De Weekkrant, 30 januari 2013
Harry Otten haalt World Cup dammen naar Wageningen
Harry Otten
WAGENINGEN - Alle topdammers van de wereld komen dit najaar naar Wageningen. Van 14 tot en met 22 september wordt in het Hof van Wageningen namelijk een Word Cup dammen gehouden. Hierin kunnen de toppers punten verdienen om zich te plaatsen voor de SportAccord World Mind Games die in Beijing worden gehouden.
Door Kees Stap
Initiatiefnemer van het toernooi in Wageningen is de president van de Werelddambond FMJD, Harry Otten. In het dagelijks leven was hij ook bekend als directeur van weerbedrijf Meteo Consult, dat haar hoofdkantoor op het Wageningse Agro Business Park heeft. Otten vindt het passend om het toernooi juist dit jaar in Wageningen te houden. “Dit jaar vieren we dat Wageningen 750 jaar stadsrechten heeft. Er zijn daarom allerlei activiteiten georganiseerd die de stad het hele jaar bruisend maken. Ik vind ons damtoernooi daar uitstekend bij passen.”
Otten is zelf een groot damliefhebber. Hij is dan ook lid van de Bennekomse damvereniging BDV en het Wageningse WSDV. Maar sinds hij eind 2009 president van de FMJD is geworden, staat zijn eigen spel op een laag pitje. Hij heeft dit jaar slechts twee partijen voor BDV gespeeld. Meer tijd is hij kwijt om de damsport te promoten. “Mijn missie is om het dammen wereldwijd populair te maken. Dat doen we onder andere door een aantal World Cups te organiseren. De beste zestien mannen en twaalf vrouwen daarvan plaatsen zich voor de finale in Beijing, met als extra voorwaarde dat elk continent daarin vertegenwoordigd is.”
Daarnaast wil Otten af van het remise-imago dat aan het dammen kleeft. “We gaan niet de regels veranderen, maar ik heb een systeem bedacht waarin je uiteindelijk altijd een winnaar hebt. Bij een remise wordt een nieuwe partij gestart met minder bedenktijd. Wordt dat ook weer remise, dan gaan we met steeds minder bedenktijd net zo lang door tot er een beslissing valt.” Verwacht wordt dat het Wageningse toernooi ongeveer 200 deelnemers uit meer dan dertig landen en vijf continenten zal trekken. Een aantal Wageningse jeugd topspelers waaronder meervoudig Europees Kampioen Jan Groenendijk gaat ook meespelen. De internationale deelname zal veel belangstelling trekken: spelers en officials representeren de opkomende economieën en dat biedt volop kansen voor Nederlandse bedrijven om zich internationaal te profileren. “Met een professionele organisatie en presentatie willen we bedrijven interesseren om de dammers te sponsoren”, legt Otten uit.
Meer informatie op http://www.worldcupdraughts.com.

World Cup Dammen in Wageningen, 14-22 september 2013
- Hanco Elenbaas
World Cup Dammen in Wageningen, 14-22 september 2013
- Hanco Elenbaas
Re: World Cup Dammen in Wageningen, 14-22 september 2013
Henk Boers wrote:PERSBERICHT
WAGENINGEN - De top van de wereld op het gebied van dammen, komt van 14 - 22 september a.s. naar Wageningen voor de World Cup Draughts 2013. Onder hen niemand minder dan tienvoudig wereldkampioen Alexey Tsjizjov, de kersverse wereldkampioen bij de mannen Alexander Georgiev en wereldkampioene bij de vrouwen Tamara Tansykkuzhina, maar ook de Nederlandse toppers Roel Boomstra, WUR-student Pim Meurs en Wagenings toptalent Jan Groenendijk. Er komt dus een groot internationaal gezelschap op een toernooi waar niet alleen grootmeesternormen gewonnen kunnen worden, maar ook plaatsing afgedwongen kan worden voor de SportAccord World Mind Games in Beijing. Zie ook onze website: http://worldcupdraughts.com/
- Luteijn
- Real name: Frits Luteijn
Het behalen van internationale titels voor Nederlandse topspelers is een lastige zaak. Dat zit hem niet alleen in de regels voor het behalen van de titels, maar vooral in de onbekendheid ermee bij Nederlandse topspelers en arbiters. Het behalen van een norm voor een internationale meestertitel (of ook grootmeestertitel) vereist dat een (zomer)toernooi aan bepaalde eisen voldoet. Voor de meestertitel zijn dat de volgende eisen:
1. Het toernooi moet erkend zijn door de werelddambond.
2. Je dient tenminste tegen drie spelers met een internationale meestertitel te spelen.
3. Je dient tenminste vier buitenlanders te hebben als tegenstander.
4. Het aantal gespeelde partijen met een norm leidt pas tot een titel als dat er tenminste 30 zijn.
5. Je moet tenminste een norm behalen in een z.g.n. TIT-toernooi (officieel titeltoernooi).
6. Je moet tenminste eenmaal in je carriere een rating gehad te hebben van hoger dan 2250
Voor een grootmeesterresultaat heb je nodig:
