SportAccord World Mind Games

Wieger Wesselink

Re: SportAccord World Mind Games

Post by Wieger Wesselink »

Enkele leuke fragmenten uit de laatste ronde:

Image
Getmansky - Boomstra 0-2

Getmansky verzuimde de daverende combinatie 31.27-22! 18x36 32.32-28 23x43 33.47-41 36x47 34.25-20 14x25 35.39-33 47x29 36.34x12 25x34 37.48x8 W+.

Image
Tkachenko - Fedarovich 1-1

Fedarovich miste hier de elegante doorbraak 22-28! 42.33x13 24x44 43.49x40 12-18! 44.13x22 23-29 45.34x23 25-30 46.35x24 20x38 Z+.
Wieger Wesselink

Piet Bouma wrote:Ik ken het hele software-concept niet, maar ik vraag me af of destijds niet wat te snel aan dit (door Harm Wiersma gepropageerde) bord voorbij is gegaan.
De Shahcom borden hadden destijds een drietal problemen: de bijgeleverde klokken waren ondeugdelijk, er waren geen viewers beschikbaar voor de geproduceerde PDN files, en er werd geen driver software bijgeleverd. Feit is dat Harm Wiersma hierdoor bitter weinig plezier heeft beleefd aan zijn borden. Ik denk dat Shahcom zichzelf uit de markt heeft geprijsd met deze onsmakelijke deal.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Wieger Wesselink wrote:
Piet Bouma wrote:Ik ken het hele software-concept niet, maar ik vraag me af of destijds niet wat te snel aan dit (door Harm Wiersma gepropageerde) bord voorbij is gegaan.
De Shahcom borden hadden destijds een drietal problemen: de bijgeleverde klokken waren ondeugdelijk, er waren geen viewers beschikbaar voor de geproduceerde PDN files, en er werd geen driver software bijgeleverd. Feit is dat Harm Wiersma hierdoor bitter weinig plezier heeft beleefd aan zijn borden. Ik denk dat Shahcom zichzelf uit de markt heeft geprijsd met deze onsmakelijke deal.
Het gaat wat ver om deze - interessante - discussie verder uitgebreid op Internet te voeren. Maar er is inmiddels wel een slag gemaakt dat het Shahcom-bord een op de damweb-applet gebaseerde .pdn-viewer heeft (en ik ga er vanuit dat de dambolite- en Oerterp-viewer deze files ook aankunnen). Als klok en drivers nu ook verbeterd zijn, is het mogelijk een concurrerend product. En als hardware beter is......
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Edwin_w wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
groenteboer wrote:De technologie laat weer eens te wensen over. Nog geen teken van leven en dat bij de finaleronde. :(
Jouw generatie wordt dan ook meer verwend dan goed voor jullie is, groenteboer. Mijn generatie (geboren rond 1953) moest toen we ongeveer zo oud waren als jij meestal dagen wachten voordat de notaties beschikbaar waren, om over de generatie van mijn vader maar te zwijgen. :D
Inderdaad Hanco, De heer Stempher begint verschijnselen te van een verwend jongentje. Zal wel bij de leeftijd horen. Ik lees veel hier maar begin met te ergeren aan de louter negatieve reacties van deze jongeman. Ik houd er overigens niet van om me te ergeren en doe dat dus ook niet zo snel maar ik kan me niet herinneren een positieve noot van deze heer te kunnen vinden. Ik vraag me af of hij wel plezier kan beleven aan deze hobby? Ik zou hem en overigens meerdere leden het advies willen geven om hun sport op een positieve manier te benaderen. Dat geeft veel meer voldoening en plezier.
De laatste positieve (lees: enthousiaste) bijdrage van ons Groenteboertje stond anders op de vorige bladzijde. je wilt toch niet dat Groenteboer zo'n standaard dammer wordt die liefst de kaken stijf op elkander houdt en alleen wat zegt als ie iemnad op een notatiefout kan betrappen? Die arrogantie hoort inderdaad bij de leeftijd, heerlijk.
Groenteboertje wrote: Woow. Zojuist gekeken naar één van de mooiste wedstrijden die ik ooit heb gezien: Georgiev - Boomstra. Gedurende de partij wordt Boomstra positioneel geheel weggevaagd door Georgiev. Voor de poorten van de hel perst Boomstra toch nog een eindspel uit een verschrikkelijke stand.
In het dammeneindspel dat volgt lijkt er lang weinig aan de hand, omdat Georgiev zinloze valletjes bouwt. Maar dit was allemaal tactiek. Met behulp van al deze schijnvangstellingen werd de echte hinderlaag gecamoufleerd.
Georgiev is echt veruit de beste dammer van de wereld op dit moment.

