Erno breekt het wereldrecord blindsimultaandammen

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Klaas van der Laan wrote:Wat lees ik dan in een verslag van Erik Hoogendoorn vandaag in Hoofdlijn: "Een geweldige prestatie die wellicht een wisseling van de wacht markeerde!" "Een enkeling pinkt een traantje weg. Een nieuw tijdperk is aangebroken!". Hier klinkt iets door van een lang onvervulde wens.
Persoonlijk heb ik niet gezien dat er traantjes zijn gepinkt, maar ik kan het me goed voorstellen. Anders dan bij Sijbrands, waar je weet dat het record gebroken gaat worden als de maestro tenminste niet dood neervalt (we zijn misschien wat te veel verwend door hem), was de spanning bij Erno tot het laatste moment voelbaar. Vandaar de enorme ontlading meteen na afloop, die zichtbaar was in het NOS-journaal en die nu ook doorklinkt in het verslag van Erik. Met een anti-Sijbrands houding heeft dit niets te maken.
Vergelijk het met een voetbalwedstrijd waar de emoties ook veel groter zijn wanneer in de slotminuut de winnende treffer wordt gescoord dan wanneer er al tijden een 4-0 voorsprong op het scorebord prijkt.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Klaas van der Laan wrote:Wat lees ik dan in een verslag van Erik Hoogendoorn vandaag in Hoofdlijn: "Een geweldige prestatie die wellicht een wisseling van de wacht markeerde!" "Een enkeling pinkt een traantje weg. Een nieuw tijdperk is aangebroken!". Hier klinkt iets door van een lang onvervulde wens.
Een heel mooi artikel van Erik (en Erno) in Hoofdlijn, dat is mijn persoonlijke mening. Ook waardering voor de geestige en vileine wijze waarop Herman van Westerloo in hetzelfde nummer de column van Bert Dollekamp fileert. Zoiets is Herman wel toevertrouwd.
En dan hebben we Arie Storm nog. Ze bestaan dus wel degelijk, dammers met esprit!

Klaas, jij wilt steeds iets suggereren maar een heldere bewijsvoering ontbreekt, naar mijn idee simpelweg omdat het bewijs zelf ontbreekt.

Overigens ben ik zelf zeer verheugd over 'het nieuwe tijdperk'. De damsport kan hier naar mijn mening alleen maar garen bij spinnen. De situatie rond Sijbrands heeft de afgelopen jaren m.i. ongezonde vormen aangenomen. Uit de reacties op dit forum, ook van jou Klaas, blijkt dat de adoratie van Sijbrands welhaast religieuze trekken heeft gekregen. Sijbrands-adepten blijken al even slechte verliezers als hun opperwezen. Sommigen -ook jij Klaas!- hebben de mogelijkheid geopperd om Erno op administratieve wijze zijn wereldrecord afhandig te maken en zo terug te geven aan de door hen aanbedene. Daarmee lieten zij en passant hun opperwezen als een baksteen vallen. Ze gaven immers te kennen er geen vertrouwen in te hebben dat de grote blinddammer het record op sportieve wijze zou heroveren. Wat dat betreft is mijn vertrouwen in de gaven van Sijbrands groter dan dat van al die adepten bij elkaar! Niet overigens dat ik geloof dat het tot een werkelijke poging tot herovering zal komen. We zullen het zien.

Sommigen verbonden het lot van de damsport aan het tweejaarlijkse televisiemoment van Sijbrands. Dat is wel heel makkelijk! En ook niet juist, daarvoor hoeven we alleen maar te kijken naar de teloorgang van het imago van de damsport bij het grote publiek en de terugloop in ledentallen. Helaas, ik moet deze gemakzuchtige adepten uit hun droom helpen. Voor promotie van de damsport moet gewerkt worden! Schooltoernooien, buurthuistoernooien, zorg besteden aan vormgeving en publiciteit, het is niet anders. Daar wil ik onmiddellijk aan toevoegen dat dit werk doorgaans heel leuk is, zeker als je ook nog goede resultaten behaalt! En als je je werk goed doet, zul je vrijwel zeker resultaten boeken. Allez luie adepten, aan de slag!

