Posted: Wed Sep 08, 2004 15:48
Ik ben wel zeer benieuwd wie stoker en 666 is/zijn!
Bert Zwart wrote:Ik ben wel zeer benieuwd wie stoker en 666 is/zijn!
Dat begrijp ik.stoker wrote:Ik begrijp niet dat jij niet veel begrijpt
Mmm, waar ligt de grens tussen respect hebben en schuddebuikend over de grond rollen? Zo gek als een deur is mijn oordeel in deze.Bert Zwart wrote:
"...
"Ik zal geloven dat het wit dat ik zie zwart is, als de kerkelijke hiërarchie dat zo definieert"
..."
Dit is nog maar een heel mild fragmentje uit 'De Geestelijke Oefeningen' van Loyola, Zopje.Arjen de Mooij wrote:Mmm, waar ligt de grens tussen respect hebben en schuddebuikend over de grond rollen? Zo gek als een deur is mijn oordeel in deze.Bert Zwart wrote:
"...
"Ik zal geloven dat het wit dat ik zie zwart is, als de kerkelijke hiërarchie dat zo definieert"
..."
Wit en zwart door elkaar gooien wordt wel lastig tijdens het dammen!Arjen de Mooij wrote:Mmm, waar ligt de grens tussen respect hebben en schuddebuikend over de grond rollen? Zo gek als een deur is mijn oordeel in deze.Bert Zwart wrote:
"...
"Ik zal geloven dat het wit dat ik zie zwart is, als de kerkelijke hiërarchie dat zo definieert"
..."
Een leuk beginnetje als je iets wilt begrijpen over de Jezuïeten is het boek 'Handorakel en kunst van de voorzichtigheid' van Baltasar Gracián, een Spaanse Jezuïet die leefde van 1601 tot 1658. Er is nog een andere vertaling onder de titel 'Aardse wijsheid, een klein orakel', maar 'Handorakel en kunst van de voorzichtigheid', vertaald door de schrijver Theo Kars, en uitgegeven door Athenaeum-Polak & Van Gennep, verdient de voorkeur.Bert Zwart wrote:Zojuist van internet geplukt:
"De Sociëteit van Jezus, bekend als de jezuïeten, werd in 1534 opgericht door een groep afgestudeerde Parijse studenten, onder leiding van Iñigo Lopez de Loyola, beter bekend onder zijn Latijnse naam Ignatius van Loyola. De Sociëteit werd in 1540 goedgekeurd door paus Paulus III.
De Sociëteit werd opgericht als onderdeel van de Contrareformatie, een reactionaire beweging om de Reformatie te bestrijden. Zij preekte de algehele gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift en kerkelijk dogma, in verband waarmee Ignatius van Loyola zelf verklaarde:
"Ik zal geloven dat het wit dat ik zie zwart is, als de kerkelijke hiërarchie dat zo definieert"
Een van de meest gebruikelijke methoden van de jezuïeten was de retraite. Hiervoor kwamen mensen bij elkaar voor minstens een week, om, onder leiding van een priester, zwijgend conferenties en oefeningen te ondergaan om zichzelf betere mensen te maken. Zo waren er conferenties en meditaties over onze op handen zijnde dood, enz.
Het motto van de Sociëteit is: Ad Majorem Dei Gloriam (tot grotere glorie van God), dikwijls afgekort tot AMDG. Het gezegde bedoelt het idee uit te drukken, dat elk werk dat niet duivels is, voor de hemel verdienstelijk is, als het met die bedoeling wordt gedaan, zelfs handelingen die normaal alledaags worden geacht, zoals het vullen van de benzinetank."
Je bent zelf verantwoordelijk voor je daden, niet god.Dominique wrote:Wat houdt dat atheistisch humanisme precies in?Driezessen wrote:En wat blijft is dat de gelovige om respect voor zijn achterlijke ovattingen blijft zeuren. Laat Prutser maar eens beginnen respect te hebben voor het ATHEISTISCH HUMANISME (hoe de stroming in het chinees heet weet ik helaas niet).
Ongetwijfeld een gezonde portie wederzijds respect?
Merk er veel van.
weinig begrip maar veel vertrouwen (noem het geloof)?reiger56 wrote:Dat begrijp ik.stoker wrote:Ik begrijp niet dat jij niet veel begrijpt
Maak daar maar zijn van, ik heb, in tegenstelling tot de 6-jes, geen religieuze opvoeding genoten/hoeven ondergaanBert Zwart wrote:Ik ben wel zeer benieuwd wie stoker en 666 is/zijn!
