WK 2005 te Amsterdam

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

blondegod wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
discrimination.
racisme
Het gaat hier toch duidelijk om een falende arbiter? en niet om racisme oid.
Zo wordt het wel opgevat in Senegal. Samb zei dat die arbiter uit Estland het al het hele toernooi op hem heeft gemunt.

De algemene opinie over Jahu is dat het een waardeloze scheidsrechter is. Maar dat wisten ze in Zwartsluis ook al.
Sijbrands heeft toen zijn ongenoegen duidelijk laten blijken over Jahu.
De FMJD moet zich hoognodig eens gaan afvragen of die Technische Commissie, die scheidsrechters aanwijst, wel goed functioneert.
pietervdvorm

Post by pietervdvorm »

Cor van Dusseldorp wrote:
pietervdvorm wrote:Merkwaardige taferelen bij Samb - Schwarzman. Blijkbaar wilde tijdnood en ik vraag me af of de zetten juist zijn ingevoerd.

Image

In deze stand (zwart aan zet) heb ik het idee dat zwart niet verloren kan staan. 40... 19-24? is in elk geval niet goed. Misschien schrok Schwarzman van de dreiging 38-32 en 39-34... Na 41. 10-5 is 16-21?? wel een heel merkwaardige zet. Als wit toch vier schijven mag slaan, waarom dan niet over 23, 22, 21 en 37 naar 42?

Ik vraag me af wat de zwarte stand waard is na bijv. 40. ... 9-14. Met het idee om op 41. 10-4 koelbloedig 12-18 te spelen.
De slag naar 42 is toch wel verrassend (was mij niet opgevallen). Na 9-14 10-4 12-18 kan al 38-32 en 39-34.
Lezende vanaf het scherm (ik heb helaas geen dambord in huis) denk ik dat na 9-14 (10-4 12-18, 38-32 x, 39-34 enz.) de kansen inderdaad aan wit zijn en mogelijk staat wit gewonnen. Maar zo duidelijk lijkt het me niet. De witte dam is immers tamelijk duur... En zeker in tijdnood is het allemaal niet zo gemakkelijk. Die afwikkeling met 39-34 bijv., welke twee schijven sla je met je witte dam? Onder de druk van de klok! Met 9-14 had zwart m.i. praktische kansen behouden.

En een paar zetten terug: wit breekt door ten koste van twee schijven, terwijl zwart een vang (3x1) klaar heeft staan, met een schijf op 37. Ik volgde de partij via internet, en eerlijk gezegd had ik het idee dat de afwikkeling eerder kansen gaf aan zwart dan aan wit...

Overigens: Ik waardeer het, Cor, dat je met mij naar de stand kijkt. Wat mij (als huisdammer) opvalt, is dat er op het forum slechts door een paar mensen inhoudelijk wordt ingegaan op de partijen. Door jou, Jameson(!!), Wieger, Kosmos, Hanco en nu vergeet ik er misschien nog een of twee, maar meer zullen het er niet zijn. Hun bijdragen stel ik erg op prijs!
Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL »

A. GETMANSKI-N. SAMB

En 1970 au championnat d'URSS. TCHEGOLEV-RATS --

TCHEGOLEV s'est trompé de prise. RATS lui a fait remarquer. Retours et avancées de mouvements avec la panique qui s'installa impliquèrent la chute du drapeau pour RATS. L'arbitrage avait validé la victoire de TCHEGOLEV. Mais la commission d'appel a annulé ce verdict et a désigné RATS comme étant le vainqueur de ce match. Elle se basait sur le fait que c'est la mauvaise prise (un au lieu de deux)de TCHEGOLEV qui a entraîné ce litige.
---
Je vous joins la traduction IMPARFAITE du logiciel BABELFISH an anglais.
Article tiré du site www.shashki.com
--

Championship OF THE USSR 1970. 10 fucoids, the party Of Shchegolev - Rats. After the error of white Rats is carried out the impact, but, fearing to miss victory, for a long time it thinks and falls into the second time-trouble. I continue To cite The article Of shausa ("Cartridges", № 2-1971): "... in the openly won position it hastily beats one cartridge instead of two. Shchegolev as the answer squeezes its hours. Rats, anything understanding, releases the hours Of shchegoleva. Shchegolev again includes its hours. After being dismantled, Rats beats majority. But flag on its hours falls. And one motion remained not made! Judges include victory To shchegolevu ".
Before the last (17th) stage, i.e., almost the week of spustya(!!), "... the federation of the cartridges OF THE USSR revoked the decision of judical board... after perceiving in the actions Of shchegoleva the disturbance of rules. They decreed: to pereinrat' party, beginning from the questionable moment, after adding Ratsu of 5 seconds of time. Rats gained victory ".

To me it is difficult to judge, rights there was Shchegolev, which silently squeezed hours. Besides it, it goes without saying, made neither two nor three it was running in a row. Nevertheless, "in a sense" - legally - accepted then by the federation of the cartridges OF THE USSR the solution is the precedent, to which could be oriented the judges of the present championship of peace.

It remains to add that the championship OF THE USSR in 1970 was passed - to Tallin-n-n-n-n- e, and one of the deputies chief judge it was - To kh.Yakhu.
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!
Hanco Elenbaas

Re: Getmanski - Samb ....

