KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Brabants Dagblad, 8 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Dammers TDV overrompelen BDO in Brabant Cup

Donderdag 8 april 2004 - Tilburg - In navolging van Angarde heeft ook TDV zich weten te plaatsen voor de derde ronde van de Brabant Cup. Het Tilburgse viertal droogde in het Boulevard Café BDO uit Oss met 7-1 af. TDV deed voor deze gelegenheid een beroep op Anton van Berkel, die in de clubcompetitie de laatste drie seizoenen uitkomt voor ereklasser Schiedam. Maar doordat hij nog steeds bij TDV op de ledenlijst staat, is hij gewoon inzetbaar.

Jan van Berkel, Theo van den Hoek en Frans Bax kwamen tegen BDO tot winst, Kees van Bakel moest met remise genoegen nemen. DC Oisterwijk kreeg de zege in de Brabant Cup cadeau doordat Heijmans-2 opmerkelijk genoeg geen team op de been kon brengen.
Hanco Elenbaas

Provinciale Zeeuwse Courant, 9 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Clerc blijft NK dammen leiden
HUISSEN - Rob Clerc heeft ook na de vijfde ronde van het Nederlands kampioenschap dammen de leiding behouden.

De 48-jarige Zoetermeerder won in Huissen zijn partij tegen Niek Kuijvenhoven. Van de concurrenten kon alleen Marino Barkel zijn voorbeeld volgen. Hij versloeg Gerrit Boom en heeft nu een punt achterstand op Clerc. De andere partijen eindigden in remise. Titelverdediger Kees Thijssen, Auke Scholma, Alexander Baljakin en Gerard Jansen zagen hun achterstand op Clerc oplopen tot twee punten. ANP
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Apr 09, 2004 11:11, edited 1 time in total.
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 9 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Clerc en Barkel zijn productief op NK
Door ANTON JANSSEN

HUISSEN - Rob Clerc is sterk uit de openingsronden van het Nederlands kampioenschap dammen gekomen. Na vijf ronden heeft de achtvoudige kampioen de leiding met één punt meer dan de verassende Marino Barkel. De Vriezenvener laat in Huissen een productieve indruk achter want hij won gisteren voor de tweede dag op rij.

Clerc had in de vijfde ronde een technisch overwicht op debutant Niek Kuijvenhoven. In het middenspel ontwikkelde de koploper zoveel druk dat de juniorenkampioen in problemen raakte. Clerc kwam op dam maar Kuijvenhoven produceerde via een slagzet ten koste van twee schijven ook een dubbeldekker. Het afspel was kansloos voor Kuijvenhoven die direct na de tijdnoodfase capituleerde.

Barkel, die woensdag Hein Meijer met een combinatieve afwikkeling te grazen had genomen, was tegen Gerrit Boom weer snel klaar. De Zutphenaar tastte al vroeg mis en raakte een schijf kwijt. Toen hij voor de tweede keer in een eenvoudige slagzet tuinde, streek Barkel gretig en met plezier opnieuw twee punten op.

Alle andere partijen eindigden in remise. De puntendeling tussen Erno Prosman en Hans Jansen was een meevaller voor Jansen. Hij stond lange tijd een volle schijf achter maar kreeg na de tijdnood een herkansing. De Amsterdammer had zoveel compensatie dat winst voor Prosman niet haalbaar bleek.

De puntenmachine bij Baljakin moet nog op gang komen. De gisteren jarige speler van DV Huissen liet in de vierde ronde de winst zitten tegen Prosman en kwam ook gisteren tegen Jeroen van den Akker niet verder dan een punt. De Culemborger werkte begrijpelijk niet mee aan een verjaardagscadeau voor de 42 jaar geworden grootmeester.

Gérard Jansen had in de vijfde ronde, net als in de vierde tegen Heusdens, beter spel tegen Tanja Chub. Na een zwakke opening van de Huissenaar onderschatte de Europese kampioene haar stelling en zag ze Jansen aan een positioneel overwicht werken. In de beslissende fase was de verdedigende aanpak van Chub correct. Ze sleepte met precisie een punt uit de nadelige positie.

Uitslagen vijfde ronde: Niek Kuijvenhoven-Rob Clerc 0-2, Gérard Jansen-Tanja Chub 1-1, Hein Meijer-Ron Heusdens 1-1, Gerrit Boom-Marino Barkel 0-2, Erno Prosman-Hans Jansen 1-1, Jeroen van den Akker-Alexander Baljakin 1-1 en Auke Scholma-Kees Thijssen 1-1.

Stand: 1. Clerc 5-8, 2. Barkel 5-7, 3. Scholma, Thijssen, Baljakin en H.Jansen 5-6, 7. Heusdens, Van den Akker, Prosman en G.Jansen 5-5, 11. Chub 5-4, 12 Kuijvenhoven en Meijer 5-3 en 12. Boom 5-1.

