verloren…..
U merkt het. Ik ben nog steeds boos op die KNDB.
Bijlage: http://toernooibase.kndb.nl/Rapportage.pdf
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Een eerste voorzichtige stap is gezet. Vanaf vandaag is het mogelijk om combinaties op te lossen op de website van turbo dambase. Ze komen uit het boek 'Slagzetten in het half klassieke middenspel', geschreven door J. Stokkel en P.C. Levels. Het zijn 475 diagrammen waarvoor geldt 'Wit begint en wint!'. Ga naar http://www.turbodambase.nl. Kies Combinaties en log in. Kies vervolgens het boek, een hoofdstuk en een diagram en start met oplossen!Piet Bouma wrote: Naast mogelijkheden van digitaal noteren en live weergeven, kunnen we (of eigenlijk moeten we) ook andere zaken gaan oppakken.
Zoals: die prachtige e-books van Tjalling Goedemoed. Wie pakt het op om die zo te maken, dat de diagrammen levend worden en de combinaties en spelgangen op een digitaal dambord ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Volgens mij hebben we de know how (zoals Wieger, Klaas Bor en ook degenen die dammentor hebben gemaakt).
Die prachtige problemen van onze problemisten. Natuurlijk wij weten de on-line database van Klaas Bor wel te vinden. Maar zet bijvoorbeeld alstublieft elke week een afspeelbaar probleempje (liefst recent gecomponeerd) op bijv. de KNDB-website.
-
Fantastisch Klaas!Klaas Bor wrote:Een eerste voorzichtige stap is gezet. Vanaf vandaag is het mogelijk om combinaties op te lossen op de website van turbo dambase. Ze komen uit het boek 'Slagzetten in het half klassieke middenspel', geschreven door J. Stokkel en P.C. Levels. Het zijn 475 diagrammen waarvoor geldt 'Wit begint en wint!'. Ga naar http://www.turbodambase.nl. Kies Combinaties en log in. Kies vervolgens het boek, een hoofdstuk en een diagram en start met oplossen!Piet Bouma wrote: Naast mogelijkheden van digitaal noteren en live weergeven, kunnen we (of eigenlijk moeten we) ook andere zaken gaan oppakken.
Zoals: die prachtige e-books van Tjalling Goedemoed. Wie pakt het op om die zo te maken, dat de diagrammen levend worden en de combinaties en spelgangen op een digitaal dambord ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Volgens mij hebben we de know how (zoals Wieger, Klaas Bor en ook degenen die dammentor hebben gemaakt).
Die prachtige problemen van onze problemisten. Natuurlijk wij weten de on-line database van Klaas Bor wel te vinden. Maar zet bijvoorbeeld alstublieft elke week een afspeelbaar probleempje (liefst recent gecomponeerd) op bijv. de KNDB-website.
Dat ziet er heel mooi uit.
Daarmee kun je allerlei damboeken en cursussen digitaal een plek geven.
Dit is innovatie!
Vraagje...
Zou het ook mogelijk zijn om bij het diagram een soort analyse-diagram te plaatsen
(a la Oerterp-applet), waarbij je zelf de combinatie (voordat je de oplossing gaat
naspelen) digitaal probeert op te lossen?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Ja, dat kan vanaf vandaag. Je kan op het dambord zelf de zetten uitvoeren. Een zet uitvoeren met de muis: muis ingedrukt houden op het stuk, slepen naar het veld van aankomst en loslaten. Een zet uitvoeren met de vinger (Ipad bijvoorbeeld): druk met vinger op het stuk, slepen naar het veld van aankomst en loslaten. Wanneer je zet goedgekeurd wordt dan doet zwart een tegenzet en kan je verder met de volgende witte zet. Als je alle zetten gedaan hebt verschijnt de oplossing rechts. Wanneer je zet afgekeurd wordt, en je zeker weet dat hij goed is, kijk dan of er sprake is van zetverwisseling en probeer een andere volgorde. Zie voor verdere toelichting de Specificaties pagina van Combinaties.Piet Bouma wrote: Vraagje...
Zou het ook mogelijk zijn om bij het diagram een soort analyse-diagram te plaatsen
(a la Oerterp-applet), waarbij je zelf de combinatie (voordat je de oplossing gaat
naspelen) digitaal probeert op te lossen?
