KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 6 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

NK DAMMEN Baljakin en Thijssen bij koplopers

Na twee ronden telt de 87ste nationale titelstrijd dammen vier koplopers. Rob Clerc en Auke Scholma speelden gisteren in Huissen remise tegen respectievelijk Jeroen van den akker en Erno Prosman en kregen daardoor aan de leiding gezelschap van Alexander Baljakin en titelverdediger Kees Thijssen. Thijssen won met wit na een spannende strijd van Gerrit Boom. Zwart ging op de 48ste zet door de vlag. Hein Meijer vond met zwart geen antwoord op de perfecte omsingeling van Baljakin. De Wit - Rus is de eerste buitenlander die op een NK is toegelaten. Hij woont sinds 2002 permanent in Nederland en ontving een wildcard van de bond.
Hanco Elenbaas

Trouw, 6 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Barkel damt en leeft in lopende vaart

HUISSEN - Marino Barkel is de rock-'n-roller in het dammen. Ruig, beetje exotisch uiterlijk. Spijkerjack met opgerolde mouwen. Bourgondisch buikje. Niet verslaafd aan dammen, maar aan muziek. Rockgitarist leek hem wel wat. Twee jaar speelde en zong hij in Full Tilt, een bandje uit Vriezenveen.

,,Full Tilt betekent zo iets als in lopende vaart�, lacht de nummer 59 van de wereld. ,,Zo zag mijn leven er toen ook uit. Veel talent hadden we niet. Dat compenseerden we die twee jaar met overgave en inzet.� Barkel (29) damt ook in lopende vaart. Hij is de snelste schuiver op de nationale titelstrijd.

Gisteren maakte hij op het NK in Huissen in 52 zetten remise met Niek Kuijvenhoven. Hij verbruikte minder dan een uur bedenktijd, zijn opponent ruim twee uur. Het was zijn tweede remise in twee dagen. ,,Ik lig op schema. Ik mik op een score van vijftig procent.�

Barkel kwam moe naar Huissen. ,,Het is een chaos in mijn hoofd�, wijst hij naar zijn voorhoofd. Bang dat zijn hersens gaan ratelen is hij nog niet. ,,Dit NK is voor mij een soort vakantie. Ik moest er even tussenuit. Te hard gewerkt de laatste maanden.� Barkel werkt als productiemedewerker in ploegendienst. Thuis wacht een vrouw en dochtertje van anderhalf. ,,Energiek kind; druk. Vraagt veel tijd.�

De dammer van Westerhaar gold lang als een groot talent. Hij werd kampioen bij de junioren en vijf keer sneldamkampioen. ,,Ik was te gemakzuchtig en vergat te trainen.� In Huissen speelt Barkel naar eigen waarneming slap. ,,Ik voel me een beetje vreemd. Ben niet fanatiek, niet ambitieus. Speel niet scherp. Ik ben van nature een centrumspeler, een aanvaller. Ben gek op snelheid, hou van actie. Maar nu speel ik lauw. Zal door de vermoeidheid komen. Ik zit niet lekker in mijn vel. Het hoofd is moe.�

Kampioen zal Barkel niet worden op zijn derde NK. ,,Ik behoor niet tot de absolute top�, weet hij. ,,Een score van vijftig procent is voor mij het plafond.� In de toekomst wil hij een poging wagen door te schuiven naar de top. ,,Ik heb het gevoel dat de top bereikbaar is. Maar dan zal ik me een jaar uitsluitend op dammen moeten toeleggen.�

Daarvoor heeft hij een sponsor nodig. Voor dit NK vond hij er twee in Vriezenveen. Een bedrijf keert 50 euro per punt uit, een ander een vast bedrag voor het toernooi. ,,Vriendendiensten�, noemt Barkel dat.

Copyright: Trouw
Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 6 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

De rocker van het dammen
Marino Barkel is de rock ’n roller in het dammen. Ruig, beetje exotisch uiterlijk. Spijkerjack met opgerolde mouwen. Bourgondisch buikje. Verslaafd aan dammen is de Tukker niet. Wel aan muziek, in het bijzonder aan U2.

Rockgitarist leek hem wel wat. Twee jaar speelde en zong hij in Full Tilt, een bandje uit Vriezenveen. ‘Full Tilt betekent zo iets als in lopende vaart’, lacht de nummer 59 van de wereld maandag in Huissen. ‘Zo zag mijn leven er toen ook uit. Veel talent hadden we niet. Dat compenseerden we die twee jaar met overgave en inzet.’ Barkel (29) damt ook in lopende vaart. Hij is de snelste schuiver op de nationale titelstrijd. Gisteren maakte hij in 52 zetten remise met Niek Kuijvenhoven. Hij verbruikte minder dan een uur bedenktijd, zijn opponent ruim twee uur. Het was zijn tweede remise in twee dagen. ‘Ik lig op schema. Ik mik op een score van vijftig procent.’ Barkel kwam moe naar Huissen. ‘Het is een chaos in mijn hoofd’, wijst hij naar zijn voorhoofd. Bang dat zijn hersens gaan ratelen is hij nog niet. ‘Dit NK is voor mij een soort vakantie. Ik moest er even tussenuit. Te hard gewerkt de laatste maanden.’ Barkel werkt als productiemedewerker in ploegendienst. Thuis wacht een vrouw en dochtertje van anderhalf. ‘Energiek kind, druk. Vraagt veel tijd.’ De dammer van Westerhaar gold lang als een groot talent. Hij werd kampioen bij de junioren en vijf keer sneldamkampioen. ‘Ik was te gemakzuchtig. Vergat te trainen.

