WK match Tsjizjov - Georgiev in Jakoetsk

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 24 februari 2007
Image

Volgens FMJD-bondsdirecteur Johan Bastiaannet kan Tsjizjov zijn wereldtitel niet kwijtraken door een bestuursbesluit. Alleen een GA (de eerstvolgende GA is in juni in Jakoetië) kan volgens Johan een dergelijk besluit nemen.

Pieter Hildering vertelde kort geleden nog dat Tsjizjov niks te verwijten valt, dus als op de bestuursvergadering in Cannes iets tegenstrijdigs is besloten dan zal de relatie tussen Ptitsyn en Hildering nu behoorlijk verstoord zijn. Normaal gesproken betekent dat het einde van de FMJD-carrière van Ptitsyn, maar wie weet wat er nog allemaal kan gebeuren als Wladimir Ilitsj de dambobo's eens heerlijk laat vertroetelen in Jakoetië.

<center>Image
Amsterdam, oktober 2005
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Een nieuw schandaal.
Georgiev is door de bobo's wereldkampioen gemaakt. Lachwekkend, als het niet om te huilen was.

http://fmjd.org/docs/Georgiev_new_World_Champion.pdf
pietervdvorm

Post by pietervdvorm »

Ik snap er helemaal niets van. Goed, het Engels is kreupel, dat typische FMJD-Engels, maar dan nog. Bij mijn weten is Tsjizjov de huidige wereldkampioen. Maar dat is hij niet meer, blijkbaar, want de wereldtitel is toegekend aan Georgiev. Ik lees 'The decision has not been based on the refusal of Alexei Chizov.' Ik wil helemaal niet lezen waar de beslissing NIET op is gebaseerd, ik ben benieuwd waar de beslissing WEL op is gebaseerd. Iemand enig idee?
blondegod

Post by blondegod »

Hanco Elenbaas wrote:Een nieuw schandaal.
Georgiev is door de bobo's wereldkampioen gemaakt. Lachwekkend, als het niet om te huilen was.

Ik zou Pieter maar eens streng toespreken Hanco!.........dit kan natuurlijk niet (nou ja, het kan dus wel........dat blijkt maar weer)
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

pietervdvorm wrote: Ik lees 'The decision has not been based on the refusal of Alexei Chizov.' Ik wil helemaal niet lezen waar de beslissing NIET op is gebaseerd, ik ben benieuwd waar de beslissing WEL op is gebaseerd.
Precies.
Maar Pieter Hildering schaamt zich waarschijnlijk zo voor de echte reden dat hij die niet eens durft te noemen in zijn briefje.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

blondegod wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Een nieuw schandaal.

Ik zou Pieter maar eens streng toespreken Hanco!.........dit kan natuurlijk niet (nou ja, het kan dus wel........dat blijkt maar weer)
Bij Speeltuinvereniging fmjd kan alles Gabriël.
Ik snap niet goed waarom Alexei ermee accoord is gegaan. Hij zal misschien bang zijn dat hij allerlei andere inkomsten ook zou mislopen als hij zich er tegen verzet had.
En over dat die Georgiev deze "wereldtitel" aanneemt zal ik maar zwijgen.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Hanco Elenbaas wrote:En over dat die Georgiev deze "wereldtitel" aanneemt zal ik maar zwijgen.
Het is in de denksport al vaker gebeurd dat iemand weigert een WK-match te spelen en dat de titel vervolgens aan de ander wordt toegekend. Wat moet je anders? Als je Chizov de titel laat houden, is Georgiev gedupeerd, omdat hij geen kans heeft gekregen de titel te heroveren. Een voor iedereen bevredigende oplossing bestaat niet in deze situatie.

Wat me vooral verbaast in de brief van de FMJD is dat men Chizov niets verwijt, maar dat men hem toch de titel ontneemt. Ik doe een gok: binnen het FMJD-bestuur zijn er mensen die de titel aan Georgiev willen toekennen en die Chizov daarnaast nog willen straffen wegens het niet opkomen. Het nu genomen besluit is een compromis tussen de haviken en de duiven: Chizov raakt wel zijn titel kwijt, maar wordt tegelijk de hemel ingeprezen.
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Jan Pieter wrote:Het is in de denksport al vaker gebeurd dat iemand weigert een WK-match te spelen en dat de titel vervolgens aan de ander wordt toegekend.
Fischer is nog steeds de enige ware wereldkampioen schaken. Althans, volgens hemzelf.
Last edited by ildjarn on Tue Feb 27, 2007 07:41, edited 1 time in total.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Jan Pieter wrote:Het is in de denksport al vaker gebeurd dat iemand weigert een WK-match te spelen en dat de titel vervolgens aan de ander wordt toegekend. Wat moet je anders? Als je Chizov de titel laat houden, is Georgiev gedupeerd, omdat hij geen kans heeft gekregen de titel te heroveren. Een voor iedereen bevredigende oplossing bestaat niet in deze situatie.
Tsjizjov heeft ook namens Georgiev aan Ptitsyn meegedeeld dat de match niet zou doorgaan wegens het te lage prijzengeld. Tot Tsjizjovs verbazing is Georgiev toch naar Jakoetië gegaan, terwijl Georgiev wist en het ermee eens was dat de match niet zou worden gespeeld.
(De vliegreis St. Petersburg - Jakoetsk kost $1500,00 en Ptitsyn had Tsjizjov altijd voorgehouden dat de 100-veldenspelers de reiskosten zelf moesten betalen, terwijl 64-veldenkampioen Valjoek de reiskosten Minsk - Jakoetsk wel vergoed kreeg.)