Programma zesde ronde (vandaag 12.00 uur): Heusdens-Boom, Chub-Meijer,. Kuijvenhoven-G.Jansen, Baljakin-Scholma, H.Jansen-Van den Akker, Barkel-Prosman en Clerc-Thijssen.
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Apr 09, 2004 11:10, edited 1 time in total.
Hanco Elenbaas

BN/De Stem, 9 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Rob Clerc en Marino Barkel productief op NK
Van onze sportredactie

Vrijdag 9 april 2004 - HUISSEN – Rob Clerc is sterk uit de openingsronden van het Nederlands kampioenschap dammen gekomen. Na vijf ronden heeft de achtvoudig kampioen de leiding met één punt meer dan de Marino Barkel.

Barkel laat in Huissen een productieve indruk achter want hij won gisteren voor de tweede dag op rij. In het tussenklassement leidt Clerc met acht punten, staat Barkel op zeven en volgen Auke Scholma, Alexander Baljakin Kees Thijssen en Hans Jansen met 6.

Clerc had in de vijfde ronde een technisch overwicht op debutant Niek Kuijvenhoven. In het middenspel ontwikkelde de koploper zoveel druk dat de juniorenkampioen in problemen raakte. Clerc kwam op dam, maar Kuijvenhoven produceerde via een slagzet ten koste van twee schijven ook een dubbeldekker. Het afspel was kansloos voor Kuijvenhoven die direct na de tijdnoodfase capituleerde.

Barkel, die woensdag Hein Meijer met een combinatieve afwikkeling te grazen had genomen, was tegen Gerrit Boom weer snel klaar. Boom tastte al vroeg mis en raakte een schijf kwijt. Toen hij voor de tweede keer in een eenvoudige slagzet tuinde, streek Barkel gretig opnieuw twee punten op. De overige partijen eindigden in remise.

Bert Zwart

Re: Haagsche Courant, 8 april 2004

Post by Bert Zwart »

Hanco Elenbaas wrote:Aanvallende Clerc zet stap richting NK-titel
door Bas Hakker
Geinterviewd worden door een Hakker... [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Hanco Elenbaas

de Volkskrant, 10 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Dammen: Geen schade voor Clerc op remisedag
HUISSEN (ANP) - Remisedag in het Gelderse Huissen. Zes partijen eindigden vrijdag op het Nederlands kampioenschap dammen onbeslist. Alleen Ron Heusdens wist in de zesde speelronde te winnen van hekkensluiter Gerrit Boom. Rob Clerc remiseerde tegen titelverdediger Kees Thijssen en bleef koploper.

Achtvoudig nationaal kampioen Clerc heeft negen punten, een meer dan Marino Barkel. Een kwintet dammers, onder wie Heusdens en Thijssen, deelt de derde plek met zes punten. Tanja Chub, de eerste vrouw die het op een NK tegen de mannen opneemt, hield Hein Meijer op remise. De Europees kampioene uit 2002 neemt de elfde positie in met vijf punten.
Hanco Elenbaas

De Stentor, 13 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Slecht bordsaldo doet De Vechtstreek de das om
door Nikhila

13 APRIL 2004 - ZWOLLE - De Vechtstreek was in de Drentse damstrijd het kind van de rekening. De Gramsbergse ploeg, zelf al uitgespeeld, werd achterhaald door de concurrenten uit Hoogeveen en Nieuw-Amsterdam, die elkaar onderling geen kwaad deden: 4-4.

DAMMEN

Het mindere bordsaldo van De Vechtstreek gaf de doorslag. Het gelijkspel kwam in Gramsbergen hard aan. ‘Het duel eindigde met vier remises‘, zei Jan Nijmeijer. ‘Niets aan te doen, maar we zullen de provinciale bond nog wel op de slechte programmering wijzen.‘ De Vechtstreek, debutant in de hoogste klasse, heeft de terugval ook aan zichzelf te wijten, erkende hij. ‘In de tweede competitiehelft hebben we te veel bordpunten laten liggen.‘ Het sneldamtoernooi van Drenthe kreeg met Erna Wanders een verrassende winnares. De topspeelster verwees erkende coryfeeën als Martin Dolfing (winnaar NK 2002) en Peter Schuitema naar de troostprijzen.

Ook in Gelderland werden de sneldamprijzen én de NK-plaatsen verdeeld. In een toernooi met liefst 130 deelnemers, ingedeeld in negen verschillende categorieën.

Erwin van Hierden bleef de reguliere kampioen Wouter Ludwig na een enerverende nek-aan-nek-race één punt voor.

De afvaardiging uit Nunspeet moest zich tevreden stellen met het brons van Daan van Renselaar in de tweede klasse. Jan van der Pol miste het NK op één puntje en ook Gerwin van der Meer viel bij de junioren net uit de boot.

