KRANTENARTIKELEN - 2003

Post Reply
Hanco Elenbaas

Brabants Dagblad, 20 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Dammen
Eerste nederlaag voor dammers
van een verslaggever

Maandag 20 oktober 2003 - Heijmans Excelsior is in de derde ronde van de damcompetitie tegen de eerste nederlaag opgelopen. In eigen huis verloor het Rosmalens tiental met 9-11 van DES, dat zonder punten aan de wedstrijd begon.

Heijmans Excelsior leek aanvankelijk tegen de ploeg uit Lunteren op een vlotte overwinning af te stevenen. Door winstpartijen van Frank Teer en Adrie Vermeulen ging de thuisploeg zelfs met 5-1 aan de leiding. Maar daarna ging het fout. Eerst verloor Mari van Ballegooijen aan het topbord van Herman Kroesbergen en vervolgens kwam DES langszij door Richard Cousijnsen, die Sallie de Jong versloeg. De beslissing viel uiteindelijk aan het staartbord, waar invaller Ron Entken verloor van Van Hierden.

Heijmans Excelsior - DES 9-11. 1. Van Ballegooijen - Kroesbergen 0-2; 2. Teer - Westerink 2-0; 3. De Jong - Cousijnsen 0-2; 4. Van der Kooij - Van de Beek 1-1; 5. Vermeulen - Timmer 2-0; 6. Van den Hooff - Monteba 1-1; 7. Bhawanibhiek - Van Galen 1-1; 8. Delmotte - Merkus 1-1; 9. Plantin - Van de Pol 1-1; 10. Entken - Van Hierden 0-2.
Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 20 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

DAMMEN |
RDG/DIO kan leven met nederlaag
DEN HAAG | RDG/DIO kreeg in de nationale damcompetitie PWG 's Gravenpolder op bezoek, één van de favorieten in de hoofdklasse voor de titel en promotie naar het hoogste niveau. De hoop op een goede afloop was niet al te groot, ook al door de afwezigheid van kopman Ivens. Ivens speelde een week lang mee in het Europees kampioenschap voor veteranen (50+) en wist dat af te sluiten met een keurige derde plaats waarbij hij een aantal Russische coryfeeën voor bleef.

De overwinning ging dan ook naar de Zeeuwse gasten, maar het verschil was uiteindelijk niet zo groot. Alleen invaller Douma en Toet verloren hun partij. Douma trof aan bord 10 een veel sterkere tegenstander, maar wist toch nog geruime tijd tegenstand te bieden. Routinier Toet trof in Provoost een speler uit de nationale jeugdselectie. De kracht van deze speler bleek wel uit het feit dat de ervaren Toet positioneel van het bord gezet werd, zonder een kans te krijgen. De overige acht partijen eindigden in remises, waarbij alleen Jacobsen serieus in gevaar kwam. Ondanks deze nederlaag blijkt wel dat RDG/DIO beter functioneert dan vorig jaar, toen tegen PWG liefst vijf nederlagen genoteerd werden. De Hagenaars moeten dan ook zeker in staat worden geacht om hun positie op de ranglijst - nu achtste - te verbeteren.

Damclub Den Haag
Damclub Den Haag lijkt een maatje te groot voor de tweede klasse. Zaterdag werd Constant-Charlois 2 ruim verslagen, ondanks het ontbreken van twee Haagse basisspelers. De invallers Rozenboom en Bidesi, geleend van het tweede team, voerden hun taak perfect uit en wonnen beiden. Dat gold ook voor drie andere spelers. Patrick Stork won al vrij snel een schijf en de partij nadat hij zijn tegenstander al in de opening positioneel overspeelde. Hetzelfde gold voor Stefan Stapper en Jaap van Galen, maar bij hen werd het voordeel veel later verzilverd. De overwinning had nog veel groter kunnen uitvallen, maar Kok en De Groot konden een voordelig eindspel niet winnend afsluiten. De eindstand kwam daarmee op 15-5 en DC Den Haag voert nu de ranglijst aan, samen met het eveneens ongeslagen Gorinchem.
Hanco Elenbaas

Brabants Dagblad, 20 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Verdiende zege dammers Angarde
van een verslaggever

Maandag 20 oktober 2003 - Angarde hoeft voorlopig niet te vrezen voor degradatie. De Tilburgse ploeg rekende in eigen huis af met rechtstreekse concurrent Hijken: 12-8. De zege was verdiend. Een nóg grotere overwinning behaalde de ploeg een paar dagen eerder door via een noodgreep Getmanski, Kuyken en niemand minder dan wereldkampioen Georgiev vast te leggen.

