Er is een Nederlandse kandidaat gevonden die bereid is Pieter Hildering op te volgen als vice-president van de FMJD. Het zou gaan om een ongeveer 60-jarige die binnenkort met pensioen gaat. Het is niet Theo van den Hoek. Ook niet Frank Teer. Is het misschien weerman Harry Otten, die zijn bedrijf Meteo Consult enkele jaren geleden van de hand heeft gedaan?
Niet onbelangrijk, want het is één voor 12 voor de FMJD.
<center>
Harm Wiersma bekijkt de partij van Harry Otten op het NK veteranen in Wageningen, april 2007.
Sijbrands-Andreiko, 23 december 1970, met
achter Herman Groeneveld de lange Harry Otten.</center>
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Hanco Elenbaas wrote:
Het zou gaan om een ongeveer 60-jarige die binnenkort met pensioen gaat.
Dat moet Henk de Witt zijn. Die heeft het voortdurend over 'met pensioen gaan' en is rond de zestig.
Nee, Henk was niet beschikbaar. Wel een andere vernieuwer, Theo van den Hoek, maar die is (gelukkig) gepasseerd.
De nieuwe kandidaat behoort niet tot de kringen der vernieuwers.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Hanco Elenbaas wrote:
Het zou gaan om een ongeveer 60-jarige die binnenkort met pensioen gaat.
Dat moet Henk de Witt zijn. Die heeft het voortdurend over 'met pensioen gaan' en is rond de zestig.
Nee, Henk was niet beschikbaar. Wel een andere vernieuwer, Theo van den Hoek, maar die is (gelukkig) gepasseerd.
De nieuwe kandidaat behoort niet tot de kringen der vernieuwers.
Ik was beschikbaar en natuurlijk ook veruit de beste kandidaat. CCN is al bij mij aan de deur geweest. Degene die gelekt heeft uit de zeer geheime onderhandelingen zou ik onmiddellijk opsporen en straffen, eenmaal in functie getreden. Ook zou ik meteen naar Berlijn vliegen om met Angela Merkel de povere toestand van het Duitse dammen te bespreken. Daar moet iets gebeuren! Ik zou verder...
Ach, het heeft allemaal geen zin meer. Mijn vergoeding zou 450.000 euro bedragen, slechts het drievoudige van Balkenende. Voor zo'n fooi kom ik mijn bed niet uit.
Henk de Witt wrote: CCN is al bij mij aan de deur geweest.
Henk, je tuint ook overal in.
Denk je dat er een wereldberoemde zender bij je aan de deur is geweest, is het Candid Camera Nederland.
Ik ben benieuwd naar het filmpje op YouTube.... [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
AMSTERDAM - Directeur en voormalig eigenaar ir. Harry Otten van Meteo Consult zal worden voorgedragen als nieuwe Executive Vice-president van de Werelddambond, als opvolger van de teruggetreden Pieter Hildering van Hiltex. In het weekend van 10 en 11 november valt in het Franse Aix les Bains deze beslissing.
<center> Harry Otten </center>
Otten was in zijn studententijd het meest actief als dammer, maar heeft zich vooral toegelegd op zijn maatschappelijke carrière, waarbij het grootste bedrijf van Europa in alle aspecten rond weersverwachting gerealiseerd is. De voorgedragen oorspronkelijke TV-weerman heeft een blanco agenda betreffende een aantal conflicten die zich in de huidige damwereld afspelen.
Vrijwel het gehele bestuur van de Werelddambond – met uitzondering van voorzitter Vladimir Ptitsyn uit Siberië – heeft eerder haar functies neergelegd. De KNDB kwam vervolgens met Frits Luteyn – voorzitter van damclub van Stigt Thans – als tweede opmerkelijke kandidaat voor het penningmeesterschap van de overkoepelende bond. Deze damclub, waar Anatoli Gantwarg voor uitkomt, had een eerdere schorsing van deze oud-wereldkampioen met succes bestreden.
Dit weekeinde wordt in de bondsraad van de KNDB de procedures van deze onrechtmatige schorsing aan de kaak gesteld. De damwereld hoopt de komende jaren op een beter klimaat.
AMSTERDAM - Directeur en voormalig eigenaar ir. Harry Otten van Meteo Consult zal worden voorgedragen als nieuwe Executive Vice-president van de Werelddambond, als opvolger van de teruggetreden Pieter Hildering van Hiltex. In het weekend van 10 en 11 november valt in het Franse Aix les Bains deze beslissing.
<center> Harry Otten </center>
Otten was in zijn studententijd het meest actief als dammer, maar heeft zich vooral toegelegd op zijn maatschappelijke carrière, waarbij het grootste bedrijf van Europa in alle aspecten rond weersverwachting gerealiseerd is. De voorgedragen oorspronkelijke TV-weerman heeft een blanco agenda betreffende een aantal conflicten die zich in de huidige damwereld afspelen.
(...)
De damwereld hoopt de komende jaren op een beter klimaat.
November 14, 2007
Press Release World Draughts Federation FMJD
General Assembly November 10,11 in Aix-les-Bains, France.