Zwollenaar Frank Jansen eindigde als tweede in het paasdamtoernooi in Deventer. De dubbele nederlaag tegen winnaar Paul Olde Hanhof, na onnodige tactische missers, deed zijn kansen vroegtijdig teniet.

Het eindklassement van de Overijsselse bond (PODB) wordt gedomineerd door de kampioensploeg uit Dronten. Gerlof de Jong, eerder actief in Raalte en Heino, was na berekening van de weerstand de trotse topscorer. Met veertien punten uit acht partijen. Dezelfde cijfers als Johannes van der Veer, de kopman van Zwolle, en clubgenoot Siep Hamster. In de eerste klasse was Erwin Meiresonne uit Genemuiden met een resultaat van honderd procent de onbetwiste uitblinker.

In Heino kwamen ruim veertig deelnemers achter het bord in het DOS-toernooi. Maikel Schotman, één van de vijf groepswinnaars, tekende voor de beste score.
Hanco Elenbaas

Provinciale Zeeuwse Courant, 13 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Dominee
Niek Kuijvenhoven is de jongste deelnemer aan het NK dammen in Huissen. Hij wil later geen Nederlands kampioen worden, maar dominee. „’s Ochtend voor de maaltijd vraag ik God om zo goed te spelen als ik kan.“.

Kuijvenhoven studeert in Kampen Grieks en Latijn. „Dat is een voorbereiding op het eerste jaar theologie, alleen komt de bijbel er niet aan te pas." De in Poelgeest geboren Kuijvenhoven wil later godsdienstleraar worden, liever nog dominee. „Dat is mijn hoofddoel“, zegt Kuijvenhoven, die dit weekeinde van Gerrit Boom won. „Ik wil de mensen vertellen over God, preken geven. Dat vind ik heel erg mooi. Net als mijn aanwezigheid op het NK prachtig is. Al die anderen zijn gearriveerd, ik kom net kijken.“ GPD
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 13 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Marino Barkel verrast de elite op NK dammen
Door onze verslaggever

HUISSEN - Marino Barkel is na acht ronden de verrassende koploper op het NK dammen. De 29 - jarige Twent versloeg zaterdag Jeroen van den Akker en pakte gisteren de volle buit tegen Auke Scholma. Dat deed hij met enig fortuin; Scholma koos in een goede stand voor de verkeerde voortzetting.

Barkel heeft in zijn derde NK-finale nu twaalf punten, een ongekende score voor de speler die op de ratinglijst van alle deelnemers slechts de elfde plaats inneemt.

De productiemedewerker uit Vriezenveen startte met drie remises, maar dacht dat dit lag aan zijn bioritme. Het werken in de ploegendienst had een behoorlijke invloed op zijn slaap. Na een week is de biologische klok blijkbaar op orde.

Barkel, die van alle hooggeklasseerden het zwaarste programma voor de boeg heeft, bezit een punt voorsprong op Rob Clerc. De achtvoudig kampioen kwam in het paasweekeinde remises overeen met Gérard Jansen en de dit toernooi tegenvallende Alexander Baljakin.

Kees Thijssen staat derde, op twee punten van Barkel. Hij won gisteren in een veelbesproken partij van Hans Jansen. De routinier uit Amsterdam blunderde tegen plaatsgenoot Thijssen als een beginneling. Jansen, na de zevende ronde op één punt van de kop, stuurde na zeven zetten aan op een ruil, maar bleek na afwikkeling een volle schijf achter te staan en gaf niet veel later op. Hij zakte door de snelle nederlaag naar de grauwe middenmoot.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Stand-up comedian van het dammen
Door ROY HAMMINK

Johan Krajenbrink deed mee aan acht finales van het NK dammen. Tegenwoordig vermaakt de Nijmegenaar het publiek als explicateur, zoals afgelopen en deze week in Huissen. "Dit geeft de gewone dammer weer hoop."

Het is een mooie dag voor Johan Krajenbrink. De zaal zit al aardig vol en dus begint hij een half uurtje eerder dan aangekondigd aan zijn demonstratie op het NK dammen in Huissen. Nog mooier voor hem: op één van de zeven borden is wat ongebruikelijks aan de hand. Geen fraaie combinatie of een strategisch hoogstandje, nee, Hans Jansen (tot gisteren op een punt van de koplopers) heeft enorm geblunderd tegen Kees Thijssen.

En dat is kaasje voor een explicateur die zijn publiek graag vermaakt met meer dan alleen de gortdroge opsomming en uitvoering van de gedane zetten. Krajenbrink (38 ) probeert de toeschouwers te laten genieten; van techniek, van strategie, van cynische opmerkingen, van leuke anekdotes, van humoristische one-liners. "Oei, Valneris fronst zijn wenkbrauwen", zei de Nijmegenaar eerder in de week tegen zijn publiek toen ex-wereldkampioen Guntis Valneris hem assisteerde voor de demonstratieborden en moeilijk keek naar een ingewikkelde stand.