Op de KNDB website:
Wat mag er betreffende live en semi-live weergave van competitiewedstrijden nu wel en niet?Vooruit te spelen partij live
Tuesday 24 September 2013
Vanwege haar deelname aan het WK vrouwen speelt Heike Verheul haar partij in de wedstrijd EDC - Dammers Uit Oost vooruit. Deze partij begint vanavond om 19.00 uur. De partij is live te volgen via de site van EDC.
-
Wat dacht je nou zelf Walter?Walter wrote:Op de KNDB website:
Wat mag er betreffende live en semi-live weergave van competitiewedstrijden nu wel en niet?Vooruit te spelen partij live
Vanwege haar deelname aan het WK vrouwen speelt Heike Verheul haar partij in de wedstrijd EDC - Dammers Uit Oost vooruit. Deze partij begint vanavond om 19.00 uur. De partij is live te volgen via de site van EDC.
Liveborden worden gepromoot op de KNDB-site.
Over de tablet-invoer tijdens het Open NK Heerhugowaard en Nijmegen (seriegewijze invoer)
is nog nooit een opmerking geplaatst.....
Dat de KNDB voorkeuren heeft en eigen initiatieven meer promoot dan die van derden weet ik, maar dat was niet zo zeer mijn punt.Piet Bouma wrote:Wat dacht je nou zelf Walter?Walter wrote:Op de KNDB website:
Liveborden worden gepromoot op de KNDB-site.
Over de tablet-invoer tijdens het Open NK Heerhugowaard en Nijmegen (seriegewijze invoer)
is nog nooit een opmerking geplaatst.....
De KNDB lijkt echter nog steeds geen duidelijke regels en geen e-doping regelement te hebben. Een goed, compleet regelement opstellen kost natuurlijk tijd (en discussie!), maar een simpel tijdelijk regelement zou al veel duidelijk maken. Verbied desnoods zaken als tabletinvoer en eis dat alle electronische apparatuur wordt uitgeschakeld tijdens de gehele partijduur tot dat het definitieve regelement er is. Nu is er wat mij betreft veel te veel onduidelijkheid en lijkt het er inderdaad op dat of iets wel of niet mag afhangt van wie het voorstelt or promoot.
-
Spelen op een elektronisch dambord brengt voor de spelers geen enkele verandering mee in het licht van het Spel en Wedstrijdreglement.
Het klassieke noteren is nog steeds verplicht, het uitvoeren van zetten gaat volledig zoals het in de regels is vastgelegd.
De spelers maken voor wat hun spel betreft geen gebruik van een elektronisch hulpmiddel. Het bord communiceert op geen enkele manier met de spelers.
Het zijn mooie borden en er zitten groene viltjes onder de schijven maar ook dat is niet echt nieuws.
Het klassieke noteren is nog steeds verplicht, het uitvoeren van zetten gaat volledig zoals het in de regels is vastgelegd.
De spelers maken voor wat hun spel betreft geen gebruik van een elektronisch hulpmiddel. Het bord communiceert op geen enkele manier met de spelers.
Het zijn mooie borden en er zitten groene viltjes onder de schijven maar ook dat is niet echt nieuws.
-
Nu er koppelingen door Jan-Jaap van Horssen met Maximus (en andere computerprogramma’s) gerealiseerd zijn met het elektronische bord (en vooral de single-board version. Hé, was er in Enschede ook niet sprake van 1 bord), moet er ook iets betreffende E-doping gereglementeerd zijn rond het elektronische bord.Walter wrote:
Dat de KNDB voorkeuren heeft en eigen initiatieven meer promoot dan die van derden weet ik, maar dat was niet zo zeer mijn punt.
De KNDB lijkt echter nog steeds geen duidelijke regels en geen e-doping regelement te hebben. Een goed, compleet regelement opstellen kost natuurlijk tijd (en discussie!), maar een simpel tijdelijk regelement zou al veel duidelijk maken. Verbied desnoods zaken als tabletinvoer en eis dat alle electronische apparatuur wordt uitgeschakeld tijdens de gehele partijduur tot dat het definitieve regelement er is. Nu is er wat mij betreft veel te veel onduidelijkheid en lijkt het er inderdaad op dat of iets wel of niet mag afhangt van wie het voorstelt or promoot.
Want het moet speciaal voor de ontwerper een koud kunstje zijn om 1x per minuut een halve seconde de display van de gesuggereerde zet van Maximus op de klok te laten zien (want zo werkt die techniek volgens mij). Maar makkelijker is natuurlijk Maximus gewoon op je mobiel te hebben en even op het toilet te kijken (of via de gesuggereerde manier van Paul via Teamviewer). Vandaar ook mijn vraag of er een KNDB-arbiter bij de vooruitgespeelde partij zou zijn. Is die er geweest?
