Het is triest wat er allemaal in Birma gebeurd is. De cycloon Nargis heeft flink huisgehouden en het dodental nadert al de 80.000. Het is moeilijk voor te stellen. 80.000 mensen dood door een stomme cycloon. Dat is een groot voetbalstadion vol met mensen, en dat in een land waar de bevolking het toch al zo zwaar had. De wereld wil te hulp schieten, maar dat loopt niet zo vlot vanwege het regime in Birma zelf. Ze willen geen pottenkijkers in het land. Men vraagt zich hier in Nederland af of geld storten op giro 555 veel zin heeft. Komt het wel goed terecht? Bij twijfel toch maar storten, als je het kunt missen. Die mensen verdienen het om geholpen te worden. Het land is qua ontwikkeling te vergelijken met Thailand, zo’n 40 jaar geleden. Mooi authentiek Azië! Het is het land met de grootste tempeldichtheid. Wat is er van in tact gebleven vraag ik me dan af. De meeste mensen zijn straatarm, maar tijdens het belangrijkste feest van het land, het Burmese New Year Waterfestival, Thingyan, (in Thailand heet het Songkran), gaan ze allemaal uit hun dak! Iedereen mag iedereen nat maken, nat spetteren, nat spuiten en ze staan zelfs met brandslangen aan de kant van de weg om voorbijgangers de volle laag te geven. Een reiservaring om nooit te vergeten. Ook mooi om te zien was dat er ook in Myanmar (sinds 1989 de officiële naam voor Birma) flink gedamd wordt. Volgens mijn Birmese gids is het ook in Birma een populair spelletje, maar helaas op het 64 veldenbord. Hieronder een paar foto’s uit een rondreis van april 2002.

Voorbijgangers krijgen er van langs in de straten van Yangon (Rangoon)

Iedereen gaat uit z'n dak. Het lijkt wel een oorlog van vreugde

Hele families reden in open wagens om besprenkeld en bespoten te worden!

Serieuze dammers aan het werk in Mandalay (700 km ten Noorden van Rangoon)

Deze toeschouwer dacht ook verstand van het spelletje te hebben...

Mandalay, gelegen aan de mooie Irrawaddy rivier waarin nu dagelijks heel wat lijken in ronddrijven...