Hij lacht regelmatig, krijgt het publiek ook regelmatig aan het lachen. Lijkt wel een beetje op een stand-up comedian. "Aardig gevonden, ik vind dat zelf ook wel een beetje", zegt Krajenbrink tussen de demonstraties door. "Ik probeer altijd rekening te houden met het publiek. Wil gesprekken voeren, discussies losmaken. Een beetje entertainen. Dat gaat het beste als de mensen zich ermee bemoeien. Ja, soms schoffeer ik het publiek ook. Laatst heb ik de zaal saai genoemd. Moet kunnen toch. Ach, ik doe het natuurlijk steeds met een knipoog."

Op deze tweede paasdag heeft Krajenbrink in Alex Mathijsen een andere sidekick dan in de voorgaande demonstratiedagen. De rolverdeling is eenvoudig; Krajenbrink voert het woord, Mathijsen vult aan. De aandacht van de twee richt zich op de partij Jansen-Thijssen, waarin de witspeler na zeven zetten zomaar een schijf weggaf.

"Mensen, u boft", zegt Krajenbrink tegen zijn toehoorders. "Als toeschouwer moet je het geluk hebben op een goede dag naar het NK te komen. Je zult maar uit Goes naar Huissen reizen en dammers zien die te lamlendig zijn om op de winst te spelen. Degene die vandaag te laat komen, zijn gestraft. Die hebben de actie van Hans Jansen gemist."

Krakenbrink vraagt of er in de zaal 'ooggetuigen' zitten van de zeldzame blunder in de opening . Een man meldt zich. "Wat deden de spelers na die zet", vraagt de explicateur.

"Ze schrokken allebei", zegt de ooggetuige.

Krajenbrink: "Dat snap ik. Kijk, hij geeft er vier weg. En dan slaat-ie er , heel trots en vol overtuiging, drie terug. Toen ik de stand net onder ogen krijg, dacht ik dat het niet zo gelopen kon zijn. Ik heb de schijven wel vier keer nageteld."

"Het mooiste is als wit niet door heeft dat hij een schijf achter staat", zegt Krajenbrink cynisch. "Dat hij gewoon doorspeelt en er pas over een tijdje achter komt dat hij een schijf minder heeft. En dan naar de arbiter lopen en zeggen dat er iets onreglementairs is gebeurd."

Bulderend gelach uit de zaal.

Krajenbrink: "Je kunt als wit natuurlijk ook doorspelen en net doen of je een geweldige zet hebt gedaan, maar mijn indruk is dat Hans Jansen nog even doorkachelt en de partij snel uit is."

Uit de zaal komt een vraag: "Kan dit eigenlijk wel op zo'n sterk toernooi."

Krajenbrink: "We zien het. Ach mensen, dit geeft de gewone dammer weer hoop."

Mathijsen, stad- en generatiegenoot van Krajenbrink, neemt het woord. "Johan, jij hebt zoiets zelf toch ook een keer meegemaakt. Tegen Kousemaker, toen stond je een schijf achter terwijl je het niet eens wist."

Krajenbrink: "Is dat echt zo? Dat moet ik verdrongen hebben."

Hij lacht er lichtjes bij, zoals Krajenbrink de hele tijd uitstraalt dat hij plezier heeft in zijn werk. Hij verdient de kost met dammen; op de zijn visitekaartje staat het woord 'damdeskundige'. Krajenbrink is part-timer in dienst van de Nederlandse dambond als coördinator talentontwikkeling, werkt ook als trainer, laat zich inhuren voor het geven van demonstraties op grote toernooien en wil boeken over dammen gaan schrijven.

"In de zomer komt mijn eerste boek uit, Smerig Spel?", zegt Krajenbrink als hij zijn toehoorders naar de speelzaal heeft gestuurd om de tijdnoodfase live mee te maken. "Het gaat over dammen, maar het is door iedereen te lezen. Het boek gaat over de onsportieve dingen in de sport."

Zelf deed Krajenbrink acht keer mee aan het NK. Zijn beste prestatie: tweede. Leuk, maar hij is liever explicateur dan dammer. "Het is natuurlijk geen toeval dat ik hier sta te praten en niet zit te spelen. Dammen is een mooi spel, maar ik houd niet van de spanning en de druk. Ik doe veel liever dingen om het dammen heen. Zo'n fout van Jansen, dat is een zegen voor mij als explicateur. Alles dat ongewoon of grappig is, laat zich leuk bespreken. Laatst kreeg ik post die was geadresseerd aan 'de man die geld verdient aan het afzeiken van NK-deelnemers'. Vond ik wel leuk, ik kan ook hard en cynisch over mezelf zijn. Dat hoort er gewoon bij, we slaan allemaal wel eens een flater."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Marino Barkel verrassend op kop in Huissen
Door ANTON JANSSEN

HUISSEN - Marino Barkel ontpopt zich op het NK dammen in Huissen als de grote verrassing. De speler uit Vriezenveen was de enige dammer die aan het dubbelprogramma in het paasweekend de volle buit overhield. Barkel won zaterdag van Jeroen van den Akker en gisteren van Auke Scholma.