De drie toppers deden zaterdag nog niet mee, tot opluchting van de tegenstander. "We bouwen liever rustig aan ons team met het eventuele risico te degraderen dan, coûte que coûte erin proberen te blijven", reageerde de Drentse teamcaptain Jacob Okken. "Maar de actie van Angarde is niet onregelmentair, omdat de overschrijvingen vóór de dealine van 16 oktober zijn gedaan. Ik wil niet beweren dat dit een vorm van competitievervalsing is, alhoewel ik het best vreemd vind dat zoiets kan." Okken moest de degens kruisen met Michiel Kloosterziel, die niet in de problemen kwam. "In het late middenspel stond ik zelfs beter. Maar ik bood remise aan, in het belang van het team", wist Kloosterziel. Op dat moment was Angarde namelijk al op voorsprong gekomen doordat Wiebe van der Wijk te sterk bleek voor Erna Wanders. Ad van Tilborg verdubbelde de voorsprong door in een remise-achtige stelling op de klok te winnen van invaller Bert Dollekamp, die welgeteld één zet te kort kwam. Alle overige partijen eindigden in een puntendeling.

Engelen
TDV moest in het Boulevard Café aantreden tegen SNA uit Heerhugowaard. De thuisclub had, net als in de eerste twee competitieronden, enorme mazzel. Nadat Kees van Bakel en Frans Bax allebei het schip ingingen, leek het erop dat een teamnederlaag onafwendbaar was. Niets was echter minder waar. Marc de Meulenare en Cor Kuijstermans, die in een potremise eindspel een één-om-drie mocht uitvoeren, trokken de stand op haast dolkomische wijze gelijk. Op het laatst had er misschien nog meer ingezeten dan een 10-10, aangezien Toine Vermeer zijn winstkansen niet kon verzilveren tegen veteraan Theo Koopman.
Hanco Elenbaas

Apeldoornse Courant, 20 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Vordense inbreng bij DUO onder de maat
door Nikhila

20 OKTOBER 2003 - VORDEN - De dammers van DUO werden op de derde speeldag kansloos uitgetikt door koploper Huissen: 7-13. ‘We deden de laatste drie jaar weinig onder voor de Betuwse ploeg‘, vertelde teamleider Henk Grotenhuis. ‘Maar wij zijn dit seizoen zwakker en zij hebben zich flink versterkt.‘.

De fusieclub speelde voor de eerste keer in Doetinchem. Dat brak grootmeester Wieger Wesselink bijna op. De trainer/speler van Dammers Uit Oost woont al jaren in Eindhoven en nam zoals altijd de trein naar Vorden. ‘In Zutphen begon er een lichtje te branden‘, vertelde hij. ‘Ik twijfelde, maar ben toch maar verder gegaan. Ik had geen adres van de speelzaal en ook in Vorden kostte het nog moeite genoeg om dat te achterhalen.‘

Wesselink beperkte het verlies tot twintig minuten bedenktijd. Hij stuitte op Mark Kemperman, één van de kanonnen in de Huissense formatie. De hekstelling werkte in zijn voordeel. ‘Na een foutje klopte ineens alles voor mij. Hij vluchtte in een niet meer te redden eindspel.‘ Friso Fennema tekende vanuit een opsluitvariant voor de tweede voltreffer.

‘Na ruim drie uur spelen rekende ik nog op een gelijkspel‘, zei Wesselink. ‘Maar in de tijdnoodfase ging het vreselijk mis.‘ De Vordense spelers waren andermaal de boosdoeners. Met de dramatische nederlaag van Gerrit Wassink als dieptepunt. Wassink noteerde de 50e zet, maar vergat de klok in te drukken. De vallende vlag schudde hem pas minuten later wakker.

De vier spelers van hoofdklasser Doetinchem zullen zich afvragen wat zij met de zes Vordense ereklassers in huis hebben gehaald. Het scoringspercentage (62.5 tegenover 22.2) spreekt na drie wedstrijden boekdelen.

DDC herstelde zich met een ruime zege in Kampen: 7-13. ‘De 11-1 op de bovenste borden gaf de doorslag‘, sprak aanvoerder Rob Hendriks. Evert Zwiers was op revanche uit. ‘Ik verloor ooit mijn eerste partij voor DDC in Kampen. Onder een valse naam, want ik was nog geen lid van de bond.‘ Na een foutje hing een nieuwe nederlaag in de lucht, maar uiteindelijk kwam de Deventenaar met de schrik vrij.

Het succes van Wim Meijer, Peter Achterstraat en Fred van Amersfoort bracht 1-7 op het scorebord. De tegentreffers hadden weinig invloed op de dadendrang. De inbreng van Tom Smeenk en Paul Olde Hanhof gaf de eindcijfers extra glans.

DamRa kwam een tikkeltje tekort in Hengelo: 11-9. In het vijfde speeluur probeerde Wim Terlouw het tij te keren. In zijn duel met de Overijsselse juniorenkampioen Mattijs Meulenbeld. ‘De 4x4 stand was erg voordelig voor mij‘ stelde Terlouw. ‘Maar ik miste scherpte na de tijdcontrole en heb de winst vermoedelijk verzuimd.‘

De avonturen op het zevende bord van Jansen & Jansen pakten ook goed uit. Bernard Jansen, voorzitter van DamRa, ontfutselde naamgenoot Henk Jansen een schijfje. Henk Lageweg ontpopt zich als een succesvolle debutant. Hij kwam eveneens tot winst en is met vijf punten topscorer van het team.