2. Je dient tenminste tegen drie spelers met de grootmeestertitel spelen en een rating van tenminste 2300
4. Het aantal gespeelde partijen met een norm leidt pas tot een titel als dat er tenminste 40 zijn.
5. Je moet tenminste een norm behalen in een z.g.n. TIT-toernooi (officieel titeltoernooi).
6. Je moet tenminste eenmaal in je carriere een rating te hebben gehad van hoger dan 2300
Er zijn relatief weinig Nederlandse internationale meesters. In een zomertoernooi is meestal tenminste de helft van de deelnemers Nederlander. Wanneer je dan tenminste vier buitenlanders moet hebben gehad, dan vereist dat wat geluk. Enige tijd terug werd ik tweede in The Hague Open. Ik speelde tegen een groot aantal grootmeesters. Ruim voldoende voor een grootmeesterresultaat. Evenwel het was geen internationale norm, omdat ik er niet in slaagde in de laatste twee ronden nog een buitenlander erbij te sprokkelen.
In de meeste zomertoernooien is het probleem het te geringe aantal spelers met een norm. In een toernooi als Portugal, Praag, Cannes, etc. is een wonder nodig om aan drie spelers te komen met een norm. Zelf ben ik nu internationaal meester uitsluitend dank zij Lille. Het was zelfs een grootmeesternorm. Een volgende grootmeesternorm is nauwelijks te behalen in zomertoernooien, omdat er vaak simpelweg te weinig spelers zijn met de GMI-titel resp. een rating van tenminste 2300. In Portugal, Cannes, Salou en Praag kwam ik simpelweg niet aan mijn drie grootmeesters.
In Nederland zijn er een hele reeks spelers met ruim voldoende meesternormen. Ze worden evenwel geen meester omdat ze geen enkele norm hebben weten te behalen in een TIT-toernooi. TIT-toernooien zijn relatief zeldzaam. Er zijn wel eens organisatoren geweest, die welbewust een TIT-toernooi hebben georganiseerd (Delfzijl). Daarvoor dien je aan bepaalde eisen te voldoen. Een zomertoernooi haalt dat normaliter niet. De toernooien in de cyclus van het wereldkampioenschap gelden als een TIT-toernooi. Evenals het Europees kampioenschap. De laatste jaren zijn ook de toernooien in de cyclus van de World Cup TIT-toernooi, alsmede de Word Mind Sport Games een TIT-toernooi.
Nu is het bekend, dat de KNDB op het ogenblik een beleid heeft, waardoor gewone Nederlanders de toegang tot de toernooien van de cyclus van het wereldkampioenschap worden ontzegd. Een toernooi als Korbach zou ideaal geweest zijn om een TIT-norm erbij te sprokkelen. Evenwel de KNDB weigerde de inschrijving van iemand anders dan de top 3 te overwegen. Het enige toernooi, waarin een Nederlander een norm kan behalen is normaliter het Europees kampioenschap. Voorts is niet algemeen bekend, dat de toernooien voor de World cup cyclus TIT-toernooien zijn.
In Lille tijdens de World Mind Sport Games deden verrassend weinig Nederlanders mee. Kennelijk wist men niet dat het een TIT-toernooi was. Ik was zelf zo'n beetje de enige, die met een titel is thuisgekomen na Lille. De andere kandidaten voor een titel waren kennelijk uit onwetendheid niet aanwezig in Lille. Hetzelfde geldt nu opmerkelijk genoeg voor het komende toernooi voor de World Cup Cyclus in Wageningen. De Nederlandse subtop heeft nauwelijks ingeschreven voor dit toernooi. Dat is ontzettend merkwaardig. Kennelijk weet men niet over schaarste in TIT-toernooien. In Wageningen is vermoedelijk een score van 50% voldoende om een TIT meesternorm te halen met 4 buitenlanders en 3 titelhouders.
Dus iedere Nederlandse speler met enige ambitie dient aanwezig te zijn in Wageningen !!!
2. Je dient tenminste tegen drie spelers met een internationale meestertitel te spelen.
4. Het aantal gespeelde partijen met een norm leidt pas tot een titel als dat er tenminste 30 zijn.
6. Je moet tenminste eenmaal in je carriere een rating gehad te hebben van hoger dan 2250
2. Je dient tenminste tegen drie spelers met de grootmeestertitel spelen en een rating van tenminste 2300
4. Het aantal gespeelde partijen met een norm leidt pas tot een titel als dat er tenminste 40 zijn.
6. Je moet tenminste eenmaal in je carriere een rating te hebben gehad van hoger dan 2300
Er zijn relatief weinig Nederlandse internationale meesters. In een zomertoernooi is meestal tenminste de helft van de deelnemers Nederlander. Wanneer je dan tenminste vier buitenlanders moet hebben gehad, dan vereist dat wat geluk. Enige tijd terug werd ik tweede in The Hague Open. Ik speelde tegen een groot aantal grootmeesters. Ruim voldoende voor een grootmeesterresultaat. Evenwel het was geen internationale norm, omdat ik er niet in slaagde in de laatste twee ronden nog een buitenlander erbij te sprokkelen.
In de meeste zomertoernooien is het probleem het te geringe aantal spelers met een norm. In een toernooi als Portugal, Praag, Cannes, etc. is een wonder nodig om aan drie spelers te komen met een norm. Zelf ben ik nu internationaal meester uitsluitend dank zij Lille. Het was zelfs een grootmeesternorm. Een volgende grootmeesternorm is nauwelijks te behalen in zomertoernooien, omdat er vaak simpelweg te weinig spelers zijn met de GMI-titel resp. een rating van tenminste 2300. In Portugal, Cannes, Salou en Praag kwam ik simpelweg niet aan mijn drie grootmeesters.