Daarmee passeerde de speler van ereklasser Westerhaar Rob Clerc die tegen de deelnemers van DV Huissen, Gérard Jansen en Alexander Baljakin, met remise genoegen moest nemen. Zaterdag, tegen Jansen, had dat heel wat voeten in aarde. De partij duurde ruim zeven uur en bijna honderd zetten. Het voor Clerc voordelige eindspel bleek niet te winnen. Jansen gaf na afloop aan dat de dammen van Clerc niet op de juiste velden stonden.

Barkel profiteerde zaterdag van de tijdnood van Van den Akker. De Culemborger koos met de gestaag terug tikkende digitale klok voor een verkeerde voortzetting. Barkel schoof gretig naar een gewonnen eindspel.

Gistermiddag tastte ook Scholma tegen Barkel in tijdnood nadrukkelijk mis. Opgejaagd door het uurwerk plaatste de grootmeester een foutief offer. Daarmee keerden de kansen in het voordeel van de Twent. Die bereikte met twee dammen opnieuw een winnende stelling. Na afloop waren de felicitaties van het talrijke publiek voor de outsider.

De zevende en achtste ronde op het NK waren met drie en vier winstpartijen productief. Zaterdag wonnen ook Hein Meijer en Hans Jansen. Gisteren kwamen ook titelverdediger Kees Thijssen, Van den Akker en debutant Niek Kuijvenhoven als winnaars uit de strijd.

Hans Jansen die zaterdag snel tot winst kwam toen Scholma blunderde, had maandag een black out. Hij deed Thijssen in de opening een schijf cadeau. Van den Akker herstelde zich keurig met winst op Heusdens. De Schiedammer ging te ver in zijn omsingeling en werd steeds verder naar de verdedigingsvelden gedrukt. Na een offer van de Culemborger vond Heusdens geen weerlegging.

Kuijvenhoven plaatste tegen de naar zijn vertrouwde toernooivorm zoekende Gerrit Boom een slagzet naar dam. Die bleek beslissend; de Zutphenaar incasseerde zijn zesde nederlaag.

Voor de deelnemers van DV Huissen bracht dit weekend geen winst. Gérard Jansen kwam na de puntendeling in de marathonpartij met Clerc ook tegen Meijer tot een onbeslist resultaat.

Baljakin stuitte op Thijssen en Clerc. De als favoriet gestarte ex Wit-Rus bezet na acht speelronden de gedeelde vierde plaats. Komende week moet hij proberen zijn klassering te verbeteren in de partijen met achtereenvolgens Hans Jansen, Barkel, Heusdens, Chub en Kuijvenhoven. Baljakin staat inmiddels drie punten achter de verrassende koploper Barkel.

Uitslagen zevende ronde: Gérard Jansen-Rob Clerc 1-1, Hein Meijer-Niek Kuijvenhoven 2-0, Gerrit Boom-Tanja Chub 1-1, Erno Prosman-Ron Heusdens 1-1, Jeroen van den Akker-Marino Barkel 0-2, Auke Scholma-Hans Jansen 0-2, Kees Thijssen-Alexander Baljakin 1-1.

Achtste ronde: Heusdens-Van den Akker 0-2, Chub-Prosman 1-1, Kuijvenhoven-Boom 2-0, G.Jansen-Meijer 1-1, H.Jansen-Thijssen 0-2, Barkel-Scholma 2-0, Clerc-Baljakin 1-1.

Stand: 1. Barkel 8-12, 2. Clerc 8-11, 3. Thijssen 8-10, 4. H.Jansen en Baljakin 8-9, 6. Heusdens, Van den Akker, G.Jansen en Prosman 8-8, 10. Scholma, Meijer en Chub 8-7, 13. Kuijvenhoven 8-6 en 14. Boom 8-2.

Programma negende ronde (vandaag 12.00 uur): Meijer-Clerc,. Boom-G.Jansen, Prosman-Kuijvenhoven, Van den Akker-Chub, Scholma-Heusdens, Thijssen-Barkel en. Baljakin-H.Jansen.
Hanco Elenbaas

BN/De Stem, 13 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

De dominee damt echt niet op zondag
Door Roy Hammink

Dinsdag 13 april 2004 - HUISSEN – Niek Kuijvenhoven was gistermiddag niet weg te slaan uit de analysezaal bij het NK dammen. Iedereen wil graag aan toeschouwers uitleggen hoe zijn zege tot stand kwam. Zeker Kuijvenhoven, die in zijn eerste NK na drie nederlagen en vier remises eindelijk zijn eerste overwinning kon laten bijschrijven.

