VOLENDAM - Oud-wereldkampioen en wereldrecordhouder blinddammen Ton Sijbrands (Muiden) is maandag overeengekomen om vanaf het nieuwe damseizoen voor damclub Bart Smit uit Volendam te spelen. De grootmeester speelde drie jaar voor de grootste Brabantse damclub Heymans Excelsior (Rosmalen/Den Bosch) waar de gefortuneerde Mari van Ballegooijen voorzitter is.
Heymans promoveerde onlangs naar de Ereklasse, waar Sijbrands blijkbaar liever niet meer speelt sinds zijn terugtreden uit de individuele wedstrijdsport. De damclub uit Volendam promoveerde begin dit jaar naar de nationale hoofdklasse en heeft in het team naast de locale helden Paul Sier, Piet Karregat, Johan Veerman en raadslid Cor Westerveld al eerder Paul Oudshoorn, Johan Bastiaannet en Francis Tholel aangetrokken. Sijbrands werd in deze één na hoogste klasse vorig jaar topscorer met een 100 procent score en hij mijdt al jaren ontmoetingen met andere topspelers. Desondanks staat hij nog eerste op de ratingslijst.
<center> Ton Sijbrands tijdens zijn trainingsmatch met Slawa Sjtsjogoljev
in een kerkje aan de Singelstraat in Muiden, 30 augustus 1999 </center>
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
AMSTERDAM - Amsterdam lijkt de schaakhoofdstad van de wereld te worden nu Global Chess heeft besloten zich te vestigen in het Max Euwe Centrum. Die onlangs opgerichte organisatie, onder voorzitterschap van de Nederlander Bessel Kok, gaat zich bezighouden met het opzetten van de WK-cyclus vanaf 2008.
Global Chess heeft zich bovendien ten doel gesteld het professioneel schaken wereldwijd te bevorderen. Bessel Kok geniet een grote reputatie in het organiseren van wereldkampioenschappen en binnen de vakbond van grootmeesters (GMA). Hij zal woensdag in gezelschap van Geoffrey Borg, de algemeen directeur van Global Chess, een driejarig contract ondertekenen in het Max Euwe Centrum.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
Noordhollands Dagblad, 25 april 2007 Cor Westerveld
AMSTERDAM - In het onlangs gestarte eerste internationaal damtoernooi in Israël staat de Nederlandse grootmeester Ron Heusdens gedeeld derde tussen de Israëlische spelers Eduard Rabinovich en journalist dammer Yacov Shaus. Aan de leiding gaat Alexander Mogiljanski, die ooit tot de Russische top behoorde, maar tegenwoordig in de USA woont. Oud-wereldkampioene Zoja Golubeva (Letland) staat één punt achter de koplopers. Opvallende deelnemers is Rima Danilevicienne, die vorige maand de Pool Jacek Pavlicki opvolgde als interim voorzitter van de Europese dambond.
De kans is groot dat het toernooi vast op de damkalender komt in vergelijking met het Spaanse damtoernooi medio mei dat dit jaar voor de tiende keer plaatsvindt en inmiddels ruim 120 deelnemers telt, waaronder zeven internationale grootmeesters en de huidige wereldkampioene Darya Tkachenko uit de Oekraïne.
Vrijdag, 27 april 2007 - CULEMBORG - De dammers van Denk en Zet hebben de derde ronde bereikt in de bekercompetitie van de Gelderse Dambond. De Culemborgse landskampioenen - die voor de eerste ronde waren vrijgeloot - wonnen bij de Damcombinatie Nijmegen met 5 - 3.
Tjeerd Harmsma opende aan het tweede bord de score. Hij plaatste zijn tegenstander Eric Sanders voor onoplosbare problemen. Henk Stoop dacht aan bord drie tegen Fred Wielakker een veelbelovende stelling te hebben maar kwam bedrogen uit. Krijn van Drie bracht Denk en Zet weer aan de leiding. Zijn positionele zege aan bord vier op Erich Ketelaars betekende 2-4. Kopman Pim Meurs had tegen Rienk van Marle een goede positie. Beslissend voordeel bleef uit: remise.
VTD uit Tiel, dat ook een bye voor de eerste ronde had, weerde zich uitstekend bij DC Lent. De landelijke hoofdklasser mocht met de 5-3 winst dik tevreden zijn. VTD had mogelijkheden op minimaal 4-4. Laurens Leimena stond aan bord 1 prima tegen topspeler Jasper Lemmen. De Tielenaar beantwoordde een offer van de Lentse speler te agressief en werd toen het slachtoffer van een slimmigheidje.