‘In de tijdnoodfase ging het vreselijk mis‘
Hanco Elenbaas

Re: Haagsche Courant, 20 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Haagse Courant wrote:Ivens hield de Litouwse grootmeester Zalitis en de voormalige Sovjet-toppers Pomeranets en Gersjt achter zich. "Ik heb zelfs de zwaarste tegenstanders gehad van allemaal. Zes van hen hebben een of meer keer meegedaan aan de finale van het kampioenschap van de Sovjet-Unie. Dat was in die tijd sterker bezet dan het wereldkampioenschap", aldus Ivens.

Dat Fred Ivens het zwaarste programma had, is pure kletspraat.
Petukhov, Sjtsjogoljev en Ivens speelden tegen elkaar. [Ivens werd door Slava stijlvol verslagen in een eindspel]
Daarnaast speelden Petukhov, Sjtsjogoljev en Ivens allen tegen Zalitis, Pomeranets, Takhman en Teer.
Petukhov had verder Napreenkov(10), Gersht(11) en Plantin(9).
Sjtsjogoljev had Napreenkov(10), Elenbaas(10) en Walraven(10).
En Ivens mocht tegen Gersht(11), Zdoroviak(10) en de zeer zwakke Marek(7).
Ivens had dus een zwakker programma dan Petukhov en Sjtsjogoljev.
En bovendien had Ivens ook nog twee wedstrijdpunten minder dan Petukhov en Sjtsjogoljev, die eenzelfde aantal weerstandspunten(95) hadden en eenzelfde SB (135).
Waarom dus Petukhov door Fokkink is uitverkoren voor het Kampioenschap is mij (nog) onduidelijk.
Waarschijnlijk hebben we hier te doen met de zoveelste rekenfout van onze hoofdarbiter Fokkink.
http://www.edc.org.pl/edc/
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 21 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Van den Akker boekt grootmeesterresultaat
Door ANTON JANSSEN

CULEMBORG - Dammer Jeroen van den Akker heeft tijdens het Bijlmertoernooi in Amsterdam voor de tweede maal een grootmeesterresultaat behaald. De Culemborger moet die prestatie nog tweemaal herhalen om zich Internationaal Grootmeester (GMI) te mogen noemen.

Van den Akker maakte in AMsterdam als uitgenodigde speler zijn opwachting in de grootmeestergroep. Van den Akker maakte zijn debuut op dit niveau tussen wereldtoppers als Alexei Tsjizjov, Ton Sijbrands, Vadim Virny en Kees Thijssen.

Van den Akker speelde sterk en beëindigde het Bijlmertoernooi zondagmiddag met een plusscore, goed voor zijn tweede grootmeesterresultaat. Eerder had hij op een internationaal toernooi in Den Haag al eens aan de norm voldaan.

Het optreden van Van den Akker in Amsterdam was uitstekend, hij won twee partijen. Eerst van de veelvoudige wereldkampioen bij de vrouwen, de Letse Zoja Golubjeva en vervolgens van de Afrikaanse grootmeester N'Diaga Samb.

In de voorlaatste ronde bleek de Rus Alexei Tsjizjov, negenvoudig wereldkampioen, te sterk. Verder speelde Van den Akker zes keer remise. Hij deelde de punten met Hans Jansen, Ton Sijbrands, Kees Thijssen, de Kameroenees Jean-Marc Ndjofang, Mari van Ballegooijen en Vadim Virny.

In de slotpartij tegen Virny stelde Van den Akker, na een spannend spelbeeld, met de puntendeling zijn tweede grootmeesterresultaat veiligstellen.
Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 21 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Jubilerende damclub EDC somber over de toekomst
De Enschedese Dam Club bestaat exact 70 jaar. Voorzitter P. van de Veen vraagt zich echter af of EDC het eeuwfeest wel haalt. De damsport in Enschede trekt namelijk weinig leden aan. EDC heeft op dit moment bijna net zo veel leden als net na de oprichting.

EDC, opgericht door L. Schut, A. Mantel en J. Baas, kende in de jaren ’70 en ’80 een opleving. Maar op dit moment telt de vereniging ‘slechts’ 25 spelers.

Dat de vereniging nauwelijks aanwas heeft is, volgens P. van de Veen, te wijten aan de opmars van de computer en het grote aanbod van televisiestations. ‘Ook leven we in een tijd waarin meer belangstelling is voor oppervlakkige emoties dan voor een diep strategisch plan’, laat de voorzitter zich in de jubileumuitgave van De Dammer, het clubblad, ontvallen. ‘Curling en skateboarden sluiten beter aan bij een op uiterlijk vertoon gerichte tijdgeest.’ Volgens Van de Veen is het verenigingsleven het cement in onze samenleving.

Overigens is clubtrouw geen vreemd woord bij EDC. Op de feestavond, ter gelegenheid van het jubileum, kregen Gerrit Kooistra en Gino Schirinzi de zilveren speld uitgereikt vanwege 25 jaar lidmaatschap. Bert Slot en Gerard Kleinsman werden gehuldigd omdat ze al meer dan 25 jaar lid zijn en Wim Schepers werd in het zonnetje gezet omdat hij dertig jaar lid is. Wim van Sint Annaland (47 jaar) en Bennie Wiggers (56 jaar) werden eveneens voor het voetlicht gehaald.