Many new CD members elected.
Because of the 60 year anniversary of the FMJD the FMJD congress was held in France this
year.
At the FMJD Congress in Aix-les-Bains in the weekend of November 10 and 11, many new
members for the Executive Board were elected.
As new Executive vice president Harry Otten from the Netherlands was elected, as treasurer
Frits Luteijn from the Netherlands, and as general secretary Frank Teer.
In the function of Tournament director Henri Macaux from France was chosen. Eleonora
Bubbi from Italy who was tournament director changed her task in the Board for the task of
International Relations.
As Tournament Director Youth the well known international referee Johan Demasure from
Belgium was elected.
During the weekend there was also the EDC congress of the European Draughts
confederation. In this meeting Janek Mäggi from Estonia was elected as new EDC president,
so also as vice president FMJD.
The financial reports about the years 2005, 2006 and partly 2007, were accepted and a new
financial control commission was formed for the years 2007-2008 with Candidates: Jan
Zioltkowski, Iryna Pashkievich and Rik Devroe.
A lot of time was spent on discussions about the Olympiad to be organised from October 3 to
October 18, 2008 in Beijing by the International Mind Sports Association IMSA, and about
the efforts to obtain IOC recognition.
In the Mind Sports Olympiad (“Intellympiad”) in Beijing Chess, Bridge, Go, Draughts and
Chinese Chess will be played. For draughts 140 players are expected to come to Beijing from
as many countries as possible. The first part of the draughts contribution to this event will be
the tournaments in the versions on 64 cases: Checkers, Russian Draughts and Brazilian
Draughts with a total of 70 players, the second part of the event will be a tournament for the
international draughts also with 70 players.
A committee of 6 persons was elected to organise this event: Mr Bat-Erdene, president of the
Asian Confederation, tournament Director Henri Macaux, Yuriy Chertok from Russia, vice
president of the 64 section Lelio Marcos from Bresil, a representative of the Checkers section
and Frits Luteijn, the new FMJD treasurer.
For the IOC recognition the CD, especially Mrs Eleonora Bubbi has obtained a lot of
information for the IOC questionnaire which has to be presented to the IOC at the end of this
year 2007.
For IOC recognition it is also necessary to change the statutes with an anti doping regulation
and with a chapter on ethics. The FMJD has accepted the WADA regulations for its anti
doping policy and also accepted an ethics chapter.
Proposals were accepted to create an ethics commission and a medical commission, for which
there were candidates from Mali proposed to the GA: for the medical commission Oumar
Thiero, professor at the medicine faculty in Mali, and for the ethics commission Aboubacar
Bemba Kante, second vice president of the Mali federation.
A number of candidates were proposed for the commission International Relations. The CD
will form these commissions from the members proposed and other members.
A number of Technical proposals were accepted, one being a proposal on “electronic doping:
It is strictly forbidden for the players to carry with them and / or use any kind of electronic
devices (like mobile phones, handheld computers, pocket computers, wireless communication
devices, etc.), unless it is evident for the referee that these devices could not be of any benefit
during the game (like simple watches).
Three World Records were accepted:
- World Records of Anton van Berkel, simultaneous games against 249 opponents with
a score of 81,3 %.
- World Record Clock simultaneous games of Alexander Schwarzman against 25
opponents with a score of 86 %
- World Record Blind Simultaneous games of Ton Sijbrands against 25 opponents with
a score of 92 %
For the tournament Calendar of 2008-2009 a number of official FMJD tournaments needs still
to be organised, but there are not yet enough candidate federations.
For the World Championship 2009 (40 players in 4 groups of 10) Brazil proposed his
candidacy to organise this event.
The match Darya Tkachenka – Tamara Tansykkuzhina for the world title women will be held
from June 13 to June 30 in UFA (2 sets) and the Ukraine (1 set).
BENNEKOM - Harry Otten zet zijn leven op de kop. De weerman uit Bennekom treedt vanaf 1 januari 2008 toe tot het bestuur van de FMJD, de werelddambond. Hij wordt bij de organisatie meteen maar vice-president.
Harry Otten, man van het weer en man van het dammen. Ik voel me voornamelijk een dammer
tussen dammers. Het wordt voor mij alleen wel belangrijk nieuwe fondsen voor de FMJD los te
weken. foto Cord Otting
Dat kost Otten (59) tijd, maar die krijgt hij ook. De algemeen directeur van het weerbedrijf Meteo Consult in Wageningen krijgt een andere functie. Otten wordt president van de Meteo Group. En dat geeft hem dus die ruimte.
"Het is een bewuste keuze", vertelt Otten. "Ik wil me samen met Frank Teer (secretaris werelddambond) en Frits Luteyn (penningmeester) inzetten om het dammen meer op de wereldkaart te zetten. Mijn ambities liggen bij het leggen van contacten in andere werelddelen. Het spel op honderd velden overheerst nu in Europa, de vroegere Russische republieken en Afrikaanse landen. Maar het dammen kan een impuls gebruiken."
