Bespiegelingen over het NK 2004
- Teun van de Krol
dat is het eerste wat ik dacht bij de stand maar jansen is een tactische speler en bij dat soort lui weet je het maar nooit.Teun van de Krol wrote:Erno Prosman - Hans Jansen
[img]http://fmjd.org/dias/save/10814316694.png[/img]
Stand na 25 34-29
Ik geef weinig meer voor zwart of mis ik wat?
- Teun van de Krol
Beslissingen
Er gaan veel koppen rollen deze ronde.
Hans wordt weggevaagd.
Niek laat zich volkomen wegspelen. Clerc pakte dat heel sterk aan.
Boom blundert.
Meijer-Heusdens is interessant, maar de partijanimatie kan onmogelijk kloppen. Ik bedoel 32.30-25??
Jeroen moet te vroeg een inferieure stand verdedigen tegen bal.
Tanja langzaam onder druk tegen Jansen
Nog geen knikje tussen Kees en Rob.
Hans wordt weggevaagd.
Boom blundert.
Meijer-Heusdens is interessant, maar de partijanimatie kan onmogelijk kloppen. Ik bedoel 32.30-25??
Heaven is no location, but a state of mind
- Teun van de Krol
Re: Beslissingen
30-25 ja geniaal als het kloptKosmos wrote:Er gaan veel koppen rollen deze ronde.
Hans wordt weggevaagd.
Boom blundert.
Volle schijf niet genoeg voor winst
Ongelooflijk! Toch maar weer 2 beslissingen!
Hans Jansen scoort nog een vol punt tegen Erno [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
[img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
Ik ben geschokt en teleurgesteld. Een schijf achter en dan nog makkelijk een punt.......
Hans Jansen scoort nog een vol punt tegen Erno [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
[img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
Ik ben geschokt en teleurgesteld. Een schijf achter en dan nog makkelijk een punt.......
Last edited by Kosmos on Thu Apr 08, 2004 17:01, edited 1 time in total.
- Teun van de Krol
had wel wat compensatie die Hans.
helaas zeg. Prossie is meestal heel netjes met hout voordeel
wat anticlimax de uitslagen [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
helaas zeg. Prossie is meestal heel netjes met hout voordeel
wat anticlimax de uitslagen [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Boom goed voor winstpercentage
Gelukkig hebben we Boom nog. Die weet steeds weer de marge te overschrijden.
Een opmerkelijke schijvenverdeling in de witte stand.
Gerrit speelde 11.35-30 25x34 12.39x30: Dat is 1!
Gerrit liet zich niet kennen en speelde stug door
Schijf 47 is al in het spel, wit heeft een mooi ruit en nu was het tijd voor 20.39-34. Dat is 2!
Schijf 47 is al in het spel, wit heeft een mooi ruit en nu was het tijd voor 20.39-34. Dat is 2!
Re: Boom goed voor winstpercentage
Dit is toch gewoon te triest dit mag toch nie op een NK voor komen toch is t wel lolKosmos wrote:Gelukkig hebben we Boom nog. Die weet steeds weer de marge te overschrijden.
Prosman mist winst op 50e zet
De vraag is of Prosman ergens heeft kunnen winnen.
Een verkeerde poging:
50.47-41? 24-30 51.28-22(A) 23-29 52.32-27 29-33? (Na 29-34 is de remise eenvoudiger) 53.27-21 19-24 54.22-17 (Ziet er kansrijk uit) 30-34! 55.17x8 34-39 56.44-40 24-29 57.8-3 39-43 58.49x38 34x43 59.41-37 42x31 60.3-20 29-34 61.40x29 31-37 analysediagram
Remise (1-1)...
Nieuwe poging 50.44-40!
1) 50... 12-17 (ook na 12-18) 51.40-34!! 17-21 (24-29 32-27! +) 52.28-22 24-29 53.34-30 29-33 54.49-44 23-29 55.47-42 19-23 56.42-37 en wit wint.
2) 50... 24-29 51.28-22! en 52.22-18 +
3) 50... 23-29 51.32-27 24-30 52.40-35! 30-34 53.27-21! (niet 49-43 want net als de 2-8 van kees tegen Meijer versnelt dat de tegenaanval juist) 34-39 54.28-22 en wit gaat winnen!