Twente Cup bij

De Vijf Marken

Na onlangs de strijd om de Fortis Bank gehouden te hebben, houdt De Vijf Marken volgende maand opnieuw een groot concours. Op 14 en 15 november wordt in manege De Twentse Marke door de pony’s gesprongen om de Twente Cup vanaf de klasse L tot en met ZZ.

E&L oppermachtig

in eigen huis

De Schietvereniging voor Enschede en Lonneker hield afgelopen zondag de jaarlijkse Challenge of the Master Blasters. De leden van E&L daagden leden van andere verenigingen uit om in het hol van de action-shooting-leeuw te komen schieten en hen te verslaan. Velen hebben het geprobeerd, maar zijn niet geslaagd. Slechts twee keer een derde plaats was er voor leden van buiten E&L weggelegd.

In het schietlokaal aan ’t Sander was het de bedoeling twintig stalen doelen zo snel mogelijk omver te schieten. Het buitengewoon grote aantal doelen was voor velen een lastige opgave. Het was een kwestie van concentratie vasthouden, hetgeen met zo’n groot aantal doelen direct achtereen vrij lastig is. Veel schutters sneuvelden bij de laatste doelen.

Harry ter Borg werd eerste met open revolver en standaard pistool en derde in de categorie standaard revolver. Jan ter Borg werd eerste met open pistool. Herman Buunk won de klasse standaard revolver, werd tweede met open pistool en open revolver en derde met standaard pistool. Hans Wigger werd met standaard pistool tweede. Francesco Molinello werd derde met open pistool.

Beloften Sportclub

in Polman-stadion

Van de vier Enschedese voetbalclubs, die meedoen aan de Beltona Beloften Competitie, spelen er vanavond twee thuis, beide met een Hengelose ploeg als tegenstander.

In poule A krijgt De Tubanters bezoek van Achilles’12 en in poule B ontvangt Sparta de talenten van ATC’65.

SC Enschede (poule A) is te gast bij Heracles Almelo, de winnaar van de beloftencompetitie van het afgelopen seizoen. Dat duel wordt gespeeld in het Polman Stadion. Achilles (poule C) speelt bij Oranje Nassau.

Het duel De Tubanters-Heracles Almelo, die drie weken geleden niet kon doorgaan, is opnieuw vastgesteld voor dinsdag 28 oktober, aanvang 19.00 uur. De wedstrijden vandaag beginnen allemaal om 19.30 uur.
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 16 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Plezier telt zwaar voor Van de Beek

Door POUW JONGBLOED

EDE - Plezier houden in het spelletje. Dat staat bij dammer Ronald van de Beek voorop. In een ploeg die minder succesmomenten kent, valt dat vaak moeilijker te realiseren. Dat beseft de speler van DES maar al te goed. "We hebben dit seizoen al twee keer verloren. En zaterdag bij titelkandidaat Excelsior mogen we met een nederlaag van 13-7 onze handen dichtknijpen. Juist in deze situatie is het belangrijk dat wij plezier houden in het spelletje. Dat we elkaar blijven motiveren."

Ronald van de Beek. - Foto: Cord Otting

Door de versterkte degradatie verdwijnt geen enkele ploeg rechtstreeks uit de hoofdklasse. Alleen spelen de twee laagst geklasseerde ploegen een extra duel om hun plek veilig te stellen. "Dat beslissingsduel moeten we zien te voorkomen. Knokken tegen degradatie? Dat is wennen, ja."

Van de Beek (35) beleefde mooie tijden in De Schuifeldam, het clubgebouw van DES aan de Lunterse Bisschopweg. Jaren geleden maakte hij al de overstap van het Bennekomse BDV. De belangrijkste reden voor de 'transfer' lag daarin dat Van de Beek bij DES een team vormde met generatiegenoten.

"Ik heb nooit spijt gehad van die keuze. Het optrekken met leeftijdsgenoten, zoals Jaap van Galen en Henk Klarenbeek, zorgde voor extra gezelligheid. Dat was ook altijd één van de redenen voor succes."

De geboren Bennekommer promoveerde met DES - tot twee keer toe zelfs - naar de hoogste damklasse in Nederland, destijds de hoofdklasse. "We waren te sterk voor de eerste klasse en net te zwak om ons een stapje hogerop te handhaven."

Vorig seizoen deed de inwoner van Ede bewust een stapje terug. Hij speelde slechts vier competitieduels. "Ik won drie keer en speelde één keer gelijk." Maar dat was voor Van de Beek niet de belangrijkste overweging om er dit seizoen nog eens 'vol voor te gaan'.

"Met teamleider Evert van de Pol en mijn maatjes Henk Klarenbeek en Peter Hoogteijling heb ik er langdurig over gepraat. Wat wilden wij met DES bereiken? De conclusie was dat we de sprong wilden wagen naar de ereklasse."

