Algemeen Dagblad, 7 mei 2005
"Je kunt ook niet meer autorijden als je band lek is"
Damlegende Harm Wiersma (foto) maakte op het WK blinddammen zijn rentree. Maar de terugkeer is kortstondig gebleken,want gisteren maakte de meervoudig wereldkampioen bekend het toernooi voortijdig te verlaten. De reden: een computerstoring.
Wat is er precies gebeurd?
Wiersma:"Ik speelde donderdag een blindpartij tegen Alexander Georgiev. We gaven de zetten door via een computer. Toen ik aan het einde van de partij nog twee minuten over had van mijn tijd, kwam de zet ineens niet goed door. De computer bleek een storing te hebben. Mijn tijd werd stilgezet en we moesten verder via papiertjes. Dat ging mis. Ik gaf een prima positie weg en verloor."
Het maakt toch niet zoveel uit of je de zetten via een computer of via een papiertje doorgeeft?
"Je moet het anders zien. Stel je bent iets via een computer aan het downloaden en ineens ga je gelijktijdig iets anders downloaden. De computer kan dan vastlopen en van alles kwijtraken. Zo ging het ook bij mij. Ik moest in mijn gedachten overschakelen op een ander systeem en dat ging niet meer."
Hoe reageerde uw tegenstander Georgiev?
"Hij wilde snel doorspelen, maar ik zag de stand niet meer! Hoe hij toen gehandeld heeft, vind ik niet fair. We stonden op een remise; er was niets aan de hand. Maar omdat ik bij god niet wist wat voor 'n zet ik moest doen, gaf ik hem uit het niets de winst. Georgiev wilde gewoon die punten binnenhalen."
Dat zo'n nederlaag hard aankomt, is te begrijpen. Maar waarom meteen stoppen met het toernooi?
"De lol is er nu af. Maak je na een lange periode je rentree en dan overkomt je dit. Laat ik het zo zeggen: die nederlaag was niet bevorderlijk voor mijn lust om te spelen. Kijk, je kunt ook niet meer autorijden als je een lekke band hebt. Het had voor mij geen zin meer om verder te gaan."
Hoe reageerde de organisatie?
"Dit toernooi is zwaar voor de dammers, maar vooral uitstekend geregeld. Ik zit er echt mee, dat ik moest stoppen. Het is voor de organisatie ook niet prettig."
Wordt u nog uitbetaald voor uw halve toernooi?
"Die zaak speelt nog. Daar kan ik niets over zeggen."
Denkt u dat de andere dammers ook zo hadden gereageerd op een computerstoring?
"Ik heb ze nog niet gesproken, dus dat kan ik je niet zeggen. De spelers, tegen wie ik nog had moeten optreden winnen nu trouwens automatisch van me. Zo luiden de regels. Nog even voor de duidelijkheid: als zo'n storing zich in het begin van de confrontatie had voorgedaan, was er niets aan de hand geweest. Nu gebeurde het echter helemaal aan het eind. Daar kon ik niet meer op anticiperen."
Was dit dan de terugkeer van Harm Wiersma?
"Terugkeer, comeback; het zijn zware woorden. Ik speelde op dit toernooi, omdat het een uitzonderlijke opzet had. Maar op een NK of WK zie je me waarschijnlijk niet snel meer terug. Die kans is heel klein."
Hèt moment. Arbiter Teer is toegesneld op een wenk van notateur Henk de Witt als ook
de laatste laptops door een computerstoring zijn getroffen.
Schwarzman heeft de beste vooruitzichten
Schiedam - In de zevende ronde van het WK blinddammen is Alexander Schwarzman op gelijke hoogte gekomen met koploper Alexander Georgiev. Schwarzman won van Gantwarg, terwijl de wereldkampioen niet verder kwam dan remise tegen nationaal kampioen Kees Thijssen. Door het terugtrekken van Harm Wiersma heeft Schwarzman nu zelfs de beste kansen. In de slotronde van morgen speelt hij nog tegen Thijssen. Georgiev heeft in de laatste twee ronden Heusdens en Clerc op het programma. Beide Russen hebben in het blindklassement een voorsprong van één punt op Thijssen. In het topduel Georgiev-Thijssen gingen de post-it papiertjes snel heen en weer. De wereldkampioen probeerde het zowel in de rapid- als de blindpartij, maar Thijssen gaf geen krimp: tweemaal remise. Daarmee is Thijssen de eerste die zich de wereldkampioen zonder al te veel moeite van het lijf hield. In de rapid-partij Tsjizjov-Clerc had de zwartspeler last van het onmenselijk vroege aanvangstijdstip van 10.00 uur. Voor de Zoetermeerse grootmeester het wist moest hij spitsroeden lopen. Door een offer bereikte hij onverwacht makkelijk de remise. In de blindpartij tussen beiden werd het evenwicht nimmer verbroken.
Uitslagen 7de ronde, rapid, blind:
Gantwarg-Schwarzman 1-1 0-2 Tsjizjov-Clerc 1-1 1-1 Georgiev-Thijssen 1-1 1-1 Samb-Wiersma 2-0 2-0 (regl) Heusdens vrij
Stand rapid:
1.Georgiev 9 2.Schwarzman, Thijssen 8 4.Clerc, Gantwarg 7 6.Tsjizjov 7 (uit 7) 7.Wiersma 5 8.Samb 3 9.Heusdens 2
Stand blind:
1.Georgiev, Schwarzman 9 3.Thijssen 8 4.Heusdens 7 5.Clerc 6 6.Tsjizjov 6 (uit 7) 7.Samb en Wiersma 4 9.Gantwarg 3.