Fred Ivens wrote: Delft, 23 maart 2008
Prosman klaar voor aanval op wereldrecord Sijbrands
Delft - Erno Prosman weet waar hij aan toe is. De Delftse topdammer (35) bond zaterdag in een blindsimultaan de strijd aan met 23 tegenstanders en beëindigde bijna 16,5 uur later (netto 14,5 uur) zijn eenzame opsluiting met de score van 33-13 ofwel 71,7%. Deze generale repetitie in het DUWO Conferentiecentrum vormde de opmaat tot de aanval op het wereldrecord van Ton Sijbrands, die in oktober in Tilburg tegen 25 dammers in bijna 29 uur tot de fenomenale score van 92% kwam. Prosman gaat het 4-5 juli opnemen tegen 27 geselecteerde opponenten tegen wie hij minimaal 70 procent moet scoren. Hij denkt nog steeds die loodzware klus in slechts circa twintig uur te kunnen klaren. De wereldrecordpoging vormt het hoofdbestanddeel van het jaarlijkse DUWO Damfestival, dat van 28 juni t/m 5 juli voor de achtste keer als ‘s werelds grootste damevenement wordt geafficheerd.
Prosman lijkt al redelijk klaar voor het grote werk. Eind december begon hij zijn oefencampagne met drie oefensessies. Na een stroeve start kreeg hij al snel de opwaartse lijn te pakken. In de eerste simultaan (tegen 10 tegenstanders in 5,5 uur) bleef hij met een score van 65% onder de maat, maar twee dagen later presteerde hij een geruststellende 85% (tegen 10 tegenstanders in nog geen vijf uur). In de derde oefensimultaan kwam de oud-kampioen van Nederland binnen acht uur tegen 16 tegenstanders tot 81%. Ruim een maand geleden verliep ook zijin eerste nachttraining redelijk naar wens. Prosman scoorde in tien uur tijd tegen zestien tegenstanders 75% en bleef bovendien voor het eerst ongeslagen.
Sokken
Tijdens de generale repetitie van zaterdag oogde hij fit en ontspannen. Als voorbereiding had hij niet alleen zijn opponenten op internet geanalyseerd maar ook nog een appeltaart voor de organisatie gebakken. Op zijn sokken en met een pakje druivensuiker binnen handbereik hoorde hij via een microfoontje van de wedstrijdleider op welke zetten de deelnemers hem trakteerden en gaf vervolgens, uit het blote hoofd, zijn eigen zet door. In totaal vergiste Prosman zich slechts twee keer wat hem net geen strafpunten opleverde. Ook nam hij in de ochtenduren zelfs nog uitgebreid de tijd voor een time-out waarin hij de media tekst en uitleg gaf.
De gemiddelde sterkte van de tegenstanders was hoger dan ooit met onder anderen subtopper Richard Mooser, de Haagse kampioen Peter van Eck , KNDB-secretaris Marcel Kosters en de plaatselijke coryfee Thomas Wielaard aan de andere kant van de borden. Pas na 10,5 uur dammen viel de eerste beslissing. De slotfase verliep toch nog moeizaam. Onnodige foutjes, veroorzaakt door vermoeidheid in combinatie met een zichzelf opgelegd (te?) hoog speeltempo kostten Prosman zeker vier punten. In totaal won hij elf partijen, speelde er ook elf remise en verloor slechts een partij.
Prosman meldde zich na afloop om ruim half twee in de paasmorgen redelijk monter in de speelruimte en toonde zich in grote lijnen tevreden. “Het is mij nu duidelijk dat als ik tegen 23 borden kan spelen het straks tegen 27 tegenstanders, qua aantal althans, ook geen probleem zal zijn”.
De Delftse grootmeester had wel ambivalente gevoelens over de score die maar net voldoende is om aan de internationale FMJD-norm te voldoen. De opzet van zijn partijen was dik in orde en zou zonder blunders tot een score van ruim in de tachtig procent hebben geleid. “Alleen de dosering van nadenken, snel spelen en rust nemen, ook in de laatste fase van de simultaan, moet nog beter”.