In Nederland zijn er een hele reeks spelers met ruim voldoende meesternormen. Ze worden evenwel geen meester omdat ze geen enkele norm hebben weten te behalen in een TIT-toernooi. TIT-toernooien zijn relatief zeldzaam. Er zijn wel eens organisatoren geweest, die welbewust een TIT-toernooi hebben georganiseerd (Delfzijl). Daarvoor dien je aan bepaalde eisen te voldoen. Een zomertoernooi haalt dat normaliter niet. De toernooien in de cyclus van het wereldkampioenschap gelden als een TIT-toernooi. Evenals het Europees kampioenschap. De laatste jaren zijn ook de toernooien in de cyclus van de World Cup TIT-toernooi, alsmede de Word Mind Sport Games een TIT-toernooi.
Nu is het bekend, dat de KNDB op het ogenblik een beleid heeft, waardoor gewone Nederlanders de toegang tot de toernooien van de cyclus van het wereldkampioenschap worden ontzegd. Een toernooi als Korbach zou ideaal geweest zijn om een TIT-norm erbij te sprokkelen. Evenwel de KNDB weigerde de inschrijving van iemand anders dan de top 3 te overwegen. Het enige toernooi, waarin een Nederlander een norm kan behalen is normaliter het Europees kampioenschap. Voorts is niet algemeen bekend, dat de toernooien voor de World cup cyclus TIT-toernooien zijn.
In Lille tijdens de World Mind Sport Games deden verrassend weinig Nederlanders mee. Kennelijk wist men niet dat het een TIT-toernooi was. Ik was zelf zo'n beetje de enige, die met een titel is thuisgekomen na Lille. De andere kandidaten voor een titel waren kennelijk uit onwetendheid niet aanwezig in Lille. Hetzelfde geldt nu opmerkelijk genoeg voor het komende toernooi voor de World Cup Cyclus in Wageningen. De Nederlandse subtop heeft nauwelijks ingeschreven voor dit toernooi. Dat is ontzettend merkwaardig. Kennelijk weet men niet over schaarste in TIT-toernooien. In Wageningen is vermoedelijk een score van 50% voldoende om een TIT meesternorm te halen met 4 buitenlanders en 3 titelhouders.
Dus iedere Nederlandse speler met enige ambitie dient aanwezig te zijn in Wageningen !!!
-
Goed verhaal Frits. Maar je overzicht is gebaseerd op een toernooi met een specifiek aantal rondes (9 denk ik).
Ik kan me herinneren dat er ook een tabel was met kwantitatieve criteria (hoeveel punten je moet halen gegeven de tegenstandersrating).
Dus, Henk Stoop, kom er maar in om het af te maken
Ik kan me herinneren dat er ook een tabel was met kwantitatieve criteria (hoeveel punten je moet halen gegeven de tegenstandersrating).
Dus, Henk Stoop, kom er maar in om het af te maken

-
En ze moeten een rating hebben van minimaal 2250.Luteijn wrote:Het behalen van internationale titels voor Nederlandse topspelers is een lastige zaak. Dat zit hem niet alleen in de regels voor het behalen van de titels, maar vooral in de onbekendheid ermee bij Nederlandse topspelers en arbiters. Het behalen van een norm voor een internationale meestertitel (of ook grootmeestertitel) vereist dat een (zomer)toernooi aan bepaalde eisen voldoet. Voor de meestertitel zijn dat de volgende eisen:
Als alternatief is 2 GMI´s met een rating van minimaal 2300 ook toegestaan.
1/3 van tegenstanders + speler zelf moet een andere nationaliteit hebben dan de nationaliteit die het meeste voorkomt.Luteijn wrote: 3. Je dient tenminste vier buitenlanders te hebben als tegenstander.
(7 of 8 partijen dus drie buitenlanders, t/m 11 partijen 4 buitenlanders, etc.'
Als alternatief mag één GMI vervangen worden door drie GMI´s met een rating van minimaal 2250Luteijn wrote: 4. Het aantal gespeelde partijen met een norm leidt pas tot een titel als dat er tenminste 30 zijn.
1/3 van tegenstanders + speler zelf moet een andere nationaliteit hebben dan de nationaliteit die het meeste voorkomt.Luteijn wrote: 3. Je dient tenminste vier buitenlanders te hebben als tegenstander.
(7 of 8 partijen dus drie buitenlanders, t/m 11 partijen 4 buitenlanders, etc.'
Voor een TIT toernooi zijn de eisen met betrekking tot het aantal buitenlanders hoger (50%). Daarnaast zijn er nog eisen aan de organisatie.Luteijn wrote: 4. Het aantal gespeelde partijen met een norm leidt pas tot een titel als dat er tenminste 40 zijn.
-Een internationaal arbiter is verplicht.
-Er zijn minimaal 9 ronden
-Weinig dubbele ronden en zeker niet op de laatste drie speeldagen.