Dus: Prosman miste de winst op de 50e zet!
Last edited by Kosmos on Thu Apr 08, 2004 17:31, edited 1 time in total.
- Hanco Elenbaas
Artikel uit Apeldoornse Courant van 03-10-2003
Slaapprobleem beheerst leven Boom
door Ria Willemse
3 OKTOBER 2003 - ZUTPHEN - Het mooiste van dammen vindt Gerrit Boom het analyseren achteraf. Babbelen met zijn tegenstander over het hoe en waarom van de partij. De 48-jarige Boom, ereklasse-speler bij Damclub Apeldoorn, is een echte liefhebber. Geen hoogvlieger, vindt hij zelf. De reden waarom hij niet uitgroeide tot een topper? Misschien omdat zijn leven een vreemd en onvoorspelbaar verloop kreeg.
Comfortabele Spaanse sloffen, geruit overhemd, relaxte spijkerbroek. Gerrit Boom zit er ogenschijnlijk ontspannen bij. Of dat echt zo is, blijft een vraag. Misschien kookt hij van binnen. Dat zie je niet aan hem. Af en toe krabt de rijzige man zich op zijn kalende schedel. Kijkt bedachtzaam voor zich uit. Wikt en weegt zijn woorden. ‘Weet ik niet meer precies‘, klinkt het regelmatig uit zijn mond.
Op het terras van zijn sober ingerichte woning in Zutphen vertelt de ondoorgrondelijke Gerrit Boom over zijn loopbaan, en die ene keer in zijn leven dat hij op het wereldkampioenschap uitkwam. ‘Het was in ‘78‘, graaft Boom in zijn geheugen. ‘Zat ik moederziel alleen in de trein terug uit Italië. Uitgeschakeld in de voorronden. Dat was best wel eng, alleen met de trein terug.‘
De eenzame tocht naar Nederland was een enorme klap voor de toen 24-jarige dammer. Boom was juist overdonderd geweest door zijn succes bij de Nederlandse titelstrijd. ‘Nog nooit had ik een NK gespeeld. Alles was nieuw voor mij. Ik speelde heel wisselvallig. Tot ik op het scorebord keek en me realiseerde dat ik me kon plaatsen voor de wereldkampioenschappen.‘
Boom mocht naar het WK in Italië. Dat was schrikken. Nog nooit was het in hem opgekomen dat hij in zijn levensdagen een WK zou halen. En dan ook nog in het verre buitenland. Hij kon het nauwelijks bevatten. ‘Het was als een droom.‘ Toen zijn WK-avontuur jammerlijk strandde in een eenzame afgang, werd Boom ruw wakker geschud en kon hij de slaap nog maar moeilijk vatten.
DOODOP
Afgestudeerd aan de heao vond hij een baan in de informatica. Niets stond een glanzende maatschappelijke en sportieve carrière in de weg. Zo leek het althans. ‘Ik ging slechter slapen‘, vertelt Boom openhartig. ‘Eerst sliep ik een nacht per week slecht. Later twee, vervolgens drie. Op een gegeven moment sliep ik zes nachten per week niet meer.‘
Boom zou met zijn leeftijd van rond de dertig in de kracht van zijn leven moeten zijn, maar in werkelijkheid was hij dood- en doodop. Hij zocht een nieuwe werkgever, want het boterde al enige tijd niet meer bij zijn baas. Probleem opgelost? ‘Nou nee. Er was geen oplossing. Ik deed alles wel, maar als je niet slaapt, doe je niets meer met plezier. Het drukt een enorme stempel op je leven.‘
Slaapmiddelen, psychodrama, antidepressiva, lichttherapie, slaapcursussen. In twintig jaar tijd werkte niets voor Boom afdoende. Hij zit hopeloos gevangen in zijn leven met zijn slapeloosheid. ‘Ik dacht in de jaren tachtig dat ik ook als dammer aan mijn ‘max‘ zat. Wilde ik nog iets in mijn hoofd erbij leren, dan zou er iets anders voor moeten wijken. Dat gevoel had ik. Dat ik was uitgeleerd.‘