Werd pas ambitieus en fanatiek als ik wedstrijden speelde.’

Zijn vader zag in hem een voetballer en wilde hem vernoemen naar de Braziliaanse international Marinho, de spijkerharde verdediger met de lange blonde manen. ‘Mijn moeder was tijdens het WK in 1974 in verwachting. Daar speelde die Marinho tegen Nederland. Ze is er in geslaagd de h uit de naam te halen.’ In Huissen speelt Barkel naar eigen waarneming slap. ‘Ik voel me een beetje vreemd. Ben niet fanatiek, niet ambitieus. Speel niet scherp. Ik ben van nature een centrumspeler, een aanvaller. Ben gek op snelheid, hou van actie. Maar in dit kampioenschap speel ik lauw. Zal wel door de vermoeidheid komen. Ik zit niet lekker in mijn vel. Het hoofd is moe.’ Kampioen zal Barkel niet worden op zijn derde NK. ‘Ik behoor niet tot de absolute top’, weet hij. ‘Een score van vijftig procent is voor mij het plafond.’ In de toekomst wil hij een poging wagen door te schuiven naar de top. ‘Ik heb het gevoel dat de top bereikbaar is. Maar dan zal ik me een jaar uitsluitend op dammen moeten toeleggen.’ Daarvoor heeft hij een sponsor nodig.

Voor dit NK vond hij er twee in Vriezenveen. Een bedrijf keert 50 euro per punt uit, een ander een vast bedrag voor het toernooi. ‘Vriendendiensten’, noemt hij dat. Dammen vindt Marino Barkel mooi. Een allemachtig leuk tijdverdrijf. Maar de rock ’n roll vergeet hij nooit. Hij verlangt terug naar de tijd van Full Tilt. ‘Gave tijd was dat. Vet.’
Hanco Elenbaas

De Telegraaf, 7 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Clerc neemt leiding op NK dammen
HUISSEN - Achtvoudig nationaal kampioen Rob Clerc heeft donderdag op het Nederlands kampioenschap dammen de leiding genomen. Met zwart was hij te sterk voor Tanja Chub. De overige koplopers, Baljakin, Thijssen en Scholma, kwamen in de derde ronde van de nationale titelstrijd niet verder dan remise. Clerc leidt nu met vijf punten.
De Wit-Rus Baljakin, de eerste buitenlander die ooit is toegelaten op een NK, speelde gelijk tegen Boom, die na twee rondes nog zonder punten was. Thijssen en Scholma kwamen tegen respectievelijk Prosman en Van den Akker tot eenzelfde resultaat. Het trio volgt Clerc op een punt.
Hanco Elenbaas

Algemeen Dagblad, 7 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Clerc pakt de leiding op NK dammen
Van onze medewerker Rob Clerc

In de derde ronde van het Nederlands damkampioenschap heeft Rob Clerc alleen de leiding genomen. Als enige van de vier koplopers kwam hij tot winst. Zijn overwinning op clubgenote Tanja Chub kwam op bepaald hardhandige wijze tot stand.

In de eerste twee ronden kende de enige vrouwelijke deelnemer nauwelijks problemen, maar gisteren was dat in het Huissense Koelhuis al snel anders. In de opening nam Clerc een halve hekstelling in en dat was de opmaat tot een verwoestende aanval. De positionele strijd was binnen dertig zetten beslist, maar de van origine Oekraïense speelster staat bekend om haar vechtlust. Ze dronk de beker helemaal leeg, maar de ongelijke strijd kon ze alleen rekken en niet meer redden.

Tot zijn verrassing leverde het Clerc de eerste plaats op. Medekoploper Baljakin kwam niet lekker in zijn spel en remiseerde verrassend tegen hekkensluiter Boom. Nationaal kampioen Kees Thijssen speelde gisteren met vuur tegen Erno Prosman. Thijssen speelde een riskante omsingeling, wat resulteerde in enorm positienadeel, maar kwam toch nog uit op remise.

Tanja Chub - Rob Clerc:

