Nationale Clubcompetitie 2007-2008

Post Reply
Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Mar 17, 2008 14:16

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Ik snap hem niet helemaal.
De hoofdklassers van deze tien teams zijn toch altijd het hoogst gerangschikt?
De rangschikking is nu:
1. hoofdklasse
2. hoofdklasse
3. 1e klasse
4. hoofdklasse
5. hoofdklasse
6. 1e klasse
7. 1e klasse
8. 1e klasse
9. 1e klasse
10. 1e klasse

Toevallig (nou ja) hebben dit jaar alle hoofdklassers de promotie/degradatiewedstrijd gewonnen. Nummer 3, een 1e-klasser, heeft verloren van nr 8 en zou in mijn voorstel als hoogste verliezer de plek van Hiltex II krijgen.

Stel echter dat nr 10 van nr 1 had gewonnen, dan zou de nr 1, een hoofdklasser dus, wat mij betreft de eerste zijn die een openvallende plaats inneemt.
Oké, ik begrijp het nu. Al blijft het wel een beetje appels met peren vergelijken. De lucky loser bij het tennis is vaak de verliezend finalist van een knock-out kwalificatietoernooi.
Hier is het helemaal een lucky loser, want er is geen sprake van een knock-out toernooi, maar een (subjectieve?) indeling t.b.v. de loting op speelsterkte.

Foeke

Post by Foeke » Mon Mar 17, 2008 19:28

GuidoB wrote: Vreemd. In het voorzittersoverleg tussen de provinciale bonden en het KNDB-bestuur is afgesproken om een dag op de damkalender vrij te houden voor het spelen van provinciale sneldamwedstrijden. Dat is dit seizoen op 29 maart. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat provincies hier weer van gaan afwijken.
De PFDB heeft 't ook al eens gepresteerd om het provinciale sneldamkampioenschap op een zaterdag te houden toen er ook Halve Finales van Nederland werden gespeeld, waardoor de top-3 van het reguliere dammen niet aan dit kampioenschap mee kon doen.

Kennelijk snapt men het bij de Friese Bond nog steeds niet en is men niet bereid om van eerder gemaakte fouten te leren.

Dieter

Post by Dieter » Mon Mar 17, 2008 20:15

Foeke wrote:
GuidoB wrote: Vreemd. In het voorzittersoverleg tussen de provinciale bonden en het KNDB-bestuur is afgesproken om een dag op de damkalender vrij te houden voor het spelen van provinciale sneldamwedstrijden. Dat is dit seizoen op 29 maart. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat provincies hier weer van gaan afwijken.
De PFDB heeft 't ook al eens gepresteerd om het provinciale sneldamkampioenschap op een zaterdag te houden toen er ook Halve Finales van Nederland werden gespeeld, waardoor de top-3 van het reguliere dammen niet aan dit kampioenschap mee kon doen.

Kennelijk snapt men het bij de Friese Bond nog steeds niet en is men niet bereid om van eerder gemaakte fouten te leren.
In Limburg is 19 april de sneldamdag. Bij mijn weten is er in Limburg niet gesproken over een nationaal afgesproken sneldamdag.

Nagelslag

Post by Nagelslag » Mon Mar 17, 2008 20:48

Het Sneldamkampioenschap van Friesland wordt sinds een paar jaar gehouden bij een club, die iets heeft te vieren of die aanbiedt het toernooi een keer bij hun te houden.
Daarvoor was Sumar bijna 25 jaar lang de vaste speelplaats.

Dit schiet een beetje naast het onderwerp, maar wat je krijgt, is dat de datum waarschijnlijk wordt bepaald door de club, die het toernooi in huis haalt, want die moet de speelzaal vastleggen. Het hangt dan af van wat de club het beste uitkomt.
Dit jaar is het Sneldamkampioenschap van Friesland, kortweg FK Sneldammen in Zalen Tivoli te Huizum-Leeuwarden, omdat Damclub Huizum gedurende het seizoen 75 jaar bestaat.

We hebben als club overleg gevoerd met de wedstrijdleider van de PFDB, Rein van der Wal, en samen zijn we uitgekomen op 22 maart.
Deelnemers kunnen zich overigens bij hem opgeven.
Zij dienen lid te zijn van de Provinciale Friese Dambond.

Bij de bepaling van de datum zijn we de speciaal vrijgehouden datum 29 maart niet tegengekomen. Wel hebben we gesignaleerd dat damclub Excelsior te Harlingen dan een toernooi organiseert in de kantine van scheepswerf Volharding. Planning op dezelfde datum hebben we omzeild door te kiezen voor 22 maart, vlak voor de Paasdagen en na de voor sommigen vrije Goede Vrijdag.

