Nationale Clubcompetitie 2008/2009

Post Reply
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

Image

Kreeg zojuist een mailtje van Gil met de vraag wat Gerard na

37.35-30! 24x35 en 38.25-20!! zou moeten spelen.....

- Het beste is nog 38...10-15 [ eerst 35-40 heeft geen nut wegens 45x34 10-15? 34-29! enz] 39.44-39 15x24 40.45-40 35x33 41.38x18 12x23 42.21x03 met grote (winst)kansen!)

- 23-28 39.20-14 35-40 40.14x32 40x49 41.32-27 49x32 42.27x38 en zwart wordt vreselijk geveegd

Als het goed is staat deze opmerking morgen (misschien al vanavond bijgewerkt op de site), maar zeker wel vermeldingswaardig
Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn »

Edwin Twiest wrote:Sorry.... dan heb ik de analyse helemaal met de verkeerde pet op gelezen

- maar zowel de 5e zet dat ik te bang ben om te kelleren vond ik niet fijn te lezen en de zet 7-11 is vrij normaal, maar wordt door jou bestempeld als 'de eerste de beste fout'..... vond ik ook niet terecht... voor de rest zat er ook wel opbouwende kritiek in (voor zowel mij als Sven)

In elk geval heb ik wel weer een paar leerzame dingetjes mogen bewonderen van je!

Sorry van mijn kant dan maar dat ik jou een (klein) beetje afkraakte, maar het was wel gemeend dat je't late middenspel mooi rustig hebt aangepakt....

Blijft alleen het verhaal Schwarzman - Salome over.... maar daar zullen we niet meer uitkomen vrees ik....

Ik wens jullie en VBI volgend weekend in elk geval een fijn titanengevecht toe!
Jouw duel met Sven was een van de fascinerendste gevechten van de dag.

Gantwarg had het tweemaal over de zet 42-37 tijdens de masterclass. De eerste maal op de 14e zet. De tweede maal na 14.28-23 6-11. De eerste maal vindt Gantwarg de zet aangewezen. De tweede maal vrijwel verliezend. Dat zit hem in 15.42-37 27-31 16.36x27 22x42 17.48x37 4-10 gevolgd door 18.14-19x30 en 29-23x35. Zwart heeft dan een mooie concentratie in het centrum zonder een schijf op 16. Wit heeft een volstrekt nutteloze verzameling schijven op de korte vleugel. Zonder support voor de Olympisch formatie in de vorm van een zwarte schijf op 23 doet een dergelijke concentratie op de korte vleugel weinig nuttigs.

De zet 5...20-25 is m.i. geen handige zet. Vooral omdat wit goed lijkt te staan na het gortdroge antwoord 37-31 (Derkx en Vissers demonstreerden het tijdens de halve finale). Voorheen wist ik dat ook niet. Evenwel tijdens het laatste Europees kampioenschap correspondentiedammen heeft Aleksei Verchovich mij dit tot mijn nadeel eventjes uitgelegd. Als je 20-25 wilt spelen, dan is het handig om dat een zet eerder te doen. Scholma deed dat een keertje tijdens de halve finale.

Het fascinerendste deel van de partij vond ik de fase van de 36e tot vlak voor de tijdcontrole. De zwarte stelling lijkt aan het begin niet dramatisch slecht. Aan het einde kan het alleen beschreven worden als een ramp. Dan vraag je je af, wat de oorzaak van deze omslag is. Door tijdgebrek heb ik mij helaas niet kunnen vastbijten in deze stand. Volgens mij is veld 18 belangrijk. de zet 9-14 e.d. bederft de zwarte stand.
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

Bedankt voor je aanvullingen !

Hier kan ik tenminste wat mee.... 20-25 speelde ik trouwens ook met een wrang gevoel.... ik kan de meeste Kellervarianten wel dromen, dus waarom ik dat uit de weg ben gegaan....dat weten alleen Sven en ik....

Inderdaad wel 'leuk' om even uit te puzzelen waar het nu definitief mis ging..... weer een uitdaging
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Telegraaf, 21 maart 2009
Image
Jameson

Post by Jameson »

Op www.dcdordrecht.nl zijn inmiddels de partijen t/m ronde 10 en 11 bijgewerkt.
Nescio

Post by Nescio »

Van Stigt Thans - Huissen 10-10

Van Stigt Thans prolongeert de landstitel na een wedstrijd waarin dit lange tijd niet mogelijk leek. Schwarzman verslaat van Aalten, Gantwarg wint van de Koning, Meurs wint van Winkel en Krajenbrink won van Heusdens.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Fred Ivens wrote: DERDE RONDE BARRAGE KNDB CLUBCOMPETITIE (SLOT)

Van Stigt Thans prolongeert titel

SCHIEDAM – Op basis van bloed, zweet, tranen en een dosis fortuin heeft Van Stigt Thans in de KNDB clubcompetitie het kampioenschap geprolongeerd. In de beslissende wedstrijd van de barrage gaf Damvereniging VBI de winst uit handen en moest met een ontoereikende 10-10 de terugreis naar Huissen aanvaarden. Voor de thuisclub, sinds 2003 altijd op het erepodium present, betekende het de derde landstitel in vier jaar tijd.

