Hanco Elenbaas wrote:Dammertje wrote:Eric van Dusseldorp wrote:
Ik ben geen wereldkampioen.
Maar over jouw spel gaat het hier niet (rating moet >2350 zijn).
Je vergist je Dammertje, het gaat over ieders spel. Het kan niet zo zijn dat in
ons (!!) wereldkampioenschap andere regels gelden dan in het damspel dat wij spelen. Dat vindt de FMJD gelukkig ook. Daarom zal de FMJD eerst tot 2012 gaan spelen met de Assendelftse schaduwtelling en eind 2012 gaan evalueren of andere maatregelen noodzakelijk zijn.
Nog even geduld dus, Dammertje, en bedenk: het damspel is niet van de topgrootmeesters, het is van de damfederaties en dus van alle dammers.
Het kampioenschap van Amsterdam is van alle Amsterdammers die wel
eens een schijf aanraken. Daarom gaat damslag vóór meerslag en is het
remise als je geen zet meer kunt doen. Natuurlijk, hoe meer Amsterdammers zich bij het kampioenschap van Amsterdam betrokken voelen hoe beter.
Toch kunnen de regels van het kampioenschap maar beter gesteld worden door de mensen die dat moeten doen (TC). De TC moet daarbij ook in ieder geval luisteren naar de inbreng van spelers in het kampioenschap. Die weten waar ze over praten en hebben ervaring. Zeker als de TC leden zelf eigenlijk ook maar huisdammers zijn die beter kunnen besturen dan dammen.
De TC kan zich beter niet laten leiden door inzichten van huisdammers die net ontdekt hebben dat meerslag vóór damslag gaat en dat je verloren hebt als je niet meer kunt zetten. Zeker als deze huisdammers denken nu ook het dambegrip van een wereldkampioen te hebben. Deze spelers hebben nog zo veel van het spel niet ontdekt, wat weten zij er nu helemaal van?
Zoals clubspelers zich tot huisdammers verhouden verhouden wereldkampioenen zich tot clubspelers en subtoppers. Wie kan het nu
ooit beter weten dan de wereldkampioen?
Het voelt vreemd. Dat een brief van 5 wereldkampioenen opzij geschoven
wordt. Voor een systeem dat door mensen is uitgedacht die veel minder
verstand van dammen hebben.
De puntenoverwinning voelt trouwens ook vreemd. Onnatuurlijk, niet wat we gewend zijn. Rekening houden met andere uitslagen. Veranderende eindspelen. Literatuur die voor een deel zijn aktualiteitswaarde verliest. Wat trouwens ook met zoiets als 'Raadselen der symmetrie van Raman' gebeurd schijnt te zijn.
Als ik clubdammer was zou ik goed luisteren naar de wereldkampioen. Als hij gesteund zou worden door andere dammers die vóór hem wereldkampioen waren zou ik nog beter luisteren. Afwijkende meningen van andere wereldkampioenen? Wat zegt de meerderheid? Wat zeggen de wereldkampioenen die (nog) op topniveau actief zijn?
Het lijkt me gezien de behoudende positie van twee Nederlandse oud wereldkampioen wel een discussie waard tussen deze spelers. Maar in de berichten op dit forum lijken TC en FMJD wel erg zeker van hun gelijk ten
opzichte van het ongelijk van vijf wereldkampioenen. Vijf van zes uit de
laatste twintig jaar.
Een open blik lijkt nodig.