Sijbrands zelf heeft er ook toe bijgedragen dat een wisseling van de wacht m.i. alleen maar valt toe te juichen. Hij heeft ons prachtige partijen en werken geschonken, maar geleidelijk aan is hij iemand geworden van het 'oude dammen'. Hij heeft een ivoren torentje gebouwd met Hetty als poortwachter. Zijn rubriek in de Volkskrant -van technisch hoog niveau, zeker!- heeft zich de afgelopen dertig jaar in het geheel niet ontwikkeld. De damsport, en nog veel meer de samenleving, hebben zich wel ontwikkeld. De lezers in de Volkskrant mogen van hem geen kennis nemen van de toppartijen in Delft, terwijl daaronder toch klassiekers zitten zoals de twee magistrale overwinningen van N'Diaga Samb op Alexander Georgiev. En dan de twee sublieme omsingelingspartijen van Valneris tegen Tsjizjov, beloond met 9-1 resp. 8-2. De Volkskrantlezers mogen van Sijbrands geen kennis nemen van deze hoogstandjes. Ja, als beide partijen in 1-1 waren geëindigd dan zou Ton ze ongetwijfeld hebben behandeld, voorzien van één van zijn clicheezinnetjes: 'Deze partij had een winnaar verdiend'. Nou Ton, die winnaar was er nu toch!

Erno Prosman vertegenwoordigt voor mij het 'nieuwe dammen'. Open, sociaal, makkelijk benaderbaar, moderne opvattingen. Naast zijn baan en het dammen heeft hij nog tijd gevonden om jarenlang de Dambond Midden-Holland mee te besturen en hij heeft nog enige tijd in de bondsraad gezeten. Diverse damactiviteiten worden door hem financieel gesteund. Weer eens wat anders dan veel geld vragen. En nu dan dit fantastische wereldrecord!
Maar let op, we zullen evenmin op de televisiemomenten van Erno kunnen teren als op die van Sijbrands. Het is allemaal mooi meegenomen maar er zal gewerkt moeten worden, het is niet anders.
Jan Pieter wrote:Persoonlijk heb ik niet gezien dat er traantjes zijn gepinkt, maar ik kan het me goed voorstellen.
Ik heb ze gezien Jan Pieter, bij diverse mensen. En gevoeld, op elke wang één. Ze droogden snel op, wat ongetwijfeld te maken had met enige beheersing vanwege mijn rol in de organisatie. Gewoonlijk stromen de tranen rijkelijk bij een unieke sportprestatie, vooral bij de combinatie wereldrecord en uitzinnige vreugde van de sporter. Het is een volkomen automatisch, blijkbaar empathisch proces.
Last edited by Henk de Witt on Thu Jul 31, 2008 14:23, edited 1 time in total.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Jan Pieter wrote:
Persoonlijk heb ik niet gezien dat er traantjes zijn gepinkt, maar ik kan het me goed voorstellen. Anders dan bij Sijbrands, waar je weet dat het record gebroken gaat worden als de maestro tenminste niet dood neervalt (we zijn misschien wat te veel verwend door hem), was de spanning bij Erno tot het laatste moment voelbaar. Vandaar de enorme ontlading meteen na afloop, die zichtbaar was in het NOS-journaal en die nu ook doorklinkt in het verslag van Erik. Met een anti-Sijbrands houding heeft dit niets te maken.
Vergelijk het met een voetbalwedstrijd waar de emoties ook veel groter zijn wanneer in de slotminuut de winnende treffer wordt gescoord dan wanneer er al tijden een 4-0 voorsprong op het scorebord prijkt.
Ja, maar JP, het is wel ongepast hoor te juichen, laat staan te janken als Sijbrands een record kwijtraakt! Schande!
Laat staan zeggen dat een nieuw tijdperk is begonnen. Pure blasfemie! Dat terwijl er een echo van manipulatie over dit record hangt! Nederigheid zal de generatie Nix leren! Nee, dit zullen de discipelen niet zomaar over hun kant laten gaan!
Heaven is no location, but a state of mind
Dieter