Toernooivorm in Wageningen is zeer afwijkend van wat gebruikelijk is. Het gewone toernooi is slechts 7 ronden (dus geen TIT). Haal je de beste 16 dan nog vier ronden te spelen. Voor de overige spelers is er ook nog ´iets´, maar wat dat is staat niet op de website.
Ronden 2 t/m 7 zijn op drie dagen, dus drie dagen achter elkaar met een dubbele ronde (= geen TIT).
Of Wageningen daadwerkelijk wel/niet een TIT-toernooi is moet daarom duidelijk worden gecommuniceerd op de website van de organisatie.
Zie ook: http://www.fmjd.org/docs/Annexes/Annex% ... titles.doc
Voor Bert: het te behalen aantal punten is af te leiden uit de tabel. Wie je tegenstanders zijn is daarbij zeer bepalend.
- Luteijn
Henk
Wat betreft TIT-toernooien:
Je hebt gewone toernooien, die een TIT-toernooi kunnen zijn en je hebt toernooien die dat per definitie zijn.
Globaal komt het erop neer, dat alle toernooien, die onder auspicien van de FMJD worden georganiseerd TIT-toernooien zijn. Andere toernooien, die TIT toernooi willen zijn, vragen van te voren conformering. Dan kijkt de betreffende functionaris van de FMJD naar de aangeleverde deelnemers, rating, etc. en vergelijkt deze met de eisen genoemd in de annex.
Bij WMSG en World Cup wordt/werd er soms getwijfeld of er aan de criteria wordt voldaan voor een TIT-toernooi. Evenwel deze toernooien zijn TIT toernooi per definitie. Ongeveer, maar net een beetje anders, als het wereldkampioenschap heren.
Je hebt gewone toernooien, die een TIT-toernooi kunnen zijn en je hebt toernooien die dat per definitie zijn.
Globaal komt het erop neer, dat alle toernooien, die onder auspicien van de FMJD worden georganiseerd TIT-toernooien zijn. Andere toernooien, die TIT toernooi willen zijn, vragen van te voren conformering. Dan kijkt de betreffende functionaris van de FMJD naar de aangeleverde deelnemers, rating, etc. en vergelijkt deze met de eisen genoemd in de annex.
Bij WMSG en World Cup wordt/werd er soms getwijfeld of er aan de criteria wordt voldaan voor een TIT-toernooi. Evenwel deze toernooien zijn TIT toernooi per definitie. Ongeveer, maar net een beetje anders, als het wereldkampioenschap heren.
-
FritsLuteijn wrote:Henk
ALLE bepalingen met betrekking tot normen en titels staan in appendix 10, of horen daar op zijn minst in te staan.
In appendix 10 staan dus ook de bepalingen die betrekking hebben op de onder auspicien van de FMJD georganiseerde TIT-toernooien.
En daar staat dus heel duidelijk: minimaal 9 ronden (partijen).
En iets minder duidelijk: weinig tot geen dagen met dubbele ronden en zeker niet op de laatste drie speeldagen.
Als er meer is dan appendix 10, dan is dit nooit gecommuniceerd door de FMJD. En voor zo ver ik kan nagaan ook nooit goedgekeurd door de GA.
Dus als Wageningen een TIT-toernooi is dan kunnen de spelers dit niet weten. Jij bent tot nu toe de enige die dit beweert. Er is geen enkele FMJD-bepaling die jouw bewering staaft.
-
Wat ik van het geheel begrepen heb, speelt de Zwitserse groep gewoon door en worden de eerste zestien uit het klassement gehaald. Dan heb je minimaal 9 partijen en speel je de laatste drie dagen 1 partij op een dag.henk stoop wrote:FritsLuteijn wrote:Henk
ALLE bepalingen met betrekking tot normen en titels staan in appendix 10, of horen daar op zijn minst in te staan.
In appendix 10 staan dus ook de bepalingen die betrekking hebben op de onder auspicien van de FMJD georganiseerde TIT-toernooien.
En daar staat dus heel duidelijk: minimaal 9 ronden (partijen).
En iets minder duidelijk: weinig tot geen dagen met dubbele ronden en zeker niet op de laatste drie speeldagen.
Als er meer is dan appendix 10, dan is dit nooit gecommuniceerd door de FMJD. En voor zo ver ik kan nagaan ook nooit goedgekeurd door de GA.
Dus als Wageningen een TIT-toernooi is dan kunnen de spelers dit niet weten. Jij bent tot nu toe de enige die dit beweert. Er is geen enkele FMJD-bepaling die jouw bewering staaft.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
I would like to ask about Special sponsorship!
it was announced that players have to register as soon as possible in order to get this sponsorship.
and what now?
who is getting it?
it was announced that players have to register as soon as possible in order to get this sponsorship.
and what now?
who is getting it?
http://ru.pokerstrategy.com/#uS7UG6
Lets play Poker, to get for free 50$
Lets play Poker, to get for free 50$
- Luteijn
De IMSA is een internationale organisatie, die zich bekommert om de denksporten. Het gaat initieel om schaken, bridgen dammen, chinees schaken en go, maar andere denksporten (poker) komen erbij. De afgelopen jaren heeft de IMSA de World Mind Sport Games georganiseerd, een soort olympische spelen voor denksporten. Het is niet algemeen bekend, dat het toernooi in Wageningen ook een project is met (financiële) steun van de IMSA.