Vervolgens raakte VTD met 4-0 achter. Anton Janssen verloor aan bord drie tegen het jeugdige talent Thijs Gerritsen de strijd om het centrum van het bord en was toen kansloos. Ton van Adrichem voerde aan bord twee tegen Sander Spaans in wederzijdse tijdnood een fraaie winnende strategie uit en zorgde voor 4-2. Albert Eggink had aan bord vier tegen Rob Everts een voordelig eindspel. In de beslissende fase ontbrak het de VTD'er aan bedenktijd om een sluitende winst te vinden. De remise betekende de 5-3 eindstand.
LELYSTAD - Huub Nollet nestelde zich in het kampioenstoernooi van Flevoland naast zijn Surinaamse clubmakker Sam Pryor op de eerste plaats.
"Ik haalde de hele trukendoos open", lachte hij. "Want door onnauwkeurig spel had ik de winst nog bijna weggegeven."
Nollet stuitte de spraakmakende opmars van Wijnand Groen. "Ik heb nog nooit een punt tegen hem verspeeld, maar het leek na schijfwinst toch mis te gaan." Het hoge speeltempo was voor Nollet zoals vaak de boosdoener. Groen posteerde zijn dam op de lange diagonaal en leek op remise af te stevenen. "Gelukkig stonk hij in een simpel slagje, want analytisch viel er weinig meer te halen."
De hekstelling van Sam Pryor zag er goed uit, maar titelverdediger Jacob Post kwam na een bevrijdende ruil niet in gevaar. De mooie combinatie van Jan Marten van der Reest leverde slechts één puntje op. "De dam was te duur, want hij moest een schijfje extra investeren", sprak organisator Cees Barends. In zijn eigen partij miste Barends een fraaie slagzet, maar hij pakte later alsnog beide punten.
De strijd in het Overijsselse titeltoernooi is op de vierde dag in alle hevigheid losgebarsten. Bill Neven kwam overtuigend tot winst, maar heeft nog één punt achterstand op koploper Martijn Vissers.
Nico Lugthart uit Hattemerbroek liep tegen zijn eerste nederlaag aan. Hij verdwaalde al vroeg in de opening tegen oud-kampioen Neven. "Er dreigde voor hem een positionele catastrofe", sprak de Zwollenaar. "Met een bord vol stukken besloot hij op de 19e zet een schijfje te offeren, maar ook dat kon het tij niet meer keren."
DEDEMSVAART - Het aloude Vaart en Vechttoernooi kende een bloedstollende ontknoping.
Henk Mostert was na de gelijke aankomst met twee medespelers de sterkste in de barrage.
De zege haalde herinneringen omhoog bij de dammer uit Balkbrug. "Ik deed voor de eerste keer mee als 20-jarige en won toen meteen. Ik ben nu 62 jaar en heb in de tussenliggende periode het toernooi wel tien keer op mijn naam gebracht, maar de laatste keer dateerde alweer van 1989."
Mostert verspeelde punten tegen de mindere goden. "Ik begon met een nederlaag tegen clubgenoot Hilco Harms. Dat was even slikken natuurlijk. Ik ging met een punt voorsprong de slotronde in, maar kwam niet verder dan remise."
In de barrage bleef Mostert rivaal Jan Meester van het organiserende DDD de baas. "Met een handigheidje", lachte hij. Jan Nijmeijer uit Gramsbergen werd in de verlenging met brons afgescheept.
De strijd in het Overijsselse titeltoernooi is op de vierde dag in alle hevigheid losgebarsten. Bill Neven kwam overtuigend tot winst, maar heeft nog één punt achterstand op koploper Martijn Vissers.
Nico Lugthart verdwaalde al vroeg in de opening tegen oud-winnaar Neven. "Er dreigde voor hem een positionele catastrofe", vertelde de Zwollenaar. "Met een bord vol stukken besloot hij op de 19e zet een schijfje te offeren, maar ook dat kon het tij niet meer keren." Stadgenoot Vissers bleef Bart Stegeman de baas met een geslaagde centrumomsingeling.
Oosterveen uit Gramsbergen, met André Nijmeijer als de onbetwiste uitblinker, deelde de derde plaats in de Drentse sneldamcompetitie.
'En als er al regels zijn, kan het Kremlin die elk moment veranderen'
door Henny Haggeman
AMSTERDAM - Gary Kasparov (44) is nerveus. Hij lijkt meer gespannen dan voor alle schaaktweekampen die hij om de wereldtitel speelde. De luis in de pels van de Russische president Poetin probeert in het Amsterdamse Ambassade Hotel koortsachtig contact te krijgen met zijn vrouw, die onderweg is naar Amsterdam.