Prosman beseft dan ook dat hij over ruim drie maanden een ‘tandje zal moeten bijzetten’. Op 1 mei neemt hij op zijn werk een sabbatical year en heeft dan alle tijd om lichaam en geest zo optimaal mogelijk op de aanval op het wereldrecord te prepareren.
Voor meer informatie:
Henk de Witt
Algemeen coördinator
015 – 213 43 11 hdewitt@orange.nl
Erik Hoogendoorn
Coördinator blindsimultaan
0172 – 21 47 89 eppovier@hetnet.nl
Fred Ivens
Perschef
0174 – 62 12 34 ivens@kabelfoon.nl

Erno Prosman doet aanval op wereldrecord blindsimultaan
- Hanco Elenbaas
Erno
Wat een kanjer die Erno! 
Ik ben in de pers nog nooit een reactie tegengekomen van Sijbrands op Erno's pogingen zijn record te breken... De pogingen van Erno zijn trouwens veel spannender, omdat hij veel dichter bij de 70% zit... Ik verwacht dat Erno het record gaat breken nu hij heeft gezien dat 23 deelnemers te doen is. Tijdens de echte poging zal er nog wel wat extra energie vrijkomen bij Erno met dit geniale record in zicht.
Steeds weer werd de belangstellenden na een recordpoging van Sijbrands wijsgemaakt dat "De prestatie van Sijbrands ongeevenaard is."
Ook toen Erno al tegen 17 man had gespeeld!
Dat terwijl Erno na zijn recordpoging (27 man) er zo bij zal staan:
En terecht, want wat een lef heeft deze gozer!

Ik ben in de pers nog nooit een reactie tegengekomen van Sijbrands op Erno's pogingen zijn record te breken... De pogingen van Erno zijn trouwens veel spannender, omdat hij veel dichter bij de 70% zit... Ik verwacht dat Erno het record gaat breken nu hij heeft gezien dat 23 deelnemers te doen is. Tijdens de echte poging zal er nog wel wat extra energie vrijkomen bij Erno met dit geniale record in zicht.
Steeds weer werd de belangstellenden na een recordpoging van Sijbrands wijsgemaakt dat "De prestatie van Sijbrands ongeevenaard is."
Ook toen Erno al tegen 17 man had gespeeld!
Dat terwijl Erno na zijn recordpoging (27 man) er zo bij zal staan:
En terecht, want wat een lef heeft deze gozer!

Heaven is no location, but a state of mind
- Hanco Elenbaas
Re: Erno
De prestaties van Ton Sijbrands zijn nog steeds ongeëvenaard. En dat zullen ze ook blijven. Prosman zal ongetwijfeld boven de 70% komen op 4 juli, maar 90 tot 95% zal Prosman van zijn leven niet halen tijdens een blindséance. Kortom, ook Erno Prosman krijgt de Delftse telling er niet door, tegen de zin van Ton Sijbrands... [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]Kosmos wrote:De pogingen van Erno zijn trouwens veel spannender, omdat hij veel dichter bij de 70% zit... Ik verwacht dat Erno het record gaat breken nu hij heeft gezien dat 23 deelnemers te doen is. Tijdens de echte poging zal er nog wel wat extra energie vrijkomen bij Erno met dit geniale record in zicht.
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, zo 23 mrt 2008, 15:18
Moeizame generale dammer Prosman
door onze dammedewerker
DELFT - Van zaterdagochtend negen uur tot circa twee uur in de nacht speelde de 35-jarige damgrootmeester Erno Prosman een oefensessie tegen 23 tegenstanders ter voorbereiding op zijn poging om op 4 juli tijdens het Duwodamfestival het wereldrecord blinddammen van Ton Sijbrands te verbeteren.
