Edwin Twiest wrote:Ronde 7, dinsdag 12 juli 2005
Palmans, Maikel - Ludwig, Wouter 1-1
Slotboom, Danny - Merkus, Daniël 1-1
Meurs, Pim - Bruijn, Ernst-Jan de 1-1
Stork, Patrick - Leijenaar, Klaas-Hendrik 1-1
Derkx, Boudewijn - Tuijtel, Stijn 1-1
Wong, Hin - Zweerink, Jochem 1-1
Is niet bedoeld als kritiek bedoeld naar de spelers maar deze score is vreselijk. Kan me niet schelen dat het misschien inhoudelijk verantwoorde remises zijn maar het blijft beroerd. Al die eentjes....
Waarom ga je gewoon niet een dagje op bezoek, Klareveld.
Dan kan jezelf zien hoe er wordt gespeeld.
Is het nu echt nodig om op deze draad ook weer te klagen over remisespelen?
Edwin Twiest wrote:Ronde 7, dinsdag 12 juli 2005
Palmans, Maikel - Ludwig, Wouter 1-1
Slotboom, Danny - Merkus, Daniël 1-1
Meurs, Pim - Bruijn, Ernst-Jan de 1-1
Stork, Patrick - Leijenaar, Klaas-Hendrik 1-1
Derkx, Boudewijn - Tuijtel, Stijn 1-1
Wong, Hin - Zweerink, Jochem 1-1
Is niet bedoeld als kritiek bedoeld naar de spelers maar deze score is vreselijk. Kan me niet schelen dat het misschien inhoudelijk verantwoorde remises zijn maar het blijft beroerd. Al die eentjes....
Waarom ga je gewoon niet een dagje op bezoek, Klareveld.
Dan kan jezelf zien hoe er wordt gespeeld.
Is het nu echt nodig om op deze draad ook weer te klagen over remisespelen?
Henk, ik bedoel dit niet als kritiek op de spelers. Dat had ik ook duidelijk geschreven. Als ik lees wat Thijssen, Tsjizjov en Schwarzman schrijven over het damspel en als ik dan de scores zie van een NK junioren dan kan ik niet anders dan concluderen dat het damspel met de huidige telling geen toekomst heeft.
Niets tegen de huidige generatie junioren. Gewoon een oprecht gevoel dat het damspel (als Prof-Sport) geen toekomst heeft met de huidige differentiatie.
Feit lijkt gewoon dat als de krachten dichtbij elkaar liggen het damspel in 70% van de gevallen remise wordt.
Nogmaals: het is niet mijn bedoeling om mensen te beledigen en/of te bekritiseren. Ik denk dat er gewoon echt een probleem is... we kunnen wel onze kop in het zand steken (Edwin Twiest) maar dan zal de KNDB elke 2 jaar 1000 leden minder tellen zoals nu al een tijd de trend lijkt. Uberhaupt kun je sowieso al sterke vraagtekens stellen bij de 5000 leden die er de afgelopen jaren zijn verloren...
Ik ben het helemaal met Klareveld eens: dit spel is ten dode opgeschreven. Geef 12 jongeren met een goed gezond verstand en behoorlijk talent allemaal dezelfde opleiding en laat ze een toernooi tegen elkaar spelen. Het gevolg is slechts 21% winstpartijen. Aan de spelers ligt het niet, laat dat duidelijk zijn. Zij willen wel, maar ze spelen gewoon een remisespel. Hebben jullie Meurs - De Bruijn van vandaag nagespeeld? Zwart wordt volkomen van het bord gespeeld. Wit vlucht door een dubbel offer en bereikt knap een 4-om-1 die, zoals zo vaak, niet gewonnen is. Wit wordt hiervoor beloond met hetzelfde aantal punten als zwart. Vinden jullie dit recht doen aan het vertoonde spel? Ik niet...
Volkomen terecht ja, het afspel was al eerder analytisch uit maar gemist door Pim. Als hij dat niet pakt, jammer dan. Verder vergeet je te vertellen Guido dat 2 andere partijen vlak na zet 40 remise werd gegeven, kijk eens naar de angst van Palmans, dat verklaart veel remises. Meurs wint het toernooi trouwens met zeker 2 punten voorsprong.
Ik heb de 6 remises even snel doorgenomen. Hele volwassen partijen. Daar ligt het probleem niet
- een aantal partijen duidelijk uit de categorie mapjes-dammen (Wong-Zweerink; Palmans-Ludwig).
- een wat flauwe ruil-remise (Stork-Leijenaar)
- Derkx-Tuytel. Een originele partij met 2 spelers die "zelf dingen uitvinden". Geen verbreking van het (traditionele) remise evenwicht alhoewel ik het zeer teleurstellend vindt dat in de slotstand remise wordt gegeven. Alle spanning is nog aanwezig. Zwart lijkt kansjes te hebben.
- Slotboom-Merkus. Hier zie je dus de onrechtvaardigheid van het spel. Slotboom neemt veel (te veel) risicos maar krijgt te taaie Merkus op een schijfje achterstand... maar uiteraard is er compensatie en blijft alles binnen de 1-1 perken.
- Meurs-De Bruijn! Mooie partij. Veel risicos van De Bruijn en hij krijgt vol lik op stuk. Een veegje van Meurs Echter... alles binnen de grenzen van de (traditionele) gelijkwaardigheid (tuurlijk zal Meurs wel ergens analytische winst gemist hebben). Jammer en doet geen recht aan deze partij. Dit was dus een mooie 7-3 ofzo geweest.
NOGMAALS: geen disrespect voor spelers en orga. Het spel is gewoon verfijnder dan we nu tot uitdrukking brengen in de score.
we komen met een beetje goede wil tot 3 winstvarianten! Need i say more? Maar goed, 7-3 of 8-2 was een terechte uitslag geweest. Voor iedere slappe remise van Palmans, gewoon 1-1. Dat terwijl hij de 1e ronde zo goed en spannend speelde tegen Boudje