Alex

Post by Alex » Mon Mar 17, 2008 21:21

Dieter wrote:In Limburg is 19 april de sneldamdag. Bij mijn weten is er in Limburg niet gesproken over een nationaal afgesproken sneldamdag.
Lekker slim, dan is ook de nationale jeugddamdag voor provinciale 4- of 5tallen.
Last edited by Alex on Tue Mar 18, 2008 08:19, edited 1 time in total.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Mar 18, 2008 00:21

Alex wrote:
Dieter wrote:In Limburg is 19 april de sneldamdag. Bij mijn weten is er in Limburg niet gesproken over een nationaal afgesproken sneldamdag.
Lekker slim, dan is ook de natiuonale jeugddamdag voor provinciale 4- of 5tallen.
Hier hebben ze in Limburg geen last van. Ze hebben daar toch te weinig jeugdspelers voor 4 of 5 tallen. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Dieter

Post by Dieter » Tue Mar 18, 2008 11:32

GuidoB wrote:
Alex wrote:
Lekker slim, dan is ook de natiuonale jeugddamdag voor provinciale 4- of 5tallen.
Hier hebben ze in Limburg geen last van. Ze hebben daar toch te weinig jeugdspelers voor 4 of 5 tallen. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Mis Guido, zover ik weet is de PLDB wel voornemens teams naar die wedstrijden te sturen. Volgens mij is er voor de jeugd een eigen sneldamdatum maar dat weet ik even niet zeker en kan ik niet uitzoeken, ben op zakenreis.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Fri Mar 21, 2008 19:04

Foeke wrote: Kennelijk snapt men het bij de Friese Bond nog steeds niet en is men niet bereid om van eerder gemaakte fouten te leren.
Foeke, het is prima dat je dammend Nederland hiervan op de hoogte brengt. Jij, ik en verder iedere beetje dammer in Friesland weet dat al jaaaaren. Was de wedstrijdleider van het Fries Kampioenschap niet volledig ervan overtuigd dat het Zwitsers niet voldeed.

Klein berichtje in de PFDB'er: Zwitsers voldoet zo goed dat het FK 2008 ook weer via dit systeem zal worden gespeeld.

Oh ja, dat Suameer het na 25 jaar niet meer hoefde te organiseren was ook zo geweldig met hen 'besproken' door het PFDB-bestuur, driewerf BAH.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Mar 28, 2008 23:46

Nescio wrote:
De na-nacompetitie

maandag 17 maart 2008
Het wegvallen van Hiltex 2 leidt ertoe dat er zowel in hoofdklasse als eerste klasse een plaats vrij komt. Het bestuur heeft besloten de verliezende teams van de nacompetitie op sterkte te rangschikken en knock out te laten spelen. Bij Hoofdklasse - Eerste klasse valt VBI 2 als minste team af (de derde van de derde plaatsen in de eerste klasse).

De halve finale ziet er als volgt uit (het eerstgenoemde team speelt thuis)

Hoofdklasse - Eerste klasse
Harderwijk - Amstelland
Samen Sterk - PSV

De winnaars van de halve finale spelen tegen elkaar om de laatste plaats in de Hoofdklasse.

Eerste - tweede:

Ons Genoegen - DVSB 2
Fortuin Dokkum - Bennekom

Hier spelen de winnaars tegen elkaar om de laatste plaats in de eerste klasse.

Het voorstel van het bestuur is dat de halve finales van de na-nacompetitie worden gespeeld op zaterdag 29 maart en de finales op zaterdag 26 april (12 en 19 april is het NK algemeen). De wedstrijden dienen in elk geval voor 1 mei te worden gespeeld. Wanneer de clubs in onderling overleg een andere datum overeenkomen dient de halve finale in elk geval uiterlijk 5 april gespeeld te worden en de finale voor 1 mei.
De wedstrijdvoorwaarden zijn gelijk aan die in de nacompetitie.

Ben Smeenk (coördinator teamwedstrijden)
(Detail)uitslagen van de na-nacompetitie kan men in Toernooibase invoeren of mailen naar: info@toernooibase.kndb.nl

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Mar 29, 2008 19:54

Piet Bouma wrote:
Nescio wrote:
De na-nacompetitie

maandag 17 maart 2008
Het wegvallen van Hiltex 2 leidt ertoe dat er zowel in hoofdklasse als eerste klasse een plaats vrij komt. Het bestuur heeft besloten de verliezende teams van de nacompetitie op sterkte te rangschikken en knock out te laten spelen. Bij Hoofdklasse - Eerste klasse valt VBI 2 als minste team af (de derde van de derde plaatsen in de eerste klasse).

De halve finale ziet er als volgt uit (het eerstgenoemde team speelt thuis)

Hoofdklasse - Eerste klasse
Harderwijk - Amstelland
Samen Sterk - PSV

De winnaars van de halve finale spelen tegen elkaar om de laatste plaats in de Hoofdklasse.

Eerste - tweede:

Ons Genoegen - DVSB 2
Fortuin Dokkum - Bennekom

Hier spelen de winnaars tegen elkaar om de laatste plaats in de eerste klasse.