Nog een leuk dingetje: Georgiev heeft precies 100 zetten gespeeld.
Heaven is no location, but a state of mind
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Wieger Wesselink wrote:
Luteijn wrote: Het grote aantal remises is een ernstige bedreiging voor ons spel. In toernooien en matches om de wereldtitel is het gebrek aan afscheiding een groot probleem. In matches is het grote aantal remises een ramp. Zonder een oplossing voor dit probleem zijn matches om de wereldtitel gedoemd om te verdwijnen. Ook de toernooien om de wereldtitel hebben mij nooit weten te inspireren. Doordat iedereen vindt dat er zoveel op het spel staat, vindt men dat het spelen van een interessante partij niet nodig is. Dat is wat vreemd, als je bedenkt dat de meeste deelnemers niet mee doen voor de titel. Dus voor hen is er geen enkele reden om uitsluitend op saaie remises te spelen. Men heeft geprobeerd via barrages de strijd interessanter te maken. Echter barrages voor de volle buit hebben het bezwaar, dat de beste sneldammer het aan laat komen op sneldammen. Sneldammen en gewoon dammen hebben niets met elkaar te maken. Je wilt de wereldtitel niet laten aan de beste sneldammer.

Toch is het nodig om bij een competitie op een of andere manier een afscheiding te weeg te brengen. Je kunt het niet hebben, dat een toernooi beslist wordt op basis van enkele winstpartijen. Het grote aantal remises in gewone partijen wordt m.i. vooral veroorzaakt, doordat veel spelers er een buitengewoon saaie stijl op na houden. Dat zie je ook in dit toernooi. Het hangt een beetje af van de spelers die zich weten te plaatsen. Sommige van de huidige 'topspelers' hebben inderdaad een zeer saaie stijl. Ook in gewone partijen tijdens dit toernooi lijken helaas nog de beslissingen te vallen in de sneldam fase.

Dit nieuwe systeem is een poging om de urgentie van het winnen van gewone partijen weer op de kaart te zetten. Door een flinke beloning te zetten op het winnen van een gewone partij. Dat zal vooral een goed effect hebben, als de spelers wat meer aan elkaar gewaagd zijn. Het niet spelen in de gewone partij heeft dan een te grote consequentie in vergelijking met de concurrentie. Het lijkt een optie voor matches. Pessimisten zeggen, dat sommige spelers het dan ook uitsluitend laten aankomen op sneldammen. Maar je moet je wel realiseren, dat vijf keer 7-5 winnen volledig verdampt na één enkele 12-0 nederlaag.

Of het systeem werkt, is nu nog niet goed te bepalen. Dat kan pas blijken, als het vaker is gebruikt. Een voordeel is, dat gelijk eindigen bijna een wonder vereist. Het is alvast belangrijk voor iedereen die het dammen een warm hart toedraagt om goed op te letten. Want een dergelijke oplossing kan relevant zijn voor meer wedstrijden.
De urgentie van het winnen van gewone partijen is bij iedereen bekend. Dat er desondanks weinig beslissingen vallen wijt ik aan de remisemarge in het dammen, en niet aan saai spel. Het gaat hier om relatief veel geld, en als het nemen van meer risico's zou lonen, dan zou dat echt wel gebeuren.

Ik weet niet wat de doelstellingen van dit systeem zijn, dus ik kan ook niet vaststellen of dit systeem werkt. Mijn standpunt is dat het maken van onderscheid prima blijkt te kunnen via alleen een rapid-toernooi. De partijen met gewoon tempo en de sneldam-barrages om een paar schamele punten hebben in dit toernooi slechts een marginaal effect gehad, en kunnen daarom beter worden weggelaten.
Interessant is wel om het toernooi eens goed te evalueren. Er zijn ontzettend veel partijen gespeeld, waarbij de remise-marge in zelfs partijen met sneller tempo naar voren komt. En het overzicht over al die partijen verdwijnt gewoon.