1. 33-28 18-22 2. 38-33 12-18 3. 34-29 19-23 4. 28x19 14x34 5. 40x29 7-12 6. 42-38 1-7 7. 47-42 10-14 8. 45-40 14-19 9. 32-28 19-23 10. 28x19 13x24 11. 37-32 9-13 12. 32-28 16-21 13. 41-37 21-26 14. 37-32 26x37 15. 32x41 11-16 16. 41-37 16-21 17. 39-34 3-9 18. 44-39 5-10 19. 37-31 7-11 20. 31-26 21-27 21. 49-44 20-25 22. 29x20 25x14 23. 34-29 13-19 24. 39-34 9-13 25. 44-39 19-23 26. 28x19 14x23 27. 42-37 15-20 28. 37-31 20-25 29. 46-41 11-16 30. 41-37 6-11 31. 50-45 13-19 32. 35-30 8-13 33. 40-35 10-14 34. 30-24 19x30 35. 35x24 14-19 36. 45-40 19x30 37. 40-35 23-28 38. 35x24 16-21 39. 37-32 28x37 40. 31x42 11-16 41. 24-20 25x14 42. 29-24 2-7 43. 34-30 7-11 44. 30-25 27-32 45. 38x27 21x32 46. 42-38 32-37 47. 36-31 37-42 48. 38x47 22-28 49. 33x22 18x36 50. 39-33 17-22 51. 24-20 14-19 52. 33-29 12-18 53. 20-15 19-23 54. 25-20 23x34 55. 20-14 34-40 56. 14-10 40-45 57. 10-5 11-17 en wit gaf het op.
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 7 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Eerste verlies debutanten Niek Kuijvenhoven en Tanja Chub
Door ANTON JANSSEN

HUISSEN - Rob Clerc staat in het Nederlands Kampioenschap dammen na de vierde ronde alleen op kop. De grootmeester liep een punt uit dankzij een overtuigende zege op debutante Tanja Chub. Een andere debutant, nationaal juniorenkampioen Niek Kuijvenhoven, ging eveneens voor het eerst onderuit, tegen Ron Heusdens.

Lijstaanvoerder Clerc wordt in het klassement gevolgd door het trio Alexander Baljakin, Auke Scholma en Kees Thijssen die een punt moeten goed maken. De langgerekte middenmoot bestaat uit zes dammers met elk 3 uit 3. Na hun eerste verlies staan Chub en Kuijvenhoven op min één.

De dammers toonden gistermiddag in 't Koelhuis veel strijdlust. Clerc kwam voordelig uit een sprankelend flankspel. Europees Kampioene Chub vond geen weerlegging tegen de partijopzet van de achtvoudig Nederlands kampioen. Ze moest een schijf inleveren en kreeg daarna geen mogelijkheid nog een punt te oogsten. Clerc weerlegde de doorbraak naar dam. Daarna was Chub gezien.

Kuijvenhoven kwam strategisch tekort tegen Heusdens. Een zwakke voortzetting in het middenspel was de inleiding van een doorslaande aanval op de korte vleugel van de jongste deelnemer. Heusdens ging secuur te werk en herstelde zich van het eerdere verlies tegen Clerc.

Baljakin stuitte op de onverzettelijke Gerrit Boom. Die had tegen de Huissense favoriet het verdedigen tot kunst verheven. Lange tijd leek Baljakin, zelfs na het twee keer offeren van een schijf, de betere kansen te creëren. Een sluitend winstplan kreeg de vroegere Wit-Rus niet rond waardoor Boom zijn eerste puntje van het toernooi pakte.

Ook voor Gérard Jansen, in de partij tegen Marino Barkel, ontwikkelde het spelpatroon zich in de beslissende fase positief. De Huissenaar brak in tijdnood ten koste van een schijf door naar de damlijn maar Barkel bleef koelbloedig en hield met een plakker de remise binnen bereik. Jansen investeerde zoveel bedenktijd dat hij op tempo naar zijn vijftigste zet moest toewerken. Toen die uitgevoerd was, was de stelling potremise.

De strijd tussen titelverdediger Kees Thijssen en oud-kampioen Erno Prosman, trok veel bekijks. Prosman koos voor een langdurig aanvalsplan. In het vijfde speeluur wikkelde Thijssen met een uitgekiend offer af naar een deling van de punten.

Remise was ook het resultaat tussen Jeroen van den Akker en Auke Scholma en tussen de Amsterdammers Hein Meijer en Hans Janssen. Van den Akker en Scholma waren het langst in de weer. Van den Akker had enige schijven geïnvesteerd in een overtocht naar de damlijn. Na veel rekenwerk over en weer werden ook hier de punten gedeeld.

Uitslagen derde ronde: Tanja Chub-Rob Clerc 0-2, Niek Kuijvenhoven-Ron Heusdens 0-2, Gérard Jansen-Marino Barkel 1-1, Hein Meijer-Hans Jansen 1-1, Gerrit Boom-Alexander Baljakin 1-1, Erno Prosman-Kees Thijssen 1-1, Jeroen van den Akker-Auke Scholma 1-1.

Stand: 1. Clerc 3-5, 2. Baljakin, Scholma en Thijssen 3-4, 5. Heusdens, G. Jansen, Van den Akker, E. Prosman, M. Barkel en H. Jansen 3-3, 11. H. Meijer, T. Chub en N. Kuijvenhoven 3-2, 14. G. Boom 3-1.

Programma vierde ronde (vandaag 12.00 uur): Heusdens-G. Jansen, Chub-Kuijvenhoven, Thijssen-Van den Akker, Baljakin-Prosman, H. Jansen-Boom, Barkel-Meijer en Clerc-Scholma.
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 7 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Drie remises Van den Akker op NK
Door ANTON JANSSEN

CULEMBORG - Jeroen van den Akker staat na drie speelronden in het Nederlands kampioenschap (NK) dammen op de gedeelde vijfde plaats met drie punten uit drie partijen. De speler van Denk en Zet speelde in Huissen remise tegen achtereenvolgens Erno Prosman, Rob Clerc en Auke Scholma.