Alles liep anders. Hoogteijling en Klarenbeek werden benaderd door Amsterdam, zeg maar 'het Ajax van de damsport'. Het tweetal inwoners ook van Amsterdam koos voor het avontuur in de hoofdstad. "In hun plaats had ik hetzelfde gedaan. Ik baalde er wel van, want we hadden samen afspraken gemaakt bij DES."

De band met zijn makkers bleef intact. "We onderhouden contact per e-mail. We komen bij elkaar over de vloer, met verjaardagen en zo. Henk en Peter spelen goed in Amsterdam. Ze doen erg veel ervaring op. Ik verwacht dat ze ooit weer voor DES spelen. Daar hebben wij dus alleen maar baat bij."

De 'wij'-vorm moet volgens Van de Beek niet te letterlijk worden opgevat. "Ik heb dit seizoen al getwijfeld om door te gaan. Ik blijf het per jaar bekijken. In maart hak ik de knoop door."

Tot dan blijft hij zich zeker inzetten voor zijn team. "Samen met jongens als Marcel Monteba en Erwin van Hieren ben ik nu één van de dragende spelers. Dat zorgt voor extra druk, ja."

Hij bleef nog ongeslagen. ,,Die twee remises tikten alleen niet echt aan." Maar er is geen reden voor paniek, vindt Van de Beek. "Na Excelsior spelen wij tegen minder sterke ploegen. Dan moeten wij die nul wegpoetsen."

Van de Beek ziet zich niet direct als de mentor van de 'jonkies' Aldert van Eck, Sander Neutel en Daniël Merkus. "Zij krijgen training van grootmeester Johan Krajenbrink en op afstand, via internet, geven Henk en Peter vanuit Amsterdam tips. Dat is typisch DES. Die jonge gasten moeten sterk bezette jeugdtoernooien spelen. En in de competitie doen ze ook ervaring op."

De DES-spelers analyseren na elke speeldag hun partijen. "Ik herinner me dat vroeger bij BDV Herman van Silfhout zijn visie gaf op mijn partijen. Ik keek tegen hem op, want Van Silfhout had op het NK gespeeld. Als jongeling werd je gestimuleerd door de aandacht van ervaren spelers. Ik vind het leuk om talent te helpen."

Ronald van de Beek haalt niet alleen plezier uit het geschuif met zijn eigen damstenen.
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 21 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Dammers van Troesoe rouleren zich naar toppositie
Door onze medewerker

ARNHEM - Troesoe is na drie speeldagen een onverwachte sensatie in de hoofdklasse. De Arnhemse club, vorig seizoen gepromoveerd, won van het Amsterdamse VAD (13 - 7) en staat op de tweede plaats.

Troesoe, niet eens wekelijks in de sterkste formatie aantredend, achtervolgt koploper de Zeeuwen uit 's Gravenpolder op een puntje.

Teamleider Rommy Moerlie was dik tevreden met de tweede competitiewinst. "Het gaat goed met ons. Het besef groeit dat we meer kunnen bereiken dan we zelf voor mogelijk houden. Onze ploeg speelt gewoon sterk en blijft aan de kop meedoen."

De voorzitter van Troesoe spreekt zelfs van een luxe probleem. "We hebben een brede selectie zodat er elke wedstrijd gerouleerd wordt. Dat is voor aanvang van de competitie met de spelers afgesproken. In een vriendenclub als de onze moet het kunnen."

Troeseo liet om die reden waardevolle krachten als Leo Aliar en Erik van de Weerdhof thuis. "Die werden buiten de groep gelaten, maar daar leggen onze spelers zich bij neer."

Troesoe had in Amsterdam een droomstart. Eelco Dusamos voerde een leuke combinatie uit waarna Arie Storm op slag kon opgeven. Maarten Linssen moest diep gaan om verlies tegen Christian van der Schaaf te ontlopen en haalde een punt binnen.

Daarna zorgde Michael Palmer voor een huzarenstukje. In een gewaagde partij met de ervaren Herman van Westerloo trok Palmer alle registers open. Het werd voor Michael de mooiste competitiezege in zijn optredens voor Troesoe.

Jan Beeke vervulde zijn tactische opdracht: remise tegen Rob Pennekamp. Voor Bart Terwel was de puntendeling met Rob van Westerloo een karige beloning. Door een misrekening bleef de winstkans onbenut. Ook Edgar Hartman had tegen Michel Horn de betere kansen maar de Amsterdammer had de verdediging op orde.

Xie Hua Yu moest tegen Chris van Westerloo vanaf het middenspel knokken voor een punt. Dat deed de Rhedenaar met succes. René Vos was na zijn sterke optreden teleurgesteld over de remise tegen Huib van der Vossen. Op de terugreis werd bij de analyses in de trein een sluitende winst ook niet gevonden.

Rik Twilhaar was de derde winnaar voor Troesoe. De Nijmegenaar ging er in het eindspel tegen Jos Eggen voor zitten en kwam met een mooie afwikkeling tot winst. Zijn zeldzaam fraaie finesse oogstte veel bewondering. Wilrick Wonnink kreeg tegen Hans Vermeulen een voordelig eindspel op het bord maar accepteerde remise zodat Troesoe met de 13-7 winst op zak de terugeis maakte.