Een paar keer nog speelde de denksportman een interland tegen de Sovjet Unie. ‘Ik heb destijds een variant bedacht, die naar mij vernoemd is. De ‘‘Boom-variant‘‘. Was de Baljakin-variant. Vervolgens bedacht ik ook de ‘‘neo-Boom-variant‘‘. Maar dat was meer bij toeval.‘
‘Buitenlandse toernooien ben ik mee gestopt‘, gaat hij wat minder enthousiast verder. ‘Is niet leuk als je niet slaapt. Ja, het is een enorme rem op mijn sport. Op het ontplooien van mezelf op alle fronten. Ik heb geen idee of het misschien invloed heeft gehad op mijn spel. Mogelijk heb ik dat niet gemerkt.‘
Twijfel. Het lijkt of Gerrit Boom aan alles twijfelt. ‘Ik zie zaken altijd van alle verschillende kanten‘, oordeelt hij zelf. ‘Voor- en nadelen. Bij alles. Niet bij het dammen trouwens. Dan ben ik gedreven, dwingend zelfs. Eigenschappen die ik in het gewone leven juist mis. Ik kan heel moeilijk beslissingen nemen.‘
Het kostte Boom dan ook jaren om tot het besluit te komen wat hij in het jaar 2000 nam. Hij was toen 46 jaar en stopte voorgoed met werken. ‘Ik had uitgerekend dat ik met een sobere leefwijze kon rondkomen. Mensen vragen zich af hoe ik dat doe, maar ik vraag me altijd af hoe mensen zoveel geld kunnen uitgeven.‘ De drastische stap heeft zijn slaapprobleem niet opgelost. ‘Maar als ik nu niet slaap, hoef ik overdag niets te doen.‘
Slaapprobleem beheerst leven Boom
door Ria Willemse
3 OKTOBER 2003 - ZUTPHEN - Het mooiste van dammen vindt Gerrit Boom het analyseren achteraf. Babbelen met zijn tegenstander over het hoe en waarom van de partij. De 48-jarige Boom, ereklasse-speler bij Damclub Apeldoorn, is een echte liefhebber. Geen hoogvlieger, vindt hij zelf. De reden waarom hij niet uitgroeide tot een topper? Misschien omdat zijn leven een vreemd en onvoorspelbaar verloop kreeg.
Comfortabele Spaanse sloffen, geruit overhemd, relaxte spijkerbroek. Gerrit Boom zit er ogenschijnlijk ontspannen bij. Of dat echt zo is, blijft een vraag. Misschien kookt hij van binnen. Dat zie je niet aan hem. Af en toe krabt de rijzige man zich op zijn kalende schedel. Kijkt bedachtzaam voor zich uit. Wikt en weegt zijn woorden. ‘Weet ik niet meer precies‘, klinkt het regelmatig uit zijn mond.
Op het terras van zijn sober ingerichte woning in Zutphen vertelt de ondoorgrondelijke Gerrit Boom over zijn loopbaan, en die ene keer in zijn leven dat hij op het wereldkampioenschap uitkwam. ‘Het was in ‘78‘, graaft Boom in zijn geheugen. ‘Zat ik moederziel alleen in de trein terug uit Italië. Uitgeschakeld in de voorronden. Dat was best wel eng, alleen met de trein terug.‘
De eenzame tocht naar Nederland was een enorme klap voor de toen 24-jarige dammer. Boom was juist overdonderd geweest door zijn succes bij de Nederlandse titelstrijd. ‘Nog nooit had ik een NK gespeeld. Alles was nieuw voor mij. Ik speelde heel wisselvallig. Tot ik op het scorebord keek en me realiseerde dat ik me kon plaatsen voor de wereldkampioenschappen.‘
Boom mocht naar het WK in Italië. Dat was schrikken. Nog nooit was het in hem opgekomen dat hij in zijn levensdagen een WK zou halen. En dan ook nog in het verre buitenland. Hij kon het nauwelijks bevatten. ‘Het was als een droom.‘ Toen zijn WK-avontuur jammerlijk strandde in een eenzame afgang, werd Boom ruw wakker geschud en kon hij de slaap nog maar moeilijk vatten.
