Het is haast te mooi om waar te zijn Tjalling! Maar als het allemaal klopt wat Lélio aankondigt zouden wel eens tienduizenden toeschouwers het WK van buiten het aquarium kunnen komen bekijken. Lélio zelf verwacht er anderhalf miljoen. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]Kosmos wrote:Cool!Hanco Elenbaas wrote:Voor het eerst in de geschiedenis zal het WK Dammen worden gespeeld op een strand, op Copacabana!! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] De wedstrijden worden gespeeld in een in opdracht van Lélio Marcos ontwikkeld Dam-aquarium!
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/fz5g4BnTIKY&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/fz5g4BnTIKY&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
See the video in High Quality, large format (press HQ!!) on http://www.youtube.com/watch?v=fz5g4BnTIKY
Fraaie aankondiging!
Na gezeur over flikkerende lichtjes op de wk-site en een verkeerde foto, wat zal men nu weer te jammeren hebben? Muziek niet goed ofzo?
Hoeveel toeschouwers worden er verwacht, Hanco? Ik krijg de indruk dat het er net iets meer zullen zijn dan in Overijssel bij de WK-match.

WK 2009 in Rio de Janeiro, Brazilië, mei-juni 2010
- Hanco Elenbaas
-
[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]Kosmos wrote:Ik zie ze al staan die duizenden gebruinde mensen die zich om het aquarium verdringen en 1 bleekscheet die constant tegen Lelio loopt te blaffen:
"You stole my picture. I want my picture back!"
- Hanco Elenbaas
Lélio zal zo iemand over de bol aaien en meenemen naar een soortgelijke club alswaar ook dit Estlands damfenomeen aan zijn trekken is gekomen.Kosmos wrote:Ik zie ze al staan die duizenden gebruinde mensen die zich om het aquarium verdringen en 1 bleekscheet die constant tegen Lelio loopt te blaffen:

Een warmbloedige vriendin zal zich over onze fotograaf ontfermen en dankzij de zo ontstane band zou Lélio voortaan ongestraft alle creaties van de betreffende fotograaf kunnen overnemen.
Maar voor Kees Thijssen zal het een zware opgave worden om de discipline te bewaren tijdens het komend WK. Dat had Johan Krajenbrink, kennelijk geen vrouwenliefhebber, moeten voorzien toen hij Harm Wiersma het privilege weigerde om zijn partijen voor Fryslân vooruit te spelen. Lélio en Harm hebben in 1982 van Jannes van der Wal zorgvuldig pás ná het WK een beroemdheid gemaakt met dank aan de Panorama. Het valt te betwijfelen of dat ook gelukt was als Jannes in een Dam-Aquarium op Copacabana allerlei schoons aan zich voorbij had zien trekken. Hier ligt dus een belangrijke taak voor Kees' secondanten Rob Clerc en Harm Wierma en vooral Harm kent het klappen van de zweep in Brazilië. Ron Heusdens is helaas kansloos voor de wereldtitel in een dergelijke omgeving.
Ondertussen lijkt demonstraties geven voor duizenden toeschouwers op het beroemdste strand ter wereld Harm op het lijf geschreven, wat Lélio ook weer goed gezien heeft. In zijn glorietijd in de jaren zeventig probeerde Harm immers de andere grootmeesters ervan te overtuigen dat tijdens toptoernooien het publiek in de speelzaal méér moest worden voorgeschoteld dan alleen maar stilte en dampartijen. Harm wou juist dat het publiek de emoties vrij baan zou kunnen geven onder het genot van een drankje en gepassioneerde achtergrondmuziek.
Nu Harm door Krajenbrink min of meer is uitgeschakeld als secondant voor Kees, ontstaan grote kansen voor iemand als Baljakin, in 1982 toen hij regerend kampioen van de Sovjet-Unie was niet in São Paulo wegens visumproblemen. Wellicht doelde Rein hierop toen hij een samenzwering van Krajenbrink vermoedde?
Ik moet verdomme ook naar Brazilie! Kan ik me niet laten naturaliseren als Braziliaan en uitkomen voor dat land?Hanco Elenbaas wrote:Lélio zal zo iemand over de bol aaien en meenemen naar een soortgelijke club alswaar ook dit Estlands damfenomeen aan zijn trekken is gekomen.Kosmos wrote:Ik zie ze al staan die duizenden gebruinde mensen die zich om het aquarium verdringen en 1 bleekscheet die constant tegen Lelio loopt te blaffen:
Een warmbloedige vriendin zal zich over onze fotograaf ontfermen en dankzij de zo ontstane band zou Lélio voortaan ongestraft alle creaties van de betreffende fotograaf kunnen overnemen.
