remiseprobleemoplossing zonder de spelregels te veranderen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
steenslag

Re: Wcroldammen

Post by steenslag »

Kosmos wrote:
steenslag wrote:Wel een beetje jammer dat de randen verdwenen zijn. Een verticale cilinder kan natuurlijk ook. WC-roldammen?
Daar had ik ook al aan zitten denken, Steenslag!
Alleen de bovenkant aan de onderkant vastmaken.
Hahaha, ja zo'n torus is echt verwarrend!
Meer iets voor Illuminati die ons gevangen houden in de 3 dimensies.
Zij zullen in 1 blik een torusdambord kunnen overzien die Illimunati, want ze zien 4 (of nog meer, Hanco?) dimmensies!
Er is ook een 3-dimensionaal schaakbord trouwens.
Misschien is dit iets voor die illumnati: Klein-bottle-dammen.
Image
Een soort vierdimensionale mobiusring. Het ding heeft geen binnenkant of buitenkant, een mier kan blijven lopen op dat ding. Ik vond deze advertentie op een site waar gewezen wordt op een gevaar waarbij de reptilians in het niet verzinken: http://www.dhmo.org/, die voor paniek zorgde in Californie.. Moeilijk om het hier droog bij te houden.
Hanco Elenbaas

Re: Zwembanddammen

Post by Hanco Elenbaas »

Kosmos wrote:
steenslag wrote:
Image
.
Dit is dus het dambord van de toekomst, alles dankzij trendsetter Fons!
Een magnetische zwemband als dambord, wie gaat er 1 bouwen?

Is er verband, Arjen, tussen jouw dambord, waar je stenen door een smal gat moet verplaatsen en het constant de aandacht vestigen op je bolle kont? Is het bolle-kont-dammen wat je voorstelt?
Dit bord ziet er werkelijk uit als iets van de toekomst. Nu nog schijven die zich als gekko's (tokkehs in het Maleis/Javaans/Bahasa) vastkleven aan de velden. Daar wordt ook aan gewerkt in Noord-Amerikaanse laboratoria zag ik laatst bij de VPRO. En om het spel te beëindigen een structuur aanbrengen en in werking stellen als op het blad van de Lotusbloem, die alle schijven automatisch richting opening, rechtsonder, stuurt.
Michelin als sponsor? Of moeten we wachten tot nanotechnolgie na 2012 definitief toeslaat.
steenslag

Post by steenslag »

Een bord met een beetje ijzer erin voldoet prima. Magnetische schijfjes erbij en ghekko's of nanotechnologie zijn echt overbodig.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Dammen is natuurlijk al uitermate geschikt voor computer en internet (helemaal vergeleken met andere sporten), maar torusdammen is juist enkel geschikt voor op de computer. In real life werkt dat ding natuurlijk niet, maar met een beetje computerprogramma, kun je je stand van alle kanten bekijken. Cybertorusdammen heeft de toekomst.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Cybertorusdamspel

Post by Kosmos »

Eric, ga jij zo'n cybertorusdamprogrammaatje schrijven met roterende torus met alle aanzichten?
Heaven is no location, but a state of mind
steenslag

Post by steenslag »

Met een beetje gewenning lijkt het me best op een orthodox bord te spelen. Met schaken is het wel te doen...
<applet code="ChessApplet.class" codebase="http://geometrygames.org/TorusGames/java/" width="600" height="300"><param name="topology" value="torus"><param name="view mode" value="fundamental domain"><param name="opponent mode" value="human vs. computer"><param name="new game" value="true"><param name="applet background color" value="FFFFFF"><param name="torus background color" value="FFFFC0"><param name="chess pieces image" value="images/chess/pieces.gif"><param name="victory sound" value="sounds/eep.au"></applet>

Bron :http://geometrygames.org/
Eric Sanders

Re: Cybertorusdamspel

Post by Eric Sanders »

Kosmos wrote:Eric, ga jij zo'n cybertorusdamprogrammaatje schrijven met roterende torus met alle aanzichten?
Ik vrees dat ik daar de kennis niet voor heb.
Als ik nog een keer een hoop vrije tijd heb zal ik er eens over nadenken.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap »

Hier een zelfgemaakt simpel damprobleempje op het cilinderdamvlak.
Ter verduidelijking: 1 raakt 46/47, 2 raakt 47/48, 3 raakt 48/49, 4 raakt 49/50 en 5 raakt alleen 50.