DOODOP
Afgestudeerd aan de heao vond hij een baan in de informatica. Niets stond een glanzende maatschappelijke en sportieve carrière in de weg. Zo leek het althans. ‘Ik ging slechter slapen‘, vertelt Boom openhartig. ‘Eerst sliep ik een nacht per week slecht. Later twee, vervolgens drie. Op een gegeven moment sliep ik zes nachten per week niet meer.‘
Boom zou met zijn leeftijd van rond de dertig in de kracht van zijn leven moeten zijn, maar in werkelijkheid was hij dood- en doodop. Hij zocht een nieuwe werkgever, want het boterde al enige tijd niet meer bij zijn baas. Probleem opgelost? ‘Nou nee. Er was geen oplossing. Ik deed alles wel, maar als je niet slaapt, doe je niets meer met plezier. Het drukt een enorme stempel op je leven.‘
Slaapmiddelen, psychodrama, antidepressiva, lichttherapie, slaapcursussen. In twintig jaar tijd werkte niets voor Boom afdoende. Hij zit hopeloos gevangen in zijn leven met zijn slapeloosheid. ‘Ik dacht in de jaren tachtig dat ik ook als dammer aan mijn ‘max‘ zat. Wilde ik nog iets in mijn hoofd erbij leren, dan zou er iets anders voor moeten wijken. Dat gevoel had ik. Dat ik was uitgeleerd.‘
Een paar keer nog speelde de denksportman een interland tegen de Sovjet Unie. ‘Ik heb destijds een variant bedacht, die naar mij vernoemd is. De ‘‘Boom-variant‘‘. Was de Baljakin-variant. Vervolgens bedacht ik ook de ‘‘neo-Boom-variant‘‘. Maar dat was meer bij toeval.‘
‘Buitenlandse toernooien ben ik mee gestopt‘, gaat hij wat minder enthousiast verder. ‘Is niet leuk als je niet slaapt. Ja, het is een enorme rem op mijn sport. Op het ontplooien van mezelf op alle fronten. Ik heb geen idee of het misschien invloed heeft gehad op mijn spel. Mogelijk heb ik dat niet gemerkt.‘
Twijfel. Het lijkt of Gerrit Boom aan alles twijfelt. ‘Ik zie zaken altijd van alle verschillende kanten‘, oordeelt hij zelf. ‘Voor- en nadelen. Bij alles. Niet bij het dammen trouwens. Dan ben ik gedreven, dwingend zelfs. Eigenschappen die ik in het gewone leven juist mis. Ik kan heel moeilijk beslissingen nemen.‘
Het kostte Boom dan ook jaren om tot het besluit te komen wat hij in het jaar 2000 nam. Hij was toen 46 jaar en stopte voorgoed met werken. ‘Ik had uitgerekend dat ik met een sobere leefwijze kon rondkomen. Mensen vragen zich af hoe ik dat doe, maar ik vraag me altijd af hoe mensen zoveel geld kunnen uitgeven.‘ De drastische stap heeft zijn slaapprobleem niet opgelost. ‘Maar als ik nu niet slaap, hoef ik overdag niets te doen.‘
Insomnia
Ik had het verhaal al eerder gelezen en dat is inderdaad een vervelend probleem voor Boom. Beetje vicieuze cirkel-achtige problematiek. Als je niet kan slapen wordt de angst om niet in slaap te komen een extra beletsel om lekker te slapen.
Kan vaak zelf ook moeilijk de slaap vatten, weet dus hoe ellendig je je voelt als je zonder slaap moet spelen, maar daar lijkt Boom geen last van te hebben. Ik zag hem vaak met enorme wallen spelen bij Apeldoorn en dacht dan aan dit krantenartikel. Maar hij gaat volledig op in zijn partij en vergeet dan waarschijnlijk zijn lichaam. Na afloop analyseert hij er vrolijk op los.
Ik denk wel eens Boom en Scholma zijn de grootste damliefhebbers die ik ken. Na afloop in het restaurant ouwehoert iedereen er vrolijk op los maar Boom en Scholma zitten dan nog over hun dambordje gebogen.
Heb jij trouwens geen probate therapie voor Gerrit in de aanbieding Hanco? Iets met homeopathie ofzo?