„Heerlijk", zei de debutant na afloop van zijn partij tegen Gerrit Boom. „Tegen Tanja Chub heb ik de winst laten lopen en tegen Ron Heusdens stond ik gelijkwaardig maar verloor ik de partij na twee slechte zetten. Dat was balen. Bovendien was dit voor mij de laatste kans op een zege, ik krijg nog vijf sterke spelers." Boom stond stijf onderaan. De oudste deelnemer aan het NK (49 jaar) in Huissen speelt een dramatisch toernooi en ook Kuijvenhoven, de benjamin van het toernooi, profiteerde daar van. „Ik vind het hartstikke leuk om hier mee te doen", zegt de dammer uit Nijkerk. „Ik merk wel dat ik door mijn collega's wat minder serieus genomen word dan wanneer bijvoorbeeld Kees Thijssen een variant uitlegt. Maar goed, al die anderen zijn natuurlijk al gearriveerd, ik kom net kijken."

Negentien jaar, op het gezicht een enkel jeugdpuistje, onbevangen uitstraling, lurkt achter het bord (als een van de weinige dammers) graag aan een flesje AA-drink. Hij is regerend juniorenkampioen van Nederland, maar ziet zichzelf die prestatie in de toekomst niet herhalen bij de senioren.

„Ik wil graag doorgaan met dammen, maar zie mezelf echt geen Nederlands kampioen worden", zegt Kuijvenhoven gedecideerd. „Dat lukt alleen als je er veel voor doet, als je prof bent en iedere dag achter het bord zit. Dat wil ik niet, daar heb ik de tijd niet voor. Dammen is mijn hobby. Wel een hele leuke hobby, maar mijn studie gaat voor. Ik zal wel doorgaan met dammen, maar minder frequent dan nu. En dan zie ik wel waar ik uit kom."

Die studie van Kuijvenhoven is theologie. Momenteel studeert hij in Kampen Grieks en Latijn. „Dat is een voorbereiding op het eerste jaar theologie, alleen komt de bijbel er niet aan te pas."

De in Poelgeest (in het Westland) geboren Kuijvenhoven wil later godsdienstleraar worden, liever nog dominee. „Dat is mijn hoofddoel", zegt hij. „Ik wil de mensen vertellen over God, preken geven. Dat vind ik heel erg mooi." „Ja, ik bid iedere dag. 's Ochtends bid ik voor de maaltijd. Dan vraag ik God om kracht, om te spelen zo goed als ik kan. Voor het begin van de partijen bid ik nooit." Na afloop bidt hij ook niet. Geen kruisje slaan zoals bijvoorbeeld de voetballer Romario deed als hij scoorde. „Ik weet niet wat het is, een kruisje slaan. Dat is rooms en ik ben gereformeerd vrijgemaakt."

Hij is wel zo bijbelvast dat hij vanwege zijn geloof niet damt op de zondag. De eerste ronde van het NK speelde Kuijvenhoven niet zoals de andere deelnemers op zondag 4 april, hij kwam een dag eerder in actie. „De zondag is de rustdag. Dan ga ik twee keer naar de kerk. Op tweede paasdag mag ik wel dammen, dat is een aangeplakte feestdag. Dan is er ook vrijwel geen kerk."

Zijn sterke geloof in God kostte hem misschien wel een wereldtitel. Als nationaal juniorenkampioen mocht hij meedoen aan het WK, maar Kuijvenhoven verscheen niet aan de start in Italië. Zijn vervanger Boudewijn Derkx werd wereldkampioen. Kuijvenhoven: „Boudewijn was op het NK slechts vierde. Ik had graag meegedaan aan het WK, maar kreeg geen toestemming van de KNDB (Nederlandse dambond, red.). Ik wilde vanwege mijn geloof niet op zondag spelen en de organisatie wilde mijn duel van de zondag niet verzetten. Daarom zou ik een nul krijgen. De KNDB vond het beter om daarom iemand anders te sturen, die zou dan meer kans hebben. Voor die beslissing kon ik wel begrip hebben, maar blij was ik niet."
Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 13 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Damtalent Marino Barkel raakt bij NK in Huissen op stoom
Rijp voor een titel
Van onze sportredactie

Twee maal eerder was Marino Barkel actief in de NK-eindronden. Twee maal leverde dat een gedeelde zesde plaats op. De Vriezenvener moet in een andere wereld verkeren, want nu gaat hij aan de leiding. Ongedeeld koploper.

