Klaas van der Laan wrote:Wat lees ik dan in een verslag van Erik Hoogendoorn vandaag in Hoofdlijn: "Een geweldige prestatie die wellicht een wisseling van de wacht markeerde!" "Een enkeling pinkt een traantje weg. Een nieuw tijdperk is aangebroken!". Hier klinkt iets door van een lang onvervulde wens.
Een heel mooi artikel van Erik (en Erno) in Hoofdlijn, dat is mijn persoonlijke mening. Ook waardering voor de geestige en vileine wijze waarop Herman van Westerloo in hetzelfde nummer de column van Bert Dollekamp fileert. Zoiets is Herman wel toevertrouwd.
En dan hebben we Arie Storm nog. Ze bestaan dus wel degelijk, dammers met esprit!
Klaas, jij wilt steeds iets suggereren maar een heldere bewijsvoering ontbreekt, naar mijn idee simpelweg omdat het bewijs zelf ontbreekt.
Overigens ben ik zelf zeer verheugd over 'het nieuwe tijdperk'. De damsport kan hier naar mijn mening alleen maar garen bij spinnen. De situatie rond Sijbrands heeft de afgelopen jaren m.i. ongezonde vormen aangenomen. Uit de reacties op dit forum, ook van jou Klaas, blijkt dat de adoratie van Sijbrands welhaast religieuze trekken heeft gekregen. Sijbrands-adepten blijken al even slechte verliezers als hun opperwezen. Sommigen -ook jij Klaas!- hebben de mogelijkheid geopperd om Erno op administratieve wijze zijn wereldrecord afhandig te maken en zo terug te geven aan de door hen aanbedene. Daarmee lieten zij
en passant hun opperwezen als een baksteen vallen. Ze gaven immers te kennen er geen vertrouwen in te hebben dat de grote blinddammer het record op sportieve wijze zou heroveren. Wat dat betreft is mijn vertrouwen in de gaven van Sijbrands groter dan dat van al die adepten bij elkaar! Niet overigens dat ik geloof dat het tot een werkelijke poging tot herovering zal komen. We zullen het zien.
Sommigen verbonden het lot van de damsport aan het tweejaarlijkse televisiemoment van Sijbrands. Dat is wel heel makkelijk! En ook niet juist, daarvoor hoeven we alleen maar te kijken naar de teloorgang van het imago van de damsport bij het grote publiek en de terugloop in ledentallen. Helaas, ik moet deze gemakzuchtige adepten uit hun droom helpen. Voor promotie van de damsport moet gewerkt worden! Schooltoernooien, buurthuistoernooien, zorg besteden aan vormgeving en publiciteit, het is niet anders. Daar wil ik onmiddellijk aan toevoegen dat dit werk doorgaans heel leuk is, zeker als je ook nog goede resultaten behaalt! En als je je werk goed doet, zul je vrijwel zeker resultaten boeken. Allez luie adepten, aan de slag!
Sijbrands zelf heeft er ook toe bijgedragen dat een wisseling van de wacht m.i. alleen maar valt toe te juichen. Hij heeft ons prachtige partijen en werken geschonken, maar geleidelijk aan is hij iemand geworden van het 'oude dammen'. Hij heeft een ivoren torentje gebouwd met Hetty als poortwachter. Zijn rubriek in de Volkskrant -van technisch hoog niveau, zeker!- heeft zich de afgelopen dertig jaar in het geheel niet ontwikkeld. De damsport, en nog veel meer de samenleving, hebben zich wel ontwikkeld. De lezers in de Volkskrant mogen van hem geen kennis nemen van de toppartijen in Delft, terwijl daaronder toch klassiekers zitten zoals de twee magistrale overwinningen van N'Diaga Samb op Alexander Georgiev. En dan de twee sublieme omsingelingspartijen van Valneris tegen Tsjizjov, beloond met 9-1 resp. 8-2. De Volkskrantlezers mogen van Sijbrands geen kennis nemen van deze hoogstandjes. Ja, als beide partijen in 1-1 waren geëindigd dan zou Ton ze ongetwijfeld hebben behandeld, voorzien van één van zijn clicheezinnetjes: 'Deze partij had een winnaar verdiend'. Nou Ton, die winnaar was er nu toch!
Erno Prosman vertegenwoordigt voor mij het 'nieuwe dammen'. Open, sociaal, makkelijk benaderbaar, moderne opvattingen. Naast zijn baan en het dammen heeft hij nog tijd gevonden om jarenlang de Dambond Midden-Holland mee te besturen en hij heeft nog enige tijd in de bondsraad gezeten. Diverse damactiviteiten worden door hem financieel gesteund. Weer eens wat anders dan veel geld vragen. En nu dan dit fantastische wereldrecord!
Maar let op, we zullen evenmin op de televisiemomenten van Erno kunnen teren als op die van Sijbrands. Het is allemaal mooi meegenomen maar er zal gewerkt moeten worden, het is niet anders.
Jan Pieter wrote:Persoonlijk heb ik niet gezien dat er traantjes zijn gepinkt, maar ik kan het me goed voorstellen.
Ik heb ze gezien Jan Pieter, bij diverse mensen. En gevoeld, op elke wang één. Ze droogden snel op, wat ongetwijfeld te maken had met enige beheersing vanwege mijn rol in de organisatie. Gewoonlijk stromen de tranen rijkelijk bij een unieke sportprestatie, vooral bij de combinatie wereldrecord en uitzinnige vreugde van de sporter. Het is een volkomen automatisch, blijkbaar empathisch proces.