Piet Bouma wrote:Mijn insteek over de plusjes en de techniek daarachter is denk ik wat anders. Ik zie het nog steeds als hetzelfde spel al zitten er een paar andere regeltjes bij. Maar meerslag gaat nog steeds voor, slaan is verplicht en op de damlijn krijgen we een dam.
De techniek probeer ik nu te “vinden” in de plus-eindspelen, die tijdens het WK zijn ontstaan. Want dat is het hoogste niveau waarop gespeeld wordt en ook het niveau waar de remisegrens het hoogste is.
En ik verdeel de plusjes daarbij momenteel in drie categorieën:
a) de plus na een gemiste (overmachts)winst. Voorbeelden zijn hiervan Schwarzman – Buzinskij en Valneris – Mogilianski.
b) de plus in een partij waarbij je net niet de (overmachts)winst pakt. Voorbeelden Valneris – Seck en Baliakin – Silva.
c) de plus, die meer per “toeval” ontstaat (Dul – Georgiev, blunder:plus weggeven) misschien het beste te vergelijken met de verliespartij van Schwarzman tegen Getmanski (blunder terwijl de partij remise was). Onder het toeval schaar ik tot dusver ook nog maar even de partij Boomstra – Mogilianski. Daar ontstaat een plusremise vanuit een vrijwel gelijkwaardige stelling. Al zou je met nader onderzoek misschien ook kunnen concluderen dat situaties waarbij het (laatste) tempo beslissend is voor plus, mogelijk vergelijkbaar is met een gewone partij waarbij het hebben zo’n (laatste) tempo ook beslissend kan zijn.
Het zal duidelijk zijn dat de situaties a en b (groot voordeel) voor mijn gevoel het meest aansluiten op de waardering naar een plusje toe en het oordeel “terecht”.
Hoi Piet,
Klasse dat je op deze manier probeert om de huidige plusremises op waarde te schatten.
Helaas zijn er weinig dammers die hierop reageren. Het kritisch zijn zit in ons karakter, positief-krtitisch helaas veel minder.
Wellicht dat anderen jou ABC-verdeling wel willen toetsen op de gewone overwinningen. Zodat het percentage plusremises in de C-categorie straks daarmee, voor een betere beoordeling, kan worden vergeleken.
Overigens blijft het natuurlijk jammer, zoals Ildjarn opmerkte, dat er nog geen computer-programma is die een notabene officiele uitslag, hoe minimiem ook soms qua waarde, op computer-theoretisch analytische waarde kan schatten.