VAD Amsterdam-Troesoe 7-13: Van der Schaaf-Linssen 1-1, H. van Westerloo-Palmer 0-2, R. van Westerloo-Terwel 1-1, Pennekamp-Beeke 1-1, Vermeulen-Wonnink 1-1, Van der Vossen-Vos 1-1, Horn-Hartman 1-1, C. van Westerloo-Xie Hua Yu 1-1, Eggen-Twilhaar 0-2, Storm-Dusamos 0-2.
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 20 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Grootste nederlaag DC Lent tot dusver
Door onze medewerker

LENT - DC Lent wacht in de landelijke eerste klasse nog altijd op de eerste punten. Zaterdag verloren de Lentse dammers hun derde wedstrijd op rij. De nederlaag tegen Huizum was bovendien de grootste tot dusver: 14 - 6.

Het verlies van DC Lent in Leeuwarden viel onnodig ruim uit. De Lentse dammers kwamen productiviteit tekort, ze misten enkele opgelegde winstkansen. Zo verzuimden zowel Willem van den Berg (in zijn partij tegen Rein van der Pal) als Anton Janssen (tegen Anne Piet Kooistra) een verrassende winnende slagenwisseling uit te voeren. Later gingen hun partijen verloren.

Gerald Willemsen verloor als eerste, van Auke Spijkstra, toen hij zijn schijven de verkeerde kant op dirigeerde. Het betekende de derde nederlaag op rij voor Willemsen. Dat geldt ook voor zijn ploeggenoot Rob Everts, die onderuit ging tegen Bernard Post.

Aan de topborden hadden Maarten Nas en Remco van Zelst duidelijk voordeel. Van Zelst stond mogelijk analytisch gewonnen maar liet Henk Jan van der Let, de kopman van Huizum in het eindspel ontsnappen.

Er waren aan Lentse kant ook enkele lichtpuntjes. Zo hield Gerold Kosman zijn tegenstander, de sterke Anton Schotanus, keurig in bedwang. Ook Lianne van Ampting hield in een nadelige positie het hoofd koel. Jeugdspeler Katrinus Posthumus van Huizum kon haar winstpogingen vaarwel zeggen.

Jeugdspeler Sander Spaans en de Lentse clubkampioen Eep van Manen speelden remise tegen respectievelijk Sipke Doller en Piet Bouma. Ook Maarten Nas sleepte een puntje uit het vuur, tegen Erwin Heslinga.

Huizum-DC Lent 14-6: Henk Jan van der Let-Remco van Zelst 1-1, Erwin Heslinga-Maarten Nas 1-1, Piet Bouma-Eep van Manen 1-1, Rein van der Pal-Willem van den Berg 2-0, Anne Piet Kooistra-Anton Janssen 2-0, Anton Schotanus-Gerold Kosman 1-1, Sipke Doller-Sander Spaans 1-1, Auke Spijkstra-Gerald Willemsen 2-0, Katrinus Posthumus-Lianne van Ampting 1-1, Bernard Post-Rob Everts 2-0.
Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 20 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

DOS ontsnapt tegen De Variant

DELFT | De dammers van het Delftse DOS zijn zaterdag in de tweede klasse op miraculeuze wijze ontsnapt tegen De Variant uit Oudenbosch. DOS had vooral aan de bovenste borden een off day, maar wist zowaar een overwinning uit het vuur te slepen (11-9).

Frerik Andriessen raakte zijn honderd procentscore kwijt. De benjamin van DOS liep al in de opening in een damzet en kon snel de schijven opbergen.

Routinier Ed Holstvoogd deelde als één van de weinigen niet in de malaise en trok de balans weer in evenwicht. Jan Weerheijm en Lou Dijkxhoorn tekenden remise aan. Alfred van Lenthe speelde een mooie aanvalspartij, maar toen hij op het beslissende moment niet doordrukte dreigde hij geheel vast te lopen. Een misgreep van zijn tegenstander bracht Van Lenthe alsnog de niet meer verwachte winst.

Zo stond DOS, nadat vijf van de tien partijen gespeeld waren, op een kleine voorsprong. Op dat moment stonden de spelers aan de vier bovenste borden echter allemaal op de rand van verlies. Loek Tillemans daarentegen leek op bord tien de winst in handen te hebben. De hoop van de thuisclub was dat Tillemans zou winnen en dat twee van de bovenste borden nog remise zouden weten te peuteren. Dat leek de enige kans op een benauwd gelijkspel in deze 'vierpuntenwedstrijd'. De Variant wordt namelijk gezien als één van de belangrijkste concurrenten voor de Delftenaren in de strijd om promotie.

De positie van Tillemans bleek echter een remisefinesse te bevatten die hij met geen mogelijkheid kon omzeilen. 'Den Til' deed nog wat hij kon maar tevergeefs, hij moest berusten in een puntendeling.

De partijen aan de bovenste vier borden waren nog aan de gang en zouden nog lang gaan duren. Thomas Wielaard was de eerste die in een reddeloos lijkend eindspel koelbloedig remise maakte. Net op tijd kon hij zijn ene overgebleven schijfje tot dam promoveren.