Post by Hanco Elenbaas »

Michele_Borghetti wrote:Any news about what decide the jury d'appel about the game Getmanski - Samb?
Achfaaq Mohamedjoesoef told me that the restart of Getmanski - Samb is planned for this evening 20:00 o'clock.
According to Achfaaq the Russian version (given by AS, Alexander Soerkov, on Shashkiforum) of the incident between Samb and Getmanski is discutable, dubious. There are several different stories.

Ndiaga Samb is not sure yet if he is willing to play this evening. He wants to talk it over with Issa Mbaye, president of the Senegal Draughts Federation, who yesterday and the day before yesterday advised Ndiaga not to play.

In the mean time everyone had the opportunity to analyse the position after 48 moves and the last conclusion of some grandmasters is that the result probably will be remise+ for Samb.
ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap »

Ben Anoniem wrote:No, it's about a falling flag (peper: het gaat hier om een vlag, die gevallen is).
That player loses (peper: die speler verliest)

So Samb wins (peper: Samb wint)

If not, other motives (like racism) are playing (peper: zo niet, is prake van een of andere vorm van discriminatie).
English is also an art.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Wordt Getmanski zo zoetjes aan niet gemangeld door Valneris?
Dammertje

Post by Dammertje »

Nasevitch slaat weer aan het offeren...
kleine trap

Post by kleine trap »

de hoofdprijs gaat naar bush.
Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem »

Gerardus wrote:
Eric Sanders wrote:
Ben Anoniem wrote:Zie ook Gérard, die met een paar verlofdagen boven in het WK meedraait, terwijl beroepsschuivers als Heusdens, Clerc en HaJansen nu zinloos thuis zitten te oefenen.
Ik zou wel eens willen weten wat Zjeeraar klaar zou kunnen spelen als hij een jaartje serieus zou gaan dammen. Als je met elke twee weken een potje dammen al zo lang in de wereldtop meedraait, dan moet je toch wereldkampioen kunnen worden als je er even echt voor gaat zitten?
Zeg dat wel. Wat me opvalt, is dat hij iedere keer zo snel mogelijk de theorie omzeilt, zodat de tegenstader op eigen kracht verder moet.
Ook vandaag is Gérard weer de beste Nederlander.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

De strijd is, twee rondes voor het einde, gestreden.

Met twee gelijkwaardige remises wordt Tsjizjov voor de tiende maal wereldkampioen. En er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Rus, met de wereldtitel in zicht, een minremise zou scoren of zelfs een partij zou verliezen.

Een mooi toernooi, goed georganiseerd, prima website. Partijen goed te volgen voor mensen thuis en op het werk. (Hoewel dat laatste: ik kan/mag java niet downloaden op mijn werk; vreemd genoeg kon ik de live partij wel volgen, de overige duels niet.)

Arbitrage kan beter. Volgende keer Wiebo Drost hoofdarbiter!
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Image
Georgiev-Thijssen

Op de 82e zet is in deze stelling remise overeengekomen, met nog 7 seconden(!) bedenktijd voor Thijssen, tegen 2 minuten voor Georgiev. Daar komt Kees dus erg goed mee weg. Al moet ik er meteen bij zeggen dat ik de sudden death na 3 uur bedenktijd bijzonder lomp vind, dus ik kan deze geste van Georgiev wel waarderen.

Misschien nog aardig om te vermelden is het volgende: van Frank Teer heb ik gehoord dat de arbiters besloten hebben om het noteren van zetten verplicht te stellen totdat je minder dan 1 minuut overhebt.
Last edited by Wieger Wesselink on Fri Oct 21, 2005 20:55, edited 1 time in total.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Eric van Dusseldorp wrote:De strijd is, twee rondes voor het einde, gestreden.
In theorie kunnen er nog drie mensen wereldkampioen worden.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

Wieger Wesselink wrote:Image
Georgiev-Thijssen

Op de 82e zet is in deze stelling remise overeengekomen, met nog 7 seconden(!) bedenktijd voor Thijssen, tegen 2 minuten voor Georgiev. Daar komt Kees dus erg goed mee weg. Al moet ik er meteen bij zeggen dat ik de sudden death na 3 uur bedenktijd bijzonder lomp vind, dus ik kan deze geste van Georgiev wel waarderen.
Kees werd op zijn riskante tijdsverdeling gewezen door omstanders. De reactie van Kees: "Ik heb toch 75 zetten gedaan?" Kees was zich er niet bewust van dat er een maximum aan de speelduur zit............
Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem »

Wieger Wesselink wrote:dat de arbiters besloten hebben om het noteren van zetten verplicht te stellen totdat je minder dan 1 minuut overhebt.
1. Op straffe van?

2. Hoe gecontroleerd?
Last edited by Ben Anoniem on Fri Oct 21, 2005 21:08, edited 1 time in total.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Peter van Heun wrote: Kees werd op zijn riskante tijdsverdeling gewezen door omstanders. De reactie van Kees: "Ik heb toch 75 zetten gedaan?" Kees was zich er niet bewust van dat er een maximum aan de speelduur zit............
De nieuwe regels voor de bedenktijd zijn ongetwijfeld uitvoerig besproken voor aanvang van de eerste ronde [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Post Reply