De Schiedamse sterren hadden aan een gelijkspel genoeg en voor deze gelegenheid Arnaud Cordier uit Parijs laten overkomen. De Franse grootmeester deelde de punten met Jasper Lemmen, welk voorbeeld even later door Michiel Kloosterziel en Joost Hendriksen werd gevolgd. Ook Jeroen van den Akker en Gérard Jansen gaven elkaar niets toe. De thuisclub nam toch vlak voor de eerste tijdcontrole de leiding.Geert van Aalten ('Er was niets aan de hand') miste in zijn voorberekeningen een klein maar essentieel zetje en werd vervolgens door wereldkampioen Alexander Schwarzman genadeloos van het bord geveegd: 5-3.

Schwarzman kwam hoofdschuddend de analyseruimte erin. Hij had op dat moment weinig vertrouwen in een nieuw kampioenschap en niet ten onrechte, want de dreiging van een extra competitieverlengstuk komende weekeinde tussen beide teams en Witte van Moort leek levensgroot aanwezig. Rob Clerc en Alexander Baljakin tekenden niet onverwacht de vrede en nestor Frits Luteijn (55), die zijn vakantie naar Mexico had geannuleerd, trok tegen oud-wereldkampioen Guntis Valneris onvervaard ten aanval waarna de topscorer van de ereklasse naar de remise moest afwikkelen: 7-5.

Het 75-jarige VBI leek zich echter ook nu weer tot de traditionele Angstgegner van Van Stigt Thans te ontpoppen. Het kwam langszij dankzij Pim Meurs die een puike positiepartij tegen Sven Winkel met een maximum aan precisie afwerkte en nam zelfs een voorsprong door Johan Krajenbrink. De nationale talentenontwikkelaar nam vanuit een wat mindere positie nationaal kampioen Ron Heusdens met een taktische manoeuvre te grazen en wikkelde af naar een volkomen gewonnen eindspel: 7-9.

VBI was op dat moment virtueel winnaar. Fred de Koning speelde tegen Anatoli Gantwarg in een analytische remisestand echter tot twee keer toe de verkeerde zet waarna de Moker uit Minsk de titel weer binnen Schiedams bereik bracht. Anton van Berkel moest na een mislukte omsingeling spitsroeden lopen tegen Peter Hoogteijling maar wist na ruim zes uur spelen nog net in een standaard-remiseeindspel (anti-Scouppe) te ontsnappen.

Waarna sponsor Jan van Stigt Thans ('Ín principe ga ik volgend seizoen door') de champagne kon laten rondgaan en bondscompetitieleider Ben Smeenk de beker-met-de-grote-oren kon overhandigen aan teamleider Leo Mous ('We zijn door het oog van de naald gekropen') en captain Rob Clerc, die voor de vijftiende keer in zijn carrière een clubtitel kon begroeten.

Uitslagen barrage:

Witte van Moort-Van Stigt Thans 9-11

Damvereniging VBI-Witte van Moort 8-12

Van Stigt Thans-Damvereniging VBI 10-10

Eindstand: 1. Van Stigt Thans 2-3, 2. Witte van Moort 2-2, 3. Damvereniging VBI 2-1.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Zo'n barrage is natuurlijk best spannend, maar niet echt nodig.

Waarom niet gewoon direct de bordpunten laten tellen?
Om praktische redenen is dit toch de beste oplossing. Nu moest Frits Luteijn zijn vakantie naar Mexico annuleren en die man heeft het de laatste jaren toch al zo moeilijk...
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

Zonder vorm van barrages wordt VST altijd kampioen.... met zo'n team behaal je geheid elk jaar de meeste bordpunten, toch?

Ik wil VST even van harte feliciteren met de titel!
GuidoB

Post by GuidoB »

GuidoB

Post by GuidoB »

Verslag en partijen op http://www.luteyn.net/damclub/.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Edwin Twiest wrote:Zonder vorm van barrages wordt VST altijd kampioen.... met zo'n team behaal je geheid elk jaar de meeste bordpunten, toch?
Ik bedoel natuurlijk: eerst de wedstrijdpunten, dan de bordpunten.
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Eric van Dusseldorp wrote:Zo'n barrage is natuurlijk best spannend, maar niet echt nodig.