DAMMEN

Nederlands kampioenschap

Zondag kwam Van den Akker in de openingsronde aardig voor de dag tegen Prosman, de Nederlandse kampioen van 1996. De Culemborger bouwde aan een goede centrumstand en oefende druk uit op de stelling van Prosman. Die kreeg daardoor wel de verdedigende rol opgedrongen maar kwam niet in gevaar. De open stelling bleef in evenwicht. Na ruim vijftig zetten werden de punten gedeeld.

Ook tegen grootmeester en achtvoudig kampioen Rob Clerc kwam er maandag een remise uit de bus. Van den Akker had goed het oog in de klassieke stelling, ook toen Clerc in naderende tijdnood een positionele lokzet plaatste. Van den Akker ontweek die valstrik omdat die hem in grote problemen zou brengen.

Clerc was kennelijk niet gerust op de goede afloop en plaatste na een achterloop van Jeroen van den Akker een plakker waarmee de remise snel binnen bereik kwam. Dat had door de toernooiregels nog wat voeten in aarde. Beide spelers knikten elkaar toe dat ze met de deling van de punten genoegen namen.

De regels voor dit NK zeggen echter dat op straffe van een nul de vijftig zetten moeten worden volgemaakt. Clerc liet zich, hoorbaar voor de omstanders, ontvallen: "Dit is een belachelijke regel. Is dit nu wat de toeschouwers willen zien?"

De spelers bleven om problemen te voorkomen een tijdje hun dam heen en weer schuiven totdat de vijftigste zet was gehaald. Toen konden ze de remise op hun notatiebiljet noteren.

De partij met Auke Scholma in de derde ronde was gisteren de langste van de dag. Van den Akker koos in het middenspel voor een ambitieuze aanpak. Toch leek het er op dat de Culemborger in gevaar zou komen. Beide spelers haalden precies de vijftig zetten binnen twee uur.

Daarna trok Van den Akker drie kwartier bedenktijd uit voor een plan waarmee hij zijn nadelig eindspel kon overleven. Dankzij die koelbloedigheid moest de Nederlandse kampioen van 1995 in remise berusten.

Stand na drie ronden

1. Rob Clerc 5 punten, 2. Alexander Baljakin, Auke Scholma en Kees Thijssen 4, 5. Ron Heusdens, Gérard Jansen, Jeroen van den Akker, Erno Prosman, Marino Barkel en Hans Jansen 3, 11. Hein Meijer, Tanja Chub en Niek Kuijvenhoven 2, 14. Gerrit Boom 1.
Eddie van de Acker

Re: De Gelderlander, 7 april 2004

Post by Eddie van de Acker »

"Dit is een belachelijke regel. Is dit nu wat de toeschouwers willen zien?"
Wel typisch. Aan het eind van de partij denkt Clerc wel aan de toeschouwers.
Hanco Elenbaas

BN/De Stem, 7 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Dammers strijden om open titel
Van onze sportredactie

Woensdag 7 april 2004 - BERGEN OP ZOOM – De open Bergen op Zoomse damkampioenschappen gaan morgen van start. De eerste wedstrijden beginnen om 19.30 uur en worden gespeeld in het clublokaal van BDV, Paviljoen Rozenoord, Beukenlaan 14 in Bergen op Zoom.

Het toernooi wordt gespeeld over zeven ronden en wordt op de laatste avond afgesloten met de prijsuitreiking en een sneldamtoernooi of een simultaan. De spelers zijn onderverdeeld in twee klassen: een hoofdklasse en een eerste klasse. Bij voldoende deelname is er een aparte groep gevormd voor jeugd en huisdammers. Opgeven kan bij het secretariaat, tel. 0164-614061 of voor aanvang van het toernooi in de zaal. De kosten bedragen 4 euro voor senioren en 2 euro voor junioren.
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 8 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Clerc walgt ook op 'extra rustdag' van conservatisme
Door ROY HAMMINK

HUISSEN - Precies 113 minuten hadden Rob Clerc en Auke Scholma gisteren nodig om tegen elkaar remise te spelen op het NK dammen. De twee namen vervolgens bijna net zo veel tijd om buiten in de frisse wind een wandelingetje te gaan maken. "Ik zie het maar als een extra rustdag", glimlachte Clerc, die na de vierde ronde in Huissen koploper bleef omdat zijn naaste achtervolgers ook allemaal remiseerden.

Clerc en Scholma (een van de mannen die tweede staat) kennen elkaar en zijn aan elkaar gewaagd. Een remise tussen de twee routiniers is geen verrassing. Clerc, 48 jaar, professioneel dammer, bezig aan zijn 29ste NK ('Eigenlijk is het een schande voor de sport dat ik nog steeds aan de top sta') en achtmaal Nederlands kampioen: "In het begin leek het een zware partij te worden, maar plotseling vervlakte het. Ja, dan houdt het op. Ik had geen zin mijn hoofd in een strop te steken, dan moest het maar een makkelijk dagje worden. Dat was zo rond de dertigste zet. Je moet je partij volmaken tot vijftig zetten, maar ver daarvoor waren we al remise overeengekomen. Nee, je zegt dat niet tegen elkaar, maar wisten we allebei al dat er geen muziek meer in zat."

