Jan Pieter wrote:Cor van Dusseldorp wrote:Jan Pieter wrote:
Volgens mij is het dus remise wanneer iemand op zijn 16e zet (31e ply) zijn dam weggeeft, maar of de arbiter en de protestcommissie het ook zo zien???
In totaal moet je 16 complete cycli van zetten hebben in een drie om een. Wanneer je exact begint te tellen, de situatie voor of na de zet doet er dan niet toe. Zolang het maar consequent is.
Net als bij het geval Tjon-Walraven klinkt je standpunt heel logisch, ben ik het met je eens dat het zo zou moeten zijn, denk ik ook dat de samenstellers van het reglement het zo bedoelden, maar het is niet wat er staat en daar gaat het om.
Wat staat er letterlijk?
SWR:9.2 De partij is remise:
a. na wederzijds zestien zetten in een stand van één dam tegen drie stukken waaronder een dam;
b. na wederzijds vijf zetten in een stand van één dam tegen maximaal twee stukken waaronder een dam.
Duidelijk is, dat het remise is als er 16 zetten zijn gedaan
in die stand.
Er staat niet, dat het remise is na 16 zetten
na het ontstaan van die stand.
Dus zodra "wit" offert, onstaat de stand bedoeld onder b.
We gaan opnieuw tellen, maar nu 5 zetten.
Als het offer goed was, slaat wit in de volgende beurt de dam van "zwart".
Komt wit nog aan de beurt?
Als hij offert in de 31e ply, slaat zwart in de 32e en zijn de 16 zetten in 3-om-1 stand voorbij; dus remise.
Als hij in de 30e ply offert, slaat zwart in de 31e ply. Er is dan geen 3-om-1 stand meer. De 5-zetten regel treedt nu in werking. Wit wint, ook al kan hij nog niet direct het laatste stuk van zwart slaan!
Dit lijkt vreemd. Maar als de 5-zetten regel niet in werking zou treden en de damval bestaat uit 2 opeenvolgende offers, dan zou het vervolg zijn:
wit offert in de 32e ply, zwart slaat in de 33e ply en wit slaat het laatste stuk van zwart in de 34e ply. In de 35e ply is zwart aan zet en kan niet zetten. Maar de slag zou dan niet binnen 16 zetten voltooid zijn.
Als zwart zijn laatste stuk zomaar weggeeft in de 31e ply, dan slaat wit in de 32e en zijn de 16 zetten voorbij; toch remise, want er zijn 16 zetten gedaan in de 3-om-1 stand.
Het overgaan van de 16-zetten regel naar de 5-zetten regel volgt logischerwijs uit het reglement. En dat gebeurt toch ook als wit al offert in bv. de derde zet.