Censuur

Discussies over damsport (in het Nederlands)
User avatar
Eric Sanders
Posts: 1211
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:30
Location: Nijmegen
Contact:

Censuur

Post by Eric Sanders » Tue Feb 21, 2006 11:04

Zojuist stond hier een (naar ik mag aannemen gephotoshopt) plaatje van een biddende moslimachtige figuur die vanachter bestegen werd door een geit.
Onze webmaster heeft dit plaatje weer weggehaald.
Dat mag hij natuurlijk doen.

Wat ik me afvraag of het zo gauw weghalen van dit plaatje ook zou zijn gebeurd als we niet met de cartoonrel van doen hadden. Als dat niet zo zou zijn, dan zijn de fanatieke religieuzen aan de winnende hand in hun strijd tegen de vrijheid van "menings"uiting. Dat lijkt mij een zeer ernstige zaak. (Overigens zou dat plaatje waarschijnlijk niet geplaatst zijn zonder de cartoonrel.)

Hoe denken de forumdeelnemers over de kwestie?

Horen we de fanatieke voorstanders van de vrijheid van meningsuiting nu ook protesteren tegen de drie jaar cel die iemand zojuist kreeg voor het ontkennen van de holocaust?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Mark Hees
Posts: 720
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:43
Location: Lelytown

Re: Censuur

Post by Mark Hees » Tue Feb 21, 2006 11:27

Eric Sanders wrote:Zojuist stond hier een (naar ik mag aannemen gephotoshopt) plaatje van een biddende moslimachtige figuur die vanachter bestegen werd door een geit.
Onze webmaster heeft dit plaatje weer weggehaald.
Dat mag hij natuurlijk doen.

Wat ik me afvraag of het zo gauw weghalen van dit plaatje ook zou zijn gebeurd als we niet met de cartoonrel van doen hadden. Als dat niet zo zou zijn, dan zijn de fanatieke religieuzen aan de winnende hand in hun strijd tegen de vrijheid van "menings"uiting. Dat lijkt mij een zeer ernstige zaak. (Overigens zou dat plaatje waarschijnlijk niet geplaatst zijn zonder de cartoonrel.)

Hoe denken de forumdeelnemers over de kwestie?

Horen we de fanatieke voorstanders van de vrijheid van meningsuiting nu ook protesteren tegen de drie jaar cel die iemand zojuist kreeg voor het ontkennen van de holocaust?
Het plaatje had helemaal niets te doen met dammen, niet in de verste verte. Dus vind ik dat het hier helemaal niet getolereerd hoeft te worden. De cartoonrel heeft hier m.i. niets mee te maken.

Urker
Posts: 172
Joined: Thu Jun 30, 2005 11:53

Post by Urker » Tue Feb 21, 2006 11:59

Goede zaak dat het direct verwijderd is. Dat is geen censuur maar goed fatsoen. Dat wij in de damwereld elkaar op speelse wijze bestrijden is een vorm van spel binnen een subcultuur van kneuzen, elkaar echt kwetsen op basis van geloof of ras gaat echter te ver. Hulde voor de master van het web

User avatar
steenslag
Posts: 1184
Joined: Sun Sep 21, 2003 10:09
Contact:

Post by steenslag » Tue Feb 21, 2006 23:58

Ik heb dat postje niet gezien. Is het niet mogelijk dat de poster spijt kreeg en het ding verwijderde? Geregisteerde forumdeelnemers kunnen dat, tenminste voordat er iemand op gereageerd heeft. Presman zit er volgens mij niet echt bovenop en hij zit er helemaal niet op te wachten om de censor uit te hangen. Gelijk heeft ie.

Die hele cartoondiscussie was doortrokken van schijnheiligheid. De grootste voorstanders van de vrijheid van meningsuiting struikelden een paar maanden geleden nog haast over hun voeten om spandoekjes tegen Verdonk te verwijderen. De fanatieke islamieten die nu zo voor Respect voor Religie zijn hadden het een paar jaar geleden nog heel druk met het kapotschieten van eeuwenoude Boedha-beelden.

Jefke Vandenbabbelaere
Posts: 8
Joined: Fri Jan 13, 2006 14:06

Post by Jefke Vandenbabbelaere » Wed Feb 22, 2006 00:34

De moderator moet 'm hebben gekuist. Zeker en vast. Ikzelf in elk geval niet.

Klareveld
Posts: 394
Joined: Wed Nov 19, 2003 23:09

Re: Censuur

Post by Klareveld » Wed Feb 22, 2006 07:21

Eric Sanders wrote:Als dat niet zo zou zijn, dan zijn de fanatieke religieuzen aan de winnende hand in hun strijd tegen de vrijheid van "menings"uiting. Dat lijkt mij een zeer ernstige zaak. (Overigens zou dat plaatje waarschijnlijk niet geplaatst zijn zonder de cartoonrel.)
Verveel je je een beetje aan je bureau op het werk? Misschien tijd voor een andere baan.

Mark Hees
Posts: 720
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:43
Location: Lelytown

Post by Mark Hees » Wed Feb 22, 2006 07:48

Alexander heeft hem weggehaald, en zoals ik al geschreven had, naar mijn mening terecht.