De officiële vrede werd getekend na exact vijftig zetten, omdat het reglementair niet eerder mocht. Clerc zou liever zien dat er ándere regels werden geïntroduceerd om het dammen aantrekkelijker te maken. De grote remisemarge in de sport is hem nog steeds een doorn in het oog. Een goede subtopper heeft met defensief spel niet extreem veel moeite gelijk te spelen tegen een echte topper.

Enkele jaren geleden werd er op het NK geëxperimenteerd met drie punten voor een overwinning, maar dat idee werd na één jaar afgeschaft. En de door velen aangehangen alternatieve telling waarin materieel voordeel in een remise met 3-1 wordt gewaardeerd (de zogenaamde 'plusremise') en een overwinning met 4-0, is nog steeds niet ingevoerd. "Ik zat vorig jaar in de werkgroep 'Moderne puntentelling'. Die is door de bond ingesteld. Maar het voorstel dat we deden voor een puntentelling met de plusremise werd door diezelfde bond weggestemd", zegt Clerc boos.

"Die grote remisemarge is en blijft het grote manco van de damsport. Je ziet het vooral op het allerhoogste niveau. De WK- matches, allemaal remises, dat is toch vreselijk. Het ligt niet aan de vechtlust van de spelers, maar aan de regels. Iedere sport maakt ontwikkelingen door. Alleen het dammen niet. Dat komt doordat de bonden zo'n gigantisch conservatief bolwerk zijn. Mensen die actief zijn in de top, die zien het probleem wel."

Maar die mogen niet beslissen. Spelers zouden natuurlijk ook een blok kunnen vormen om zo de gewenste veranderingen af te dwingen.

Clerc: "Dat klopt, maar de solidariteit bij de toppers is ver te zoeken. Sommigen zijn bang hun imago te verliezen. Maar dat is niet zo; een nieuwe puntentelling is in het voordeel van de sterkere spelers."

En voor de sport, meent Clerc. "Slechter dan het nu gaat, dat kan eigenlijk niet. We mogen blij zijn dat er ieder jaar nog een paar zwakkere spelers meedoen aan het NK, dat geeft het percentage winstpartijen nog een acceptabel aanzien. De dambond wil meer leden, maar op een toernooi zonder uitstraling komen geen nieuwe leden af."

"Ik zeg niet dat die NK geen uitstraling heeft, maar kijk eens naar het prijzengeld. Dat is een derde van het prijzengeld van vorig jaar. 'We hebben minder subsidie gekregen', zeggen ze dan. Dat zal best, maar waarom moet de topsport daaronder lijden? De toppers zijn het visitekaartje van de bond. We zijn terug bij af; nog even en we moeten weer inschrijfgeld betalen om mee te mogen doen aan een NK."
Hanco Elenbaas

De Telegraaf, 8 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Clerc behoudt de leiding op NK dammen
HUISSEN - Rob Clerc heeft woensdag de leiding behouden op het nationaal kampioenschap dammen. De achtvoudig nationaal kampioen speelde tegen Auke Scholma remise, maar zag zijn voorsprong van één punt niet in gevaar komen omdat de concurrentie om de bovenste plaatsten ook allemaal remiseerde.

Achter Clerc is wel een grotere groep achtervolgers ontstaan. Op de tweede plaats staan nu vijf dammers. Baljakin, Thijssen, Scholma, Barkel en Hans Jansen volgen allemaal op één punt van Clerc. Clerc heeft nu zes punten, de achtervolgers vijf.

Huissen. NK mannen. Vierde ronde: Heusdens - Gerard Jansen 1-1, Chub - Kuijvenhoven 1-1, Thijssen - Van den Akker 1-1, Baljakin - Prosman 1-1, Hans Jansen - Boom 2-0, Barkel - Meijer 2-0, Clerc - Scholma 1-1. Stand: Stand: 1. Clerc 6 punten, 2. Baljakin, Thijssen, Scholma, Barkel, Hans Jansen 5, 7. Gerard Jansen, Prosman, Van den Akker, Heusdens 4, 11. Kuijvenhoven, Chub 3, 13. Meijer 2, 14. Boom 1.
Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 8 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Aanvallende Clerc zet stap richting NK-titel
door Bas Hakker

ZOETERMEER | Rob Clerc is het Nederlands kampioenschap in Huissen uitstekend begonnen. In zijn eerste vier partijen boekte de Zoetermeerder drie overwinningen en dat terwijl volgens Clerc drie of vier zeges voldoende moeten zijn voor de nationale titel. "Ik ga altijd voor winst en dat kun je niet van elke dammer zeggen.".