Maar voor Kees Thijssen zal het een zware opgave worden om de discipline te bewaren tijdens het komend WK. Dat had Johan Krajenbrink, kennelijk geen vrouwenliefhebber, moeten voorzien toen hij Harm Wiersma het privilege weigerde om zijn partijen voor Fryslân vooruit te spelen. Lélio en Harm hebben in 1982 van Jannes van der Wal zorgvuldig pás ná het WK een beroemdheid gemaakt met dank aan de Panorama. Het valt te betwijfelen of dat ook gelukt was als Jannes in een Dam-Aquarium op Copacabana allerlei schoons aan zich voorbij had zien trekken. Hier ligt dus een belangrijke taak voor Kees' secondanten Rob Clerc en Harm Wierma en vooral Harm kent het klappen van de zweep in Brazilië. Ron Heusdens is helaas kansloos voor de wereldtitel in een dergelijke omgeving.
Ondertussen lijkt demonstraties geven voor duizenden toeschouwers op het beroemdste strand ter wereld Harm op het lijf geschreven, wat Lélio ook weer goed gezien heeft. In zijn glorietijd in de jaren zeventig probeerde Harm immers de andere grootmeesters ervan te overtuigen dat tijdens toptoernooien het publiek in de speelzaal méér moest worden voorgeschoteld dan alleen maar stilte en dampartijen. Harm wou juist dat het publiek de emoties vrij baan zou kunnen geven onder het genot van een drankje en gepassioneerde achtergrondmuziek.
Nu Harm door Krajenbrink min of meer is uitgeschakeld als secondant voor Kees, ontstaan grote kansen voor iemand als Baljakin, in 1982 toen hij regerend kampioen van de Sovjet-Unie was niet in São Paulo wegens visumproblemen. Wellicht doelde Rein hierop toen hij een samenzwering van Krajenbrink vermoedde?
Moet je eens kijken hoe blij die Raido Varik kijkt. Die heeft echt een geweldige nacht achter de rug. Dat meisje is trouwens gewoon een damfan, zelf kan ze ook een aardig partijtje schuiven (op het kleine bordje).
Het is gewoon een paradijs daar! Zo zullen er honderden schaarsgeklede, warmbloedige vrouwen om het aquarium staan en de dammers op de kouwe Bal na maar naar adem happen. Gelukkig heeft Marcos gezorgd voor uitstekende ventilatie in het aquarium.
Heaven is no location, but a state of mind
-
Lelio vanuit aquarium:Bert Zwart wrote:Kosmos wrote:Ik zie ze al staan die duizenden gebruinde mensen die zich om het aquarium verdringen en 1 bleekscheet die constant tegen Lelio loopt te blaffen:
"Quem gritos tão alta?"
"O padeiro dos bolinhos d'Olanda."
"Oh, o padeiro dos bolinhos. Agora eu compreendo."
Ofschoon ik geen woord Portugees ken, denk ik dat ik er met het online woordenboek in geslaagd ben om deze conversatie te vertalen in het Nederlands:Eric van Dusseldorp wrote:Lelio vanuit aquarium:Bert Zwart wrote:Kosmos wrote:Ik zie ze al staan die duizenden gebruinde mensen die zich om het aquarium verdringen en 1 bleekscheet die constant tegen Lelio loopt te blaffen:
"Quem gritos tão alta?"
"Wie is die idioot die op hoge toon staat te schreeuwen (voor het aquarium)? "
"O, dat is een of andere Nederlandse koekenbakker."
"O, weer zo'n Hollandse koekenbakker, (niks loos dus). "
Heaven is no location, but a state of mind
-
Letterlijk zou er moeten staan:Kosmos wrote:Ofschoon ik geen woord Portugees ken, denk ik dat ik er met het online woordenboek in geslaagd ben om deze conversatie te vertalen in het Nederlands:Eric van Dusseldorp wrote:Lelio vanuit aquarium:Bert Zwart wrote:
"Quem gritos tão alta?"
"Wie is die idioot die op hoge toon staat te schreeuwen (voor het aquarium)? "
"O, dat is een of andere Nederlandse koekenbakker."
"O, weer zo'n Hollandse koekenbakker, (niks loos dus). "
"Wie schreeuwt hier zo hard?"
"De koekenbakker uit Nederland."
"Oh, de koekenbakker, nu begrijp ik het."
