HET BESTE DAMBOEK

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jan 30, 2004 12:55

Mark Hees wrote:
Hanco, dat heb ik al gedaan..... Even over dat nieuwe.... Vorig jaar tijdens de nationale jeugddamdag in Amstelveen (met jouw grote vriend als hoofdscheidsrechter... ), had Sijbrands het volgens mij nog over dat hij ermee bezig was. Daarom had ik het over een 'nieuw' boek, maar als het al bij het bijlmertoernooi 2002 gepresenteerd is...... Maar ach, over een paar dagen heb ik het in huis. Zal voorlopig bij doorbladeren blijven.
Ton Sijbrands is sinds 2002 bezig met een boek over Henk Smit, de grote roerganger van damvereniging CDA, waar Ton begonnen is toen hij nog heel jong was.
Henk Smit was de eerste damleraar van Ton.
Damvereniging CDA is in 1979 gefuseerd met Fahrenheit en heet sindsdien Amsterdam '80.
Amsterdam '80 heeft in 1991 (tijdelijk?!?) de naam van sponsor Hiltex aangenomen.
Het boek van Ton Sijbrands over Henk Smit wordt een nog dikkere pil dan het boek over Jan Bom, heerlijk!!

Mark Hees

Post by Mark Hees » Fri Jan 30, 2004 13:37

Hanco Elenbaas wrote:
Mark Hees wrote:
Hanco, dat heb ik al gedaan..... Even over dat nieuwe.... Vorig jaar tijdens de nationale jeugddamdag in Amstelveen (met jouw grote vriend als hoofdscheidsrechter... ), had Sijbrands het volgens mij nog over dat hij ermee bezig was. Daarom had ik het over een 'nieuw' boek, maar als het al bij het bijlmertoernooi 2002 gepresenteerd is...... Maar ach, over een paar dagen heb ik het in huis. Zal voorlopig bij doorbladeren blijven.
Ton Sijbrands is sinds 2002 bezig met een boek over Henk Smit, de grote roerganger van damvereniging CDA, waar Ton begonnen is toen hij nog heel jong was.
Henk Smit was de eerste damleraar van Ton.
Damvereniging CDA is in 1979 gefuseerd met Fahrenheit en heet sindsdien Amsterdam '80.
Amsterdam '80 heeft in 1991 (tijdelijk?!?) de naam van sponsor Hiltex aangenomen.
Het boek van Ton Sijbrands over Henk Smit wordt een nog dikkere pil dan het boek over Jan Bom, heerlijk!!
Dank je wel, Hanco. Die bedoelde ik. Mjin vrouw zal blij zijn dat ik €35 uitgeef voor een boek wat ik eigenlijk niet zo nodig hoefde te hebben. Ik wou dat boek over Henk Smit hebben.....

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jan 30, 2004 13:46

Mark Hees wrote:
Dank je wel, Hanco. Die bedoelde ik. Mjin vrouw zal blij zijn dat ik €35 uitgeef voor een boek wat ik eigenlijk niet zo nodig hoefde te hebben. Ik wou dat boek over Henk Smit hebben..... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Hahahah!!
Wees maar blij dat je ze binnenkort alletwee hebt!
Hoewel, binnenkort... Het zal me niet verbazen als de perfectionist Ton Sijbrands pas in 2005 klaar is met het boek over Henk Smit.

PS: Op de veiling van Piet Lauwen gaat het oude werk van Ton Sijbrands over Baba Sy en Andreiko nu al (tweedehands ook nog) weg voor 45 euro!!
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Jan 30, 2004 14:26, edited 1 time in total.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Fri Jan 30, 2004 14:03

Hanco Elenbaas wrote: Hahahah!!
Wees maar blij dat je ze binnenkort alletwee hebt!
Hoewel, binnenkort... Het zal me niet verbazen als de perfectionist Ton Sijbrands pas in 2005 klaar is met het boek over Henk Smit.
Daar ben ik ook wel blij mee. Nog blijer ben ik met het feit dat mijn vrouw dit forum niet leest en niemand hier mijn vrouw kent.... (hoop ik). Sijbrands gaf tijdens die presentatie inderdaad aan dat het nog wel even kon duren......

Mark Hees

Post by Mark Hees » Thu Feb 05, 2004 13:31

hmm, ik heb het boek over Bom binnen. Ik ben niet geheel enthousiast. Heb nog niet veel tijd gehad om de analyses serieus door te nemen, dus ik heb het nog maar wat doorgebladerd. Wat me opviel was de slechte kwaliteit van de diagrammen. Vooral in het eerste deel (van Roozenburg) was het belabberd. Het deel van Sijbrands was wel wat beter, maar de diagrammen in bv het boek over Andreiko vind ik vele malen beter. Ook jammer dat er 2 of 3 verschillende soorten diagrammen gebruikt zijn. Geeft me het idee dat het een samengeraapt geheel is van een drietal (?) auteurs.

Nogmaals, geen oordeel over het inhoudelijke, alleen nog maar over het uiterlijk (van de binnenkant)....

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Feb 05, 2004 19:59

Mark Hees wrote:hmm, ik heb het boek over Bom binnen. Ik ben niet geheel enthousiast. Heb nog niet veel tijd gehad om de analyses serieus door te nemen, dus ik heb het nog maar wat doorgebladerd. Wat me opviel was de slechte kwaliteit van de diagrammen. Vooral in het eerste deel (van Roozenburg) was het belabberd. Het deel van Sijbrands was wel wat beter, maar de diagrammen in bv het boek over Andreiko vind ik vele malen beter. Ook jammer dat er 2 of 3 verschillende soorten diagrammen gebruikt zijn. Geeft me het idee dat het een samengeraapt geheel is van een drietal (?) auteurs.