![]()
Erno Prosman
Prosman is econoom bij Shell en neemt vanaf mei een sabbatical year om zich goed voor te bereiden. Het begin van de seance verliep boven schema, maar na zo’n twaalf uur spelen ging alles veel moeizamer. De score werd uiteindelijk 33 punten uit 23 partijen, derhalve 71.7 %. Bij het record tegen 27 deelnemers is 70% resultaat vereist volgens de werelddambond.
De gemiddelde rating van de tegenstanders was iets hoger dan de benodigde norm. Prosman speelt veel sneller dan Sijbrands, maar zijn score is ook aanmerkelijk lager. Sijbrands verbeterde zijn eigen record voor de negende keer in oktober 2007 met een score van 92% tegen 25 opponenten in 28 uur.
Re: Erno
Ton krijgt de eer voor de mooiste partijen. De zuivere stijl waarmee Ton in de laatste simultaan indruk maakte, is niet te evenaren door onze held Prosman. Maar, daar ging het niet om. Er werd steeds gedaan alsof de geheugenstunt ongeevenaard is. Aan het steevast verzwijgen van Prosmans prestaties komt straks een einde.Hanco Elenbaas wrote:De prestaties van Ton Sijbrands zijn nog steeds ongeëvenaard. En dat zullen ze ook blijven. Prosman zal ongetwijfeld boven de 70% komen op 4 juli, maar 90 tot 95% zal Prosman van zijn leven niet halen tijdens een blindséance. Kortom, ook Erno Prosman krijgt de Delftse telling er niet door, tegen de zin van Ton Sijbrands...Kosmos wrote:De pogingen van Erno zijn trouwens veel spannender, omdat hij veel dichter bij de 70% zit... Ik verwacht dat Erno het record gaat breken nu hij heeft gezien dat 23 deelnemers te doen is. Tijdens de echte poging zal er nog wel wat extra energie vrijkomen bij Erno met dit geniale record in zicht.
Ton het zuiverste spel, Prosman het record!

Hij neemt vanaf mei een heel jaar vrij om zich voor te bereiden voor 4 juli? Propt hij dat hele jaar in 2 maanden?Hanco Elenbaas wrote:Prosman is econoom bij Shell en neemt vanaf mei een sabbatical year om zich goed voor te bereiden.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Sabbatsjaar
Nee, 2 maandjes is genoeg voor iemand als Prosman om het record te breken.ildjarn wrote:Hij neemt vanaf mei een heel jaar vrij om zich voor te bereiden voor 4 juli? Propt hij dat hele jaar in 2 maanden?Hanco Elenbaas wrote:Prosman is econoom bij Shell en neemt vanaf mei een sabbatical year om zich goed voor te bereiden.

gaat Erno o.a. leren koken, masseren en pianospelen. Een mens heeft tenslotte meer te doen dan een paar potjes dammen...
-
Geweldig wat Prosman hier laat zien! Ik hoop dat het hem straks gaat lukken om dat record van Sijbrands te breken. Ook al zou het met een krappe 70% zijn, voor mij is hij dan wel degelijk de beste blindspeler ter wereld.
Wat Sijbrands heeft laten zien blijft natuurlijk ongeëvenaard (blind spelen gecombineerd met vrijwel foutloos spel). Maar dat is een andere tak van sport.
Wat Sijbrands heeft laten zien blijft natuurlijk ongeëvenaard (blind spelen gecombineerd met vrijwel foutloos spel). Maar dat is een andere tak van sport.
- Hanco Elenbaas
Wieger Wesselink wrote:Geweldig wat Prosman hier laat zien! Ik hoop dat het hem straks gaat lukken om dat record van Sijbrands te breken. Ook al zou het met een krappe 70% zijn, voor mij is hij dan wel degelijk de beste blindspeler ter wereld.
Ach, als Ton Sijbrands het record in december op 30 partijen brengt, met 95% winst, heeft niemand het meer over Erno, tot diens volgende sabbatical.
