NK 2009 in Huissen, 8-18 april 2009

Post Reply
GuidoB

Post by GuidoB »

Wat een geweldig item in het Sportjournaal! Prachtig gefluister van Jasper Lemmen. Maar waarom voerde hij de combinatie niet even uit op zijn PC'tje? Dat had het voor heel niet-dammend Nederland toch net iets duidelijker gemaakt. Je moet er maar even opkomen, als er in de speelzaal ineens een cameraploeg van de NOS voor je neus staat. Hulde voor iedereen die aan de rapportage heeft meegewerkt. Goede reclame voor de damsport.

Prachtig ook dat Roel zich op eigen kracht voor de finale heeft geplaatst door zijn halve finalegroep te winnen. Ik heb Krajenbrink hier vandaag nog heel onverstandige dingen over horen zeggen. Als het aan hem had gelegen, was Roel twee jaar geleden al gedebuteerd. Hulde voor de bestuurders die hebben gewacht totdat Roel het niveau aankon.
GuidoB

Post by GuidoB »

henk stoop wrote:Blijkbaar wordt ook bij dit NK de pers vergeten.
Geen TV gekeken vandaag? Teletekst is zooo 1990...
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

<center>Image
Titelhouder Ron Heusdens peinst in Huissen.
foto Erik van 't Hullenaar

De Gelderlander: Leerling leest leermeester Baljakin de les
Hanco Elenbaas

Re: Zo kan het ook

Post by Hanco Elenbaas »

A.Presman wrote:<object width="352" height="270"><param name="movie" value="http://player.nos.nl/nos/media/flash/no ... ram><param name="wmode" value="transparent"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://player.nos.nl/nos/media/flash/no ... m:5-502371" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="352" height="270" allowScriptAccess="always"></embed></object>
Rob Clerc: "Het is nog nooit gebeurd in de Nederlandse damgeschiedenis dat een debutant in de eerste ronde wint van een favoriet!"

<center>Image
Ferdi Okrogelnik, brons op NK 1965 </center>

Maar Ferdi Ogrogelnik, in 1965 nog 3de op het NK, ging in 1967 in de eerste ronde onderuit tegen de 13-jarige debutant Harm Wiersma. Na vier ronden ging Harm Wiersma alleen aan de leiding met 8 punten!

<center>Image
Koploper Wiersma bij de partij van concurrent Sijbrands,
4de ronde NK, 18 maart 1967

Image
De 16-jarige debutant Frank Drost begon het NK 1970 met twee overwinningen.
groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer »

Zijn de elektronische borden in staking? Ze weigeren werk geloof ik, want wc dambo-wc dambo blijft er maar staan.
Bonja
Real name: Bennie Hiddink

Post by Bonja »

groenteboer wrote:Zijn de elektronische borden in staking? Ze weigeren werk geloof ik, want wc dambo-wc dambo blijft er maar staan.
gebeurd idd nog weinig
henk stoop

Post by henk stoop »

Hanco Elenbaas wrote:
henk stoop wrote:
Wieger Wesselink wrote:Voor mij is Ron Heusdens de grote winnaar van deze ronde. Erg knap hoe hij van den Akker onder druk weet te zetten, eerst met een schijnoffer, en later in een dun klassiek-achtig standje. Het blijft allemaal nog heel lang remise natuurlijk, maar het is aan de inventiviteit van Heusdens te danken dat van den Akker uiteindelijk toch bezwijkt.
De grote winnaar moet de damsport zijn, zeker na dit fantastische debuut van Roel. Kijken hoe groot de kranten morgen uitpakken. De jongste debutant sinds 1967!!! In hoeveel persberichten heeft dat al gestaan?
<center>Image
Frank Drost, NK 1970 </center>