Post by Dieter »

Om niet goed van te worden wat de heren De Witt en ene Kosmos menen neer te moeten kalken op dit forum.
Beste advies lijkt me nog om maar nergens meer op te reageren.
De halve boekwerken van De Witt lees ik zelfs niet eens meer, jammer van de tijd en toch altijd weer hetzelfde.
De zogenaamde humor van Goedemoed is walgelijk, voorspelbaar en zonder enig niveau.
Kosmos

Post by Kosmos »

Dieter wrote:Om niet goed van te worden wat de heren De Witt en ene Kosmos menen neer te moeten kalken op dit forum.
De halve boekwerken van De Witt lees ik zelfs niet eens meer, jammer van de tijd en toch altijd weer hetzelfde.
De zogenaamde humor van Goedemoed is walgelijk, voorspelbaar en zonder enig niveau.
Je gebruikelijke Kretelogie, Dieter (over niveau gesproken...), maar geen argumenten.
Wat ik zelf dus bizar vind is dat emotie bij het slagen van een spannende recordpoging in diskrediet wordt gebracht. Klaas zoekt alweer iets om het record van Prosman te bezoedelen.
Eerst was er de poging de recordoging met een echo van manipulatie op te zadelen, nu worden mensen beschuldigt van lang gekoesterde wensen (oei wat erg het was de wens om Sijbrands te onttronen!)...
Iets wat heel positief is, emotie in de sport, wordt in de tunnelvisie van teckel Klaas gezien als ongepaste reactie op Sijbrands. En het gekef begint weer. Teckel Klaas zal er wel nooit aan wennen, maar deze emoties werden opgeroepen door Erno Prosman. Het ging nu eens een keertje niet om Sijbrands.
Nee, deze emotionele beleving, die uiteraard geweldig mooi is, ging om Prosman. Erno Prosman.
Begrepen? Nu maar eens kappen dus met andermans feestje verstoren, zou ik zeggen.
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Onheilsprofeten

Post by Klaas van der Laan »

Henk de Witt wrote: ..Klaas, jij wilt steeds iets suggereren maar een heldere bewijsvoering ontbreekt, naar mijn idee simpelweg omdat het bewijs zelf ontbreekt...
Ik signaleerde een mogelijke trend. En jouw verhaal bevestigd zo'n tendens. Nu is het nog de vraag hoeveel dammers daar ook zo over denken. Misschien maar weer een algemene bondsenquete? Bij de vorige werd zelfs de geringste speeltempowisseling afgewezen.
Kosmos wrote:...
Goed zo Kosmos, je bent een goede leerling. De spiegeling van je achtergrondruis werkt verhelderend.
Flow with the Go
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Dieter wrote:Om niet goed van te worden wat de heren De Witt en ene Kosmos menen neer te moeten kalken op dit forum.
Jammer van zeker ook die eerste en die laatste zes woorden.

Feit is wel Dieter dat, gegeven de topsportprestatie van Erno Prosman, door sommige dammers
(1) deze prestatie in een artikel in de krant denigrerend wordt neergezet als de prestatie van een pompbediende die uiteraard niets voorstelt vergeleken met de echte magier.
(2) deze prestatie als broodroof wordt gezien en, gegeven de "zeer matige" prestatie en de omstreden "feitelijkheden", als een prestatie die nooit hier had mogen gebeuren maar hoogstens in een sprookjeswereld.
(3) de geldigheid van deze prestatie door diverse personen direct zeer waarschijnlijk zeer ten onrechte wordt betwijfeld, en zelfs met alle mogelijke, zeer beschuldigende, complot-theorieen wordt omgeven.
(4) mensen die waardering hebben voor de prestatie direct worden veroordeeld met een anti-Sijbrands label en, onder het mom van zogenaamd intelligent spiegeldenken, worden gerangschikt in een generatie-Nix.