Een verbod op gebruik van elektronische borden bij competitiewedstrijden lijkt me evenzeer op zijn plaats, zolang er niks rond e-doping is gereglementeerd. Maar dit terzijde.
Mijn posting Walter was vooral ook bedoeld gezien de opmerkelijke parallel met de gehele geschiedenis rond de promotieprijs van Tjalling Goedemoed. Gewaardeerd door de FMJD, genegeerd door de KNDB.
Hetzelfde voel ik rond de tabletinvoer. Succesvol geïntroduceerd bij de wereldrecordpoging kloksimultaan Georgiev te Emmeloord (nov. 2012).
Frank Teer (FMJD) in een e-mail vooraf aan de kloksimultaan: “Dank voor de verdere informatie. het ziet er al heel veelbelovend uit moet ik zeggen. De eerste elektronische notatiebiljetten zijn dus bijna gereed! Nu ieder speler in de nationale competitie een tablet en hop !! Alle partijen automatisch op toernooibase”.
Wat een enthousiaste reactie van een FMJD-bestuurder! En het wereldrecord….Gewoon goedgekeurd door die FMJD.
Daarna door mij de aanvraag om verder experimenteel te testen bij de bekercompetitie op 25 mei (en eventueel in de Bondscompetitie 2013/2014). Het antwoord van de KNDB is bekend: Njet (met een leuke opmerking daarbij).
En die experimentele testen waren ook bedoeld om veel meer spelers bekend te laten worden met die tabletinvoer.
Gelukkig was er ook een Maarten van Leenen, die tijdens het Open NK Heerhugowaard grootschalig wilde uitpakken met direct 30 tablets (naast 30 elektronische borden). Dertig tablets ineens vond ik wel wat veel, want zou de server dat wel houden….
Het aparte is, dat het grote geld dan alles bepaald en zelfs een KNDB Open NK gewoon met tabletinvoer gespeeld mag worden. Uiteraard gaat zelfs KNDB dan om……
Dit heeft een schat aan gebruikersgegevens opgeleverd, die eerder in dit topic ook zijn gepubliceerd c.q. down te loaden (een pdf).
Daarbij is er een meerderheid van 80% die totaal geen problemen zou hebben met de invoer vanaf een eigen tablet!
Zou er ook een meerderheid zijn van 80%, die voorstander is van het Fischer-tempo in de Nationale Competitie?
Tijdens de sluitingsceremonie van het NK 2013 vertelde Anne Oostra (secretaris KNDB) mij dat de toekomstig voorzitter van de KNDB graag een gesprek met mij in september wilde hebben over modernisering in de damsport. Iets wat Hans Vermeulen tijdens de opening van het Heerhugowaard Open 2013 nog een keer bevestigde (waar we heel kort gesproken hebben, want toen moesten we rond die I-Pad invoer wel heel veel regelen en improviseren zelfs).
Op 1 september heb ik daarnaast de rapportage van de enquête van het Heerhugowaard Open ook naar Marcel Kosters gestuurd. Met de opmerking dat ik ervan uit ga dat dit onderwerp van gesprek zal zijn op de Bondsraadsvergadering van 9 november. (Bondsraadslid Jelmer Martens heeft me gemaild, dat dit was afgesproken: “Marcel Kosters, die namens het bestuur het woord voerde, komt er volgende bondsvergadering op terug, dan staat het ook officieel op de agenda.”).
Hmm, zo staat het niet genotuleerd in het officiële verslag.
Tot dusver heb ik verder geen uitnodiging gehad voor een gesprek in september (het is nu 2 oktober geloof ik) en ook geen verdere reactie van Marcel Kosters. Ook niet iets van: bedankt Piet, hier gaan we mee aan de slag.
Wat ik veeleer verwachte van de KNDB: Hendrik en Piet, ga eens aan de slag met de aanbevelingen en zorg er verder voor dat je geschetste e-doping mogelijkheden op dit Forum zoveel mogelijk met jullie tabletinvoer kunnen tackelen. Rapporteer dit ook naar ons, zodat we dit op 9 november aan de Bondsraad kunnen melden.
Nee, Walter en overige lezers. Nada, nada. Geen uitnodiging voor een gesprek, geen reactie van Marcel Kosters na verzending van de enquêtegegevens.