Een bevredigende oplossing was het voorstel van Slawa Sjtsjogoljev om in het geval de match niet zou doorgaan, de nummer 2 van het WK in Hardenberg het recht te geven de wereldkampioen van Hardenberg uit te dagen.

Stel: Georgiev wordt weer negende in Hardenberg, net als op het WK 2005 in Amsterdam. Als een van de gevolgen van het recente geknoei van de fmjd 'bestuurders' is dat Georgiev in 2008 het recht krijgt de wereldkampioen van Hardenberg uit te dagen, dan is de aanfluiting compleet.

Te hopen en te verwachten is dat Tsjizjov nu zo boos is dat hij met 8 punten voorsprong wereldkampioen wordt in Hardenberg.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Het zonder opgaaf van reden aan iemand een wereldtitel cadeau doen heeft weinig met sport te maken dunkt me. Gantwarg heeft de situatie onlangs treffend verwoord:
Anatoli Gantwarg wrote: I suppose these organizations are criminal and have nothing to do with sport. Some 4-5 persons who never played even on the law level or simply never played are doing all affairs in the FMJD.

The Statutes and the rules do not exist for them. They create idiotic rules contradicting sense and find arbiters from their surround to realize it. So, whom are serving these people calling themselves the FMJD?
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Hanco Elenbaas wrote:Een bevredigende oplossing was het voorstel van Slawa Sjtsjogoljev om in het geval de match niet zou doorgaan, de nummer 2 van het WK in Hardenberg het recht te geven de wereldkampioen van Hardenberg uit te dagen.
Dat lijkt me voor Georgiev noch Chizov bevredigend. Voor Georgiev komt het praktisch op hetzelfde neer als een reglementaire nederlaag van de WK-match, want:
- Chizov houdt in dat geval de wereldtitel tot het WK 2007
- Als Chizov het WK 2007 wint, dan mag de nummer 2 hem uitdagen
- Als Chizov 2e wordt op het WK 2007 mag hij de nieuwe wereldkampioen uitdagen.
Alleen wanneer Georgiev de 2e plaats pakt en Chizov niet 1e wordt, zou er een andere situatie ontstaan dan na een verloren WK-match.

Voor Chizov is het evenmin bevredigend, want hij krijgt geen match als hij op het WK 2007 lager dan plek 2 eindigt.

De Slawa-oplossing lijkt me alleen prettig voor de niet betrokken dammers. Zij hoeven op het WK 2007 'slechts' 2e te worden om in aanmerking te komen voor een WK-match. Iets redelijker zou ik het al vinden om Chizov dan wel Georgiev het recht te geven de nieuwe wereldkampioen uit te dagen wanneer dat Georgiev c.q. Chizov is, maar het blijft hoe dan ook onbevredigend (aannemende dat we in de damwereld wk-matches willen hebben).
pieter hildering

Post by pieter hildering »

Ik zie dat voor diverse mensen de brief onvoldoende uitleg geeft aangaande de genomen beslissing. In het leven moet je af en toe beslissingen nemen welke niet aan ieders wensen kunnen voldoen. Uiteraard heb ik bij deze beslissingen ook een eigen mening. Wat nu
wordt uitgevoerd is de beslissing in meerderheid van de CD. Deze beslissing is uitsluitend mogelijk gemaakt door Alexei die met de
beslissing akkoord is gegaan.
Persoonlijk ben ik van mening dat wij als FMJD ons werk beter hadden moeten doen zodat een zoals nu genomen beslissing niet nodig was geweest.
Het blijkt dat de regels om een match te organiseren in Rusland anders is als bij ons in Nederland. Dit was nieuw voor mij en daardoor ontstond niet de mogelijkheid hiervan vroegtijdig op de hoogte te zijn. Uiteraard heb ik als sponsor van Alexei overwogen om zelf hieraan in financiele
zin een bijdrage te leveren. Echter de resterende tijd voor het WK in Hardenberg maakt het niet mogelijk alsnog een match te organiseren.