(Dus Lelio kende de koekenbakker al.)
Heren, ben ik echt zo vreselijk interessant? Deze draad gaat over het WK en niet over een foto waarvan Ron Heusdens terecht opmerkt dat het portretrecht bij hem ligt. Dat jullie er niet over raken uitgepraat, streelt mijn ego, maar daar heeft verder niemand iets aan.
Dit wordt het meest fantastische WK ooit. Deze lokatie is echt geweldig en de aankondiging is veelbelovend. Dankzij de elektronische damborden zal de hele (dam)wereld het WK live kunnen volgen. Ik heb er nu al zin in; jullie ook?
Wat wel een beetje jammer is, is dat de partijen pas 's middags om 16:00u beginnen. Het tijdsverschil met Rio is 4 uur (gaat de wintertijd daar in hetzelfde weekend in als bij ons?), dus dat wordt dagelijks nachtwerk als je de beslissende fase van de partij wilt volgen.
Dit wordt het meest fantastische WK ooit. Deze lokatie is echt geweldig en de aankondiging is veelbelovend. Dankzij de elektronische damborden zal de hele (dam)wereld het WK live kunnen volgen. Ik heb er nu al zin in; jullie ook?
Wat wel een beetje jammer is, is dat de partijen pas 's middags om 16:00u beginnen. Het tijdsverschil met Rio is 4 uur (gaat de wintertijd daar in hetzelfde weekend in als bij ons?), dus dat wordt dagelijks nachtwerk als je de beslissende fase van de partij wilt volgen.
- Hanco Elenbaas
Russische versie:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/LAE9CNF2m60&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/LAE9CNF2m60&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/LAE9CNF2m60&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/LAE9CNF2m60&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Het ziet er prachtig uit, maar het roept wel enkele vragen op:Hanco Elenbaas wrote:Voor het eerst in de geschiedenis zal het WK Dammen worden gespeeld op een strand, op Copacabana!! De wedstrijden worden gespeeld in een in opdracht van Lélio Marcos ontwikkeld Dam-aquarium!
1) kunnen de 'conditional air' en de 'acoustic walls' echt een aangename temperatuur en voldoende stilte waarborgen?
2) zullen de spelers met al dat glas geen last ondervinden van de (laagstaande) zon? De partijen beginnen om 16 uur, terwijl op 18 oktober, als de zomertijd begint, de zon om 19.13 uur ondergaat ( http://www.timeanddate.com/worldclock/a ... =-11&day=1 )
3) zo te zien en begrijpelijk is er geen toilet in het aquarium. Maar waar bevindt zich dat dan wel?
4) Moeten niet alleen de badgasten, maar ook geinteresseerde dammers en zelfs coaches de partijen in de open lucht volgen?
5) Wat doe je als een toeschouwer een laptop meeneemt, hierop een analyse maakt en die door het glas aan de spelers toont? Of als mensen, bevangen door het dierentuingevoel, proberen de aandacht van de spelers te trekken? Je kunt ze moeilijk de toegang tot de Copacabana ontzeggen. Misschien kun je toeschouwers op tien meter afstand houden, maar dan zijn de partijen niet meer te volgen. Bovendien kun je dan nog steeds via een stuk papier aanwijzingen geven. De gordijnen sluiten is geen optie.
6) Last but not least: is de financiering van dit fraais al rond?
Hopelijk heeft de organisatie zichzelf deze vragen al gesteld en er bevredigende antwoorden op gevonden. In dat geval mag het beroemde Jezusbeeld boven Rio de Janeiro vervangen worden door een beeld van Lelio Marcos. Maar ras-scepticus als ik ben, houd ik rekening met de mogelijkheid dat de plannen mooier zijn dan de werkelijkheid.
- Hanco Elenbaas
Daar hoef je gelukkig geen scepticus voor te zijn. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Iedereen die Lélio Marcos een beetje kent zal weten dat wat op YouTube wordt gepresenteerd waar kan zijn, maar waarschijnlijker een dromerige grap is. In het laatste geval is de bedoeling van Lélio niet anderen voor de gek te houden, maar ze aan het denken te zetten en hun creativiteit te stimuleren door ze mee te laten reizen in zijn fantasie.Jan Pieter wrote:Maar ras-scepticus als ik ben, houd ik rekening met de mogelijkheid dat de plannen mooier zijn dan de werkelijkheid.