Otten, zelf dammer bij het Bennekomse BDV en ook nog voorzitter van het 4-5 mei comité in Wageningen, werd enige tijd geleden door de FJMD gepolst. Pieter Hildering uit Krommenie trad als vice-president af na een conflict met oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg. Otten had informeel zijn interesse al laten doorschemeren en het Congres van de FMJD bekrachtigde vorige maand in Aix les Bains zijn kandidatuur.
"Mijn eerste aandachtspunt wordt het begeleiden van de Mind Games in Peking in oktober van 2008", legt Otten uit. "Dat wordt, direct na de Olympische Spelen, een toernooi met verschillende denksporten. Ik zet me in voor het dammen. Ik hou van verre reizen en wil de mogelijkheden van internationale toernooien onderzoeken."
Otten kent de valkuilen van de werelddambond. " Communiceren is van wezenlijk belang. De mailberichten stromen nu binnen. Het promoten van de damsport in de wereld gebeurt via de site van de FMJD. Ik verwacht dat we de sport via internet verder populariseren. De mogelijkheden via dit medium zijn bijna onbegrensd."
De liefde voor de sport is groot. "Ik zie mezelf wel vooral als een weerbobo, zeker niet als een dambobo", lacht Otten. "Ik voel me voornamelijk een dammer tussen dammers. Het wordt voor mij alleen belangrijk nieuwe fondsen voor de FMJD los te weken. De bond moet een betere financiële armslag krijgen. Dat vraagt om een professionele aanpak."
Het FMJD-bestuur legt de prioriteit vooral bij het dammen op honderd velden. "Natuurlijk werd internationaal (vooral in de Russische staten, red.) ook veel op 64 velden gespeeld. Maar dat is nauwelijks nog interessant. Dat spel is in wezen door de computerprogramma's uitgerangeerd."
De FMJD heeft een uitgebreid pakket met titeltoernooien. Maar daar blijft het wat Otten betreft niet bij. Het 'uitdragen en stimuleren' van de denksport in de wijde wereld is minstens zo belangrijk. "Daarvoor is het handig dat Nederlanders sleutelposten binnen het bestuur bekleden. De lijntjes zijn kort. Maar we werken uiteraard nauw samen met de andere bestuursleden en onze Russische president Ptitsyn. De FMJD bestaat uit confederaties in vier werelddelen en die zijn allen even belangrijk."
Op 24 november 2007, tijdens de 6de ronde van de clubcompetitie, speelde in de Tweede klasse C koploper BDV Bennekom thuis tegen WSDV 2.
Op bord 2 ontmoette Harry Otten met zwart Anton van Drumpt, zoon van de verzetsheld Gerrit van Drumpt, de enige dammer met een 100% score tegen Ton Sijbrands.
Harry, op 11 november benoemd tot opvolger van Pieter Hildering, was gebrand op een overwinning, won een schijf, maar in een 4-om-3-eindspel bood de kersverse vice-president van de FMJD remise aan. Dit werd gedecideerd afgeslagen door Anton en korte tijd later bleek dat Anton gelijk had, want Harry moest drie schijven weggeven en gaf Anton een hand in een 1-om-3 waarin hij totaal verloren stond. Anton schreef 2-0 op zijn notatiebiljet en vertrok want hij had zeer dringende andere bezigheden.
Maar Harry, de nieuwe EVP, noteerde 1-1 en vertelde de dienstdoende arbiter dat zijn partij remise was geworden. Pas na protest van Jozef Linssen namens Wageningen en telefoontjes naar Anton van Drumpt en naspelen van de partijnotatie moest Harry toegeven dat hij de partij verloren had. "Wat denk je", had Anton gezegd, "dat ik een partij remise geef waarin mijn tegenstander geen enkele speelbare zet meer heeft??" De eindstand van de wedstrijd werd verrassend 9-11 voor WSDV 2. Harry's team was koploper af.
Hopelijk realiseert Harry zich dat dergelijk gedrag niet goed te verenigen is met het vice-presidentschap van de FMJD.
Hanco Elenbaas wrote:Hopelijk realiseert Harry zich dat dergelijk gedrag niet goed te verenigen is met het vice-presidentschap van de FMJD.
Op de website van WSDV staat "In een 3 om 1 dacht zijn tegenstander remise behaald te hebben, maar Anton dacht gewonnen te hebben. Naspelen leverde ook de bevestiging van Anton's winst: 2-2."
Een misverstand dus. Dat klinkt wel zo logisch.
Hanco Elenbaas wrote:Hopelijk realiseert Harry zich dat dergelijk gedrag niet goed te verenigen is met het vice-presidentschap van de FMJD.
Op de website van WSDV staat "In een 3 om 1 dacht zijn tegenstander remise behaald te hebben, maar Anton dacht gewonnen te hebben. Naspelen leverde ook de bevestiging van Anton's winst: 2-2."
Dit is geen onaardig boek Jan Pieter. Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Dit is geen onaardig boek Jan Pieter. Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Ook niet onaardig is het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens. Artikel 6 lid 2 luidt: "Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, wordt voor onschuldig gehouden totdat zijn schuld in rechte is komen vast te staan."