Hier schiet de 50-zettenregel zijn doel natuurlijk voorbij. Het lijkt me wijs om de regel zo aan te passen dat ook remise overeengekomen mag worden wanneer er een dun eindspelletje op bord staat, bijv. maximaal 6 stukken waaronder tenminste 1 dam.
Inderdaad, de zet 48-43?? is nu ineens normaal en 19-23 een babyplakker erin brengen is ineens geniaal als Wieger de door hem verguisde 50-zetten-regel aanvalt, weinig objectief allemaal. Jan Pieter scoort het punt, eerlijk is eerlijk.Jan Pieter wrote:Vorig jaar schreef je over de 8-om-8 waarin G.Jansen en H.Meijer op het NK 2002 remise overeenkwamen (en over nog wat andere standen): "Als je er 30 seconden naar kijkt kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat het volstrekt uitgebluste stellingen zijn."Wieger Wesselink wrote:Clerc speelde op een uiterst gemene finesse, waardoor de meest voor de hand liggende zet 42.48-43 werd verhinderd. Dat is toch geen ongewone gang van zaken? Ik denk overigens dat we beter aan Rob Clerc zelf kunnen vragen of hij zonder de 50-zetten regel remise zou hebben aangeboden.
Ik ben natuurlijk geen grootmeester, maar volgens mij is de 8-om-8 bij Jansen-Meijer ongeveer net zo spannend/saai als de 8-om-8 bij Heusdens-Clerc, en ik vermoed dan ook dat jouw zo verschillende oordeel meer ingegeven wordt door de wil om de 50-zettenregel aan te vallen dan door een objectieve taxatie van de stand. Helaas valt zoiets nooit te bewijzen. Het blijft een welles-nietes-spelletje.
Het verplicht doorspelen is een uitstekende straf voor het oersaaie risicoloze geschuif van vooral Clerc in deze partij.Jan Pieter wrote:Na slechts 47 zetten was de stand bij Clerc-v.d. Akker:
Hier schiet de 50-zettenregel zijn doel natuurlijk voorbij. Het lijkt me wijs om de regel zo aan te passen dat ook remise overeengekomen mag worden wanneer er een dun eindspelletje op bord staat, bijv. maximaal 6 stukken waaronder tenminste 1 dam.
Vind ik ook. Het komt vrijwel nooit voor dat al op de 47e zet slechts dam en schijf tegen dam en schijf op het bord staan. Dan moet er wel erg gehakt zijn en dat is ook het geval. Gewoon maar doorspelen tot de 50e zet dus.Kosmos wrote:Het verplicht doorspelen is een uitstekende straf voor het oersaaie risicoloze geschuif van vooral Clerc in deze partij.Jan Pieter wrote:Na slechts 47 zetten was de stand bij Clerc-v.d. Akker:
Van de overwinningen van de Bal en Kees werd ik erg enthousiast en dan speel je daarna zo'n Clercpotje na, wat een contrast.
Tjalling, ik vind het prima dat je met dit standje jouw gelijk omtrent de 50 zetten regel probeert aan te tonen. Maar zoals gezegd vind ik dit standje erg verraderlijk. Daarom gaat het mij te ver om te concluderen dat Ron Heusdens dankzij de 50 zettenregel heeft verloren, en nog wel door een 'babyplakker'. De voorbeelden van Jan Pieter vind ik overtuigender. De vraag of de 50 zettenregel structureel meer winstpartijen oplevert wordt hiermee echter niet beantwoord.Kosmos wrote: Inderdaad, de zet 48-43?? is nu ineens normaal en 19-23 een babyplakker erin brengen is ineens geniaal als Wieger de door hem verguisde 50-zetten-regel aanvalt, weinig objectief allemaal. Jan Pieter scoort het punt, eerlijk is eerlijk.
Makkelijk zelfs, Hanco!Hanco Elenbaas wrote:Tussenstand na 59 stemmen:
1. Alexander Baliakin 35% [ 19 ]
2. Kees Thijssen 13% [ 8 ]
3. Ron Heusdens 8 % [ 5 ]
4. Rob Clerc en Erno Prosman 6% [ 4 ]
6. Marino Barkel, Gérard Jansen, Niek Kuijvenhoven en Auke Scholma 5% [ 3 ]
10. Jeroen van den Akker en Tanja Chub 3% [ 2 ]
12. Gerrit Boom, Hans Jansen en Hein Meijer 1% [ 1 ]
En toch zal het me verbazen als Kees niet makkelijk Kampioen blijft.
De op een puntje uit zijnde Hein werd gisteren heel mooi gedeklasseerd. Dat schijnt de laatste tijd gebruikelijk te zijn in de onderlinge oefenpartijtjes.Kosmos wrote:Makkelijk zelfs, Hanco!Hanco Elenbaas wrote:Tussenstand na 59 stemmen:
1. Alexander Baliakin 35% [ 19 ]
2. Kees Thijssen 13% [ 8 ]
3. Ron Heusdens 8 % [ 5 ]
4. Rob Clerc en Erno Prosman 6% [ 4 ]
6. Marino Barkel, Gérard Jansen, Niek Kuijvenhoven en Auke Scholma 5% [ 3 ]
10. Jeroen van den Akker en Tanja Chub 3% [ 2 ]
12. Gerrit Boom, Hans Jansen en Hein Meijer 1% [ 1 ]
En toch zal het me verbazen als Kees niet makkelijk Kampioen blijft.
Ik moet toegeven, de eerste twee partijen: Dat lijkt erop: Klasse!
Go Kees go!