Rob Clerc: 'De damwereld is natuurlijk superconservatief.'
(foto Peter Varkevisser)

In de hogere regionen van de damsport, tijdens een NK bijvoorbeeld, zijn overwinningen schaars. Niet alleen zijn spelers aan elkaar gewaagd, ook de puntentelling leent zich voor veel remises. Daarom is er iets bedacht om de damsport aantrekkelijker te maken als kijksport en aanvallend spel te propageren. Een normale zege zou volgens deze 'Delftse puntentelling' (naar de locatie van het toernooi waar dit systeem voor het eerst werd getest) een 5-0 overwinning opleveren. Helemaal nieuw is een overwinning op punten waarbij de speler die een zogenaamd 'bordoverwicht' heeft met 3-1 wint.
Lange tijd was er sprake van dat tijdens het NK deze Delftse telling gehanteerd zou worden, maar de bond koos op het laatste moment toch voor de traditionele telling die tot zo veel remises leidt. Een gemiste kans, volgens Rob Clerc. "Vooral de sterke spelers, waar ik mezelf voor het gemak ook bij reken, hebben voordeel van de nieuwe telling. Zelfs iemand als negenvoudig wereldkampioen Alexeï Tsjijov is voorstander. Ik speel altijd om te winnen, terwijl mindere goden de mogelijkheid hebben om aan te sturen op remise. De damwereld is natuurlijk superconservatief door dit nog niet te omarmen. De ervaring leert nu dat drie tot vier winstpartijen hier voldoende zijn om de eindoverwinning te pakken." En ervaring heeft de fulltime professioneel dammer - die analyses schrijft voor De Gelderlander en Het Algemeen Dagblad - voldoende. Hij is in Huissen, gelegen tussen Nijmegen en Arnhem, bezig aan zijn negenentwintigste nationale kampioenschap. "Gezien het feit dat partijen een uurtje of vijf per dag vergen en het toernooi twee weken duurt, kan ik zeggen dat ik beschik over een volledig kalenderjaar aan NK-ervaring. Hierdoor weet je inmiddels exact wat nodig is om goed te presteren. Die routine komt vooral op spannende momenten tijdens de wedstrijd van pas. Spelers zonder ervaring schrikken van een beetje tegenslag waardoor ze fouten gaan maken. Sterker nog, ze doen bepaalde zetten niet omdat ze liever de spanning en stress uit de weg gaan. Een kanshebber voor de titel als Kees
Thijssen had in zijn eerste drie partijen zomaar en keer kunnen verliezen. Wanneer dat was gebeurd, had dit het hele toernooi bij hem doorgewerkt. Waarschijnlijk was hij dan meteen kansloos voor de overwinning geweest. Ik schrik niet meer zo snel."

Bord op schoot

Op het moment van ons onderhoud met de vijfvoudig vice-wereldkampioen, zit hij net met 'het bordje op schoot'. Nee, de dammers kijken niet gezamenlijk naar Studio Sport onder het genot van de culinaire hoogstandjes van de Huissense afhaalchinees, maar de partijen van die dag worden (met het elektronisch dambord dus) met elkaar doorgenomen. De analyse, legt Clerc uit, is een zeer belangrijk instrument in de damsport. Vooral professionals weten precies wat ze op welk moment goed of fout deden. Hierdoor willen ze steeds een stap zetten in de richting van de 'perfect game'. "In mijn computer zitten duizenden partijen", zegt de denksporter uit Zoetermeer. "En voor elke partij bereid ik mij op mijn hotelkamer grondig voor. Je weet dan precies waar de winstkansen liggen. Waar de zwaktes zich bevinden in de muur die de opponent optrekt." Hoewel zijn goede start van het toernooi geen garantie is voor het uiteindelijke succes - "Ik analyseer wel veel, maar in de toekomst kijken kan ik niet" - heeft Rob Clerc zich al nadrukkelijk gemeld voor de titel. De toernooibeker wordt pas op 17 april, na dertien uitputtende wedstrijden, uitgereikt. "Hoewel het niveau hier hoog is, heb ik tegen de meeste spelers een reële winstkans. Het leggen van een beredeneerd risico in je spel is belangrijk." Volgens de Zoetermeerder zijn er drie echte kanshebbers voor de kampioenskrans. "Dat zijn Alexander Baljakin, Kees Thijssen en ik." Onderlinge duels tussen deze titanen zijn belangrijk, maar
de kans op remise is erg groot. "Tegen de zogenaamde 'kleintjes' wordt de strijd beslist. Maar een ding staat volgens Rob Clerc vast: uiteindelijk wint, ondanks de puntentelling, de beste dammer van het toernooi." En voor hem of haar (Tanja Chub is de eerste vrouwelijke deelnemer) wacht, behalve de titel, een extra vette kluif: deelname aan het WK dammen, volgend jaar in Amsterdam. Clerc: "Daar wil ik op zeker bij zijn."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Clerc walgt van conservatisme in het benepen damwereldje
door Roy Hammink

HUISSEN | Precies 113 minuten hadden Rob Clerc en Auke Scholma gisteren nodig om tegen elkaar remise te spelen op het NK dammen. De twee namen vervolgens bijna net zo veel tijd om buiten in de frisse wind een wandelingetje te gaan maken. "Ik zie het maar als een extra rustdag", glimlachte Clerc, ook na de vierde ronde (met zes punten) nog steeds koploper in Huissen.

