Waarom geven spelers de punten zomaar cadeau, terwijl Barkel door de klok dreigt te gaan? Wiebren de Vries maakte het wel heel bont door gewoon op te geven. Maar er was ook nog een partij waar maar zo remise wordt gegeven. Ikzelf heb het in de 2e poging (die overigens mislukte) van Ndjofang ook een soort van gedaan (bij de laatste 4 zetten de klok niet meer indrukken, omdat El animal nog maar 2 sec. had ofzo), maar dit is ook de reden dat ik niet meer meedoe aan dergelijke kloksimultaans: het lijkt wel dat er van je verlangd wordt om zo min mogelijk tijd af te snoepen van de simultaangever, laat staan te winnen op de klok, terwijl het toch echt een kloksimultaan is. (ik heb zelfs eens een opmerking van de arbiter gekregen in diezelfde poging van Ndjofang dat het niet sportief was om weg te lopen, terwijl ik de volgende zet zou moeten slaan.. Ten eerste mag ik dat zelf weten (het zou een slimme tactiek kunnen zijn) en ten tweede had ik nooit kunnen ruiken dat El Animal een ruiltje terug zou nemen)
Ook de manier waarop Miksa zijn partij opzet (en continu als de stand weer wat gelijk is getrokken een grafzet aflevert) en het feit dat Hessing maar zo door de klok gaat, zorgen zacht uitgedrukt voor verbazing bij mij..
Maar ja, er waren genoeg partijen waar Barkel zijn tegenstander (ook 1200+'ers) compleet overrompelde, dus al met al wel terecht dat de recordpoging is geslaagd.

WR-poging Marino Barkel 27 augustus 2011
-
- Real name: Michel Stempher
-
Re: WR-poging Marino Barkel 27 augustus 2011
Wiebren gaf niet zomaar op; de notatie is onleesbaar geworden. Hij werd gewoon positioneel ingeblikt.groenteboer wrote:Waarom geven spelers de punten zomaar cadeau, terwijl Barkel door de klok dreigt te gaan? Wiebren de Vries maakte het wel heel bont door gewoon op te geven. Maar er was ook nog een partij waar maar zo remise wordt gegeven. Ikzelf heb het in de 2e poging (die overigens mislukte) van Ndjofang ook een soort van gedaan (bij de laatste 4 zetten de klok niet meer indrukken, omdat El animal nog maar 2 sec. had ofzo), maar dit is ook de reden dat ik niet meer meedoe aan dergelijke kloksimultaans: het lijkt wel dat er van je verlangd wordt om zo min mogelijk tijd af te snoepen van de simultaangever, laat staan te winnen op de klok, terwijl het toch echt een kloksimultaan is. (ik heb zelfs eens een opmerking van de arbiter gekregen in diezelfde poging van Ndjofang dat het niet sportief was om weg te lopen, terwijl ik de volgende zet zou moeten slaan.. Ten eerste mag ik dat zelf weten (het zou een slimme tactiek kunnen zijn) en ten tweede had ik nooit kunnen ruiken dat El Animal een ruiltje terug zou nemen)
Ook de manier waarop Miksa zijn partij opzet (en continu als de stand weer wat gelijk is getrokken een grafzet aflevert) en het feit dat Hessing maar zo door de klok gaat, zorgen zacht uitgedrukt voor verbazing bij mij..
Maar ja, er waren genoeg partijen waar Barkel zijn tegenstander (ook 1200+'ers) compleet overrompelde, dus al met al wel terecht dat de recordpoging is geslaagd.
Welke grafzetten speelde Tomasz allemaal Michel? Of beter gezegd; een leuke analyse van jouw kant is er blijkbaar al... je hoeft het dan alleen maar te posten

En Gerbrand staat bekend dat hij altijd in tijdnood komt...of het nu gewoon dammen is, sneldammen is of zonder klok

Maar goed; Als jij je nu had opgegeven had je vast wel ipv Gerbrand mee kunnen spelen hoor !
edit: tegen Nico verhoef hetzelfde verhaal; notatie onleesbaar en niet te reconstrueren..misschien dat je die partij ook bedoelde met "zomaar remise gegeven" ?
-
Thomas speelt een keer 31-26 waarna uiteraard 22-27 komt.Edwin Twiest wrote:Wiebren gaf niet zomaar op; de notatie is onleesbaar geworden. Hij werd gewoon positioneel ingeblikt.groenteboer wrote:Waarom geven spelers de punten zomaar cadeau, terwijl Barkel door de klok dreigt te gaan? Wiebren de Vries maakte het wel heel bont door gewoon op te geven. Maar er was ook nog een partij waar maar zo remise wordt gegeven. Ikzelf heb het in de 2e poging (die overigens mislukte) van Ndjofang ook een soort van gedaan (bij de laatste 4 zetten de klok niet meer indrukken, omdat El animal nog maar 2 sec. had ofzo), maar dit is ook de reden dat ik niet meer meedoe aan dergelijke kloksimultaans: het lijkt wel dat er van je verlangd wordt om zo min mogelijk tijd af te snoepen van de simultaangever, laat staan te winnen op de klok, terwijl het toch echt een kloksimultaan is. (ik heb zelfs eens een opmerking van de arbiter gekregen in diezelfde poging van Ndjofang dat het niet sportief was om weg te lopen, terwijl ik de volgende zet zou moeten slaan.. Ten eerste mag ik dat zelf weten (het zou een slimme tactiek kunnen zijn) en ten tweede had ik nooit kunnen ruiken dat El Animal een ruiltje terug zou nemen)
Welke grafzetten speelde Tomasz allemaal Michel? Of beter gezegd; een leuke analyse van jouw kant is er blijkbaar al... je hoeft het dan alleen maar te posten
En Gerbrand staat bekend dat hij altijd in tijdnood komt...of het nu gewoon dammen is, sneldammen is of zonder klok
Maar goed; Als jij je nu had opgegeven had je vast wel ipv Gerbrand mee kunnen spelen hoor !
edit: tegen Nico verhoef hetzelfde verhaal; notatie onleesbaar en niet te reconstrueren..misschien dat je die partij ook bedoelde met "zomaar remise gegeven" ?
Thomas speelt na Marino's offer en doorloop naar 38 een keer 27-21 waar 44-40 toch echt voor de hand ligt (doorlopen mag niet en dus moet zwart offeren).
Thomas speelt later 26-21 en 16-11 ipv eerst dam te halen.
Hij speelt dus een hoop zwakke zetten voor iemand van zijn niveau. Maar goed, vele dammers hebben van die dagen dat je werkelijk niets ziet achter het dambord (ik in elk geval wel). En zo'n dag had Thomas blijkbaar ook.
Hoe dan ook, geluk heb je nodig bij een kloksimultaan. Als niemand blundert en iedereen die dag op zijn sterkst speelt, lukt het niet. Marino's eerste poging faalde om die reden. Marino verliest nu van de allerzwaksten (althans, qua rating) door knulligheden, maar geen hond die daar wat van zegt. Dat is nu eenmaal de charme van een kloksimultaan, het gaat nooit zoals gepland.
Marino: geweldige prestatie, 40 borden!!! Gefeliciteerd.
Groet, Anton
- Hanco Elenbaas
Het Parool, 24 september 2011