De zon gaat op 18 oktober onder om 18:59u. Ik zou deze link pakken: http://www.timeanddate.com/worldclock/a ... =-11&day=1. In Sao Paulo heb je weinig strand Overigens gaat de zon onder in het westen (net als hier) en dat is in Rio niet aan de zeekant. De stad zit er tussen, dus misschien valt het mee met die laagstaande zon.Jan Pieter wrote:Het ziet er prachtig uit, maar het roept wel enkele vragen op:Hanco Elenbaas wrote:Voor het eerst in de geschiedenis zal het WK Dammen worden gespeeld op een strand, op Copacabana!! De wedstrijden worden gespeeld in een in opdracht van Lélio Marcos ontwikkeld Dam-aquarium!
1) kunnen de 'conditional air' en de 'acoustic walls' echt een aangename temperatuur en voldoende stilte waarborgen?
2) zullen de spelers met al dat glas geen last ondervinden van de (laagstaande) zon? De partijen beginnen om 16 uur, terwijl op 18 oktober, als de zomertijd begint, de zon om 19.13 uur ondergaat ( http://www.timeanddate.com/worldclock/a ... =-11&day=1 )
3) zo te zien en begrijpelijk is er geen toilet in het aquarium. Maar waar bevindt zich dat dan wel?
4) Moeten niet alleen de badgasten, maar ook geinteresseerde dammers en zelfs coaches de partijen in de open lucht volgen?
5) Wat doe je als een toeschouwer een laptop meeneemt, hierop een analyse maakt en die door het glas aan de spelers toont? Of als mensen, bevangen door het dierentuingevoel, proberen de aandacht van de spelers te trekken? Je kunt ze moeilijk de toegang tot de Copacabana ontzeggen. Misschien kun je toeschouwers op tien meter afstand houden, maar dan zijn de partijen niet meer te volgen. Bovendien kun je dan nog steeds via een stuk papier aanwijzingen geven. De gordijnen sluiten is geen optie.
6) Last but not least: is de financiering van dit fraais al rond?
Hopelijk heeft de organisatie zichzelf deze vragen al gesteld en er bevredigende antwoorden op gevonden. In dat geval mag het beroemde Jezusbeeld boven Rio de Janeiro vervangen worden door een beeld van Lelio Marcos. Maar ras-scepticus als ik ben, houd ik rekening met de mogelijkheid dat de plannen mooier zijn dan de werkelijkheid.
Overigens is het tijdsverschil van 18/10 t/m 24/10 4 uur en vanaf 25/10 3 uur. Zie http://www.timeanddate.com/worldclock/t ... html?n=213 en http://www.timeanddate.com/worldclock/t ... .html?n=16.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Daar zeg je wat. Geen idee wat ik in Sao Paulo doe.GuidoB wrote:De zon gaat op 18 oktober onder om 18:59u. Ik zou deze link pakken: http://www.timeanddate.com/worldclock/a ... =-11&day=1. In Sao Paulo heb je weinig strand
Momenteel zie ik de zon 's middags in het noorden staan, maar dat hij altijd en overal onder gaat in het westen is mij bekend. De baai van Rio is maanvormig, en in welke richting het aquarium komt te staan, kan ik niet precies inschatten, maar met zoveel glas en (volgens het plaatje) geen hoge gebouwen direct in de buurt, kan ik me niet voorstellen dat de zon niet naar binnen zal schijnen.Overigens gaat de zon onder in het westen (net als hier) en dat is in Rio niet aan de zeekant. De stad zit er tussen, dus misschien valt het mee met die laagstaande zon.
Last edited by Jan Pieter on Mon Aug 24, 2009 14:31, edited 1 time in total.
-
- Real name: Michel Stempher
Wellicht hebben ze een goede airconditioning??Jan Pieter wrote:Daar zeg je wat. Geen idee wat ik in Sao Paulo doe.GuidoB wrote:De zon gaat op 18 oktober onder om 18:59u. Ik zou deze link pakken: http://www.timeanddate.com/worldclock/a ... =-11&day=1. In Sao Paulo heb je weinig strand
Momenteel zie ik de zon 's middags in het noorden staan, maar dat hij altijd en overal onder gaat in het westen is mij bekend. De baai van Rio is maanvormig, en in welke richting heet aquarium komt te staan, kan ik niet precies inschatten, maar met zoveel glas en (volgens het plaatje) geen hoge gebouwen direct in de buurt, kan ik me niet voorstellen dat de zon niet naar binnen zal schijnen.Overigens gaat de zon onder in het westen (net als hier) en dat is in Rio niet aan de zeekant. De stad zit er tussen, dus misschien valt het mee met die laagstaande zon.