Wat vind jij daar allemaal van Dieter, vind je dat soort reacties ook een betiteling met je eerste en laatste 6 woorden van je post waard?
Dieter

Post by Dieter »

Jaap van Galen wrote:

Feit is wel Dieter dat, gegeven de topsportprestatie van Erno Prosman, door sommige dammers
(1) deze prestatie in een artikel in de krant denigrerend wordt neergezet als de prestatie van een pompbediende die uiteraard niets voorstelt vergeleken met de echte magier.
(2) deze prestatie als broodroof wordt gezien en, gegeven de "zeer matige" prestatie en de omstreden "feitelijkheden", als een prestatie die nooit hier had mogen gebeuren maar hoogstens in een sprookjeswereld.
(3) de geldigheid van deze prestatie door diverse personen direct zeer waarschijnlijk zeer ten onrechte wordt betwijfeld, en zelfs met alle mogelijke, zeer beschuldigende, complot-theorieen wordt omgeven.
(4) mensen die waardering hebben voor de prestatie direct worden veroordeeld met een anti-Sijbrands label en, onder het mom van zogenaamd intelligent spiegeldenken, worden gerangschikt in een generatie-Nix.

Wat vind jij daar allemaal van Dieter, vind je dat soort reacties ook een betiteling met je eerste en laatste 6 woorden van je post waard?
Beste Jaap, ik heb laat dat duidelijk zijn grote bewondering voor de prestatie van Erno. Enorm knap dat iemand anders dan Ton uberhaupt in staat is zoveel partijen blind te spelen. het is zeker veel spannender geweest dat geloof ik graag en Erno kan heel trots zijn op zijn prestatie. Dat voor mij Ton de echte wereldkampioen blijft moet je mij en vele anderen maar niet kwalijk nemen. Ik hoop dat Ton ook het eigen record nog een keer gaat verbeteren alhoewel zijn leeftijd langzaam natuurlijk ook mee gaat tellen en de kans voor hem dus met het jaar kleiner zal worden. Echt vergelijken van de twee prestaties is moeilijk omdat Ton volgens mij eigenlijk alleen gewonnen partijen zou willen tellen, de partijen die hij niet weet te winnen zijn eigenlijk voor hem mislukt (zo denk ik dat Ton er zelf over denkt). Erno ging het om het grootste aantal en de score was van ondergeschikt belang, dat mag niets mis mee, maar wel een andere instelling. Ik denk dat Ton zou vinden dat hij gefaald zou hebben met een score van 70%.

Mijn reactie had niets te maken met het record van Erno zoals je kunt lezen maar alleen met de ellenlange reactie van Henk waarin hij herhaald en herhaald en herhaald. onleesbaar en nutteloos. Tjalling's soort van humor kan ik niet waarderen, het is in mijn ogen ongezonde negatieve humor om anders denkende dammers belachelijk te maken, dat heeft Tjalling niet nodig, ik weet zeker dat hij beter kan.

Erik van de Weerdhof stelde een aantal uitspraken aan de kaak netjes, nuchter en vragend, maar duidelijke antwoorden heeft hij niet gekregen.
Ik zal me verder niet mengen is weer nieuwe welles nietes posts op dit forum maar wilde toch even kwijt dat ik van mening ben dat er opbouwender met elkaar van gedachten gewisseld zou kunnen worden. Dat heeft verder niets te maken met Delfts, of wat dan ook al is het wel opwerkelijk dat de verschillende kampen (als ik het zo mag noemen) wel de zelfde schijdingslijn hebben, een raar verband eigenlijk.

ik wens allen verder veel succes in een vruchtbaarder en succesrijke discussie, en nu op naar een naar ik hoop gezellig Brunssum toernooi.
Kosmos

Post by Kosmos »

Dieter wrote:
Jaap van Galen wrote:

Beste Jaap, ik heb laat dat duidelijk zijn grote bewondering voor de prestatie van Erno. Enorm knap dat iemand anders dan Ton uberhaupt in staat is zoveel partijen blind te spelen. het is zeker veel spannender geweest dat geloof ik graag en Erno kan heel trots zijn op zijn prestatie. Dat voor mij Ton de echte wereldkampioen blijft moet je mij en vele anderen maar niet kwalijk nemen. Ik hoop dat Ton ook het eigen record nog een keer gaat verbeteren alhoewel zijn leeftijd langzaam natuurlijk ook mee gaat tellen en de kans voor hem dus met het jaar kleiner zal worden. Echt vergelijken van de twee prestaties is moeilijk omdat Ton volgens mij eigenlijk alleen gewonnen partijen zou willen tellen, de partijen die hij niet weet te winnen zijn eigenlijk voor hem mislukt (zo denk ik dat Ton er zelf over denkt). Erno ging het om het grootste aantal en de score was van ondergeschikt belang, dat mag niets mis mee, maar wel een andere instelling. Ik denk dat Ton zou vinden dat hij gefaald zou hebben met een score van 70%.

Mijn reactie had niets te maken met het record van Erno zoals je kunt lezen maar alleen met de ellenlange reactie van Henk waarin hij herhaald en herhaald en herhaald. onleesbaar en nutteloos. Tjalling's soort van humor kan ik niet waarderen, het is in mijn ogen ongezonde negatieve humor om anders denkende dammers belachelijk te maken, dat heeft Tjalling niet nodig, ik weet zeker dat hij beter kan.

Erik van de Weerdhof stelde een aantal uitspraken aan de kaak netjes, nuchter en vragend, maar duidelijke antwoorden heeft hij niet gekregen.
Ik zal me verder niet mengen is weer nieuwe welles nietes posts op dit forum maar wilde toch even kwijt dat ik van mening ben dat er opbouwender met elkaar van gedachten gewisseld zou kunnen worden. Dat heeft verder niets te maken met Delfts, of wat dan ook al is het wel opwerkelijk dat de verschillende kampen (als ik het zo mag noemen) wel de zelfde schijdingslijn hebben, een raar verband eigenlijk.

ik wens allen verder veel succes in een vruchtbaarder en succesrijke discussie, en nu op naar een naar ik hoop gezellig Brunssum toernooi.
Dit is al een veel genuanceerder stuk, Dieter.
Als mijn humor je niet bevalt, dat is je goed recht, prima. Je weet nu waar ik mijn (gif)pijlen op richtte. Kritiek op emotie in de sport vind ik bizar. Vooral als iemand dan die emotie, waarvan ik enorm geniet, verdacht gaat maken... Onze spiegelexpert wist weer precies wat anderen beweegt (NOT!)...
Als Vraagje vragen heeft moet hij die vragen maar hier stellen en geen vreemde suggesties wekken bij krantenartikelen (deze draad is sowieso niet bedoeld voor discussie), dan zal ik ze netjes beantwoorden.
Ik kan nu vast stellen dat mijn grapje over Anna ging over de rubriek van een week later, niet over een rubriek van een maand later, als de nieuwswaarde al verloren is gegaan. De ironie betrof dus het weinig up to date zijn van De Meester...
Ik geef nu eenmaal altijd eerlijk mijn mening... Sijbrands is de beste dammer (beter bijv. dan Wiersma), maar zijn angst om te verliezen is grotesk. Zo zie ik het. Hoef je het niet mee eens te zijn.
Tot slot: ik wens jou en andere deelnemers veel damplezier in Brunssum en denk erom Dieter, niet teveel op remise spelen he? (Walgelijke humor weer he? )
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Klaas van der Laan wrote:
Henk de Witt wrote: ..Klaas, jij wilt steeds iets suggereren maar een heldere bewijsvoering ontbreekt, naar mijn idee simpelweg omdat het bewijs zelf ontbreekt...
Ik signaleerde een mogelijke trend. En jouw verhaal bevestigd zo'n tendens.
Beetje makkelijk Klaas. Zie wat ik eerder schreef over het principiële onderscheid tussen kritiek en vijandschap. Niemand is volmaakt. Derhalve is op iedereen kritiek mogelijk. Als kritiek gelijk staat aan vijandschap dan zou ik alleen nog vijanden hebben, en jij ook. Of heb jij wel volmaakte vrienden?