De tabletinvoer wordt door het KNDB-bestuur genegeerd en ik heb het gevoeld dat ik aan het lijntje wordt gehouden. En waarom? Ik lig niet in de clinch met Henk Stoop en Johan Krajenbrink (voor mijn gevoel tenminste) of overige Gelderse kardinalen.
De enige reden, die ik kan bedenken – en totaal niet met bewijzen hard kan maken – is de volgende:
(En ik begeef me nu op zeer glad ijs, maar ik heb het eigenlijk – net als Tjalling Goedemoed - helemaal gehad met de huidige KNDB).
a) DGT en KNDB hebben een gentlemensagreement, waarbij de DGT-producten (zowel hardware als software) door de KNDB gepropageerd worden. Dat verklaart ook de onvermoeibare inspanningen van Marcel Kosters om ook internationaal de borden in alle windstreken te distribueren al moet hij vaak dan ook opdraven om achter de knoppen te zitten. Want die software – ja, je moet ervan houden….
b) In een overleg tussen KNDB en DGT is naar voren gekomen dat de verwachte omzet van de elektronische damborden toch wel wat tegenviel. Er is wat gebrainstormd en men kwam met een mooie oplossing. Als we nu eens Fischer-tempo gaan spelen in de Nationale Competitie. Dan moeten heel veel clubs hun klokken gaan moderniseren. We bedenken een kortingsactie als tegemoetkoming, maar DGT gaat er toch aan verdienen. DGT tevreden gesteld met deze oplossing.
c) DGT is bezig met de ontwikkeling van een dedicated apparaat (zowel voor schaaksport als damsport) waarbij digitaal genoteerd kan worden en daarna (ongetwijfeld via software van DGT) via PGN en PDN naar viewers gestuurd kan worden. Deze ontwikkeling is nog niet af, en totdat deze er is, zal de ontwikkeling van de tabletinvoer getraineerd en vertraagd worden. Uiteindelijk zullen de spelers van KNDB-clubs in de Nationale Competitie verplicht worden om op deze apparaatjes digitaal te noteren.
Zo ik ben het nu allemaal kwijt en dat voelt goed (lijkt ook wel weer een parallel met de situatie van Tjalling). Laat nu de storm maar (over mij heen) komen.
-
Piet, we zijn het helemaal niet oneens.
Het is diep treurig dat de belangrijkste wedstrijden van de Nederlandse clubcompetitie niet live of anders toch de volgende dag na te spelen c.q. mee te beleven zijn. Zie de in Toernooibase ingevoerde partijen van Ereklasse en Hoofdklasse. Veel te veel open plekken. Als er echt niemand meer is die met dat fantastische Toernooibase even die partijen in wil kloppen, tja. Wat willen we dan eigenlijk. Hoe lager je komt in de competitie, des te meer bereidheid om dat te doen, overigens. Waarom voeren die toppers hun partijtje niet even in?
Partij notatie invoeren op tablets is een uiterst interessante gedachte. Elektronische damborden zijn dat ook. Vanaf 2007 verwachten we van alle grote toernooien live uitzending en iedereen heeft al vele uurtjes werktijd zitten meekijken.
Destijds was uitgangspunt voor de ontwikkeling van de E-borden dat het gebruik ervan op geen enkele manier beperkingen of wijzigingen voor de spelers met zich mee mocht brengen. Dammen zoals altijd maar nu met een draad aan dat bord en live uitzending.
Dat -later- duidelijk werd dat live uitgezonden partijen tevens de mogelijkheid van automatische analyse en dus van fraude met zich meebrengen is een ander verhaal. Dat ligt niet aan de borden, die mogelijkheid was er ook al toen in 2005 met webcams werd geprobeerd om dat abstracte spel een "live" feeling mee te geven.
Voor sommige partijen zijn E-borden heel geschikt, voor andere partijen zou invoer op een tablet ook heel geschikt kunnen zijn. Sommige partijen zijn voor beide technologieen geschikt, anderen voor geen enkele....
Ik ga tablet invoer graag uitproberen in de onderlinge competitie van EDC!
Inmiddels zijn er enkele leden met een tablet. Voor de rest ook voldoende problemen zoals geen beschikbaar internet maar daar zijn oplossingen voor.
Svp niet in allerlei combi's gaan denken. Bij DGT staan de elektronische schaakborden in hun nieuwe magazijn in rijen metershoog opgestapeld.