Om het aantal partijen te decimeren, zou een rapid-toernooi met bij een remise gelijk de Georgiev-barrage m.i. de voorkeur verdienen. De eerste partij van zo'n Georgiev-barrage staat al bijna gelijk aan de blitzpartij.

Maar overall - hoewel voor de leek het kijkplezier bij sneller spel fantastisch is - zou ik niet graag de klassieke partij (met normale bedenktijd) willen missen.
Het zou mooi zijn als de FMJD ooit ook een Killer-toernooi als experiment zou willen organiseren.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Edwin_w
Real name: Edwin Wiersma

Post by Edwin_w »

groenteboer wrote:
Edwin_w wrote: Inderdaad Hanco, De heer Stempher begint verschijnselen te van een verwend jongentje. Zal wel bij de leeftijd horen. Ik lees veel hier maar begin met te ergeren aan de louter negatieve reacties van deze jongeman. Ik houd er overigens niet van om me te ergeren en doe dat dus ook niet zo snel maar ik kan me niet herinneren een positieve noot van deze heer te kunnen vinden. Ik vraag me af of hij wel plezier kan beleven aan deze hobby? Ik zou hem en overigens meerdere leden het advies willen geven om hun sport op een positieve manier te benaderen. Dat geeft veel meer voldoening en plezier.
De heer Wiersma zou mijns inziens blij moeten zijn met het feit dat er mensen zijn die het belangrijk vinden dat de informatieverstrekking zonder fouten verloopt. De tijd dat een goede informatieverstrekking niet zo belangrijk is, ligt al ver achter ons. De wereld is zich voor een groot gedeelte online aan het afspelen. Dit is een punt waar de damsport ver achter ligt, ten opzichte van andere sporten. Dit is ook een belangrijke oorzaak van het feit dat steeds minder mensen gaan dammen. Als we niks gaan doen aan de informatieverstrekking (zoals elektronische damborden) zal het dammen uitsterven. Dit lijkt nog niet tot iedereen door te dringen. Natuurlijk gaat veel goed, maar bij de World Mind Games stopte de techniek er af en toe mee. Het heeft dus niets met een ''verwend jongentje'' te maken. Ik ga met de tijd mee.

In mei is er weer een aantal jeugdkampioenschappen. Voor de jongens het NK pupillen en het NK junioren. Bij het NK pupillen geeft de organisatie (damclub Hoogeveen) het goede voorbeeld door elektronische damborden in te zetten. Ondergetekende zal dit gaan beheren (uiteraard met de hulp van andere mensen binnen de organisatie en ook buiten de organisatie). Verder heb ik in het verleden bijgedragen aan het beheer van de elektronische damborden bij het WK algemeen 2011 op Urk en in Emmeloord, bij het NK algemeen 2011 in Wapenveld en bij de Incasso Divisie Young Masters 2010 te Hoogeveen.

Daarnaast ben ik actief in de Jeugdcommissie van de KNDB. Volgend jaar staan enkele toernooien voor clubteams in mijn portefeuille. Voor deze Jeugdcommissie werk ik DamXL sinds een tijdje bij.

Het is dus onbegrijpelijk dat de heer Wiersma mij beschuldigt van het feit dat ik de sport niet positief benader en dat ik er geen plezier in zou kunnen hebben. Juist omdat ik er zoveel plezier in heb ben ik kritisch. Ik ben serieus bang dat het dammen doodgaat als een georganiseerde sport, als de informatieverstrekking niet gauw beter wordt.

Maar nu weer even on-topic:

Ik heb grote bewondering voor het feit dat Nina Hoekman dit uitermate zware toernooi heeft kunnen voltooien. Het moet fysiek een verschrikkelijke lijdensweg zijn geweest, maar ze deed het toch maar even. De echte winnaar van de World Mind Sports vind ik dan ook Nina Hoekman. Petje af voor deze dame, die eigenlijk een onderscheiding verdient voor al haar inzet die ze heeft geleverd voor de KNDB en het mondiale dammen. Er is niemand die ook maar in de buurt komt van haar inzet voor de damsport en in het bijzonder het vrouwen- en meisjesdammen.
Heer Stempher, ten eerste beschuldig ik jou nergens van, dat ligt nu eenmaal niet in mijn aard, Ik vraag me het alleen af. Je zou op zijn minst de schijn tegen kunnen hebben. Ten tweede is mijn mening in deze nu eenmaal in de breedte gegeven en heeft niet alleen betrekking op dit onderwerp. Ten 3e kan je nog net zo goed informatieverstrekken maar een sport bouw je van binnen uit. En de basis is altijd een vereniging. Daar moet men zorgen dat het plezier te vinden is. Pas dan kan men als sport groeien!