Een probleem van de klassieke denksporten: Schaken, Dammen (en in mindere mate Go) is dat het moeilijk is om een goede ranglijst te produceren, waarin de sterkte van spelers correct tot uiting wordt gebracht. In deze sporten zijn er tot voor kort slechts drie mogelijke uitslagen van de partij t.w. winst, verlies en remise. Het grote overheersende aantal remises met name tussen de toppers maakt het maken van een goede ranglijst lastig. Dat geldt niet alleen voor het wereldkampioenschap, maar ook voor toernooien gespeeld volgens het Zwitsers systeem.
In een toernooi met veel grootmeeesters zit de top van het veld massaal in de puntengroepen +3, +2 en +1. Het is lastig om in een gelijke puntengroep van twintig spelers een onderscheid te bepalen, dat bevredigend is. Er is een grote geluksfactor. De bekende systemen gebaseerd op Solkov en rating hebben bewaren. Bij Solkov bestaat o.a. het bekende probleem van de eenzame koploper. Bij rating zit je met het feit, dat er nogal wat spelers zijn met de 'verkeerde rating'. Het hebben van een relatief lage aanvangsrating bevoordeelt de betreffende persoon aanzienlijk. Door de te lage rating krijgt hij relatief sterkere tegenstanders, die leuk doorwerken in de eindstand bepalende tegenstanderrating.
De oorzaak van het probleem is terug te voeren op het grote aantal remises, dat valt in de top van de ranglijst. Daardoor werkt het Zwitserse mechanisme matig. Dat kun je beter krijgen door meer ronden of te differentiëren in de mogelijke uitslagen. Een voorbeeld is de Delftse telling in haar verschillende vormen. Het voordeel van de plus remise is, dat er vijf verschillende uitslagen ontstaan bv 12,7,6,5 en 0. Helaas ook erg nog veel 6-6 uitslagen. Een veel genoemd bezwaar van dat systeem is, dat de beslissing vaak valt in een fase van de partij, die minder interessant is. De relatie tussen de uitslag en de rest van de partij is wat vaagjes.
Enige tijd geleden kwam onze huidige president met het idee het remisespook te lijf te gaan met het z.g.n. Beijing-systeem. Dat kent de uitslagen 12,9,8,7,5,4,3,0. Het systeem is gebruikt in Beijing en bij de World Mind Sport Games. In Beijing bleek het systeem redelijk te functioneren. In Lille niet. Daar bleek het systeem te 'beweeglijk'. Er waren spelers, die zeven remises speelden en de laatste twee ronden wonnen. Daardoor eindigden ze in de top van de ranglijst zonder noemenswaardige tegenstand tegengekomen te zijn. Het verschil tussen hen en de latere winnaar van het toernooi Tsjizjow was minimaal, terwijl Tsjizjow het zwaarste programma heeft gehad van het hele veld.
In Wageningen wordt er daarom gespeeld met een andere versie van het systeem t.w. de eerste zeven ronden worden gespeeld met gewone partijen en Georgiev-Lehman barrages. De mogelijke uitslagen zijn dan 12, 7, 5 en 0. Door de barrage wordt de enorme groep remisespelende spelers precies in tweeën gedeeld zonder dat dit gevolgen zou hoeven te hebben voor de theorie van het spel. Ook zou verwacht mogen worden, dat de gevolgen voor de eindstand gematigd zijn. Het Lille-effect zou moeten uitblijven. Maar dat moet blijken. En dat is ook de reden voor dit soort experimenten. Het Zwitsers is een antwoord op de behoefte van sporten om in korte tijd tot een correcte ranglijst (goedkoop) te komen. Een rond toernooi zoals nu het wereldkampioenschap is feitelijk onbetaalbaar en kan op den duur nauwelijks meer georganiseerd worden, terwijl ook daar de geluksfactor een rol speelt.
Op het ogenblik ondersteunen de gangbare computerprogramma's het Beijing-systeem niet resp. onvoldoende. Gehoopt mag worden, dat er nu Zwitserse systemen ontwikkeld gaan worden, die om kunnen gaan met differentiatie in wedstrijdpunten. Wiskundig gezien is er geen bezwaar tegen andere puntentellingen. Het maakt niet uit of een overwinning 1, 2, 12 of 100 punten waard is. Zeker als gewerkt wordt met differentiatie in de puntentelling, is het goed mogelijk tot een geschikte paring resp. logische eindstand te komen. Het is puur een kwestie van het verzinnen van een geschikte formule. Uitgangspunt zou moeten zijn:
1. De eindstand zou bepaald moeten worden op basis van wedstrijdpunten.
2. De zwaarte van de tegenstand zou tot uiting moeten komen.
3. Het systeem moet niet te beweeglijk zijn.
4. Het systeem moet controleerbaar zijn.
P.S. Inmiddels is nagevraagd bij de technische commissie of het inderdaad een TIT-toernooi is. Deze vraag is bevestigend beantwoord.