Alle ooit geproduceerde damborden bij elkaar vormen een vrijwel onbetekenend stapeltje. DGT zou al lang niet meer bestaan als ze zich zouden verliezen in dagdromen over grote aantallen E-borden. Maar ze willen best investeren. Er is nu iemand bij DGT die echt kan dammen en op project basis nieuwe technologieen onderzoekt vwb de damsport.
Oh ja, er was een gediplomeerd arbiter aanwezig bij de partij Heike Verheul - Piet Karregat. Mijn diploma hangt hier aan de muur.
Het is diep treurig dat de belangrijkste wedstrijden van de Nederlandse clubcompetitie niet live of anders toch de volgende dag na te spelen c.q. mee te beleven zijn. Zie de in Toernooibase ingevoerde partijen van Ereklasse en Hoofdklasse. Veel te veel open plekken. Als er echt niemand meer is die met dat fantastische Toernooibase even die partijen in wil kloppen, tja. Wat willen we dan eigenlijk. Hoe lager je komt in de competitie, des te meer bereidheid om dat te doen, overigens. Waarom voeren die toppers hun partijtje niet even in?
Partij notatie invoeren op tablets is een uiterst interessante gedachte. Elektronische damborden zijn dat ook. Vanaf 2007 verwachten we van alle grote toernooien live uitzending en iedereen heeft al vele uurtjes werktijd zitten meekijken.
Destijds was uitgangspunt voor de ontwikkeling van de E-borden dat het gebruik ervan op geen enkele manier beperkingen of wijzigingen voor de spelers met zich mee mocht brengen. Dammen zoals altijd maar nu met een draad aan dat bord en live uitzending.
Dat -later- duidelijk werd dat live uitgezonden partijen tevens de mogelijkheid van automatische analyse en dus van fraude met zich meebrengen is een ander verhaal. Dat ligt niet aan de borden, die mogelijkheid was er ook al toen in 2005 met webcams werd geprobeerd om dat abstracte spel een "live" feeling mee te geven.
Voor sommige partijen zijn E-borden heel geschikt, voor andere partijen zou invoer op een tablet ook heel geschikt kunnen zijn. Sommige partijen zijn voor beide technologieen geschikt, anderen voor geen enkele....
Ik ga tablet invoer graag uitproberen in de onderlinge competitie van EDC!
Inmiddels zijn er enkele leden met een tablet. Voor de rest ook voldoende problemen zoals geen beschikbaar internet maar daar zijn oplossingen voor.
Svp niet in allerlei combi's gaan denken. Bij DGT staan de elektronische schaakborden in hun nieuwe magazijn in rijen metershoog opgestapeld.
Alle ooit geproduceerde damborden bij elkaar vormen een vrijwel onbetekenend stapeltje. DGT zou al lang niet meer bestaan als ze zich zouden verliezen in dagdromen over grote aantallen E-borden. Maar ze willen best investeren. Er is nu iemand bij DGT die echt kan dammen en op project basis nieuwe technologieen onderzoekt vwb de damsport.
Oh ja, er was een gediplomeerd arbiter aanwezig bij de partij Heike Verheul - Piet Karregat. Mijn diploma hangt hier aan de muur.

-
De geest is inmiddels uit de fles.Rein Halbersma wrote:Hoi Piet,
Waarom ga je niet gewoon spelen/noteren met je iPad en zie je maar waar het schip strandt? Of eerst de arbiter + tegenstander vooraf even apart nemen en uitleggen wat je wilt (en laten zien dat er geen dam-engines op je iPad staan). Moet je als arbiter wel erg sterk in je schoenen staan om je dan nog een reglementaire nul aan te smeren (of je tegenstander moet wel erg makkelijk aan de punten willen komen door de winst op te eisen). Zou toch in de praktijk gewoon goed moeten gaan?
Nog een idee: bied je tegenstander aan om te noteren op jouw iPad, dan kan er voor jou toch helemaal geen sprake van voordeel zijn?
Als je eenmaal een paar wedstrijden zo hebt gespeeld (of nog beter, met een heel tiental in eens) dan is het de facto ingevoerd. Laat de KNDB dan maar proberen de geest terug in de fles te krijgen.
Rein
In de wedstrijd DEZ/NGKZ - SSS Kampen is de partij Rick Hakvoort - Michel Stempher gisteren semi-live via Toernooibase uitgezonden. Het schijnt dat Michel Stempher dit kort voor aanvang van de wedstrijd via facebook geannonceerd heeft.
