Rein Halbersma wrote:Een idee zou daarom kunnen zijn om de zwakkere spelers aan opeenvolgende borden te zetten, en om vrijwel a tempo tegen hun te spelen. Zij hebben dan veel minder tijd om goede zetten te vinden en storten wellicht snel in. Daarna is ook de omlooptijd voor de sterkeren flink ingekort.
Dit meen je toch niet, Rein? Of je nu de zwakkere spelers achter elkaar zet, of om-en-om met de sterkere spelers, ze hebben in beide gevallen evenveel tijd om na te denken, indien de simultaangever in beide gevallen per speler dezelfde bedenktijd gebruikt. Een ronde duurt immers even lang.
En de cirkel van borden kleiner maken helpt ook al niks!
Misschien dat in een 6-dimensionaal stelsel de volgorde wel wat uitmaakt?
Kosmos wrote:Als je zo te werk gaat zal het nooit wat worden met jouw blinddammen, JP.
Ik koester ook geen enkele illusie of ambitie in die richting. Met bord vind ik het al moeilijk genoeg. Maar mocht ik, zeer hypothetisch, ooit in staat zijn de opening en het middenspel blind te dammen, dan verwacht ik dat ook het eindspel geen problemen oplevert. Daar ging het mij om.
Rein Halbersma wrote:Een idee zou daarom kunnen zijn om de zwakkere spelers aan opeenvolgende borden te zetten, en om vrijwel a tempo tegen hun te spelen. Zij hebben dan veel minder tijd om goede zetten te vinden en storten wellicht snel in. Daarna is ook de omlooptijd voor de sterkeren flink ingekort.
Dit meen je toch niet, Rein? Of je nu de zwakkere spelers achter elkaar zet, of om-en-om met de sterkere spelers, ze hebben in beide gevallen evenveel tijd om na te denken, indien de simultaangever in beide gevallen per speler dezelfde bedenktijd gebruikt. Een ronde duurt immers even lang.
En de cirkel van borden kleiner maken helpt ook al niks!
Misschien dat in een 6-dimensionaal stelsel de volgorde wel wat uitmaakt?
hmm, ja dat was niet zo'n bijster slim voorstel. Maar snel spelen tot er een aantal zijn gesneuveld om dan tegenover de overgebleven spelers wat meer tijd per speler te nemen, houdt de druk wel constant. Maar misschien dat je niet heel snel kunt blinddammen omdat het continu in je hoofd schakelen naar andere partijen meer tijd neemt dan het bedenken van een goede zet.
Rein Halbersma wrote:Maar misschien dat je niet heel snel kunt blinddammen omdat het continu in je hoofd schakelen naar andere partijen meer tijd neemt dan het bedenken van een goede zet.
Het schakelen naar de volgende partij schijnt juist bijzonder weinig tijd te kosten. Erno heeft de volgende stand direct voor zich en dat geldt voor Ton meen ik ook. Wat juist veel tijd kost, is het rekenen zonder bord met schijven voor je.
Rein Halbersma wrote:Maar misschien dat je niet heel snel kunt blinddammen omdat het continu in je hoofd schakelen naar andere partijen meer tijd neemt dan het bedenken van een goede zet.
Het schakelen naar de volgende partij schijnt juist bijzonder weinig tijd te kosten. Erno heeft de volgende stand direct voor zich en dat geldt voor Ton meen ik ook. Wat juist veel tijd kost, is het rekenen zonder bord met schijven voor je.
Het viel mij op hoe snel Prosman zijn eerste ronde maakte. Zelf zou ik tijd nemen om de standen netjes op te bergen, maar voor cracks als Prosman en Sijbrands is het oproepen van een volgende stand een automatisme. Ik vond het ongelooflijk knap dat prosman ondanks dat moordende tempo de standen in zijn geheugen kon houden.
Ik heb wel een paar keer gedacht: Nu raakt hij de draad kwijt, maar neen, Prosman ging onverstoorbaar door en door en door en door....
