Tuurlijk niet! Het was Weiss!Bert Zwart wrote:Springer?Kosmos wrote:Huiskamervraag:
Welke wereldkampioen haalde als eerste een Coup Springer uit?

Uit de partij I. Weiss - J. de Haas. Wit speelt en wint!
Tuurlijk niet! Het was Weiss!Bert Zwart wrote:Springer?Kosmos wrote:Huiskamervraag:
Verbluffend antwoord!Koops wrote:Tuurlijk niet! Het was Weiss!Bert Zwart wrote:Springer?Kosmos wrote:Huiskamervraag:
Uit de partij I. Weiss - J. de Haas. Wit speelt en wint!
Ja, dat klopt, ik had wit en zwart door elkaar gehummeld.Kosmos wrote:
Verbluffend antwoord!
Inderdaad is het juiste antwoord isidore Weiss.
Maar jouw voorbeeld stamt van het WK 1909.
(Waarom heb je Weiss afgebeeeld met zwart, trouwens, zal wel foutje zijn?)
Ja, maar alleen als het wint telt het hoor. Bovendien komt jouw voorbeeld niet voor in Serie K&K. Als we kijken op pagina 53 van deel 17 zien we in diagram 7 de stand die ik gaf. Zij het dan met de juiste kleuren.Kosmos wrote: Kortom Isidore Weiss heeft al tweemaal vóór Springer de Coup Springer uitgehaald.
Hebben jullie de oplossing al gevonden?Kosmos wrote:
Wit speelt en wint!
Mooi, Steenslag!steenslag wrote:
S. Korteling, DP april 2004
Gerrit de Bruijn noteerde de oplossing als volgt:
"1. 9-4 Zwart mag nu niet met schijf 41 gaan lopen omdat het na 1... 36-41 2.32-27 41-47 3. 10-5 uit is. Er zijn nu twee varianten, afhankelijk van de zwarte route naar 34. Allereerst 1... 24-29 2. 32-28! met een verrassend motief (op 2...29-34 volgt immers 3. 4-31! 36x27 4. 28-22! en 2... 29-33 3.28x39 36-41 4.10-5 wint 'vanzelf') en ten tweede 1... 24-30 2.32-27 30-34 3.4-22 36-41 4. 10-5!"
Weet je ook wie de auteur is, Bami?DJBAMI wrote:![]()
Wit speelt 37-31 en na 21-26? slaat hij toe![]()
Doet me sterk denken aan een historische overwinning van Jan Geurts van NOAD 1 tegen, ik meen, een Zeeuwse club. Ver voor mijn tijd. Heeft iemand dat snel in TDB gevonden?Kosmos wrote:![]()
Eric Sanders wrote:Doet me sterk denken aan een historische overwinning van Jan Geurts van NOAD 1 tegen, ik meen, een Zeeuwse club. Ver voor mijn tijd. Heeft iemand dat snel in TDB gevonden?Kosmos wrote:![]()