Het voorstel van het bestuur is dat de halve finales van de na-nacompetitie worden gespeeld op zaterdag 29 maart en de finales op zaterdag 26 april (12 en 19 april is het NK algemeen). De wedstrijden dienen in elk geval voor 1 mei te worden gespeeld. Wanneer de clubs in onderling overleg een andere datum overeenkomen dient de halve finale in elk geval uiterlijk 5 april gespeeld te worden en de finale voor 1 mei.
De wedstrijdvoorwaarden zijn gelijk aan die in de nacompetitie.

Ben Smeenk (coördinator teamwedstrijden)
(Detail)uitslagen van de na-nacompetitie kan men in Toernooibase invoeren of mailen naar: info@toernooibase.kndb.nl
Samen Sterk - PSV Dammen 9-11
Harderwijk - Amstelland 14-6

Uit Wapenveld en Dokkum (of worden deze wedstrijden op andere data gespeeld?) nog geen bericht.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat Mar 29, 2008 20:13

OG Wapenveld - DVSB 2 is volgens mij volgende week.

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Sat Mar 29, 2008 20:51

Bert Zwart wrote:OG Wapenveld - DVSB 2 is volgens mij volgende week.
Volgens mij ook; ik was vandaag in Wapenveld (PODB-cup jeugd) en toen werd me dat ook verteld....

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Mar 29, 2008 21:11

Harderwijk - Amstelland was een kansloze missie voor de onzen. Diverse basisspelers konden op deze ongedachte speeldag niet meedoen en vanochtend meldde een invaller zich ziek. Paul Lohuis, die in de ochtend andere verplichtingen had, deed nog een poging om in te vallen, maar op de A1 kwam hij in een eindeloze file terecht. Uiteindelijk arriveerde hij om 13.25 in het speellokaal, te laat om nog mee te mogen doen. Vandaar een open bord (wel goed gekozen...), waarvoor we Harderwijk reeds excuus hebben aangeboden.

De detailuitslagen:

1) C.N.R de Jong - A. Godthelp 2-0
2) J. v.d. Werfhorst - T. Stobbe 1-1
3) H. Arissen - R. Bolhuis 2-0
4) N. Kuyvenhoven - N.O. 2-0
5) C.M. Koene - W. Drost 1-1
6) R.Wuestman - J.P. Drost 1-1
7) J.H. Kok -A. Vlam 1-1
8) A.V. Elgersma - G. van Willigen 1-1
9) P. Wielemout - B. Out 2-0
10) A.C.M Eekelschot - A.Neus 1-1

Totaal: 14-6 voor Harderwijk, dat we veel succes wensen tegen PSV.

Vraagje

Post by Vraagje » Sun Mar 30, 2008 20:30

De uitslag weet ik niet, maar Bennekom is door.

Edit 10-10 9-11
De meest gehate dammer allertijden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 01, 2008 11:56

De Stentor, 1 april 2008

Harderwijk houdt kans op plek in hoofdklasse

door Eric Mondeel. dinsdag 01 april 2008 | 02:54

HARDERWIJK - De dammers van Harderwijk hebben nog altijd een kans om volgend seizoen de vurig gewenste plaats in de hoofdklasse te heroveren.

De ploeg moet het in de finale van een ingelaste nacompetitie opnemen tegen PSV Eindhoven. De wedstrijd staat gepland voor 26 april, maar daar kan volgens voorzitter Ruurd Wuestman in onderling overleg nog van worden afgeweken. Naar verwachting wacht Harderwijk een uitwedstrijd.

De rol van Wuestman en de zijnen leek dit seizoen uitgespeeld, nadat Harderwijk op 8 maart de barrage om promotie naar de hoofdklasse ternauwernood had verloren van DIOS uit Eibergen: 9-11. Later doemde er plotsklaps een herkansing op, omdat sponsor Hiltex van de gelijknamige damclub uit Amsterdam na dit seizoen de benen neemt. Het tweede team van de vereniging, die na de zomer weer gaat spelen onder haar oude naam Amsterdam'80, werd daarop uit de hoofdklasse teruggetrokken. Vervolgens werd er een nacompetitie opgezet waarin de verliezers van de promotie-/ en degradatiewedstrijden een herkansing krijgen.

Harderwijk heeft afgelopen zaterdag de eerste horde betrekkelijk eenvoudig genomen. In eigen huis werd Amstelland uit Amstelveen aan de kant geschoven: 14-6.

Wuestman beseft dat zijn ploeg met PSV een zwaardere opponent voor de kiezen krijgt. "PSV is op papier heel sterk, maar wij zijn ook niet ongevaarlijk", verklaart hij. "We hopen dat we deze herkansing kunnen benutten, want het was een heel grote teleurstelling toen we de barrage op het nippertje verloren."

Post Reply