Vervolgens pakte Henk de Witt in een kritiek dammeneindspel ook remise. Langzaam ging DOS in een gelijkspel geloven, want Maurits Pruysen zat zwaar in de verdediging, maar er waren remisekansen. Pruysen vond het smalle pad naar de remise.

Vermoeid

Geert Prinsen zat nu nog als enige achter het bord, maar zijn stelling was hopeloos verloren. Zijn tegenstander raakte echter vermoeid en verzuimde diverse keren een einde aan de partij te maken. Vervolgens liet hij Prinsen onnodig op tweede dam komen. Een ware marathonpartij lag in het verschiet. Kort daarna gaf de vermoeide Brabander echter ook nog eens zomaar twee schijven weg en was de remise een feit.

Ontgoocheld en hoofdschuddend vertrokken de mannen uit Oudenbosch na bijna zes uur strijd. De Dossers knepen zich een paar keer in de arm om zich ervan te vergewissen dat ze niet droomden.

Ook werd vastgesteld dat 'gelukkig' de zogeheten Delftse telling nog niet landelijk was ingevoerd. Anders zouden de laatste vier partijen allemaal in een puntennederlaag zijn geëindigd.
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 14 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Dammers VTD buigen diep

Door onze sportredactie

TIEL - VTD was in de eerste klasse van de Zuidgelderse competitie kansloos tegen het districtsteam van Denk en Zet. De Tielse dammers moesten met 2 - 14 buigen voor de tegenstanders uit Culemborg.

DAMMEN

eerste klasse

VTD-Denk en Zet P1 2-14

Teamleider Albert Eggink over de nederlaag: "Denk en Zet heeft door de bank genomen veel meer in huis. Wij konden niet over Ton van Adrichem beschikken. Verder hebben wij een hele tijd stilgelegen door de brand in het clubhuis en de zomerperiode. VTD was niet opgewassen tegen het jeugdig elan uit de Lekstad."

De scoringsmachine bij Denk en Zet begon te lopen toen Ad Bronk tegen Jef Mauritz met een slagzet toehapte. Matthijs van den Akker had tegen Gerard Zijlema in het eindspel een schijfje meer. Een foutzet van de door griep geplaagde VTD'er bezorgde Van den Akker winst. Laurens Leimena verloor na schijfverlies van Pim Meurs en Eggink nam tegen Boudewijn Derkx teveel risico.

Dick van Ommeren raakte achterop nadat Peter Kers een dam had gehaald. Johan de Jong kwam in een spannend treffen met Reinier Stortelder remise overeen. Het tweede bordpunt voor VTD kwam van Piet de Boe die moeite had met het eindspel tegen Co de Jongh. Piet Cevaal was een schijf achter en gokte nog op de tijdnood van Theo Meurs maar dat bleek een illusie.

Zwart-Wit'86-DEZ 9-7

De Ochtense dammers verloren nipt. Ze hadden volgens teamleider Jan Derksen meer verdiend: "Marius Hol, één van onze troeven, was ziek en het zat ons aan enkele borden tegen. Van de andere kant maakte Carl Meijer met zijn remise een goed debuut voor DEZ." Derksen was de enige winnaar bij DEZ. Hij won tegen Piet Zegers een schijf en later een tweede en won overtuigend. Henk Peters had tegen Frank Barten een ongelukkig moment bij een slagenwisseling en kwam twee schijven achter. Mirjam Hol vergooide haar goede stelling tegen Willy Janssen; met twee schijven minder belandde ze in een verliezend eindspel.

De remises van Dick Hermsen, Frans van der Veer en Cees Buis waren gelijkwaardig. Arie van Soest accepteerde het remisevoorstel en Meijer wist zijn partij ook op remise te houden. Bij de 7-7 tussenstand bracht de nederlaag voor Mirjam Hol de 9-7 uitslag in de boeken.

tweede/derde klasse

De Batavieren-DC Groesbeek 2 5-7

De dammers van Dodewaard kwamen net tekort tegen DC Groesbeek 2: 5-7. Na de reglementaire uitslagen 1-1 aan de borden 5 en 6 lieten Dies Bouwman en Evert Verwoert aan de borden 2 en 3 remise voor De Batavieren noteren.

Vervolgens raakte hun team op achterstand. Johan van Doorn capituleerde aan bord 4 tegen John Peters. Kopman Henk Bötzel kon de dreigende nederlaag niet afwenden. Zijn partij tegen Ben Eijkhout eindigde onbeslist.
Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 13 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

DOS plaatst zich bij beste zes teams

DELFT | Het aspirantenteam van de Delftse damclub DOS heeft zich zaterdag in Alphen aan den Rijn geplaatst bij de beste zes clubteams van Nederland.

Het Delftse DOS kwam eergisteren goed uit de startblokken door een zege op Gorkum. Ook de aspiranten van Stolwijk moesten eraan geloven. In de derde ronde moest de formatie uit de Prinsenstad haar meerdere erkennen in het favoriete Culemborg.