Een probleem van de klassieke denksporten: Schaken, Dammen (en in mindere mate Go) is dat het moeilijk is om een goede ranglijst te produceren, waarin de sterkte van spelers correct tot uiting wordt gebracht. In deze sporten zijn er tot voor kort slechts drie mogelijke uitslagen van de partij t.w. winst, verlies en remise. Het grote overheersende aantal remises met name tussen de toppers maakt het maken van een goede ranglijst lastig. Dat geldt niet alleen voor het wereldkampioenschap, maar ook voor toernooien gespeeld volgens het Zwitsers systeem.
In een toernooi met veel grootmeeesters zit de top van het veld massaal in de puntengroepen +3, +2 en +1. Het is lastig om in een gelijke puntengroep van twintig spelers een onderscheid te bepalen, dat bevredigend is. Er is een grote geluksfactor. De bekende systemen gebaseerd op Solkov en rating hebben bewaren. Bij Solkov bestaat o.a. het bekende probleem van de eenzame koploper. Bij rating zit je met het feit, dat er nogal wat spelers zijn met de 'verkeerde rating'. Het hebben van een relatief lage aanvangsrating bevoordeelt de betreffende persoon aanzienlijk. Door de te lage rating krijgt hij relatief sterkere tegenstanders, die leuk doorwerken in de eindstand bepalende tegenstanderrating.
De oorzaak van het probleem is terug te voeren op het grote aantal remises, dat valt in de top van de ranglijst. Daardoor werkt het Zwitserse mechanisme matig. Dat kun je beter krijgen door meer ronden of te differentiëren in de mogelijke uitslagen. Een voorbeeld is de Delftse telling in haar verschillende vormen. Het voordeel van de plus remise is, dat er vijf verschillende uitslagen ontstaan bv 12,7,6,5 en 0. Helaas ook erg nog veel 6-6 uitslagen. Een veel genoemd bezwaar van dat systeem is, dat de beslissing vaak valt in een fase van de partij, die minder interessant is. De relatie tussen de uitslag en de rest van de partij is wat vaagjes.
Enige tijd geleden kwam onze huidige president met het idee het remisespook te lijf te gaan met het z.g.n. Beijing-systeem. Dat kent de uitslagen 12,9,8,7,5,4,3,0. Het systeem is gebruikt in Beijing en bij de World Mind Sport Games. In Beijing bleek het systeem redelijk te functioneren. In Lille niet. Daar bleek het systeem te 'beweeglijk'. Er waren spelers, die zeven remises speelden en de laatste twee ronden wonnen. Daardoor eindigden ze in de top van de ranglijst zonder noemenswaardige tegenstand tegengekomen te zijn. Het verschil tussen hen en de latere winnaar van het toernooi Tsjizjow was minimaal, terwijl Tsjizjow het zwaarste programma heeft gehad van het hele veld.
In Wageningen wordt er daarom gespeeld met een andere versie van het systeem t.w. de eerste zeven ronden worden gespeeld met gewone partijen en Georgiev-Lehman barrages. De mogelijke uitslagen zijn dan 12, 7, 5 en 0. Door de barrage wordt de enorme groep remisespelende spelers precies in tweeën gedeeld zonder dat dit gevolgen zou hoeven te hebben voor de theorie van het spel. Ook zou verwacht mogen worden, dat de gevolgen voor de eindstand gematigd zijn. Het Lille-effect zou moeten uitblijven. Maar dat moet blijken. En dat is ook de reden voor dit soort experimenten. Het Zwitsers is een antwoord op de behoefte van sporten om in korte tijd tot een correcte ranglijst (goedkoop) te komen. Een rond toernooi zoals nu het wereldkampioenschap is feitelijk onbetaalbaar en kan op den duur nauwelijks meer georganiseerd worden, terwijl ook daar de geluksfactor een rol speelt.
Op het ogenblik ondersteunen de gangbare computerprogramma's het Beijing-systeem niet resp. onvoldoende. Gehoopt mag worden, dat er nu Zwitserse systemen ontwikkeld gaan worden, die om kunnen gaan met differentiatie in wedstrijdpunten. Wiskundig gezien is er geen bezwaar tegen andere puntentellingen. Het maakt niet uit of een overwinning 1, 2, 12 of 100 punten waard is. Zeker als gewerkt wordt met differentiatie in de puntentelling, is het goed mogelijk tot een geschikte paring resp. logische eindstand te komen. Het is puur een kwestie van het verzinnen van een geschikte formule. Uitgangspunt zou moeten zijn:
1. De eindstand zou bepaald moeten worden op basis van wedstrijdpunten.
2. De zwaarte van de tegenstand zou tot uiting moeten komen.
3. Het systeem moet niet te beweeglijk zijn.
4. Het systeem moet controleerbaar zijn.
P.S. Inmiddels is nagevraagd bij de technische commissie of het inderdaad een TIT-toernooi is. Deze vraag is bevestigend beantwoord.
Mag je wel puntentellingexperimenten doen in een TIT-toernooi?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
- Luteijn
Het is geen puntentelling experiment in die zin. Voor normen wordt gewoon gerekend met 0,1 of 2 punten. Zie ook de WMSG in Lille. Daar behaalde ik zelf een grootmeesterresultaat (TIT) op basis van de behaalde punten in de langzame partijen.ildjarn wrote:Mag je wel puntentellingexperimenten doen in een TIT-toernooi?