Erno's geslaagde poging was in meerdere opzichten een mooi moment.
Voor mij persoonlijk ging het vooral om de emotie die ik meemaakte. Nog niet eerder in een damevenement heb ik dat gezien.
Nadine die met tranen in de ogen de laatste vijftien minuten verslaat. Een enorm lang gemeend applaus als Erno binnenkomt. Allemaal dammers die, ondanks hoe rationeel als we zijn, spontaan in Erno, Erno, Erno uitbarsten. De zo "scherpe pen" Henk de Witt die plots ook zijn tranen moet wegpinken. Onze voorzitter van de bondsraad, Fred Versteeg, die vanwege de emoties nauwelijks zijn sluitingswoord kan afmaken. Erno's vriendin die vanwege haar trillende handen het laatste uur geen glas meer goed kan vasthouden. Erno zelf die met een smile die ik nog nooit van hem heb gezien triomferend binnenkomt.
Ofwel iets wat we meestal vrijwel niet laten zien, plotseling kwam het bij iedereen boven. Fantastisch!
Er werd gespeeld: 24-29 23x34 12-18 en remise gegeven.
Als Erno nog een winstpartij nodig had gehad, had hij deze stand doorgespeeld. Ik vermoed dat wit gewonnen staat na
34-29 18x27 29-24! met een ijzersterke voorpost op 24.
Is er iemand die nog remise ziet voor zwart?
Als zwart (Jordy) hier 14-3 had gespeeld dan had wit een enorm smerige valstrik moeten ontwijken:
17-11? 8-12!! 1x23 35-40 44x35 24-30 35x24 25-30 24x35 20-24 29x20 3x34
Als Erno nog een winstpartij nodig had gehad, had hij deze stand doorgespeeld. Ik vermoed dat wit gewonnen staat na
Remise zou erg moeilijk, maar niet onmogelijk zijn in die stand. De opmars van schijf 34 naar 24 had ik in de partij op tijd onderkend, en daarom speelde ik ook geen 24-29 gevolgd door 12-18. Op de site van de blindsimultaan staat op plek van de live-partijen wel het juiste verloop. Het verloop was nl. (15-20 ); 38-33 (13-19); 23x14 (20x9); 32-28 (21-26); 39-34 (24-30); 40-35 (30x39); 33x44 (9-14); 44-39 (14-19) en in deze 5x5 stand werd er remise overeengekomen. Zwart staat duidelijk minder, maar ik had tijdens de wedstrijd al diverse remisevarianten zien schemeren.
Thuis gekomen had ik meteen de stand in Flits gezet en deze gaf afgerond slechts 0,2 aan voordeel voor wit.
Jaap van Galen wrote:Ton Sijbrands vanochtend in de Volkskrant:
"Deze en de komende rubrieken staan in het teken van de indrukwekkende prestatie die Erno Prosman drie weken geleden leverde"
Gelukkig, ik had even het idee dat Ton zou proberen het wereldrecord van Erno te negeren, zoals hij al zeven jaar lang de toptoernooien in Delft negeert.
De afgelopen weken ging zijn rubriek over interessante maar reeds tamelijk gedateerde partijen. Maar dat valt te verklaren uit het feit dat hij naar eigen zeggen met vakantie was en mogelijk die rubrieken van te voren had ingeleverd.
De toon van zijn rubriek van vanochtend is nog afstandelijk (een hartelijke gelukwens kan er blijkbaar nog niet af) en hij gaat wel erg snel over naar de techniek, maar de eerste stap is gezet...
Het is niet snel goed genoeg he witje? De komende weken aandacht in de rubriek, wat wil je nog meer zou ik denken. En dat in een periode dat er toch al genoeg rubriek te vullen is met bijvoorbeeld nk junioren en de zomertoernooien. Dat Sijbrands nu voor Prosman kiest is op zich al een ultieme blijk van (terechte) bewondering.