De waarnemers zijn het er over eens. Marino Barkel speelt de sterren van de hemel tijdens het NK. De dammeester van Denk en Zet, qua rating slechts elfde ingeschaald maar toch in de eindronde van de partij, tekende gisteren weer voor winst. Tegen oud-clubgenoot Auke Scholma boekt hij zijn vierde voltreffer en nam alleen de leiding. ‘Hij probeerde zijn nederlaag uit de vorige ronde recht te zetten’, grinnikte Barkel. ‘Dat had ik verwacht en dus heb ik hém de risico’s laten nemen.’

Barkel is ook zelf verbaasd over zijn glanzende vorm. ‘Na twee matte partijen op de eerste dagen loopt het als een trein. Ik ben opvallend cool en heb totaal geen last van zenuwen.’

Een ding is wel duidelijk, als productiemedewerker in ploegendienst leidt hij een onregelmatig leven. Nu het toernooi in de tweede week is gekomen is zijn bioritme weer in evenwicht, en kent zijn nachtrust regelmaat.

Over zijn strategie op het bord is de 29-jarige koploper tevreden. ‘Ik heb het laatste jaar veel succes met klassiek spel. Dat begon vorig jaar al tijdens de interland tegen Rusland.’ Ook ziet hij de voordelen van zijn supersnelle spel. ‘Op cruciale momenten blijk ik steeds voldoende tijd te hebben. Zo had ik zaterdag tegen Van den Akker nog ruim een uur en hij nog maar vijf minuten.’

Met nog twaalf zetten te gaan maakte de vroegere jeugdwereldkampioen de verkeerde keus in het gecompliceerde klassieke standje. ‘Na de juiste variant was het gewoon remise geworden’, wist Barkel.

Ondanks zijn successen denkt Barkel nog niet aan de kampioenstitel. Hij is zich terdege bewust van het loodzware programma met toppers als Clerc, Baljakin en (vandaag) titelverdediger Thijssen.

Nikhila, oud-trainer van Barkel en actief als trainer in Westerhaar is niet echt verbaasd over de doorbraak. ‘Zijn grootste handicap was tot voor kort zijn grilligheid. Hij kon onvoorspelbaar zijn. Maar het was een talent en zijn spel is gerijpt. Inmiddels is hij een serieuze bedreiging voor spelers die tien NK’s meer achter hun naam hebben.’ Maar hoe lang deze goede serie aanhoudt is ook voor Nikhila de grote vraag. ‘Ik houd mijn hart vast bij het zien wie nog zijn tegenstanders zullen worden.’ Het hoge speeltempo van Barkel is inmiddels alom bekend. Het publiek wordt gewaarschuwd in het programmaboekje. ‘U moet wel op tijd komen voor de partijen van Marino. Zijn tegenstanders zitten vaak na drie uur al in tijdnood.’
Hanco Elenbaas

De Stentor, 13 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Gerrit Boom is de Kop van Jut tijdens NK
door Nikhila

13 APRIL 2004 - HUISSEN - Gerrit Boom is geheel van slag op het NK in Huissen. De Zutphense dammeester ging gisteren voor de zesde keer onderuit. ‘De zoveelste rekenfout‘, verzuchtte hij. ‘Daar word je niet vrolijk van‘.

Boom bungelt met twee punten onderaan en heeft geen verklaring voor alle narigheid, die hem overkomt. ‘Ik controleer mijn berekeningen keer op keer, maar dan nóg gaat het mis.‘

Tegen Kuijvenhoven liet hij bewust een damcombinatie toe. De jeugdige debutant maakte gretig gebruik van het buitenkansje. ‘Ik wilde de dam afpakken‘, mopperde de Zutphenaar, ‘maar de benodigde schijf was weg.‘

Het verlies tegen koploper Barkel spande de kroon. ‘Ik speelde een variant die ik thuis had voorbereid. Voor mijn fout op de elfde zet was ik nota bene al door de computer gewaarschuwd.‘

Na de goede verrichtingen in de halve finales, eerder dit jaar, komt het vormverlies hard aan voor Boom. Wellicht spelen de vele damactiviteiten hem parten.

‘Ik heb vlak voor het toernooi 600 combinaties ingevoerd. Voor het project Dammentor, een programma voor kinderen op internet.‘

De Zutphenaar is topsportcoördinator van de KNDB en ook docent van de damschool in Oost-Gelderland.

In Wamel werden de Gelderse sneldamprijzen én de bijbehorende NK-plaatsen verdeeld. In een toernooi met 130 deelnemers, ingedeeld in negen categorieën. ‘Een hels karwei‘, vond wedstrijdleider Jan Huisjes. De Eefdenaar leidde het toernooi in goede banen met zijn computer. ‘Het aantal barrages bleef gelukkig beperkt.‘

Wouter Ludwig leverde een fel gevecht met Rik Keurentjes en Erwin van Hierden. De DUO-speler ging halverwege de race aan de leiding. ‘De nederlaag tegen een zwakke speler bedierf mijn kansen‘, treurde hij.

