Page 1 of 1
probleem ter verbetering
Posted: Thu Aug 25, 2005 09:00
by Krijn
bij een grote opruimactie vond ik een klein stukje papier met een aantal nummers erop geschreven (zonder oplossing):
truus had er erg veel moeite mee, maar kwam wel met de goede oplossing: 39Z 38 12 37 30 2 40 10 (8 37) 5 (361 42) 37 27 W+, Z7 (32) 37 (40 48) =.
is dat motiefje (kan ook zonder 16) iets waard? of bestaat dat al eeuwen?
die eerste zet is natuurlijk oerlelijk, kan iemand het probleem upgraden (ik kon het nog niet)
grtjs
Krijn
Posted: Thu Aug 25, 2005 09:57
by Mark Hees
ok, als een complete nitwit, 2 vraagjes
1. Eerste zet: 39Z, is dat 43-39? Zo ja, wat betekent die Z?
2. Waarom is die oerlelijk?
Posted: Thu Aug 25, 2005 10:32
by Krijn
Mark Hees wrote:2 vraagjes
1. Eerste zet: 39Z, is dat 43-39? Zo ja, wat betekent die Z?
2. Waarom is die oerlelijk?
die Z verwijst naar een andere variant, die staat iets verderop, ik laat daar zien dat de eerste zet 12-7 niet wint
problemisten korten de notatie altijd af: alleen het veld waar het stuk heen gaat wordt genoteerd (en als dat op meerdere manieren kan: het beginveld en het laatste cijfer van het eindveld)
het lijkt lastig, maar het went echt enorm snel hoor
de eerste zet - 43-39 dus inderdaad - is lelijk omdat er drie schijven weggegeven worden zonder dat daar een tweeslag tegenover staat
in de problematiek heet dat "oneconomisch" en dat verlaagt de waarde van een compositie
grtjs
Krijn
Re: probleem ter verbetering
Posted: Thu Aug 25, 2005 11:00
by Koops
Krijn wrote:
is dat motiefje (kan ook zonder 16) iets waard? of bestaat dat al eeuwen?
Als je genoeg geduld hebt zoek ik het een keer voor je op.
Posted: Thu Aug 25, 2005 13:58
by Mark Hees
Krijn wrote:Mark Hees wrote:2 vraagjes
1. Eerste zet: 39Z, is dat 43-39? Zo ja, wat betekent die Z?
2. Waarom is die oerlelijk?
die Z verwijst naar een andere variant, die staat iets verderop, ik laat daar zien dat de eerste zet 12-7 niet wint
problemisten korten de notatie altijd af: alleen het veld waar het stuk heen gaat wordt genoteerd (en als dat op meerdere manieren kan: het beginveld en het laatste cijfer van het eindveld)
het lijkt lastig, maar het went echt enorm snel hoor
de eerste zet - 43-39 dus inderdaad - is lelijk omdat er drie schijven weggegeven worden zonder dat daar een tweeslag tegenover staat
in de problematiek heet dat "oneconomisch" en dat verlaagt de waarde van een compositie
grtjs
Krijn
Ah. Dank.
Re: probleem ter verbetering
Posted: Fri Jan 25, 2008 13:51
by Krijn
Koops wrote:Krijn wrote:
is dat motiefje (kan ook zonder 16) iets waard? of bestaat dat al eeuwen?
Als je genoeg geduld hebt zoek ik het een keer voor je op.
ik weet niet of ik al lang genoeg gewacht heb...

zaz
grtjs
Re: probleem ter verbetering
Posted: Fri Jan 25, 2008 14:24
by ildjarn
Krijn wrote:
zaz
Waarom verliest (32)?
Re: probleem ter verbetering
Posted: Fri Jan 25, 2008 15:22
by Arjen
ildjarn wrote:Krijn wrote:
zaz
Waarom verliest (32)?
Na (32) wint 5(38)24(43)38, 46 W+, want zwart komt de lange lijn niet meer over.
Het motief in deze vorm kom ik niet tegen in TurboDambase Compositions.
Wel bewerkte P. Jongeneelen in 1940 al het volgende standje (met z.a.z.):
Het basisidee is dus allang bekend. F.A. van der Ploeg bewerkt in 1978 het volgende motief, met hetzelfde idee iets verdiept.
Zonder schijf 16 vond ik onder andere de volgende stand, van Jan Scheijen en Leen de Rooij, uit 1968 (z.a.z.). Ook hier zien we eerst een (weliswaar andere) damafname met vervolgens het bekende vervolg.

Posted: Fri Jan 25, 2008 16:15
by Arjen
Geïnspireerd door het voorgaande, maakte ik een eenvoudig 'kleintje'.
Zwart heeft zich in tijdnood niet in kunnen houden en heeft het verliezende 26-31? gespeeld.
23Z, 20, 30, 28, 18 (22, 32) 19 (21) 14 (26) 10 (37, 37) 5 (361, 42) 37, 27 W+
Z 19, 8 (30) 25 (39) =