Waarom niet gewoon direct de bordpunten laten tellen?
Om praktische redenen is dit toch de beste oplossing. Nu moest Frits Luteijn zijn vakantie naar Mexico annuleren en die man heeft het de laatste jaren toch al zo moeilijk...
Als VST gewoon alle wedstrijden had gewonnen had Frits lekker op vakantie gekund. Hij moet dus boos naar zijn teamgenoten kijken, want die hebben niet goed genoeg gespeeld .
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
The Lionking
Real name: Martijn de Leeuw

Post by The Lionking »

Van Stight Thans gefeliciteerd met het kampioenschap!
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, maandag 23 maart 2009

Jubileum DV Huissen zonder gouden randje

door Anton Janssen

SCHIEDAM - Het landskampioenschap is aan de neus van DV Huissen voorbij gegaan. De dammers kwamen gisteren in hun tweede wedstrijd van de kampioenscompetitie in en tegen DV Schiedam niet verder dan 10-10.

Voor de opponent was die uitslag voldoende om de landstitel te prolongeren. Huissen is na Westerhaar op de derde plaats geëindigd.

De kansen in Schiedam waren voor Huissen, dat na de nederlaag van vorige week tegen Westerhaar (8-12) moest winnen om in de race te blijven voor de titel. De ploeg uit de damstad liet zich op productiviteit aftroeven. De Russische wereldkampioenen in Schiedamse dienst waren de beslissende factor. Mondiaal kampioen Alexander Schwarzman bleef Geert van Aalten de baas, veelvoudig titeldrager Anatoli Gantwarg klopte Fred de Koning.

Beide partijen gingen onnodig verloren zodat Huissen brak met de traditie dat een jubileumjaar goed is voor de landstitel. Dat gebeurde voor het laatste in 2004. Het 75-jarig bestaan van de roemruchte damclub wordt niet met een mooi gouden randje omlijst. Johan Krajenbrink en Pim Meurs wonnen aan Huissense kant. Het was niet voldoende.

De teleurstelling overheerste na afloop in het Huissense kamp. "Wij zijn in deze jaargang tegen de landskampioen ongeslagen gebleven (11-9 winst en 10-10 in de barrage) maar staan met lege handen", verzuchtte speler en teamleider Van Aalten. " Uithuilen en opnieuw beginnen dus maar."

Van Aalten was de eerste verliezende speler. In zijn partij tegen Schwarzman liet hij een 2 om 2 ruil achterwege en kwam na die denkfout in onoverkomelijke problemen. Voor De Koning was de druk in zijn partij met Gantwarg te groot. Hoewel hij enkele keren een remiseplan miste. Zijn partijverlies bracht de stand op 9-9. Peter Hoogteijling was, tegen beter weten in, na zes uur spelen nog in de weer om Anton van Berkel pootje te lichten. Het bleek vergeefse moeite: remise en 10-10 eindstand.

Krajenbrink zette zijn partij tegen nationaal kampioen Ron Heusdens sterk op. Dat leidde tot een winnend overmachtseindspel. Meurs klopte de uit Arnhem afkomstige Sven Winkel.

Aan de meeste borden was er weinig krachtsverschil. Jasper Lemmen bereikte tegen de Franse 'invaller' Arnaud Cordier licht voordeel: remise. Ook tussen Joost Hendriksen en Michiel Kloosterziel was de puntendeling het voorspelbare resultaat. Gérard Jansen (tegen Jeroen van den Akker) en Alexander Baljakin (tegen Rob Clerc) sloten ook op remise af.

Huissen's topscorer Guntis Valneris had tegen Frits Luteyn een moeilijke middag. De speler uit Riga stond lastig en pakte met hangen en wurgen het onbesliste resultaat.

DV Schiedam-DV Huissen 10-10: Arnaud Cordier-Jasper Lemmen 1-1, Michiel Kloosterziel-Joost Hendriksen 1-1, Anatoli Gantwarg-Fred de Koning 2-0, Ron Heusdens-Johan Krajenbrink 0-2, Frits Luteyn-Guntis Valneris 1-1, Rob Clerc- Alexander Baljakin 1-1, Alexander Schwarzman-Geert van Aalten 2-0, Sven Winkel-Pim Meurs 0-2, Anton van Berkel-Peter Hoogteijling 1-1, Jeroen van den Akker-Gérard Jansen 1-1.

Post Reply