Clerc en Scholma kennen elkaar en zijn aan elkaar gewaagd. Een remise tussen de twee routiniers is geen verrassing. Clerc, 48 jaar, professioneel dammer, bezig aan zijn 29ste NK ("Eigenlijk is het een schande voor de sport dat ik nog steeds aan de top sta") en achtmaal Nederlands kampioen: "In het begin leek het een zware partij te worden, maar plotseling vervlakte het. Ja, dan houdt het op. Ik had geen zin mijn hoofd in een strop te steken, dan moest het maar een makkelijk dagje worden. Dat was zo rond de dertigste zet. Je moet je partij volmaken tot vijftig zetten, maar ver daarvoor waren we al remise overeengekomen. Nee, je zegt dat niet tegen elkaar, maar wisten we allebei al dat er geen muziek meer in zat." De officiële vrede werd getekend na exact vijftig zetten, omdat het reglementair niet eerder mocht. Clerc zou liever zien dat er ndere regels werden geïntroduceerd om het dammen aantrekkelijker te maken. De grote remisemarge in de sport is hem nog steeds een doorn in het oog. Een goede subtopper heeft met defensief spel niet extreem veel moeite gelijk te spelen tegen een echte topper.
Enkele jaren geleden werd er op het NK geëxperimenteerd met drie punten voor een overwinning, maar dat idee werd na één jaar afgeschaft. En de door velen aangehangen alternatieve telling waarin materieel voordeel in een remise met 3-1 wordt gewaardeerd (de zogenaamde 'plusremise') en een overwinning met 4-0, is nog steeds niet ingevoerd.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

DAMMEN | Westlandse kampioenschappen
Wim Boer laat Fred Ivens ontsnappen
HONSELERSDIJK | Fred Ivens stierf duizend doden, maar overleefde toch nog wonderbaarlijk de slachting die Wim Boer in zijn stelling had aangericht. Het was dé sensatie van de ouverture van de 51ste editie van de Westlandse damkampioenschappen die dit keer in het Honselse Bij 't Hof door voorzitter Joop Smit van de West-Hollandse Dambond werden geopend.

Na een rustig begin zette de slimme Boer zijn opponent voor een aantal principiële keuzes. Ivens wilde weer eens te veel, maar overspeelde daarbij danig zijn hand. In een volle geladen stand werd de titelverdediger tot twee keer toe verrast door een krachtzet, waarna schijfverlies onvermijdelijk bleek. Boer verzuimde daarna actief op te treden, maar stond desondanks nog steeds gewonnen. Hij liet zich echter beschwindelen, waarna Ivens nog net in een vier-om-twee-eindspel uiterst fortuinlijk met remise kon ontsnappen.

Intussen had zijn grote rivaal Peter van der Stap al afgerekend met Jan de Koning. In een zware positiepartij verzuimde de voorzitter van het Westlands Dam Comité met een achterwaartse twee-om-twee-ruil de benen te nemen. Hij kon vluchten in een heel slecht eindspel, maar koos voor een schijfoffer dat hem ogenschijnlijk nog enige compensatie bood. Van der Stap maakte combinatief echter aan alle illussies een einde.

Cees Wijnhorst meldde zich eveneens aan de leiding. Een spannend Roozenburg-opstelling mondde uit in een dreigende aanval. Martin van der Hout was niet geheel zonder tegenkansen maar vluchtte ten onrechte met een afwikkeling in een dammeneindspel waarbij hij een schijf minder had. Daar wist Wijnhorst wel raad mee. De dubbeldekker van Van der Hout verdween geforceerd van het bord, waarna beide spelers naar de analyseruimte verdwenen. Zoon Alex Wijnhorst kwam tegen Arie Stoorvogel in de opening met de schrik vrij. Uiteindelijk kwam een gelijkwaardige remise op het scorebord na een partij waarin het evenwicht nooit echt werd verbroken.

In de promotieklasse begon Nico Zwinkels goed met een zege op clubgenoot Ad van der Voort. Jan Lommers kende zijn klassieken beter dan Wim Schrader en Rein Losekoot won op klaarlichte dag een schijf en later de partij van Jos Vis. Jaap Voogt en Teun Dekker maakten geen fout: remise.

In de eerste klasse A ontliep Geert van Marrewijk aalglad een dreigende nederlaag tegen Frans Boers. Jerry de Nijs nam Wim de Kok in een kortevleugelopsluiting, gevolgd door een winnende damcombinatie. In 1B liet Andries Ottevanger met een schijf meer de winst lopen tegen Piet Stellaard. Edwin Remmerswaal kon glunderen nadat Paul Heskes in de fout was gegaan.

Uitslagen:

Hoofdklasse: Alex Wijnhorst-Arie Stoorvogel 1-1, Cees Wijnhorst-Martin van der Hout 2-0, Fred Ivens-Wim Boer 1-1, Peter van der Stap-Jan de Koning 2-0.

Promotieklasse: Ad van der Voort-Nico Zwinkels 0-2, Jan Lommers-Wim Schrader 2-0, Jaap Voogt-Teun Dekker 1-1, Rein Losekoot-Jos Vis 2-0.

Eerste klasse A: Geert van Marrewijk-Frans Boers 1-1, Wim de Kok-Jerry de Nijs 0-2.

Eerste klasse B: Paul Heskes-Edwin Remmerswaal 0-2, Piet Stellaard-Andries Ottevanger 1-1.