Waarom ga je niet eens in op de kritiek zelf? Bang voor de toorn van de Meester?
Om het je gemakkelijk te maken zal ik nog een paar kritiekpunten op een rijtje zetten:
- Sijbrands pleegt censuur door de Volkskrantlezer niet te informeren over de toptoernooien in Delft
- Sijbrands heeft herhaaldelijk collega-grootmeesters van combine beschuldigd zonder daarvoor enig bewijs te kunnen overleggen
- Sijbrands lijkt geen enkele belangstelling te hebben voor het wel en wee van de damsport, alleen voor zijn eigen positie binnen het damwereldje
- Sijbrands heeft een lange geschiedenis van het ontwijken van sterke tegenstanders en het opzoeken van veel zwakkere tegenstanders.
- Sijbrands heeft de (ultra)korte remise tegen sterke opponenten nooit geschuwd.

Pittige kritiek Klaas, toegegeven. Maar gemakkelijk met feiten te onderbouwen. Wat is uw mening?
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Henk de Witt wrote:Waarom ga je niet eens in op de kritiek zelf? Bang voor de toorn van de Meester?
Om het je gemakkelijk te maken zal ik nog een paar kritiekpunten op een rijtje zetten:
- Sijbrands pleegt censuur door de Volkskrantlezer niet te informeren over de toptoernooien in Delft
- Sijbrands heeft herhaaldelijk collega-grootmeesters van combine beschuldigd zonder daarvoor enig bewijs te kunnen overleggen
- Sijbrands lijkt geen enkele belangstelling te hebben voor het wel en wee van de damsport, alleen voor zijn eigen positie binnen het damwereldje
- Sijbrands heeft een lange geschiedenis van het ontwijken van sterke tegenstanders en het opzoeken van veel zwakkere tegenstanders.
- Sijbrands heeft de (ultra)korte remise tegen sterke opponenten nooit geschuwd.

Pittige kritiek Klaas, toegegeven. Maar gemakkelijk met feiten te onderbouwen. Wat is uw mening?
Wellicht handig om hier een aparte draad voor te openen, want kritiek op Sijbrands staat wat mij betreft volkomen los van de prestatie van Erno. Door deze zaken te koppelen bewijzen Kosmos en Henk de Witt niemand een dienst, zeker Erno niet.
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan »

Kosmos wrote:Als mijn humor je niet bevalt, dat is je goed recht, prima. Je weet nu waar ik mijn (gif)pijlen op richtte. Kritiek op emotie in de sport vind ik bizar. Vooral als iemand dan die emotie, waarvan ik enorm geniet, verdacht gaat maken... Onze spiegelexpert wist weer precies wat anderen beweegt (NOT!)...

...Ik geef nu eenmaal altijd eerlijk mijn mening... Sijbrands is de beste dammer (beter bijv. dan Wiersma), maar zijn angst om te verliezen is grotesk. Zo zie ik het. Hoef je het niet mee eens te zijn.
Ik weet niet waar jij mijn kritiek op emotie vandaan haalt. (Omdat dat toevallig onderwerp is in een contextuele bijzin is van een citaat? Het ging natuurlijk om het vet-geaccentueerde deel) Dat is zoeken naar spijkers op laag water. En zo worden veel goedbedoelde bijdragen op dit forum door eigenzinnige politbureaus omgevormd naar een ander onbedoeld abstractieniveau dat beter beantwoord aan hun werkelijkheid. En het frappante is dat het nog werkt ook! Misschien kan de poezie de relativiteit wat terugbrengen:

Er was eens een Kathaar uit Ktar
Die wel hield van gebaar en genar
Vonniste subiet:
Damgod bestaat niet,
Met pek en veren op de mestkar