Het gaat mij om de benadering. Je kan zeggen: He klojo je hebt de boel niet voor elkaar. Je kan ook zeggen: He kerel Dit loopt nog niet lekker dat kunnen we nog verbeteren. Tegen dat je ook tegen de 30 loopt zul je de juiste keuze maken.....
Het is gevaarlijk om gelijk te hebben wanneer regerende mensen het fout hebben.
(Voltaire 1694-1778)
Edwin_w
Real name: Edwin Wiersma

Post by Edwin_w »

Oja en denk hier eens overna voor dat je weer verdedigend reageert... als je dat kan.
Ik laat het hier echter voorlopig bij.
Het is gevaarlijk om gelijk te hebben wanneer regerende mensen het fout hebben.
(Voltaire 1694-1778)
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Edwin_w wrote: Inderdaad Hanco, De heer Stempher begint verschijnselen te van een verwend jongentje. Zal wel bij de leeftijd horen. Ik lees veel hier maar begin met te ergeren aan de louter negatieve reacties van deze jongeman. Ik houd er overigens niet van om me te ergeren en doe dat dus ook niet zo snel maar ik kan me niet herinneren een positieve noot van deze heer te kunnen vinden. Ik vraag me af of hij wel plezier kan beleven aan deze hobby? Ik zou hem en overigens meerdere leden het advies willen geven om hun sport op een positieve manier te benaderen. Dat geeft veel meer voldoening en plezier.
Ik vind het wel meevallen met Michel, Edwin. Hij is positiever dan je denkt en als hij kritisch is, is dat doorgaans ook positief bedoeld. Aangenaam is daarnaast dat hij behoorlijk onafhankelijk is en zich dus niet zo makkelijk laat beïnvloeden als veel leeftijdgenoten.

Dit hieronder was toch ook de bijdrage van een liefhebber, of niet?
groenteboer wrote:Woow. Zojuist gekeken naar één van de mooiste wedstrijden die ik ooit heb gezien: Georgiev - Boomstra. Gedurende de partij wordt Boomstra positioneel geheel weggevaagd door Georgiev. Voor de poorten van de hel perst Boomstra toch nog een eindspel uit een verschrikkelijke stand.
In het dammeneindspel dat volgt lijkt er lang weinig aan de hand, omdat Georgiev zinloze valletjes bouwt. Maar dit was allemaal tactiek. Met behulp van al deze schijnvangstellingen werd de echte hinderlaag gecamoufleerd.
Georgiev is echt veruit de beste dammer van de wereld op dit moment.

Nog een leuk dingetje: Georgiev heeft precies 100 zetten gespeeld.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 17 december 2011
Image
Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

Wieger Wesselink wrote:
Nou was ik destijds, het gaat over het WK 2005, betrokken bij de eerste inzet van de borden van Shacom en daarnaast de betrokkenheid van Harm (Wiersma). De borden van Shacom hadden mankementen, ik sorteer ze onder "kinderziektes" omdat ze de eerste waren. Dat gebeurt vaker bij de eerste introductie van een nieuwe techniek.

Ik heb geen goed woord over voor het functioneren van Harm tijdens en na het WK 2005. Het gedrag van Harm, tijdens en na het WK 2005 sorteer ik dan ook maar onder kinderziektes. Dat er een koppeling word gemaakt tussen de borden van Shacom van destijds en Harm ontgaat me volledig. Hij had er helemaal niks mee van doen. (punt, period, no comment)
Wieger Wesselink

Peter van Heun wrote: Dat er een koppeling word gemaakt tussen de borden van Shacom van destijds en Harm ontgaat me volledig. Hij had er helemaal niks mee van doen. (punt, period, no comment)
Harm heeft destijds een behoorlijk aantal van die Shahcom borden gekocht. Van genoemde mankementen/tekortkomingen was hij niet op de hoogte gesteld. Valt het kwartje misschien nu?
Post Reply