Tweede klasse: Leny van der Gaag-Cor van Aalst 0-2, Jordy van der Lugt-Jeroen Dekkers 1-1, Geert van der Valk-Henk de Heer 0-2, Piet van Antwerpen-Cor van der Berg 2-0. Jeugdklasse: Erik van Leeuwen-Jordy Zuidgeest 0-2, Kevin Bloklander-Kevin Meurs uitgest., Ricardo Prins-Michel Prins 0-2, Michelle Mulder-Tony Valstar 0-2.
Hanco Elenbaas

Brabants Dagblad, 8 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Alexandra Betting koestert tweede damleven
door Chris Korsten

Donderdag 8 april 2004 - Vorig jaar verliet een aantal dammers de Tilburgse Damvereniging (TDV). Er kwam geen versterking. Of toch wel. De naam van een Vughtse vrouw dook op.

Alexandra Betting: 'Als een man van een vrouw verliest, komen al gauw allerlei smoesjes op tafel.'
(Foto Jan Verhoeff)

Een betrouwbare stand-in. Zo mag damster Alexandra Betting (31) uit Vught wel getypeerd worden. Geen gekke fratsen, maar solide spel met vaste, veelal klassieke patronen. Met vijf remises droeg ze haar steentje bij aan de promotie van de Tilburgse Dam Vereniging (TDV) naar de hoofdklasse. „Ik wil best invallen als jullie omhoog zitten, maar verwacht niks van mij“, had ze vooraf nog benadrukt. Een bescheiden opstelling, want in de praktijk had ze diverse keren het initiatief in handen.

Schooldammen
Betting, geboren in Ede, is in feite bezig met haar tweede leven achter het dambord. Het eerste hoofdstuk speelde zich lang geleden af. Via het schooldammen haakte ze samen met haar vriendin Els Jacobi aan bij de vrij omvangrijke jeugdafdeling van Bennekomse Damvereniging. „Mijn broer, die vijf jaar ouder is en ook op schooldammen heeft gezeten, troefde ik al snel af. We kregen onder anderen les van de inmiddels overleden Herman van Silfhout. Nou, dat was lachen, twee meiden op damles. De Haarlemmerzet hoefden we niet meer te leren. Het feit dat het goed ging, kwam uiteraard de motivatie ten goede.“
Bergafwaarts
In haar pupillen-, aspiranten- én juniorentijd speelde Betting op niet onverdienstelijk wijze in een viertal van Bennekom, dat deelnam aan de strijd om het Nederlands kampioenschap. Maar toen ze een jaar of zeventien was, ging het bergafwaarts met haar enthousiasme. „Ik kreeg op die leeftijd andere interesses. Dammen, dat ik steeds vaker met saaiheid associeerde, paste niet meer in mijn leven. Bovendien kreeg ik een hekel aan langdradige, serieuze partijen. De hele zaterdag opofferen voor één partij, dat zag ik echt niet meer zitten.“ Het gevolg was dat ze er pardoes een punt achter zette.

Zo'n twee jaar geleden, twaalf jaar na dato, pakte ze de draad toch weer op. „Ik zat ziek thuis, verveelde me en bezocht op internet een schaaksite. Ik bakte helemaal niks van dat schaken; ik werd er chagrijnig van. Niet lang daarna flitste er iets door mijn hoofd: verdorie, ik heb toch jaren achtereen gedamd?“ En dus was een damsite op internet de volgende halte. Binnen een mum van tijd was ze opnieuw verkocht. Enige tijd later kwam ze Marc de Meulenaere tegen op de site. De Belg in TDV-dienst vroeg haar of ze er oren naar had om bij de Tilburgse damvereniging haar kunsten te vertonen. Aldus geschiedde.

Gelijk vanaf het begin voelde ze zich op haar gemak bij TDV. „Het leuke aan de club is dat er ruimte is voor gezelligheid en dat het er niet heftig fanatiek aan toe gaat. Op dat bloedserieuze ben ik vroeger immers afgeknapt.“

Tanja Chub, Olga Kamychleeva, Nina Hoekman, Karen van Lith, Erna Wanders. Het zijn stuk voor stuk vrouwen, uitkomend in de nationale clubcompetitie, die menig mannelijke dammer angst inboezemen.

Betting is van mening dat het vrouwendammen nog altijd wordt ondergewaardeerd. „Als een man van een vrouw verliest, komen al gauw allerlei smoesjes op tafel. Zoiets vind ik echt lachwekkend. Wat ik óók zo typisch vind, is dat het NK voor vrouwen op Texel plaatsheeft. Hoe kúnnen ze het verzinnen. Nee, dat is niet slim. Ik kan je op een briefje geven dat er niet veel publiek aanwezig zal zijn.“

Vrouwonvriendelijk

Zelf heeft Betting tot nu toe nauwelijks te maken gehad met 'vrouwonvriendelijke' taferelen binnen de damwereld. „Gedachten komen gelukkig niet altijd overeen met handelingen. Soms ben ik er heilig van overtuigd dat er 'verkeerd' gedacht wordt. Zo lang het daar bij blijft, vind ik het best.“
Post Reply