Nogmaals, geen oordeel over het inhoudelijke, alleen nog maar over het uiterlijk (van de binnenkant)....
Heb jij een andre editie dan ik, is er een tweede druk afwijkend van de eerste?
Verschillende diagrammen? Slechte kwaliteit diagrammen??
Totaal geen last van!

Bommetje

Bom

Post by Bommetje » Thu Feb 05, 2004 23:26

Ik hoorde van een Leeuwarder dammer (het was niet Kosmos) de volgende uitspraak over de KNDB:
"Als een NSB-er bent wordt er een dik boek over je geschreven.
Als je iemand NSB-er noemt, wordt je geroyeerd."

Mark Hees

Post by Mark Hees » Fri Feb 06, 2004 08:20

Hanco Elenbaas wrote:
Mark Hees wrote:hmm, ik heb het boek over Bom binnen. Ik ben niet geheel enthousiast. Heb nog niet veel tijd gehad om de analyses serieus door te nemen, dus ik heb het nog maar wat doorgebladerd. Wat me opviel was de slechte kwaliteit van de diagrammen. Vooral in het eerste deel (van Roozenburg) was het belabberd. Het deel van Sijbrands was wel wat beter, maar de diagrammen in bv het boek over Andreiko vind ik vele malen beter. Ook jammer dat er 2 of 3 verschillende soorten diagrammen gebruikt zijn. Geeft me het idee dat het een samengeraapt geheel is van een drietal (?) auteurs.

Heb jij een andre editie dan ik, is er een tweede druk afwijkend van de eerste?
Verschillende diagrammen? Slechte kwaliteit diagrammen??
Totaal geen last van!
ik zal eens kijken of dat soort info in het boek staat. Zou wel vreemd zijn als het een andere kwaliteit is dan jij hebt. En misschien ben ik ook wel verwend [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]

Koops

Re: Bom

Post by Koops » Fri Feb 06, 2004 14:22

Bommetje wrote:Ik hoorde van een Leeuwarder dammer (het was niet Kosmos) de volgende uitspraak over de KNDB:
"Als een NSB-er bent wordt er een dik boek over je geschreven.
Als je iemand NSB-er noemt, wordt je geroyeerd."
Bent geweest.

steenslag

Spectrum

Post by steenslag » Thu Sep 16, 2004 00:42

Spectrum, het laatste deel van Gerhard Bakker's Atlas van het dammen is zojuist verschenen.
http://www.bookdragon.nl/yellowresult.p ... escription
"Van damproblematiek weet ik weinig.", Hanco Elenbaas

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Sep 16, 2004 12:11

Met enige regelmaat lees en hoor ik dat Jan Bom een NSBer is geweest maar is dit echt een feit of slechts pure laster? In het boek over Bom lees ik er niets over, verder vond ik het een schitterend boek. Welke bekende dammers zaten er verder nog bij de NSB?

Peter van Heun

beste damboek

Post by Peter van Heun » Fri Sep 17, 2004 12:26

In de categorieën 1. Algemeen en 2. Strategie is "De eerste stap naar het wereldkampioenschap" van Koeperman het beste van de drie damboeken die ik ooit doorgenomen heb. In de andere categorieën 3. Combinaties en 4. Problematiek ken ik geen damboeken.

Groeneveld

Post by Groeneveld » Sun Sep 19, 2004 00:32

Beste Peter,

Van Kloosterziel,krijg ik die titel van koeperman ook '
al door,maar

weet jij,of iemand anders hoe ik aan dat boek kan komen

lijkt me zeer leerzaam

Mark Hees

Post by Mark Hees » Sun Sep 19, 2004 12:23

Groeneveld wrote:Beste Peter,

Van Kloosterziel,krijg ik die titel van koeperman ook '
al door,maar

weet jij,of iemand anders hoe ik aan dat boek kan komen

lijkt me zeer leerzaam
Soms ligt het bij 'De Slegte'. Zo ben ik er ook ooit aangekomen.

steenslag

Post by steenslag » Tue Oct 05, 2004 01:26

Spectrum van Gerhard Bakker is niet in de boekhandel te vinden, alleen Het Paard te Amsterdam bestelde 4 exemplaren. Eeuwig jammer- dit is misschien wel het beste damboek dat ik ken (nu ja, ik heb het net eenmaal doorgelezen). Altijd boeiend en soms verbazend aktueel:
<ul><li>Henk de Witt is vertegenwoordigd met een gemiste winst in een drie om twee (tegen van Straten), waarna kort maar hardhandig ingegaan wordt op de Delftse Telling. Bakker constateert droog: "wie zo denkt speelt remise, zelfs als hij kan winnen".</li>
<li>De stelling van Jannes van der Wal dat alle 7 om 7-stellingen remise zijn wordt statistisch onderzocht en geillustreerd met partijstellingen- van van der Wal.</li>
<li>Het aantal gewonnen drie om één-eindspelen blijkt in de literatuur steevast tienmaal te laag geschat te worden. 10% is gewonnen (in meer dan 2 ply)</li>
<li> In een verhandeling over het Sargin-datail wordt doodleuk voorgesteld om in de beginpositie schijf 6 met 45 te verwisselen -iets voor het experidammen?</li></list>
Ach, de lijst kan uitgebreid worden totdat ik het boek geheel heb overgetikt. 500 miniaturen, 250 eindspelen, 125 partijstellingen, een extragratis damalfabet, voorbeeldige registers, talloze diagrammen - let op de lay-out!

Eentje waar ik nogal van ondersteboven ben (gentlemen, start your engines):
Image

A.L. Kuijken, 2001
steenslag's rating:
Kopen!

Post Reply