Edwin Twiest wrote:Sorry.... dan heb ik de analyse helemaal met de verkeerde pet op gelezen
- maar zowel de 5e zet dat ik te bang ben om te kelleren vond ik niet fijn te lezen en de zet 7-11 is vrij normaal, maar wordt door jou bestempeld als 'de eerste de beste fout'..... vond ik ook niet terecht... voor de rest zat er ook wel opbouwende kritiek in (voor zowel mij als Sven)
In elk geval heb ik wel weer een paar leerzame dingetjes mogen bewonderen van je!
Sorry van mijn kant dan maar dat ik jou een (klein) beetje afkraakte, maar het was wel gemeend dat je't late middenspel mooi rustig hebt aangepakt....
Blijft alleen het verhaal Schwarzman - Salome over.... maar daar zullen we niet meer uitkomen vrees ik....
Ik wens jullie en VBI volgend weekend in elk geval een fijn titanengevecht toe!
Jouw duel met Sven was een van de fascinerendste gevechten van de dag.
Gantwarg had het tweemaal over de zet 42-37 tijdens de masterclass. De eerste maal op de 14e zet. De tweede maal na 14.28-23 6-11. De eerste maal vindt Gantwarg de zet aangewezen. De tweede maal vrijwel verliezend. Dat zit hem in 15.42-37 27-31 16.36x27 22x42 17.48x37 4-10 gevolgd door 18.14-19x30 en 29-23x35. Zwart heeft dan een mooie concentratie in het centrum zonder een schijf op 16. Wit heeft een volstrekt nutteloze verzameling schijven op de korte vleugel. Zonder support voor de Olympisch formatie in de vorm van een zwarte schijf op 23 doet een dergelijke concentratie op de korte vleugel weinig nuttigs.
De zet 5...20-25 is m.i. geen handige zet. Vooral omdat wit goed lijkt te staan na het gortdroge antwoord 37-31 (Derkx en Vissers demonstreerden het tijdens de halve finale). Voorheen wist ik dat ook niet. Evenwel tijdens het laatste Europees kampioenschap correspondentiedammen heeft Aleksei Verchovich mij dit tot mijn nadeel eventjes uitgelegd. Als je 20-25 wilt spelen, dan is het handig om dat een zet eerder te doen. Scholma deed dat een keertje tijdens de halve finale.
Het fascinerendste deel van de partij vond ik de fase van de 36e tot vlak voor de tijdcontrole. De zwarte stelling lijkt aan het begin niet dramatisch slecht. Aan het einde kan het alleen beschreven worden als een ramp. Dan vraag je je af, wat de oorzaak van deze omslag is. Door tijdgebrek heb ik mij helaas niet kunnen vastbijten in deze stand. Volgens mij is veld 18 belangrijk. de zet 9-14 e.d. bederft de zwarte stand.