De vergeten grootmeester Frank Drost was ook 16 toen hij in 1970 debuteerde. Drost werd gelijk 3de achter Sijbrands en Wiersma.
Ik was Frank Drost zeker niet vergeten toen ik mijn bericht plaatste. Alleen was Roel Boomstra bij zijn NK debuut 208 dagen jonger dan Frank Drost destijds.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

henk stoop wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
henk stoop wrote: De grote winnaar moet de damsport zijn, zeker na dit fantastische debuut van Roel. Kijken hoe groot de kranten morgen uitpakken. De jongste debutant sinds 1967!!! In hoeveel persberichten heeft dat al gestaan?
<center>Image
Frank Drost, NK 1970 </center>

De vergeten grootmeester Frank Drost was ook 16 toen hij in 1970 debuteerde. Drost werd gelijk 3de achter Sijbrands en Wiersma.
Ik was Frank Drost zeker niet vergeten toen ik mijn bericht plaatste. Alleen was Roel Boomstra bij zijn NK debuut 208 dagen jonger dan Frank Drost destijds.
Je hebt weer gelijk Henk, maar ik bedoelde dat Frank Drost door de hele damwereld vergeten lijkt, terwijl Roel Boomstra natuurlijk veel beter vergeleken kan worden met Frank Drost dan met de een of twee maatjes grotere Sijbrands en Wiersma. Hoe dan ook, de door de KNDB gecreëerde hype rond Roel Boomstra werkt, de media hebben de smaak te pakken, dus dat is alleen maar winst voor de damsport. Maar de wereldtop in Rusland ligt nog niet wakker van Roel Boomstra en dat was in 1967 toch heel anders!
MenO

Post by MenO »

Hanco Elenbaas wrote: Rob Clerc: "Het is nog nooit gebeurd in de Nederlandse damgeschiedenis dat een debutant in de eerste ronde wint van een favoriet!"
In het radiofragment voegde hij er nog "binnen twee uur" aan toe.
Ach, alle euforie is alleen maar mooi. Dat het hier en daar wat overdreven wordt is helemaal niet erg, dat niet alles 100% klopt weten de niet-dammende luisteraars en kijkers toch niet.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

MenO wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Rob Clerc: "Het is nog nooit gebeurd in de Nederlandse damgeschiedenis dat een debutant in de eerste ronde wint van een favoriet!"
In het radiofragment voegde hij er nog "binnen twee uur" aan toe.
Ach, alle euforie is alleen maar mooi. Dat het hier en daar wat overdreven wordt is helemaal niet erg, dat niet alles 100% klopt weten de niet-dammende luisteraars en kijkers toch niet.
Dat is ook waar MenO, maar ik wou het even rechtzetten voordat Rob Clerc en andere dammers het zelf allemaal gaan geloven. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
FeikeBoomstra

Post by FeikeBoomstra »

Rob Clerc komt om ca. 13.45 op radio 2
MenO

Post by MenO »

Ron speelt weer een mooie partij, waarbij hij eigenlijk continu het makkerlijkere spel heeft. Benieuwd hoe dat verder gaat!
Jeroen lijkt zich te herstellen van gisteren, met zijn omsingeling van de superzware aanval van Luteijn.

En anders dan gisteren heeft van der Kooij vrees ik vandaag niet echt voor het juiste plan gekozen met deze opening... ik ben bang voor hem dat hij er heel hard af gezet gaat worden
Bonja

Post by Bonja »

FeikeBoomstra wrote:Rob Clerc komt om ca. 13.45 op radio 2
mooi gesproken!!
pietervdvorm

Post by pietervdvorm »

Na 37. 33-29 van Van den Akker kiest Luteijn voor 13-19. Beter lijkt de afwikkeling via 37... 14-19 38. 38-33 19x30 39. 25-20 15x24 40. 29x20 en nu 17-21! enz.
Bonja

Post by Bonja »

pietervdvorm wrote:Na 37. 33-29 van Van den Akker kiest Luteijn voor 13-19. Beter lijkt de afwikkeling via 37... 14-19 38. 38-33 19x30 39. 25-20 15x24 40. 29x20 en nu 17-21! enz.
Lijkt erop dat dit ook wel aardig loopt!
Post Reply