Maar niet voor junioren algemeen.Alex wrote:Als je goed genoeg bent voor de HF NK vrouwen, ben je eigenlijk te sterk voor de HF NK meisjes.jati2000 wrote: Behalve als ze HF NKvrouwen wil doen?

Nieuwe opzet HF NK
Re: Nieuwe opzet HF NK
HF NK junioren valt toch alleen samen met de nacompetitie? En als ik het goed begrepen heb, zou daar een mouw aan te passen zijn.jati2000 wrote:Maar niet voor junioren algemeen.Alex wrote:Als je goed genoeg bent voor de HF NK vrouwen, ben je eigenlijk te sterk voor de HF NK meisjes.jati2000 wrote: Behalve als ze HF NKvrouwen wil doen?
5 maart is laatste dag HF NK vrouwen en eerste ronde HF NK junioren volgens de damkalender.Alex wrote: HF NK junioren valt toch alleen samen met de nacompetitie? En als ik het goed begrepen heb, zou daar een mouw aan te passen zijn.
Echter hoe, wat of waar de HF NK vrouwen gespeeld wordt is mij nog niet bekend.
Maar niet voor internationale wedstrijden zoals het EK of WK meisjes. Aangezien je je moet plaatsen via het NK moet iemand die niet automatisch in de finale zit eerst de halvefinalewedstrijden spelen.Alex wrote:Als je goed genoeg bent voor de HF NK vrouwen, ben je eigenlijk te sterk voor de HF NK meisjes.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
En dat vind ik dus totaal onnodig. Als je jong bent, of vrouw, of allebei, dan heb je je eigen kampioenschap. Ben je daar naar eigen mening te groot voor gegroeid, dan kun je meedoen aan het NK Algemeen. Deelname op twee fronten hoeft door de KNDB niet gefaciliteerd te worden.kneeltje wrote:Ondanks je ironische bedoeling van deze reaktie sla je de plank totaal mis, Jan Pieter. Vanaf dit jaar is het mogelijk voor elk jeugdlid om in zijn eigen leeftijdscategorie uit te komen en in een oudere leeftijdscategorie. Kijk maar eens goed op de damkalender. Ook meisjes kunnen zowel (in hun eigen leeftijdscategorie) meedoen aan de algemene en aan de meisjeskampioenschappen en hoeven niet meer een keuze te maken.Jan Pieter wrote:[ironie]Het is nog veel erger. De wedstrijden voor pupillen, aspiranten en junioren vinden op dezelfde data plaats. Een enthousiaste pupil kan dus niet eens aan alle jeugdkampioenschappen deelnemen. Wat al jaren gebruik is in elke normale sport, dreigt nu ook in de damwereld te gebeuren: spelers moeten een keuze maken tussen het pupillen-, aspiranten- junioren-, en seniorenkampioenschap. Schandaal![/ironie]henk stoop wrote:Ik was vandaag bezig met het opstellen van de damkalender voor de Culemborgse dammers en constateerde tot mijn schrik dat de laatste ronde gelijk is aan de eerste speeldag HF NK junioren.
De meeste junioren moeten dus een keuze maken.
Bij de samenstelling van de damkalender moet je niet naar de veeldammers kijken, maar naar de weinigdammers. Dat zijn de leden die je het eerst kwijt kunt raken.
PJ: In de nieuwe opzet wordt beide geregeld. Er wordt ruimte gemaakt voor breedtesportimpulsen en de mogelijkheden voor de toppers om in een hogere leeftijdscategorie blijft bestaan. Een win-win situatie lijkt me.
Ook in andere sporten is het de gewoonte om jonge talenten mee te laten doen in hogere leeftijdscategorien. Het wordt minder gedaan, omdat men tegen fysieke problemen oploopt die je met dammen nu eenmaal niet hebt.
Ook in andere sporten is het de gewoonte om jonge talenten mee te laten doen in hogere leeftijdscategorien. Het wordt minder gedaan, omdat men tegen fysieke problemen oploopt die je met dammen nu eenmaal niet hebt.
-
Het gelijk vallen van de HF NK junioren met de HF NK senioren vind ik al niet kunnen, maar het gelijk vallen met de barrage van de nationale competitie vind ik nog veel erger.kneeltje wrote:Nadat de damkalender was vastgesteld, met daarin verwerkt de nieuwe opzet van de jeugd pk's, werd door de bondsraad het voorstel mbt de halve finale senioren goedgekeurd en moest deze ingevoegd worden. In eerste instantie wilde een gedeelte van het KNDB bestuur schuiven met de HF junioren, iets waar o.a. de jeugdcommissie en het bestuurslid jeugdzaken niet mee eens waren. Er zijn diverse alternatieven bekeken, maar door de krapte op de damkalender (koninginnedag, kerst en nieuwjaar vallen dit jaar ook nog eens op een zaterdag) was elk alternatief minder. Besloten is daarna om de overlapping te laten staan, en voor elk probleemgeval met junioren een passende oplossing te zoeken.
Met andere woorden: dit is voor de (waarschijnlijk slechts enkele) junioren geen enkele reden om zich op te geven voor beide toernooien.
De KNDB laat regelmatig blijken dat ze de nationale competitie haar belangrijkste competitie vindt. Daar hoort de barrage bij. Natuurlijk is maar een klein deel van de leden hierbij betrokken, maar de clubs en spelers die het betreft zijn daar wel ernstig door gedupeerd.
Beide problemen kunnen met een simpele aanpassing van de damkalender worden opgelost:
HF junioren op 2 en 9 april.
HF aspiranten (en eventueel andere categoriën) op 26 februari en 5 maart.