Kan vaak zelf ook moeilijk de slaap vatten, weet dus hoe ellendig je je voelt als je zonder slaap moet spelen, maar daar lijkt Boom geen last van te hebben. Ik zag hem vaak met enorme wallen spelen bij Apeldoorn en dacht dan aan dit krantenartikel. Maar hij gaat volledig op in zijn partij en vergeet dan waarschijnlijk zijn lichaam. Na afloop analyseert hij er vrolijk op los.
Ik denk wel eens Boom en Scholma zijn de grootste damliefhebbers die ik ken. Na afloop in het restaurant ouwehoert iedereen er vrolijk op los maar Boom en Scholma zitten dan nog over hun dambordje gebogen.
Heb jij trouwens geen probate therapie voor Gerrit in de aanbieding Hanco? Iets met homeopathie ofzo?
Clerc
Ik vind niet dat je deze bekentenis van Clerc kunt gebruiken als bewijs.Jan Pieter wrote:In zijn verslag voor het AD schrijft Rob Clerc dat hij en Auke Scholma al ver voor de 50e zet remise overeen kwamen. Met deze bekentenis is bewezen wat iedereen al wist. Ik hoop en verwacht dat de organisatie de uitslag van hun partij omzet in 0-0.
Je kunt moeilijk iemand straffen voor zijn eerlijkheid.
Als Clerc zou weten dat hij hierom gestraft zou kunnen worden, zou hij zijn mond wel houden.
Je moet tijdens de partij beslissen als arbiter, niet buiten de partij.
-
Re: Clerc
Kan Clerc niet geroyeerd worden vanwege deze bekentenis en ook vanwege zijn kritiek op de dambond? Ze kunnen later altijd nog besluiten of ze het royement opheffen.Kosmos wrote:Ik vind niet dat je deze bekentenis van Clerc kunt gebruiken als bewijs.Jan Pieter wrote:In zijn verslag voor het AD schrijft Rob Clerc dat hij en Auke Scholma al ver voor de 50e zet remise overeen kwamen. Met deze bekentenis is bewezen wat iedereen al wist. Ik hoop en verwacht dat de organisatie de uitslag van hun partij omzet in 0-0.
Als Clerc zou weten dat hij hierom gestraft zou kunnen worden, zou hij zijn mond wel houden.
-
Re: Clerc
Ben het met Kosmos eens.kleine trap wrote:Kan Clerc niet geroyeerd worden vanwege deze bekentenis en ook vanwege zijn kritiek op de dambond? Ze kunnen later altijd nog besluiten of ze het royement opheffen.Kosmos wrote:Ik vind niet dat je deze bekentenis van Clerc kunt gebruiken als bewijs.Jan Pieter wrote:In zijn verslag voor het AD schrijft Rob Clerc dat hij en Auke Scholma al ver voor de 50e zet remise overeen kwamen. Met deze bekentenis is bewezen wat iedereen al wist. Ik hoop en verwacht dat de organisatie de uitslag van hun partij omzet in 0-0.
Waarom is iedereen zo anti-Clerc? Hij heeft misschien niet de meest aggressieve en spannende speelstijl van het hele pak, maar speelt natuurlijk oersterk, en er zit meer lijn in dan het gepriegel van sommige anderen.
Bij Scholma en Clerc bevat de stelling geen muziek meer, dat weten Scholma en Clerc, en als ze dan elkaar een seconde aankijken weten ze van elkaar dat ze het weten, en dat de ander weet dat-ie het weet, etc. ad infinitum. Ze weten dan ook dat de pot remise gaat worden, en maken netjes hun 50 zetten vol, omdat dat in de regelmenten staat. En dan pas wordt de remise formeel overeengekomen. Ondertussen kunnen ze het er een beetje van nemen - ook niet raar, met 13 wedstrijden op een rij met als ik het wel heb een enkele rustdag. En zo'n toernooi is zwaar weet ik uit ervaring, dus een extra rustdagje hier en daar kan geen kwaad.
Wat denken jullie trouwens dat Scholma zou doen als Clerc onderweg een joekel van een blunder zou maken en in een 1-om-2 zou trappen? Niet nemen omdat ze elkaar aangekeken hebben en al remise in gedachten hebben??
Een 0-0 uitslag voorstellen is belachelijk, en zou bovendien Auke treffen - wat mij betreft een van de interessantste Nederlandse topspelers.