De (semi-)live partij kreeg 71 hits te verwerken.
-
- Real name: Michel Stempher
Ik ben van plan om nu bij iedere wedstrijd in de provinciale competitie mijn iPad mee te nemen. Zodra de tegenstander bekend is, vraag ik of hij/zij bezwaar ertegen heeft als ik (of mijn tegenstander indien gewenst) de partij semi-live invoer(t) en zo nee: lekker invoeren. Ik ga echter niet doordrammen als mijn tegenstander het liever niet heeft hoewel ik het wel jammer zou vinden natuurlijk.Piet Bouma wrote: De geest is inmiddels uit de fles.
In de wedstrijd DEZ/NGKZ - SSS Kampen is de partij Rick Hakvoort - Michel Stempher gisteren semi-live via Toernooibase uitgezonden. Het schijnt dat Michel Stempher dit kort voor aanvang van de wedstrijd via facebook geannonceerd heeft.
De (semi-)live partij kreeg 71 hits te verwerken.
Een kleinigheidje: ik dacht dat ik alle pushberichten had uitgezet, maar plots kwam er een pushbericht van Spotify tevoorschijn. Een tip voor mensen die met de iPad partijen semi-live gaan invoeren: zet in het notification center echt ALLES uit, want je kunt ook vanuit onverwachte hoek opeens een melding krijgen.
En inderdaad: Rick Hakvoort (mijn tegenstander) en ik handelden uit het principe van gewoon doen. Mocht de PODB er alsnog problemen mee hebben dan horen we het wel. Ze hoeven hier echter niet mee aan te kloppen bij mij, want ik kan m'n avonden ook wel anders besteden. Een weigering van mijn tegenstander kan ik respecteren en accepteren, een weigering vanuit hogere hand niet. Het gaat tenslotte maar om de Provinciale Competitie. We moeten niet doen alsof ons leven ervan afhangt.
-
Gisteren zonder aankondiging twee live-partijen van de Friese Ereklasse uitgezonden via invoer vanaf eigen tablets in Toernooibase: A.Kooistra – J. Bosselaar en A. Langhout – P. Bouma. (wedstrijd Huizum – Huizum 2). De eerste partij had 43 hits, de tweede 62.
PFDB voorzitter Bosselaar had hier geen moeite mee, wanneer betrokken spelers en teams hier geen bezwaar tegen hebben. Een gedragslijn waar we mee uit de voeten kunnen en mogelijk ook in andere teamcompetities gehanteerd kan worden.
Dus de tablet gaat nu gewoon mee naar alle Friese competitiewedstrijden. Als tegenstanders geen bezwaar hebben, kunnen we live.
Gezien het zwakke Wifi-signaal in de tuinzaal van Tivoli hadden Anne Piet en ik een hotspotje op de eigen telefoon ingesteld. Bij Anne Piet verliep als vlekkeloos, zelf moest ik éénmaal de Reload functie gebruiken (balk bleef op rood staan, dus verbinding met database werd niet meer gelegd), maar die ging probleemloos. Moest twee zetten aanvullen en kon toen weer verder.
Ik zal binnenkort een workshopje op Toernooibase plaatsen, hoe live-invoer van een teamwedstrijd gaat. Dit werkt een beetje anders dan live-invoer bij een persoonlijk toernooi.
PFDB voorzitter Bosselaar had hier geen moeite mee, wanneer betrokken spelers en teams hier geen bezwaar tegen hebben. Een gedragslijn waar we mee uit de voeten kunnen en mogelijk ook in andere teamcompetities gehanteerd kan worden.
Dus de tablet gaat nu gewoon mee naar alle Friese competitiewedstrijden. Als tegenstanders geen bezwaar hebben, kunnen we live.
Gezien het zwakke Wifi-signaal in de tuinzaal van Tivoli hadden Anne Piet en ik een hotspotje op de eigen telefoon ingesteld. Bij Anne Piet verliep als vlekkeloos, zelf moest ik éénmaal de Reload functie gebruiken (balk bleef op rood staan, dus verbinding met database werd niet meer gelegd), maar die ging probleemloos. Moest twee zetten aanvullen en kon toen weer verder.
Ik zal binnenkort een workshopje op Toernooibase plaatsen, hoe live-invoer van een teamwedstrijd gaat. Dit werkt een beetje anders dan live-invoer bij een persoonlijk toernooi.