-
Ik vind dit nogal een boude niet onderbouwde conclusie. Er is m.i. een overduidelijke relatie tussen de speelsterkte van de speler en de uitslag (het plusje) en het partijverloop. Na het WK 2011 heb ik een hele serie pp dit forum gemaakt over die plusjes, die – uitzonderingen daargelaten, maar die heb je ook in de gewone partij – op volstrekt logische wijze tot stand kwamen. Dat het (plus)eindspel onaantrekkelijk is, komt m.i. ook nog een keer door de 80+ 1, waardoor men het eindspel meer moet afraffelen. Pas als de grens tussen de echte winst en remise onduidelijk is, bijv. die partij Georgiev-Boomstra in Beijing 2011 of korter geleden Barkel-Thijssen, NK-kwalificatie 2013, wordt zo’n eindspel (wat natuurlijk veel te snel moeten worden afgerond) voor de grote massa interessant. Het is vooral jammer, dat analysatoren in damrubrieken eigenlijk totaal geen aandacht aan die pluseindspelen schenken. Want daar zit nog een heel stuk onontgonnen theorie.Luteijn wrote: Het voordeel van de plus remise is, dat er vijf verschillende uitslagen ontstaan bv 12,7,6,5 en 0. Helaas ook erg nog veel 6-6 uitslagen. Een veel genoemd bezwaar van dat systeem is, dat de beslissing vaak valt in een fase van de partij, die minder interessant is. De relatie tussen de uitslag en de rest van de partij is wat vaagjes.
Beetje onzin. Na negen ronden staan zeven spelers van de top 10 na zeven ronden nog steeds in de top 10. Alleen Pim Meurs van de top 10 wint de laatste twee ronden en komt nog op plek 10. Dat Luteijn nog van 9 naar 28 duikelt in de laatste twee ronden, tja dat is misschien beweeglijkheidLuteijn wrote: Daar bleek het systeem te 'beweeglijk'. Er waren spelers, die zeven remises speelden en de laatste twee ronden wonnen. Daardoor eindigden ze in de top van de ranglijst zonder noemenswaardige tegenstand tegengekomen te zijn. Het verschil tussen hen en de latere winnaar van het toernooi Tsjizjow was minimaal, terwijl Tsjizjow het zwaarste programma heeft gehad van het hele veld.

Het zal toch overduidelijk zijn dat je met een groot aantal deelnemers in een Zwitsers toernooi altijd een grote middengroep gaat houden met bijv. die plus 2 en plus 1. Dat zal met alleen 7-5 niet anders zijn dan met 9-3, 8-4 en 7-5. Ik zie geen verschil met Lille. Het enige voordeel is dat er niet een enorm groot aantal barragepartijen wordt gespeeld, maar gelijk een Lehman-Georgiev barrage.Luteijn wrote: In Wageningen wordt er daarom gespeeld met een andere versie van het systeem t.w. de eerste zeven ronden worden gespeeld met gewone partijen en Georgiev-Lehman barrages. De mogelijke uitslagen zijn dan 12, 7, 5 en 0. Door de barrage wordt de enorme groep remisespelende spelers precies in tweeën gedeeld zonder dat dit gevolgen zou hoeven te hebben voor de theorie van het spel. Ook zou verwacht mogen worden, dat de gevolgen voor de eindstand gematigd zijn. Het Lille-effect zou moeten uitblijven. Maar dat moet blijken.
Een WK met Zwitsers-systeem zou ik toch wel een brug te ver vinden. En wat is het probleem? Alleen WK 2009 is niet doorgegaan. Het WK 2015 in China – het land met onbegrensde mogelijkheden, ook financieel zoals het lijkt - staat toch al in de steigers? En uiteraard is er iets als een geluksfactor. Als Ano de remise tegen Georgiev vindt, is Ndjofang wereldkampioen. Wat een geluk zou dat voor Ndjofang geweest zijn.Luteijn wrote: Een rond toernooi zoals nu het wereldkampioenschap is feitelijk onbetaalbaar en kan op den duur nauwelijks meer georganiseerd worden, terwijl ook daar de geluksfactor een rol speelt.
Wat mij een beetje opvalt is dat we heel snel verder gaan met doorexperimenteren. We hebben 3-0 gehad, Delftse telling, Hiltex-telling. We hebben nog plusjes, en nu de Beijing-telling waar het sneldammen (en uiteindelijk het soms door de klok rammen) een hoofdrol gaat spelen.
We gooien een kind vaak met het badwater al weer weg, zonder dat er volgens mij goed geëvalueerd wordt (en dan het liefst met de topspelers erbij).
Want wat was er bijv. nou precies tegen de Hiltex-telling? Theorie blijft bestaan (komt alleen theorie bij), essentie spel blijft bestaan: tegenstander vernietigen, tegenstander volledig vastzetten of zoveel mogelijk materieel voordeel behalen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
- Luteijn
Piet
In onze sport is het grote aantal remises een probleem. Het vinden van een goed systeem om het remisespook te temmen is van groot belang.
De verschillende vormen van de Delftse telling hebben hun bezwaren. Bijvoorbeeld:
1. Het verlengt de duur van de partij.
2. Het verandert de theorie van het spel.
3. Het uitmelken van kleine standjes is niet bijzonder interessant.
4. Normaliter zou het aantal plus/min remises zeer gering moeten zijn.
5. De extremere vormen van de Delftse telling zijn te beweeglijk. De beloning voor een schijf in de eindstand is te hoog.