Nogmaals Alexei valt als sportman niets te verwijten.
Met vriendlijke groeten,
Pieter Hildering
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

pieter hildering wrote:Ik zie dat voor diverse mensen de brief onvoldoende uitleg geeft aangaande de genomen beslissing. In het leven moet je af en toe beslissingen nemen welke niet aan ieders wensen kunnen voldoen. Uiteraard heb ik bij deze beslissingen ook een eigen mening. Wat nu wordt uitgevoerd is de beslissing in meerderheid van de CD.
Dat niet elke bestuurder zich altijd voor 100% kan vinden in de standpunten van het bestuur, spreekt voor zich, hoewel meningsverschillen doorgaans binnenskamers worden gehouden. Elke bestuurder draagt immers verantwoordelijkheid voor de genomen besluiten en wordt geacht die besluiten te verdedigen. Een bestuur spreekt met één mond.

Het blijft mij onduidelijk wat in dit geval de motivering van het bestuur (dus niet die van de afzonderlijke bestuursleden) is. Hoe kun je enerzijds zeggen dat Chizov geen enkele blaam treft, en tegelijk de wereldtitel toekennen aan Georgiev?
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

pieter hildering wrote:Ik zie dat voor diverse mensen de brief onvoldoende uitleg geeft aangaande de genomen beslissing. In het leven moet je af en toe beslissingen nemen welke niet aan ieders wensen kunnen voldoen. Uiteraard heb ik bij deze beslissingen ook een eigen mening. Wat nu
wordt uitgevoerd is de beslissing in meerderheid van de CD. Deze beslissing is uitsluitend mogelijk gemaakt door Alexei die met de
beslissing akkoord is gegaan.
Persoonlijk ben ik van mening dat wij als FMJD ons werk beter hadden moeten doen zodat een zoals nu genomen beslissing niet nodig was geweest.
Het blijkt dat de regels om een match te organiseren in Rusland anders is als bij ons in Nederland. Dit was nieuw voor mij en daardoor ontstond niet de mogelijkheid hiervan vroegtijdig op de hoogte te zijn. Uiteraard heb ik als sponsor van Alexei overwogen om zelf hieraan in financiele
zin een bijdrage te leveren. Echter de resterende tijd voor het WK in Hardenberg maakt het niet mogelijk alsnog een match te organiseren.

Nogmaals Alexei valt als sportman niets te verwijten.
Met vriendlijke groeten,
Pieter Hildering
Wereldkampioen word je op het dambord en niet achter de bestuurstafel. Uiteraard valt Alexei niks te verwijten, dat begrijpt iedereen, behalve de meerderheid van de bestuurders binnen de FMJD.

Georgiev wordt nu wereldkampioen 2006 omdat hij toch naar Jakoetsk is gegaan, terwijl hem net als Alexei niks te verwijten was als hij dat niet had gedaan. Omdat hij toch naar Jakoetsk is gegaan vind ik dat Georgiev zeker wel wat te verwijten valt, helemaal nu hij deze 'wereldtitel' ook nog heeft geaccepteerd. Ontkent Georgiev misschien ook nog dat hij net als Tsjizjov die match niet wou spelen?

Aangezien je wereldkampioen wordt op het dambord en niet achter de bestuurstafel is het te hopen dat deze 'wereldtitel' Georgiev niet ook nog het recht oplevert de wereldkampioen van 2007 uit te dagen in 2008.
Het voorstel van Slawa is het meest sportief. Volgens Slawa is niemand wereldkampioen 2006 zonder match en dus gaat er ook niemand als wereldkampioen naar Hardenberg. Op het WK 2007 zal op het bord beslist moeten worden wie het recht krijgt de wereldkampioen van 2007 uit te dagen. De speler die daar het meest recht op heeft is volgens Slawa degene die als tweede eindigt.

Op Slawa's wijze komen we misschien ook af van weer een nieuwe match tussen Tsjizjov en Georgiev. De sponsors zijn blijkbaar uitgekeken op een match tussen Tsjizjov en Georgiev. Dat is misschien niet het geval bij een match Tsjizjov - Valneris, Tsjizjov - Thijssen, Tsjizjov - Samb of Tsjizjov - Podolski.
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan »

Gewoon koehandel met de WK-titel. Tsjizjov wint straks in Hardenberg van Georgiev en er komt alsnog dezelfde match. Iedereen blij.
Post Reply