-
-
Die 95% is alleen van belang voor de statistieken. Vergelijk het met hoogspringen: daarbij boeit het ook niet of iemand met een halve meter marge een nieuw record neerzet.Hanco Elenbaas wrote:Wieger Wesselink wrote:Geweldig wat Prosman hier laat zien! Ik hoop dat het hem straks gaat lukken om dat record van Sijbrands te breken. Ook al zou het met een krappe 70% zijn, voor mij is hij dan wel degelijk de beste blindspeler ter wereld.
Ach, als Ton Sijbrands het record in december op 30 partijen brengt, met 95% winst, heeft niemand het meer over Erno, tot diens volgende sabbatical.
- Hanco Elenbaas
Wie heeft eigenlijk vastgesteld dat het winstpercentage minstens 70 moet bedragen? Waarom niet minstens 85% ??Wieger Wesselink wrote:Die 95% is alleen van belang voor de statistieken. Vergelijk het met hoogspringen: daarbij boeit het ook niet of iemand met een halve meter marge een nieuw record neerzet.Hanco Elenbaas wrote:Wieger Wesselink wrote:Geweldig wat Prosman hier laat zien! Ik hoop dat het hem straks gaat lukken om dat record van Sijbrands te breken. Ook al zou het met een krappe 70% zijn, voor mij is hij dan wel degelijk de beste blindspeler ter wereld.
85 Procent zou het kaf van het koren scheiden. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
-
Oh, is dit een nieuwe vete in de damsport? Ik had hier nog nooit over gehoord. Ik zie hier alleen maar fans van Sijbrands de pogingen van Prosman bagetelliseren, maar van Sijbrands zelf heb ik, zoals Kosmos opmerkte, nog helemaal geen reactie gezien. Vertel es wat meer, Bert.Bert Zwart wrote:Zowel Ton als Erno zijn natuurlijk helden. Laten we hen beiden eren. Dat ze een hekel aan elkaar hebben is niet ons, maar hun probleem.
-
Wat denk je dat de uitslag zou zijn van een blindsimultaan-match van 25 partijen met elk 10 uur bedenktijd?Wieger Wesselink wrote:Geweldig wat Prosman hier laat zien! Ik hoop dat het hem straks gaat lukken om dat record van Sijbrands te breken. Ook al zou het met een krappe 70% zijn, voor mij is hij dan wel degelijk de beste blindspeler ter wereld.
- Hanco Elenbaas
Die 10 uur bedenktijd moet je uit je hoofd zetten.Rein Halbersma wrote:Wat denk je dat de uitslag zou zijn van een blindsimultaan-match van 25 partijen met elk 10 uur bedenktijd?Wieger Wesselink wrote:Geweldig wat Prosman hier laat zien! Ik hoop dat het hem straks gaat lukken om dat record van Sijbrands te breken. Ook al zou het met een krappe 70% zijn, voor mij is hij dan wel degelijk de beste blindspeler ter wereld.
Prosman is een groot liefhebber van sneldampartijen. Sijbrands verafschuwt sneldammen. Zo toegewijd aan het damspel als Ton Sijbrands is denk ik geen ander. Vooral wat hij allemaal geschreven heeft is imponerend, alleen maar op te brengen met veel geduld, liefde en perfectionisme, naast groot inzicht.
Prosman heeft verschillende keren gezegd dat hij er niet aan moet denken profdammer te zijn. Ton Sijbrands zou weer nooit voor een (akelig) bedrijf als Shell gaan werken, of Shell als sponsor accepteren voor een van zijn damactiviteiten.
Niemand bagatelliseert hier overigens de blindpartijen en de prestatie van Prosman. Hoewel het bij lange na niet zo indrukwekkend is als wat Ton Sijbrands heeft neergezet, blijft het ongelooflijk dat nog iemand anders dan Ton tot zoiets in staat is. In de jaren dertig stond men al versteld als Ben Springer twee partijen blind speelde...