6. Er zijn spelers, die geen acht slaan op de plus/min remises. In het WK hadden we ook iemand met een zee van minnetjes.
7. Er is (nog) geen vorm van Zwitsers, dat ermee om kan gaan (Toernooimanager heeft wat voorzieningen voor plus/min remises).
Voor een Zwitsers systeem is het belangrijk, dat de uitslagen gelijkmatiger verdeeld zijn. Bij Go hebben ze bv het probleem, dat remises niet of nauwelijks voorkomen. Daardoor overheersen de overwinningen en de nederlagen. Bij ons zitten we met het grote aantal remises. Dat kun je verbeteren door meer uitslagen mogelijk te maken.
Voor Zwitsers gaat na Lille de keuze tussen systemen gebaseerd op 0, 5, 7, 12 resp. 0, 5, 6, 7, 12. Voor het systeem met 0, 5, 7, 12 valt wat te zeggen, omdat het de remises precies in twee groepen verdeeld. Het halveert dus het aantal remise uitslagen. Dat is niet het geval met de uitslag 6 er tussen. Een voorsprong van drie stukken in de eindstand is moeilijk te bereiken. Verwacht kan worden, dat de uitslag 6-6 nog steeds zeer overheersend zal zijn. Voor een Zwitsers toernooi is vooral de duur van de partijen belangrijk. Zeker met twee ronden op een dag is een partij, die uitloopt vanwege het uitmelken van een plus/min remise een groot organisatorisch probleem.
Bij Het creëren van meer mogelijke uitslagen kampt de Delftse telling tevens met de aanvaarding binnen de damgemeenschap. Nogal wat spelers zijn mordicus tegen. Het ligt niet voor de hand, dat deze tegenstand binnen afzioenbare tijd zal wegebben. De plus/min remise is tot nog toe het enige haalbare gebleken. Maar dat heeft nauwelijks effect op het remisespook en andere bezwaren. Het valt op dat barrages een grotere mate van aanvaarding kennen in de damwereld. Het experiment in Wageningen is bijgevolg van groot belang voor de toekomst van ons spel.
In onze sport is het grote aantal remises een probleem. Het vinden van een goed systeem om het remisespook te temmen is van groot belang.
De verschillende vormen van de Delftse telling hebben hun bezwaren. Bijvoorbeeld:
1. Het verlengt de duur van de partij.
2. Het verandert de theorie van het spel.
3. Het uitmelken van kleine standjes is niet bijzonder interessant.
4. Normaliter zou het aantal plus/min remises zeer gering moeten zijn.
5. De extremere vormen van de Delftse telling zijn te beweeglijk. De beloning voor een schijf in de eindstand is te hoog.
6. Er zijn spelers, die geen acht slaan op de plus/min remises. In het WK hadden we ook iemand met een zee van minnetjes.
7. Er is (nog) geen vorm van Zwitsers, dat ermee om kan gaan (Toernooimanager heeft wat voorzieningen voor plus/min remises).
Voor een Zwitsers systeem is het belangrijk, dat de uitslagen gelijkmatiger verdeeld zijn. Bij Go hebben ze bv het probleem, dat remises niet of nauwelijks voorkomen. Daardoor overheersen de overwinningen en de nederlagen. Bij ons zitten we met het grote aantal remises. Dat kun je verbeteren door meer uitslagen mogelijk te maken.
Voor Zwitsers gaat na Lille de keuze tussen systemen gebaseerd op 0, 5, 7, 12 resp. 0, 5, 6, 7, 12. Voor het systeem met 0, 5, 7, 12 valt wat te zeggen, omdat het de remises precies in twee groepen verdeeld. Het halveert dus het aantal remise uitslagen. Dat is niet het geval met de uitslag 6 er tussen. Een voorsprong van drie stukken in de eindstand is moeilijk te bereiken. Verwacht kan worden, dat de uitslag 6-6 nog steeds zeer overheersend zal zijn. Voor een Zwitsers toernooi is vooral de duur van de partijen belangrijk. Zeker met twee ronden op een dag is een partij, die uitloopt vanwege het uitmelken van een plus/min remise een groot organisatorisch probleem.
Bij Het creëren van meer mogelijke uitslagen kampt de Delftse telling tevens met de aanvaarding binnen de damgemeenschap. Nogal wat spelers zijn mordicus tegen. Het ligt niet voor de hand, dat deze tegenstand binnen afzioenbare tijd zal wegebben. De plus/min remise is tot nog toe het enige haalbare gebleken. Maar dat heeft nauwelijks effect op het remisespook en andere bezwaren. Het valt op dat barrages een grotere mate van aanvaarding kennen in de damwereld. Het experiment in Wageningen is bijgevolg van groot belang voor de toekomst van ons spel.
-
De belangrijkste reden hiervoor is wellicht dat die barrages (rapid, blits, Georgiev-Lehmansysteem) zo verrekte leuk zijn om te volgen via internet. Dat urenlange gezuig om die plusjes boeit (vrijwel) niemand. Ik vind dat de FMJD op de goede weg is. Ga zo door!Luteijn wrote: (...) Het valt op dat barrages een grotere mate van aanvaarding kennen in de damwereld. (...)
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl