Burleson niet blij met nieuwe naam Srefidensi Open
12/11/2013 - Guillano Bruce

dWT archief - Het vernoemen van de Srefidensi Open naar oud-voorzitter Raj Narain, heeft kwaad bloed gezet bij enkele dammers.-.
Paramaribo - De Surinaamse Dambond heeft besloten de naam van Raj Narain te verbinden aan zijn Srefidensi Open. Daarvoor is gekozen, omdat de oud-voorzitter het evenement (14-29 november in De Schakel) sponsort.
De naamsverandering zit niet iedereen lekker. Eén daarvan is de meervoudige landskampioen Guno Burleson. Nu het toernooi naar Narain vernoemd is, twijfelt de topper over zijn participatie. "Ik weet het nog niet zeker. En als ik wel meedoe, zal ik op die dag zelf besluiten op welke wijze ik mee zal doen. Als ik in de prijzen val en ik een trofee krijg met Narain's naam erop dan haal ik die weg. Of misschien dat ik zelf geen prijs in ontvangst neem", benadrukt de Internationaal Meester. Het enige dat hem op andere gedachte zou kunnen brengen is zijn liefde voor de sport.
De sneldamkampioen vindt het niet kunnen dat de naam van de oud-voorzitter aan het toernooi wordt verbonden gezien zijn verleden. "Narain heeft de dammerij zoveel schade berokkend. Hij moet ver weg blijven van het dammen", windt Burleson zich op.
De dammer lijkt niet alleen te staan. Ook andere clubleden van Suriname Tulip en andere verenigingen zijn niet blij met de nieuwe naam van het toernooi. Net als Burleson geven ze aan dat ze mogelijk niet of onder protest zullen meedoen. Marcel Oostburg van de straatdamvereniging The Dragon is niet helemaal blij met de nieuwe naam. "Maar als de man het toernooi sponsort ... wat moet ik dan zeggen?" vraagt hij zich af.
Verregaand
SDB-voorzitter Robur Levens vindt dat de boosheid van Burleson te ver gaat. Hij erkent evenwel dat onder voorzitterschap van Narain de bond moeilijke tijden heeft doorgemaakt. "Ik was toen ook in de oppositiegroep, maar persoonlijk had ik geen problemen met meneer Narain. Het ging strikt om damtechnische zaken", legt hij uit. "Maar als nu blijkt dat de man via sponsoring wat terug wil doen voor de sport, dan is er toch geen vuiltje aan de lucht?" stelt hij retorisch. Bovendien is het volgens Levens niet de eerste keer dat een toernooi de naam van een sponsor krijgt. "Dat hebben we ook gehad bij de Roethof Open."
Dat er een mogelijke boycot dreigt, laat Levens koud. "Dat zullen we wel zien en daarna evalueren. Als hij (Burleson) niet meedoet, zou ik het wel jammer vinden." De voorzitter gaat er vanuit dat titelverdediger Gerson Bendt normaal van de partij is. "Hij heeft me dat zelf gezegd toen hij zijn wisseltrofee inleverde."
De open begint donderdag om zeven uur 's avonds. De andere speeldagen zijn 15, 18, 19, 20, 21, 27, 28 en 29 november. De winnaar krijgt 400 US dollar. Voor de semikampioen tot en met de vijfde plaats is respectievelijk 250, 150, 125 en 75 dollar gereserveerd.-.