<center></center>
De reden voor zijn komst naar Nederland is de publicatie van zijn boek 'Waarom het leven op schaken lijkt'. Hoewel hij dus voor even in Amsterdam is, maakt hij zich zorgen en geeft toe soms bang te zijn voor de lange arm van Moedertje Rusland: "Iedereen is bang in Rusland, ik ook." Zoals veel schakers, die immers de neiging hebben altijd een paar zetten vooruit te denken, is ook Kasparov een paranoïde inslag niet vreemd. Maar vrees voor zijn eigen leven of dat van zijn dierbaren is allerminst uit de lucht gegrepen, gezien de recente dood van de kritische Russische journaliste Anna Politkovskaja en ex-spion Aleksander Litvinenko, die op zijn sterfbed Poetin beschuldigde van vergiftiging.
Kasparov woont zelf in Moskou, maar heeft zijn vrouw en dochtertje ondergebracht in New York. "Uit oogpunt van veiligheid. Ik wil niet dat mijn dochter opgroeit in een hectisch Rusland", zegt Kasparov. "Als mij iets gebeurt, weet de hele wereld het binnen twee minuten. Het maakt me niet minder kwetsbaar. Maar het is slecht voor de moraal van mijn aanhang als ik hiervoor wegloop." Maart 2005 zette Kasparov onverwacht een streep onder zijn schaakcarrière om zich in de politiek te gaan storten. Niet al zijn oude fans waren daarover te spreken, maar dat weerhield hem er niet van zich op te werpen als tegenstander van Poetin. De Russische president lijkt zich nog niet echt zorgen te hoeven maken over de bonte oppositie, maar niettemin werden demonstraties in Sint-Petersburg uiteengeslagen en werd Kasparov gearresteerd en verhoord. Hij kwam vrij na een boete van dertig euro te hebben betaald.
"De enige getuige tegen mij was een politieman", zegt de schaker. "Hij kon niet zeggen wanneer ik was gearresteerd en waar. Toch vond de rechter de getuigenis betrouwbaar omdat de politieman in functie was. Dát is democratie in Rusland." De oppositie wordt het leven zuur gemaakt. Kasparov heeft met zijn partij geen toegang tot de nationale tv-zender en slechts een handvol kranten staat open voor zijn gedachtegoed. Naar eigen zeggen probeert het Kremlin hem ondertussen zwart te maken. Kasparoverkent bezig te zijn met een 'lastige partij'. "Of ik wit of zwart heb, weet ik niet. Wél dat ik materiaal achter sta. De sport die ik beoefende, had regels. Dit is een wedstrijd zonder regels. En als er al regels zijn, kan het Kremlin die elk moment veranderen."
DEVENTER - Het Overijsselse rapidtoernooi wacht een finale tussen DamRa en koploper Almelo. "Met één punt achterstand hebben we alles in eigen hand", weet Gerrit Visscher. "Bovendien spelen we op de slotdag een thuiswedstrijd."
Visscher is de geestelijke vader van het toernooi, dat voor de achtste keer wordt gehouden. "De formule, met partijtjes met drie kwartier bedenktijd, valt nog steeds in de smaak", verklaarde de Heetenaar. "De opstelling van de teams wordt bepaald door loting."
DamRa, al twee keer winnaar van de rapidcompetitie, scoorde maximaal in Deventer. Het duel met het thuis spelende DDC werd verrassend in winst omgezet: 5-7. De rake combinatie van André Klein Tank zette de Raalter ploeg op het winnende spoor. Zelf zette Visscher de voorpost van Paul Olde Hanhof onder druk. "Ik dwong schijfwinst af, maar liet hem in het eindspel nog ontsnappen."
In de krachtmeting met OG Wapenveld overleefde het zestal uit Raalte een 5-1 achterstand. Bij 5-5 verwachtte vriend en vijand een gelijkspel, maar de tegenstander van Ab Steenbergen verloor het uurwerk uit het oog. "Hij schrok op tijd wakker", lachte Visscher. "Maar liet in de haast een blunder uit zijn vingers glippen."
DDC, met Paul Olde Hanhof als topscorer, moest ook buigen voor Almelo (3-9), maar heeft toch nog steeds uitzicht op het brons.
De strijd in het Overijsselse kampioenstoernooi is op de vierde speeldag in alle hevigheid losgebarsten. Bill Neven behaalde in Raalte een overtuigende zege, maar heeft nog altijd één punt achterstand op koploper Martijn Vissers.