Jammer dat je weinig begrip hebt. En veel vertrouwen in wie?stoker wrote:weinig begrip maar veel vertrouwen (noem het geloof)?reiger56 wrote:Dat begrijp ik.stoker wrote:Ik begrijp niet dat jij niet veel begrijpt
Ik doelde eerder op de reiger zelvereiger56 wrote:Jammer dat je weinig begrip hebt. En veel vertrouwen in wie?stoker wrote:weinig begrip maar veel vertrouwen (noem het geloof)?reiger56 wrote: Dat begrijp ik.
Bedankt, ik heb veel begrip voor jouw vertrouwen in mij.stoker wrote:Ik doelde eerder op de reiger zelvereiger56 wrote:Jammer dat je weinig begrip hebt. En veel vertrouwen in wie?stoker wrote: weinig begrip maar veel vertrouwen (noem het geloof)?
ik heb medelijden met je zieke geest bekeer je of je bent voor eeuwig verloren,de duivel heeft je helemaal onder controle.ik bid voor je ongecontroleerde uitspraken dat die mogen verdwijnen uit je verdorven ziel.voor de rest maakt het mij niet uit wat jij denkt.ik wil met jouw een persoonlijk gesprek aangaan maar aangezien je al die tijd al anoniem uit je nek kletst zul je dat wel niet aandurven,immers de duivel verschuilt zich ook altijd. beterschap toegewenst.stoker wrote:Niet vreemd inderdaad, gezien de ellende die het geloof op gans de wereld elke dag weer teweeg brengt. Geloof is geen middel tot verlichting maar tot machtsmisbruik en uitsluiting. Tot voor kort was het bij veel bedrijven, zelfs bij overheidsdiensten zeer gebruikelijk dat er naar je geloof werd gevraagd, veel ongelovigen hadden hierdoor, met name in de Oosten van het land, moeite werk te vinden. En dit is nog maar de lulligste, kleinste vorm van uitsluiting die gelovigen parktiseren. Ongelovigen worden met hel en verdoemenis bedreigt wanneer zij wat hard op reageren op de debiele sprookjes van de gelovigen. Na eeuwen intolerant geweest te zijn verwachten zij, nu de achterlijkheid eindelijk wat teruggedrongen is, respect voor hun idioterieën.DE_PRUTSER wrote:met jan gaat het prima een volle neef is correct.Fred van Amersfoort wrote:Als ik de stukjes van Jan Schippers lees krijg ik bijna een deja-vu gevoel. Het was 1984 dat ik mij in Zwolle meldde voor een jaren durende en voor mij zinloze lerarenopleiding. Mijn klasgenoot was toen Jan Schippers, naamgenoot van De Prutser, volgens mij een volle neef of in ieder geval familie. Kwam uit Westerhaar maar was in mij herinnering ook bekend in Balkbrug. Had theologie gestuurd maar de stof was sterker dan Jan. Alles was sterker dan Jan leek het wel. Zelfs een gesprek over appels en peren wist Jan wel weer te herleiden tot zijn kontakt met God. Nooit heb ik ontdekt wat er met deze jan aan de hand was. Hoogbegaafd, overspannen, wereldvreemd.....plots was hij weg en in mijn herinnering had hij ook vele opnames achter de rug. Godsdienstwaanzin leek het wel en in alles leek het aardse bestaan niet voldoende. Als ik dan de verhalen van Prutser lees denk ik: je hebt gelijk dat je met respekt een gesprek moet voeren maar sla jij met bijbelse teksten net als "neef" Jan niet wat door? Je geloof uitdragen is natuurlijk prima maar ik zie het nog niet helemaal lukken in jouw geval.
het hoeft ook niet te lukken Fred,het gaat er alleen maar om de mensen wakker te schudden.en natuurlijk sla ik door wat de bijbelse teksten aangaat,dat willen de mensen graag horen toch.
maar als je ander onderwerpen neemt op dit forum waar nog meer over word gepraat,is er geen een die het over doorslaan heeft ??.
vreemd dat geloof zoveel te weeg brengt bij mensen nietwaar.
Nee Fred het is helemaal niet vreemd wat mij betreft.
Ik walg van je god, ik spuug op je god en ik kots van je god.