[img]http://fmjd.org/dias/save/10804046235.png[/img]

Zwart heeft net 14-19?!? gespeeld met de dreiging 24-30.
Het is echter vooral een (niet al te moeilijke) lokzet, wit mag natuurlijk niet 27-22 nemen, ook niet na eerst 34-30.
Het leuke is echter dat dit op het CILINDERVLAK een foute lokzet is. Wit wint... hoe???
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
ZevenInEenKlap

Cilinderprobleem

Post by ZevenInEenKlap »

Om nog even op mijn vorige post voort te borduren: hier nog een cilinderprobleem. Ditmaal ietsje lastiger en met een scherp slot.
(let maar niet op de rare beginpositie)

[img]http://fmjd.org/dias/save/10804072296.png[/img]

Wit begint en wint.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
steenslag

Re: Cilinderprobleem

Post by steenslag »

ZevenInEenKlap wrote:Om nog even op mijn vorige post voort te borduren: hier nog een cilinderprobleem. Ditmaal ietsje lastiger en met een scherp slot.

Wit begint en wint.
Ik zie alleen 14-9 (37x17) 9x48 -over 3,2,1,42 en 43- (25x14)
steenslag

zillions of games

Post by steenslag »

Ik zit de hele avond al te kijken naar Zillions of Games Voorzien van een serienummer speelt het ding 19 dam-varianten; je kunt er nog een paar her en der downloaden. Vrijwel elk denkbaar en ondenkbaar bordspel is hiermee te spelen en er worden nog iedere dag nieuwe spelen toegevoegd. Dat is al geweldig, maar werkelijk fantastisch is de mogelijkheid om zelf nieuwe spelen of varianten te bedenken. Zondere enige kennis van de programmeertaal had ik binnen een uur horizontaal cilinderdammen , verticaal cilinderdammen en torusdammen toegevoegd aan het gewone 10x10-dammen. (Torusdammen is nog buggy -het lijkt erop dat het ding niet stopt met het zoeken naar nieuwe zetten zodra er een dam op een lege diagonaal staat). Je kunt al die spelen ook nog via internet spelen.Ik overweeg zelfs om een legaal serienummer te kopen, zo goed vind ik het.
ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap »

steenslag wrote:
ZevenInEenKlap wrote:Om nog even op mijn vorige post voort te borduren: hier nog een cilinderprobleem. Ditmaal ietsje lastiger en met een scherp slot.

Wit begint en wint.
op 14-9 kan zwart ook 13x4x45 slaan...
steenslag

Post by steenslag »

ZevenInEenKlap wrote:
steenslag wrote:

Wit begint en wint.
op 14-9 kan zwart ook 13x4x45 slaan...
Oh ja, nu zie ik het. Zeven in twee klappen!
10-14 (15x 22) 27x46 (37x17) 46x48

Je eertse probleem gaat mis, wit moet in de beginstand 50x10 slaan.
steenslag

Re: Boldammen

Post by steenslag »

Kosmos wrote:(...)Gisteren op VOG leuk met de Mysticus geconverseerd en hij zei dat er 5 dammen nodig waren op een boldambord (Mysticus noemt het een oneindig dambord) om 1 dam te vangen.(...)
Image

Vangstelling op een oneindig dambord.
Op een torus heb je er volgens mij vier nodig.
Arjen de Mooij

Re: Cybertorusdamspel

Post by Arjen de Mooij »

Eric Sanders wrote:
Kosmos wrote:Eric, ga jij zo'n cybertorusdamprogrammaatje schrijven met roterende torus met alle aanzichten?
Ik vrees dat ik daar de kennis niet voor heb.
Als ik nog een keer een hoop vrije tijd heb zal ik er eens over nadenken.
Voor 100 euro maak ik het...
Post Reply