Een gelijke aankomst met Van Hierden leek nog mogelijk, maar Ludwig verspeelde in de voorlaatste ronde opnieuw een kostbaar puntje. Clubgenoot Bert Woolschot was de boosdoener. ‘Het eindspel was totaal gewonnen, maar hij verraste mij met zetdwang.‘

DCH Hengelo speelde een hoofdrol in de eerste klasse: met NK-plaatsen voor Herman Luimes en Arnoud de Greef. De jeugd van DUO pakte liefst vier tickets: Jochem Zweerink, Niek Smeitink, Jelle van Rossum en Amory Darmohoetomo.

De paaswedstrijd in Deventer ging naar Paul Olde Hanhof. Met drie punten voorsprong op Frank Jansen.

Het vijfdaagse toernooi van DDC, met een traditie sinds 1989, heeft na het verlies van sponsor Rabo een nieuwe geldschieter. ‘Het wordt nu het CBP-toernooi‘, sprak organisator Rob Hendriks.

‘Combined Business Power is een Apeldoornse verkooporganisatie met belangen in Deventer.‘ Het festijn wordt gehouden van 25-29 mei.
Hanco Elenbaas

De Telegraaf, 13 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Thijssen geen killer achter het dambord
HUISSEN - Een killer achter het dambord zal Kees Thijssen nooit worden. Voor de derde keer in de nationale titelstrijd drong hij een tegenstander groggy in de hoek maar weer slaagde hij er niet in de definitieve knock-out toe te dienen. Koploper Marino Barkel was dinsdag in Huissen, na Hein Meijer en Jeroen van den Akker, de derde opponent die er tegen Thijssen met een blauw oog vanaf kwam.

Kees Thijssen en Marino Barkel.

Door de remise in 54 zetten behield Barkel na negen ronden de leiding op het NK. Rob Clerc kwam met zwart tegen Hein Meijer niet verder dan een puntendeling. Aleksander Baljakin wachtte hetzelfde lot tegen Hans Jansen. Met nog vier ronden staat Barkel een punt voor op Clerc, twee op titelverdediger Thijssen en drie op Baljakin, Hans Jansen. Bovendien is hij nog maar twee punten verwijderd van een grootmeesterresultaat.

"Ik heb te veel kansen nodig", mopperde Thijssen na zijn remise. " Voor mijn gevoel had ik op twee, drie manieren kunnen winnen maar ik miste de tijd alles uit te rekenen." In gierende tijdnood greep hij mis en kon Barkel afwikkelen naar remise. "Hij liet mij alles uitrekenen", gaf Thijssen aan, "en speculeerde er op dat ik in tijdnood zou komen. Hachelijke zaak maar hij kwam er dinsdag mee weg."

Barkel (29) is de formule 1-dammer van Nederland. Een snellere schuiver is er op de Nederlandse damborden vermoedelijk niet te vinden. Tegen Thijssen doorstond hij op zijn derde NK de eerste vuurproef. "Niet glansrijk" , erkende hij, "maar wel doelmatig." De spanning was hem in de zinderende slotfase aan te zien. Zijn hand trilde licht boven de schijven. " Toch", keek hij terug, "raakte ik nooit in paniek. Het was eng, ik maakte me zorgen maar ik bleef helder."

De dammer uit Vriezenveen gaf grif toe dat Thijssen het beste van het spel had. "Thijssen speelde prachtig. Beresterk. Hij drong mij onmiddellijk in de verdediging en na de 54e zet zat ik daar nog in." Barkel kreeg hoop toen Thijssen in een acht-om-acht stelling twee schijven offerde voor een dam. "Toen was het ergste voorbij", dacht hij. "Ik had altijd een vangstelling voor die dam." De fortuinlijke ontknoping paste helemaal in het toernooi van Barkel. "Ik heb op dit NK een engeltje op mijn schouder", grijnsde hij. "Hij moet er nog vier ronden blijven zitten."

Voor Thijssen betekende de remise het verlies van een punt. "Mijn zwakke punt is dat ik teveel tijd nodig heb alles door te rekenen", mopperde hij. "Tegen Meijer en Van den Akker miste ik opgelegde kansen. Tegen Barkel weer. Ik speel goed maar kan het niet afmaken. Dat is dodelijk in het dammen."

Negende ronde: Meijer - Clerc 1-1, Boom - Gérard Jansen 1-1, Prosman - Kuijvenhoven 1-1, Van den Akker - Chub 1-1, Scholma - Heusdens 1-1, Thijssen - Barkel 1-1, Baljakin - Hans Jansen 1-1. Stand: 1. Barkel 13, 2. Clerc 12, 3. Thijssen 11, 4. Baljakin, Hans Jansen 10, 6. Heusdens, Gérard Jansen, Prosman, Van den Akker 9, 10. Meijer, Scholma, Chub 8, 13. Kuijvenhoven 7, 14. Boom 3.
Post Reply