Henk de Witt wrote:...
Voor de naam Sijbrands kun je net zo goed andere dammersnamen invullen. En Sijbrands is wel de laatste die hier verantwoording voor hoeft af te leggen. Mijn mening is dat jouw gevoel voor nuance verschilt van de mijne.
Flow with the Go
Kosmos

Post by Kosmos »

Klaas van der Laan wrote:
Kosmos wrote:Als mijn humor je niet bevalt, dat is je goed recht, prima. Je weet nu waar ik mijn (gif)pijlen op richtte. Kritiek op emotie in de sport vind ik bizar. Vooral als iemand dan die emotie, waarvan ik enorm geniet, verdacht gaat maken... Onze spiegelexpert wist weer precies wat anderen beweegt (NOT!)...

...Ik geef nu eenmaal altijd eerlijk mijn mening... Sijbrands is de beste dammer (beter bijv. dan Wiersma), maar zijn angst om te verliezen is grotesk. Zo zie ik het. Hoef je het niet mee eens te zijn.
Ik weet niet waar jij mijn kritiek op emotie vandaan haalt. (Omdat dat toevallig onderwerp is in een contextuele bijzin is van een citaat? Het ging natuurlijk om het vet-geaccentueerde deel) Dat is zoeken naar spijkers op laag water. En zo worden veel goedbedoelde bijdragen op dit forum door eigenzinnige politbureaus omgevormd naar een ander onbedoeld abstractieniveau dat beter beantwoord aan hun werkelijkheid. En het frappante is dat het nog werkt ook! Misschien kan de poezie de relativiteit wat terugbrengen:

Er was eens een Kathaar uit Ktar
Die wel hield van gebaar en genar
Vonniste subiet:
Damgod bestaat niet,
Met pek en veren op de mestkar

Henk de Witt wrote:...
Voor de naam Sijbrands kun je net zo goed andere dammersnamen invullen. En Sijbrands is wel de laatste die hier verantwoording voor hoeft af te leggen. Mijn mening is dat jouw gevoel voor nuance verschilt van de mijne.
Image
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Jan Pieter wrote:Wellicht handig om hier een aparte draad voor te openen, want kritiek op Sijbrands staat wat mij betreft volkomen los van de prestatie van Erno. Door deze zaken te koppelen bewijzen Kosmos en Henk de Witt niemand een dienst, zeker Erno niet.
Ach Jan Pieter, wat een zwarigheid nu weer. De Sijbrandsgelovigen hebben deze discussie gestart nav Erno's wereldrecord. En dan een aparte draad openen over Sijbrands? Dacht het niet, althans wat mij betreft. De Dollekampjes, de Van der Laantjes en de Elenbaasjes droomden nog steeds dat zij in het tijdperk van het oude dammen leefden. Toen hun geloof nog oppermachtig en wet tegelijk was. Ze zijn een beetje ruw wakker geschud en worden nu wat bijgepraat over de nieuwe realiteit, dat is al.
Een beetje pedant van je om Erno erbij te slepen. Laat die nou lekker genieten van zijn finest hour, die heeft jouw ongevraagde bescherming echt niet nodig.
Klaas van der Laan wrote:Voor de naam Sijbrands kun je net zo goed andere dammersnamen invullen. En Sijbrands is wel de laatste die hier verantwoording voor hoeft af te leggen. Mijn mening is dat jouw gevoel voor nuance verschilt van de mijne.
Een beetje gemeen van me Klaas, om jou als Sijbrandsgelovige zomaar een aantal concrete kritiekpunten op diezelfde Sijbrands voor te leggen en naar je mening te vragen. Je zou eerst afvallige moeten worden en Sijbrands leren zien als een gewoon mens met toevallig een buitengewone gave voor het edele damspel. Pas dan kan er naast bewondering ook ruimte komen voor kritiek. Ik kan niet van een gelovige eisen dat hij afvallige wordt, dus ik gun jou je uitweg.
Nou vooruit, een laatste plaagstootje. De rubriek in de Volkskrant is toch echt van Sijbrands, daar kun je geen andere naam voor invullen. Dus ook niet voor de censuur die hij daar toepast. Passen damredacteuren in andere kranten en bladen dan niet dezelfde censuur toe? Nee, voorzover ik weet besteden alle damredacteuren, ook degenen die tegen modernisering van de puntentelling zijn, aandacht aan het toptoernooi van het DUWO Damfestival.
Vraagje wrote:Volgens mij komt het meer doordat veel aanhangers van de DT TS als hun grote vijand zien omdat hij zich openlijk tegen dergelijke tellingen uitspreekt.
Ik vrees dat het precies andersom is Vraagje. De organisatie van het DUWO Damfestival heeft Sijbrands benaderd om een rol te spelen bij de wereldrecordpoging van Erno Prosman. Als openingspreker en/of gastdemonstrateur. Het allermooist zou zijn geweest als Sijbrands een rol had gespeeld na afloop. Hetzij om de jonge Prosman te troosten als de recordpoging was mislukt, hetzij om het wereldrecord alvast symbolisch te overhandigen. Vergelijk dit bijvoorbeeld met het samenbrengen van Björn Borg en Roger Federer toen de laatste het Wimbledonrecord van Borg evenaarde. Denk je eens in wat een extra publiciteit de aanwezigheid van Sijbrands voor de damsport zou hebben opgeleverd. M.i. had Sijbrands zelf ook veel eer ingelegd met een dergelijk gebaar. In andere sporten is dit heel normaal Vraagje, het is een van de vele punten waarop de damsport ernstig achterloopt. Ik meen dat jij tegenwoordig in de bondsraad zit. Doe er iets aan!
Goed Sijbrands heeft verkozen niet te komen. Jammer maar dat is zijn goed recht. Maar je kunt toch niet met droge ogen volhouden dat de organisatoren van het festival -allen fervente voorstander van een moderne puntentelling- vijandige gevoelens naar Sijbrands koesteren.