Mark Hees
Posts: 720
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:43
Location: Lelytown

Post by Mark Hees » Wed Feb 22, 2006 07:50

Jefke Vandenbabbelaere wrote:De moderator moet 'm hebben gekuist. Zeker en vast. Ikzelf in elk geval niet.
Wat bezielt jou trouwens om zoiets op een damforum te plaatsen? Er zit niet één schroefje bij je los..... Er zitten er wel honderden los.

A.Presman
Posts: 2129
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Post by A.Presman » Wed Feb 22, 2006 09:51

Ik beschik ( helaas? ) niet over de tijd om alles op het Forum lezen en zien.
Uiteraard de vrijheid van meningsuiting wordt hier hoog gewardeerd, ik verwijder posten alleen in extreme gevallen, maar echte censuur is ook praktisch onmogelijk.

Ik zou nog altijd graag iemand zien die zich als moderator zou voorstellen. Zeker als het iemand is die door de meerderheid van Forumbezoekers wordt geaccepteerd.
Er is al lang een bepaalde schoonwerk nodig waar ik niet toekom. Vooral v.w.b. clone-gebruikers en formulering van regels voor anoniemen.

Wat betreft genoemde foto - ik heb deze inderdaad verwijderd. Ik kreeg het mailtje van een van positief ingestelde forumbezoekers waar hij vroeg om dit plaatje te verwijderen. Ik zag niet eens dat het plaatje enige religieuse idee draagt. Voor mij was voldoende dat dit is zeker geen passende op het open Damforum beeld en is afkomstig van een van anonieme clonen.

User avatar
Arjen de Mooij
Posts: 976
Joined: Mon Sep 29, 2003 11:23
Location: Rijnsburg
Contact:

Post by Arjen de Mooij » Wed Feb 22, 2006 11:12

Ik vind het best dat je hem verwijderd hebt, maar Mark, waarom zitten er honderd schroeven los als je gewoon een goede grap plaatst? Persoonlijk vond ik het toch een briljante variatie op de g**tenn**ker grap (censuur door zelf).

Urker
Posts: 172
Joined: Thu Jun 30, 2005 11:53

Post by Urker » Wed Feb 22, 2006 11:39

Het zou prima zijn als er een moderator komt die wel voldoende tijd heeft en inderdaad dit forum schoonmaakt. Dat is geen kritiek op Presman maar op ons als deelnemers inclusief de anonieme ondergetekende. Mijn voorstel zou zijn iemand uit de rij Elenbaas, De Groot,Goedemoed,Bouma,Drost,Hees. Een samenwerking tussen Elenbaas en Goedemoed zou de beste optie zijn. Hanco voor de tekst, Tjalling voor de techniek. Het verwijderen van anoniemen verdient prioriteit. Mijn naam is Van der Bunt maar ik werd anoniem na enkele vervelende bijdragen. Dit was mijn laatste bijdrage.

Mark Hees
Posts: 720
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:43
Location: Lelytown

Post by Mark Hees » Wed Feb 22, 2006 11:51

Arjen de Mooij wrote:Ik vind het best dat je hem verwijderd hebt, maar Mark, waarom zitten er honderd schroeven los als je gewoon een goede grap plaatst? Persoonlijk vond ik het toch een briljante variatie op de g**tenn**ker grap (censuur door zelf).
Oh, ik kon er hartelijk om lachen. De schroefjes zitten los om zoiets op een damforum te plaatsen. Het heeft in de verste verte niets met dammen te maken. Als het nou een zwart-wit geblokte geit was, vooruit, maar hij was gewoon wit.......

Jefke Vandenbabbelaere
Posts: 8
Joined: Fri Jan 13, 2006 14:06

Post by Jefke Vandenbabbelaere » Wed Feb 22, 2006 12:24

Urker wrote:Het zou prima zijn als er een moderator komt die wel voldoende tijd heeft en inderdaad dit forum schoonmaakt. Dat is geen kritiek op Presman maar op ons als deelnemers inclusief de anonieme ondergetekende. Mijn voorstel zou zijn iemand uit de rij Elenbaas, De Groot,Goedemoed,Bouma,Drost,Hees. Een samenwerking tussen Elenbaas en Goedemoed zou de beste optie zijn. Hanco voor de tekst, Tjalling voor de techniek. Het verwijderen van anoniemen verdient prioriteit. Mijn naam is Van der Bunt maar ik werd anoniem na enkele vervelende bijdragen. Dit was mijn laatste bijdrage.
Daar neem ik een bolleke op.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Feb 22, 2006 14:31

De Gelderlander, 22 februari 2006

Image
tekening: Tony Bennett

User avatar
Hiltexfan
Posts: 34
Joined: Tue Aug 03, 2004 15:36
Location: Amsterdam
Contact:

Post by Hiltexfan » Wed Feb 22, 2006 15:40

Urker wrote: Het verwijderen van anoniemen verdient prioriteit. Mijn naam is Van der Bunt maar ik werd anoniem na enkele vervelende bijdragen. Dit was mijn laatste bijdrage.
[img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Hartelijke groeten en het beste, mede namens Henk Stoop, Bertje Bervoets en Piet Bouma!

Post Reply