Via een gelijkspel tegen Alphen aan den Rijn en een overwinning op Heerhugowaard, in de laatste ronde, stelden de jonge dammers van DOS de finaleplaats veilig. Op zaterdag 6 december aanstaande zal de eindstrijd om het nationale clubkampioenschap plaatsvinden. Deze finale wordt op een nog nader te bepalen plaats gespeeld.

Voor het team van DOS verschenen zaterdag Thomas Wielaard (speler van het eerste seniorenteam dat in de landelijke tweede klasse uitkomt), Laura Andriessen, Willy Tse en Andreas Pohan Simandjuntak achter het dam bord.
Hanco Elenbaas

BN/De Stem, 11 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Serieuze krachtproef voor organiserende stichting
Na NK nu WK dammen

Door Koen de Vries

Zaterdag 11 oktober 2003 - ZOUTELANDE - Na vier edities van het SNS Zeeland Open, twee NK’s voor vrouwen en één EK voor mannen staat de stichting damevenementen Zeeland voor een nieuwe krachtproef. De stichting houdt van 24 november tot en met 7 december in het Beach hotel in Zoutelande het WK dammen voor vrouwen.

Het heeft voorzitter Aart Walraven en zijn commissieleden veel moeite gekost het WK naar Zeeland te halen. De toewijzing van het evenement door de wereld-dambond (FMJD) was al lange tijd rond, maar de financiering van het evenement kostte de nodige hoofdbrekens.

Aart Walraven: „De deadline lag begin oktober en we bleven zitten met een gat van 3000 euro. Dat vond het bestuur te hoog. Uiteindelijk hebben enkele grote sponsors uit de Nederlandse damwereld het gat gedicht.“

Het gaat hierbij om de dam-mecenassen Meurs, Hildring (zij sponsoren ieder een damteam uit de Nederlandse eredivisie) en Harm Wiersma. Wiersma is van deze drie natuurlijk de bekendste, omdat hij zich tot wereldkampioen heeft laten kronen. Het budget voor het toernooi bedraagt in totaal zo’n 30.000 euro.

Opgeworpen

Het toernooi wordt gespeeld in het Beach hotel aan de Duinweg in Zoutelande. Dit hotel heeft zich meteen opgeworpen tot sponsor, waardoor het WK officieel het Beach Hotel WK dammen voor vrouwen 2003 heet.

Ook de gemeente Veere, de provincie Zeeland, NOCNSF, het ministerie van WVC en de stichting Sporttotalisator hebben het WK mogelijk gemaakt. Op het titeltoernooi, dat eens in de drie jaar wordt gehouden, is plaats voor veertien vrouwen.

Titelverdedigster is de Russin Tamara Tanzjikusjina, die het onder meer moet opnemen tegen vier Nederlandsen. Eén van hen is Nina Hoekman. Zij werd begin dit jaar in Zoutelande Nederlands kampioene en behoort tot de kanshebbers voor de titel.

Een andere favoriet is de Letse Zoja Golubjeva, die in Domburg vorig jaar al mee mocht doen op het Europees kampioenschapvoor mannen, en in Goes op het SNS Zeeland Open.
Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 14 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Dampartij met onderbreking

Het Winterswijkse damtalent Danny Slotboom heeft een opmerkelijke partij gespeeld met ‘zijn’ WDV in Ulft bij UDC. De Winterswijker die ook furore maakt bij ereklasser Denk en Zet in Westerhaar zou oorspronkelijk niet achter het bord plaatsnemen.

‘Ik had afgezegd omdat ik op dezelfde avond les moest geven op de regionale damschool in Ulft. Op het laatste moment moest ik toch spelen en heb toen het een met het ander gecombineerd. Na de eerste zet ben ik van lokaal veranderd en heb vervolgens een uur les gegeven. Hoe mijn tegenstander dat heeft opgevat? Ik weet het niet, maar hoop dat hij zich niet heeft zitten ergeren. Ik had geen andere keuze. Spelen vind ik fantastisch en of het nu voor Westerhaar of WDV is dat maakt niet uit, maar ik had nu een andere opdracht. Het geven van die les ging echt voor. Vorig jaar ben ik daar in Zutphen mee begonnen en de animo is zodanig gegroeid dat we nu in Ulft met een dependance zijn gestart. Ik hoop dat mijn tegenstander heeft begrepen dat ik de leerlingen niet in de steek kon laten. Ik heb in elk geval geprobeerd niet irritant over te komen en de onderbreking was uiteraard in mijn nadeel. Hij had nu alle tijd om na denken. Voor mij was het een vluggertje. Na de les had ik nog ruim twintig minuten voor dertig zetten. Uiteindelijk moest ik nog twintig zetten doen in twee minuten. Ik stond er al iets beter voor, maar of dat voor winst voldoende was, betwijfel ik. Het is in elk geval geen lange partij geworden.

Mijn tegenstander gaf op. Uiteindelijk hadden we die winstpartij nodig voor de 8-8 puntendeling. Of ik in de toekomst meer les ga geven? Dat hangt van de ontwikkeling af. Ik volg een trainerscursus, maar voorlopig heeft mijn VBO-studie voorrang.’
Post Reply