Maar nu dit. Fred Ivens schreef in een persbericht dat Sijbrands het portret van Henk de Witt zou willen gebruiken als dartbord. Ik kan dit nog steeds moeilijk geloven. Sijbrands lijkt mij een zachtaardige man die niet in dit soort termen denkt. Aan de andere kant is Fred een goede bekende van Sijbrands. Als je verder de meestal zeer persoonlijke aanvallen -o.a. op dit forum- ziet op voorstanders van een moderne puntentelling terwijl het slechts om een eenvoudige puntentelling gaat, dan is mijn vraagje aan jou: van wie komt nu eigenlijk die vijandschap?
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Dieter wrote:Beste Jaap, ik heb laat dat duidelijk zijn grote bewondering voor de prestatie van Erno. Enorm knap dat iemand anders dan Ton uberhaupt in staat is zoveel partijen blind te spelen. het is zeker veel spannender geweest dat geloof ik graag en Erno kan heel trots zijn op zijn prestatie. Dat voor mij Ton de echte wereldkampioen blijft moet je mij en vele anderen maar niet kwalijk nemen. Ik hoop dat Ton ook het eigen record nog een keer gaat verbeteren alhoewel zijn leeftijd langzaam natuurlijk ook mee gaat tellen en de kans voor hem dus met het jaar kleiner zal worden. Echt vergelijken van de twee prestaties is moeilijk omdat Ton volgens mij eigenlijk alleen gewonnen partijen zou willen tellen, de partijen die hij niet weet te winnen zijn eigenlijk voor hem mislukt (zo denk ik dat Ton er zelf over denkt). Erno ging het om het grootste aantal en de score was van ondergeschikt belang, dat mag niets mis mee, maar wel een andere instelling. Ik denk dat Ton zou vinden dat hij gefaald zou hebben met een score van 70%.

Tjonge Dieter, nu snap ik het. Jij bent geen lezer van halve boekwerken maar schrijver van driekwart boekwerken! En dat binnen een dag. Ik weet niet of er een literaire damprijs bestaat en of je daarvoor in aanmerking zou komen, dat laat ik graag aan anderen over.
Veel gezelligheid en mooie partijen in Brunssum gewenst!
Post Reply